کار در ترکیه همواره مورد توجه بوده است و متقاضیان زیادی نیز از طریق کار قصد مهاجرت به ترکیه را دارند. در این مقاله می خواهیم شرایط کار در ترکیه را بررسی کنیم و به مدارک اخذ ویزای کار ترکیه اشاره کنیم.
در صورتی که قصد دارید برای کار در ترکیه اقدام کنید، احتمالا سوالاتی از این قبیل برای شما ایجاد می شود. شرایط کار و بازار کار ترکیه چگونه است؟ نحوه یافتن کار و روش های کاریابی در ترکیه چیست؟ میانگین درآمد ترکیه چه مقدار است؟

شرایط دریافت ویزای کار و مهاجرت کاری ترکیه به چه نحوی است؟ و سوالات دیگری که پاسخ تمام آنها را می توانید در این مقاله مطالعه فرمایید. این مطلب توسط متخصصان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده است.

بررسی شرایط کار در ترکیه

درخواست مشاوره مهاجرت

همراهان عزیز، لطفا برای ارزیابی اولیه و گرفتن مشاوره مهاجرتی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کار در ترکیه

کار در ترکیه با توجه به نزدیکی کشور ترکیه به ایران می تواند گزینه مناسبی باشد. در حال حاضر افراد زیادی با رقم چشمگیر برای پیدا کردن کار در ترکیه اقدام کرده اند و بسیاری از این افراد توانسته اند موفق باشند. تنها نکته ای که در موفقیت و پیدا کردن کار به این افراد کمک زیادی کرده است تحقیق کامل قبل از اقدام بوده است.

کشور ترکیه از موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی برخوردار است زیرا در میان دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است. ترکیه با کشورهای بسیاری از جمله ایران، عراق، سوریه، یونان، قبرس، بلغارستان، نخجوان آذربایجان، ارمنستان و گرجستان همسایه است و با دریای سیاه و دریای مدیترانه مرز آبی دارد.
و همین عامل سبب شده است که اقتصاد ترکیه بر پایه تجارت از طریق دریا و کشتیرانی باشد که اقتصاد این کشور را رونق بخشیده است. پایتخت ترکیه، شهر آنکارا و بزرگ ترین شهر آن استانبول است.

شرایط عمومی کار در ترکیه

ویزای کار در ترکیه برای ایرانیان

ایرانیانی که قصد مهاجرت به ترکیه از طریق اخذ ویزای کاری دارند، ابتدا نیاز به یک پیشنهاد کاری از یک کارفرمای ترکیه ای است. متقاضیان باید به این نکته توجه داشته باشند که تسلط به زبان ترکی استانبولی از جمله پیش نیازهای اصلی برای استخدام توسط کارفرمایان ترک است و مشاغلی که به زبان انگلیسی باشند بسیار محدود هستند.

کاریابی از طریق وب سایت ها فرصت های شغلی بین المللی در ترکیه امکان پذیر می کند و برای شهروندان ایرانی به دلیل امکان سفر بدون‌ ویزا به ترکیه تا 90 روز می توانند به صورت حضوری اقدام به جست وجوی کار و سپس دریافت پیشنهاد شغلی کنند.
پس از توافق با کارفرما، ابتدا به فرد اقامت 1 ساله اعطا می گردد که در صورت تمدید قرارداد کاری توسط کارفرما، مدت اقامت نیز تمدید می گردد.همچنین ویزاهای کاری دیگری به نام های ویزای کار هنرمندان، ورزشکاران، خبرنگاران، تعمیرکاران فنی و اساتید دانشگاه نیز برای کار در ترکیه وجود دارند.

مشاوره و تماس
021-72207

مدارک مورد نیاز کار در ترکیه

برای اخذ مجوز کار و دریافت ویزای کار ترکیه مدارکی مورد نیاز این کشور است که بهتر است مدارک به ترتیب درخواست سفارت باشد و نقص در پرونده می تواند منجر به رد شدن پرونده شود. مدارک مورد نیاز ویزای کار ترکیه به شرح زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • دعوتنامه یا پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای ترکیه ای
  • مدارک شناسایی متقاضی
  • مدارک تحصیلی
  • رزومه کاری مرتبط با شغل مورد نظر و ارائه مدارکی که بتواند آن را ثابت کند (مانند سابقه بیمه)
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • 4 قطعه عکس جدید پاسپورتی
  • گواهی سلامت
  • پرینت حساب بانکی برای اثبات تمکن مالی
مدارک موردنیاز کار در ترکیه برای ایرانیان

نرخ بیکاری در ترکیه

بررسی نرخ بیکاری در روند مهاجرت کاری به کشور ترکیه بسیار حائز اهمیت است. زیرا نرخ بیکاری مناسب و پایین می تواند رونق اقتصادی، توسعه صنایع، پویایی تجارت ها، کسب و کارهای بزرگ و کوچک را نشان دهد هرچه این نرخ پایین تر باشد رشد اقتصادی بالاتر است.

