کار در سوئیس و شرایط اخذ ویزای کار سوئیس در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. اگر به دنبال مهاجرت به سوئیس از طریق کار هستید، احتمالا با این سوالات مواجه می شوید. شرایط کار در سوئیس برای ایرانیان چگونه است؟ آیا می توان بدون مدرک تحصیل در سوئیس کار کرد؟ امکان اقامت دائم در سوئیس با کار در این کشور وجود دارد.

همچنین اطلاعاتی در مورد مدارک مورد نیاز برای کار در سوئیس و دریافت مجوز کار این کشور ارائه شده است. متوسط حقوق در مشاغل مختلف عنوان شده و در مورد بازار کار سوئیس توضیحاتی شرح داده ایم.

کار در سوئیس

بررسی شرایط کار در سوئیس

درخواست مشاوره مهاجرت

همراهان عزیز، لطفا برای ارزیابی اولیه و گرفتن مشاوره مهاجرتی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کار در سوئیس

سوئیس کشوری محصور در خشکی است، که در اروپا واقع شده است. پایتخت سوئیس شهر برن است. لوزان به عنوان مرکز قضایی سوئیس شناخته می شود. بزرگ ترین شهر سوئیس زوریخ است. از شهرهای مهم دیگر سوئیس می توان به بازل و لوسرن شهرهای بزرگ آلمانی زبان، ژنو و لوزان مرکز کانتون های فرانسوی زبان و بلینزونا و لوگانو شهرهای ایتالیایی زبان اشاره کرد.
سوئیس مدت ها است که، یک جامعه چند زبانه و چند ملیتی محسوب می شود. مساحت سوئیس تقریبا نصف مساحت اسکاتلند است. سوئیس از غرب با فرانسه، از شمال با آلمان، از شرق با اتریش و لیختن اشتاین و از جنوب با ایتالیا همسایه است.

یکی از ویژگی های بارز این کشور تنوع زبانی است. آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی زبان های رسمی سوئیس محسوب می شوند. کار در سوئیس برای ایرانیان نیاز به یادگیری یکی از زبان های رسمی سوئیس دارد، تا بتوان با جامعه این کشور ارتباط برقرار کرد. در ادامه توضیحات جامعی در رابطه با کار در سوئیس و شرایط آن به شما ارائه می دهیم.

مشاوره و تماس
021-72207

شرایط کار در سوئیس

دولت سوئیس اخیرا سهمیه اجازه کار را برای اتباع غیر اتحادیه اروپا افزایش داده است. حداقل نمره مورد نیاز برای زبان نیز به سطح A1 رسیده است. هرچه مدت زمان بیشتری در سوئیس زندگی کنید، تسلط شما به زبان باید بیشتر شود. اگر متقاضی ویزای سطح B هستید و بر هیچ یک از 4 زبان اصلی تسلط ندارید، باید مدارک ثبت نام در دوره زبان را ارائه دهید.

کار در سوئیس برای ایرانیان نیاز به شرایط خاصی دارد. شما باید شرایط و مدارک زیر را جهت دریافت مجوز کار در سوئیس دارا باشید.

  • در شغل مورد نظر یک نیروی کار متخصص باشید.
  • مدرک دانشگاهی یا مدرک معادل آن را از یک موسسه آموزش عالی دریافت کرده باشید.
  • چندین سال تجربه کار حرفه ای داشته باشید.
  • ثابت کنید، در مدت زمان زندگی در سوئیس پیشرفت حرفه ای و اجتماعی خود را بهبود می بخشید. دانش زبان محلی و زبان های دیگر و برنامه شما با سبک زندگی سوئیس انطباق پیدا می کند.

علاوه بر شرایط ذکر شده، کارفرمای شما باید اثبات کند، هیچ شهروند سوئیسی برای این شغل واجد شرایط نبوده است. همچنین باید دلیل پیدا نشدن نیروی کار در سوئیس را توضیح دهد و اثبات کند، آگهی این شغل به شهروندان سوئیسی اعلام شده است.
کارفرما باید حقوق مورد انتظار و مزایای اجتماعی این شغل را لیست کند و آن را با شرایط کانتون و بخش شغلی مورد نظر مقایسه کند.
صدور مجوز کار برای اتباع غیر اتحادیه اروپا بین 10 تا 12 هفته پس از تشکیل پرونده طول می کشد. شهروندان غیر اتحادیه اروپا تا زمانی که مجوز کار را دریافت نکرده اند، اجازه کار در سوئیس را ندارند.