نرخ بیکاری در سال اخیر در کشور ترکیه حدود 13 درصد بوده است که  نشان می دهد فرصت ها شغلی مناسبی در ترکیه نمی توان یافت. اما ایرانیان بسیاری به دلیل اشتراکات مذهبی و فرهنگی و نزدیکی به ایران، همچنان تمایل به کار در ترکیه هستند. نرخ بیکاری یکی از موارد مهم برای شناخت بازار کار یک کشور به حساب می آید.

مشاغل مورد نیاز ترکیه

دولت ترکیه هر سال، لیستی از مشاغل مورد نیاز را منتشر می کند که شامل مشاغلی است که نیاز به مهارت و تجربه و همچنین تحصیلات آکادمیک دارد.
لیست مشاغل مورد نیاز هر کشوری می تواند در این زمینه اطلاعات کافی را به متقاضی کار بدهد و فرد بتواند مهارت و تخصص خود را بررسی و ارتقا دهد. برخی از مشاغلی که کشور ترکیه با کمبود نیرو با آن مواجه است شامل موارد زیر می شود:

  • مشاغل مرتبط با ساخت و ساز
  • صنعت کشاورزی
  • فناوری اطلاعات  
  • الکترونیک
  • صنعت خودروسازی         
  • پتروشیمی           
  • مشاوره امور مالی
  • محیط زیست       
  • مشاغل مربوط به گردشگری و توریست
  • کارهای مرتبط با حمل و نقل هوایی
  • تعمیرات
  • فروشنده و یا مدیر فروش

میزان حقوق در ترکیه

حقوق و دستمزد در کشور ترکیه در هر شهر متفاوت است اما به طور کلی به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر کدام از آنها می تواند بر روی حقوق ماهیانه هر فرد تاثیر بسزایی داشته باشد.

میزان تحصیلات، جنسیت، سابقه کاری و نیز محل کار از عواملی هستند که مستقیما روی میزان حقوق دریافتی می تواند موثر باشد. افرادی که سابقه کاری بالاتر دارند حقوق دریافتی آنها نیز به میزان سابقه آنها افزایش می یابد. متوسط درآمد سالانه در کشور ترکیه در سال 2023، بین 15000 دلار تا 100000 دلار تخمین زده شده است.

میزان حقوق در ترکیه | کار در ترکیه برای ایرانیان

نحوه کاریابی در ترکیه

برای اخذ ویزای کار کشور ترکیه، دانستن راه های جستجوی کار و نحوه کاریابی از اهمیت زیادی برخوردار است. تسلط به زبان ترکی یکی از مسائل مهم در پیدا کردن شغل مورد نظر و مناسب است. داشتن رزومه قوی می تواند شانس افراد را برای دریافت شغل بیشتر کند. بهترین و سریع ترین حالت برای کاریابی در ترکیه برای ایرانیان یکی استفاده از وب سایت های کاریابی معتبر و دیگری حضور در کشور ترکیه و به صورت مستقیم شغل یافتن است.

ایرانیانی که دارای شرایط لازم برای کار در ترکیه باشند شانس بیشتری برای هماهنگ شدن با لیست مشاغل مورد نیاز دارند. وب سایت های کاریابی و موسسات کاریابی پل ارتباطی میان فرد متقاضی کار و کارفرمای ترکیه ای هستند و راه رسیدن به یک پیشنهاد کاری را آسان می کنند.

کار در ترکیه و بررسی ویزای همراه

ویزای همراه از مهم ترین مسائلی است که اغلب ایرانیان متاهل نگران آن هستند که می توانند همسر و فرزندانشان را همراه با خود به کشور ترکیه بیاورند یا نه؟

کشور ترکیه با اخذ ویزای کار به افراد این اجازه را می دهد که برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود، بعد از یک سال زندگی و کار درخواست ویزای همراه دهند. به این صورت که ابتدا کارت آبی ترکیه را دریافت کرده باشند سپس برای خانواده خود اقدام کنند.

وضعیت اقامت با کار در ترکیه

معمولا ایرانیانی که به دنبال ویزای کار در ترکیه می آیند قصدشان اخذ اقامت دائم و پاسپورت این کشور است. افرادی که بتوانند از طریق ویزای کاری مجوز دریافت کنند در ابتدا اقامت موقت به آنها اعطا می شود.
متقاضیان پس از 8 سال زندگی پیوسته در کشور ترکیه در صورتی که قرارداد خود را تمدید کنند، می توانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند و در صورت داشتن شرایط لازم، می توانند تابعیت ترکیه را نیز کسب نمایند.

اخذ اقامت و تابعیت در ترکیه | کار در ترکیه برای ایرانیان

سخن پایانی

ویزای کار ترکیه و شرایط اخذ آن، در این مقاله مورد بررسی قرار گفت. از آنجا که اقامت ترکیه به سبب استانداردهای بالای زندگی در این کشور، ایرانیان بسیاری را مجذوب خود کرده است به همین جهت بر آن شدیم پیرامون مسائل مهم راجع به ویزای کار ترکیه و کار در  ترکیه مطالبی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم تا راهنمای شما مخاطبان همیشگی ما باشد.