ویزای کار در سوئیس

انواع ویزای کار سوئیس اجازه اقامت از 1 سال تا 5 سال به نیروی کار ماهر می دهد. هنگامی که برای ویزای سوئیس اقدام می کنید، در واقع متقاضی ویزای شینگن هستید. این ویزا به شما امکان می دهد، آزادانه در سراسر کشورهای شینگن سفر کنید. ساکنان کشورهای اتحادیه اروپا برای اقامت در سوئیس تا 90 روز به ویزا نیاز ندارند.

درخواست مجوز کار یا ویزای کار سوئیس به طور فزاینده ای دشوار است. اتباع غیر اتحادیه اروپا که قصد کار و زندگی در سوئیس را دارند، باید بدانند، دولت سوئیس سهمیه هایی تعیین می کند، که اجازه می دهد، هر ساله تعداد معینی از مجوزها توزیع شود. در صورتی که ظرفیت سهمیه ها تکمیل شود، مهاجران باید یک سال دیگر برای درخواست صبر کنند. در ادامه انواع ویزای کار سوئیس را برای شما شرح می دهیم.

ویزای کار در سوئیس

مجوز کوتاه مدت کار در سوئیس (ویزای L)

اولین نوع اجازه کار، مجوز کار برای اقامت کوتاه مدت می باشد. به این مجوز ویزای L می گویند. ویزای L برای تبعه خارجی که می خواهند، برای مدت زمان کوتاهی در سوئیس فعالیت کنند، مناسب است. اعتبار این ویزا 1 ساله بوده و می توان آن را برای یک دوره دیگر نیز تمدید کرد. در مواقعی که ماموریت بیش از 2 سال طول بکشد، می توان ویزا را هر ساله تا پایان زمان ماموریت تمدید کرد. در واقع اجازه اقامت با مدت زمان قرارداد کار یکسان می باشد.

بسته به مدت زمان ماموریت در سوئیس ، انواع مختلفی از مجوزهای L را می توان درخواست کرد: مجوز L برای 12 ماه متوالی. مجوز L برای چهار ماه متوالی؛ یا مجوز L به مدت 120 روز در هر دوره 12 ماهه، که به دارنده اجازه می دهد، حداکثر 120 روز در یک دوره 12 ماهه در سوئیس کار کند.

مجوز طولانی مدت کار در سوئیس (ویزای B)

نوع دوم اجازه کار مجوز طولانی مدت است، که به آن ویزای B می گویند. مهاجرانی که می خواهند، بیش از 1 سال در سوئیس کار و زندگی کنند، باید این ویزا را دریافت کنند. این مجوز تا 5 سال اعتبار دارد و می توان آن را برای 5 سال دیگر تمدید کرد.
در صورتی که در زمان تمدید ویزا شخص متقاضی برای 12 ماه متوالی مشغول به کار نباشد، تمدید اعتبار تنها برای یک سال امکان پذیر خواهد بود.

مدارک موردنیاز کار در سوئیس

علاوه بر مدارک و شرایط کلی که ذکر شد، شما باید برای دریافت مجوز کار در سوئیس مدارک زیر را ارائه دهید.

مدارک موردنیاز کار در سوئیس

هزینه درخواست اجازه کار در سوئیس با توجه به کانتون و کشور مبدا متفاوت است. به طور متوسط هزینه نباید از 100 فرانک (110 دلار) بیشتر شود. فرم درخواست اجازه کار از طرف اداره ویژه کانتون مورد نظر شما ارائه می شود.

بازار کار در سوئیس

رقابت برای دستیابی به مشاغل در سوئیس زیاد است. فرصت برای افرادی که خارج از اتحادیه اروپا برای مهاجرت به سوئیس اقدام می کنند، محدودتر می شود. برای افراد خارج از اتحادیه اروپا حتی برای متخصصان بسیار ماهر عموما سهمیه هایی تعیین می شود. با این حال یافتن شغل مناسب در سوئیس امکان پذیر است.