سوالات متداول

آیا کشور ترکیه ویزای همراه دارد؟

کشور ترکیه با اخذ ویزای کار به افراد این اجازه را می دهد که برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود، بعد از یک سال زندگی و کار درخواست ویزای همراه دهند. به این صورت که ابتدا کارت آبی ترکیه را دریافت کرده باشند سپس برای خانواده خود اقدام کنند.

متوسط درآمد سالانه در کشور ترکیه چقدر است؟

متوسط درآمد سالانه در کشور ترکیه در سال 2021، بین 15000 دلار تا 100000 دلار تخمین زده شده است.

شرایط اخذ اقامت دائم در ترکیه چیست؟

متقاضیان پس از 8 سال زندگی پیوسته در کشور ترکیه در صورتی که قرارداد خود را تمدید کنند، می توانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند و در صورت داشتن شرایط لازم، می توانند تابعیت ترکیه را نیز کسب نمایند.

چه عواملی بر میزان حقوق در کشور ترکیه تاثیرگذار است؟

میزان تحصیلات، جنسیت، سابقه کاری و نیز محل کار از عواملی هستند که مستقیما روی میزان حقوق دریافتی می تواند موثر باشد.

4.8/5 - (9 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در ترکیه تحصیل در ترکیه

دانشگاه های کشور ترکیه اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی و مدرک علمی معتبری در تمام کش...

مهاجرت کاری به ترکیه مهاجرت کاری به ترکیه

مهاجرت کاری به ترکیه یکی از سریع ترین راه هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت جذب خود نم...

تحصیل در رشته پرستاری ترکیه تحصیل در رشته پرستاری ترکیه

تحصیل در رشته پرستاری ترکیه همواره با تغییرات و چالش های مداوم همراه است و یکی از سریع ترین ...

نظرات کاربران
يلدا احمدی

چطوری میتونم برم ترکیه کار بیشتر کار پرستاری و هتل داری بلدم

مونا میرباقری

با سلام. لطفا با شماره 02172207 تماس بگیرید.

سعید بوالحسنی

فنی آچار به دست حرفه من تزریق پلاستیک وفنی هستم وارایشگری هم وارد هستم و جویای کار در ترکیه هستم

آتیه آفرینان

با سلام. باید از طریق موسسات کاریابی معتبر اقدام کنید.

سعید بوالحسنی

دنبال کار در ترکیه هستم فنی کار هستم وچند سالی شرکت تزریق پلاستیک وکار فنی وارد هستم وفعلان تو شرکت خودکار پنتر اوپراتو دستگاه انجام میدم دنبال کار تو ترکیه هستم ونیز به آرایشگری هم وارد هستم

آتیه آفرینان

با سلام. باید از طریق موسسات کاریابی معتبر اقدام کنید.

ابوالفضل بدری

سلام ۲۷ سالمه ۶ سال سابقه کار مکانیکی و جلوبندی دارم با جواز کسب مدرک درجه یک فنی حرفه ای مکانیک دارم جوشکاری به صورت حرفه ای بلدم

آتیه آفرینان

با سلام. برای مهاجرت باید حداقل مدرک دیپلم داشته باشید.

محمد حنیفه

فنی کار. ۱۰سال سابقه کار در شرکت تولید شیشه سازی .آچار به دست

آتیه آفرینان

با سلام. شما اشاره ای به مدرک زبان نکردید.

حسین عباس تباربائی

با سلام بنده 43 ساله وبنای ماهری هستم کلیه کارهای ساخت و ساز و از صفر تا صدانجام میدم خاستم بپرسم آیا با این شرایط در ترکیه کار گیرم میاد یانه

آتیه آفرینان

با سلام. بهترین روش اینه که از طریق موسسات کاریابی اقدام کنید. ولی جایی که معتبر باشه کم هستش و باید تحقیق کنید.

بهمن محبي

با سلام وعرض ادب احتراما به حضورتان ميرسانم بنده 68 سال باز نشسه داراي تحصيلات خارج از كشور انگلستان وآمريكا وكشور روسيه مسلط به زبان انگليسي وروسي بطوركامل تخصص در زمينه برق ومكانيك فعاليت در ايستگاههاي تقويت فشار گاز توربين وكمپرسور در حال مشغول هستم وقابليت آن رادارم در كشور ديگر كاركنم خواهشمند است بنده را راهنمايي نماييد به چه طريقي ميتوانم براي كار دركشور تركيه مناسب تخصص من باشد سپاسگزار وتشكر مينمايم مويد وموفق باشيد لطفا جواب را به همين ارسال نماييد

آتیه آفرینان

با سلام. بله شرایط خوبی دارید. با شماره 02172207 تماس بگیرید به صورت تخصصی راهنمایی بشید.

مرجان بیات

مهاجرت به ترکیه

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button