اقتصاد سوئیس پایدار بوده و نرخ بیکاری در سوئیس یکی از پایین ترین نرخ ها در جهان است. در مارس 2020 نرخ بیکاری به 4.3% رسید. صنایعی با مهارت بالا مانند بخش های مواد شیمیایی، بانکی، بیمه، داروسازی، ساخت ساعت و مواد غذایی نقش مهمی در اقتصاد سوئیس دارند.
بسیاری از شرکت های بزرگ و چند ملیتی کسب و کار خود را در سوئیس مستقر کرده اند. نستله با وجود 323 هزار کارگر بزرگ ترین شرکت سوئیس از لحاظ تعداد کارمند محسوب می شود. سایر شرکت های بزرگ عبارتند از:

  • گلنکور
  • ABB
  • نوارتیس
  • SGS
  • روشه
  • زوریخ
  • Adecco
بازار کار در سوئیس

متوسط حقوق مشاغل مختلف در سوئیس

متوسط حقوق در سوئیس نه تنها در میان کشورهای اتحادیه اروپا بلکه در مقایسه با کشورهای دیگر بالاترین میزان حقوق محسوب می شود. متوسط حقوق در سوئیس 6538 فرانک (7242 دلار) می باشد. در مناطق مختلف سوئیس متوسط حقوق تفاوت دارد. زوریخ بیشترین میانگین حقوق را به خود اختصاص داده است.
متوسط حقوق در زوریخ 6965 فرانک (7715 دلار) می باشد و کمترین حقوق در تیچینو 5363 فرانک (5941 دلار) است.  در جدول زیر نگاهی به متوسط حقوق مشاغل مختلف در سوئیس می اندازیم. این داده ها توسط اداره آمار فدرال سوئیس جمع آوری شده است.

بخش شغلیمتوسط حقوق ماهانه (فرانک سوئیس)متوسط حقوق ماهانه (دلار آمریکا)
معلم72928067
مدیر تولید75428344
پرستار56676270
متخصص سیستم های IT975010787
گرافیست45845072
محل اسکان و مواد غذایی44134882
خدمات اداری و پشتیبانی52385795
هنر، سرگرمی و تفریح66557363
ساخت و ساز62006860
فعالیت های مالی و بیمه940210402
مراقبت های بهداشتی61786835
اطلاعات و ارتباطات87059631

سخن پایانی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کار در سوئیس برای ایرانیان و هر گونه سوال در این رابطه می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید. همچنین می توانید در بخش دیدگاه، که پایین همین مطلب قرار دارد، سوالات خود را مطرح کرده، تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان پاسخ شما را ارائه دهند.

سوالات متداول

شرایط ویزای طولانی مدت در سوئیس چیست؟

مهاجرانی که می خواهند، بیش از 1 سال در سوئیس کار و زندگی کنند، باید این ویزا را دریافت کنند. این مجوز تا 5 سال اعتبار دارد و می توان آن را برای 5 سال دیگر تمدید کرد.

صدور مجوز کار برای اتباع اتحادیه اروپا چقدر زمان می برد؟

صدور مجوز کار برای اتباع غیر اتحادیه اروپا بین 10 تا 12 هفته پس از تشکیل پرونده طول می کشد. شهروندان غیر اتحادیه اروپا تا زمانی که مجوز کار را دریافت نکرده اند، اجازه کار در سوئیس را ندارند.

شرایط ویزای کوتاه مدت سوئیس چیست؟

ویزای L برای تبعه خارجی که می خواهند، برای مدت زمان کوتاهی در سوئیس فعالیت کنند، مناسب است. اعتبار این ویزا 1 ساله بوده و می توان آن را برای یک دوره دیگر نیز تمدید کرد.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
آب و هوای کشور سوئیس آب و هوای کشور سوئیس

کشور سوئیس دارای آب و هوای معتدل است و برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که آب و هوای کشو...

بازار کار مهندسی برق در سوئیس بازار کار مهندسی برق در سوئیس

بازار کار مهندسی برق در کشور سوئیس شرایط خوبی دارد زیرا نرخ بیکاری این کشور صنعتی ، 0.09% است ...

مهاجرت به سوئیس مهاجرت به سوئیس

مهاجرت به سوئیس و روش های مختلف اقامت در سوئیس در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. سوئیس به ...

نظرات کاربران
Call Now Button