کار دانشجویی در کشور جمهوری چک

کشور جمهوری چک یکی از محبوب ترین کشورها برای تحصیلات عالی در خارج از کشور می باشد زیرا امکانات زیادی برای هر تحصیل در هر دانشگاه دولتی وجود دارد بنابراین این کشور نه تنها برای شهروندان اتحادیه اروپا بلکه مردم سایر کشورها نیز که قصد تحصیل در دانشگاه های ممتاز را در سر دارند می تواند مناسب باشد زیرا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند به راحتی با توجه به شرایط تحصیلی خود شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را به دست آورند . اما امروزه کار دانشجویی در کشور جمهوری چک یکی از دغدغه های دانشجویان می باشند که قصد ادامه تحصیل در جمهوری چک را دارند ، کار دانشجویی در کشور چک این امکان را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند تا بتوانند برخی از هزینه های تحصیل و زندگی خود را در کشور چک تامین کنند .  لازم به ذکر است که دفاتر بسیاری از شرکت های مشهور خارجی وجود دارد که دانشجویان می توانند در آنها مشغول به کار شوند .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت چک مقاله ” اقامت در چک ” را مطالعه بفرمایید .

بسیاری از دانشجویان در حین تحصیل در کشور جمهوری چک مشغول به کار می شوند زیرا گزینه های کاری بسیاری برای دانشجویان خارجی وجود دارد و بسیاری از شرکت های بین المللی در شهرهای بزرگ علاقه مند به استخدام دانشجویانی هستند که بیشتر از یک یا دو زبان صحبت می کنند . معمولا دانشجویان پس از سال دوم دوره کارآموزی، شروع به کار می کنند و اکثر آنها پس از فارغ التحصیلی وارد بزرگترین شرکت های چک می شوند و میانگین حقوق این دانشجویان تا 700 یورو در ماه می است . بسیاری از دانشگاه های کشور چک میزبان نمایشگاه های شغلی هستند که توسط نمایندگان شرکت های بزرگ اروپای غربی از قبیل  Škoda Auto، Honeywell، ČEZ، Procter & Gamble، MBtech Bohemia، HP، Ericson، ABB،DHL  و غیره حمایت می شوند . در نتیجه 95 درصد از فارغ التحصیلان هیچ مشکلی برای پیدا کردن کار در جمهوری چک و دیگر کشورها ندارند زیرا مدارک صادر شده از دانشگاه های چک در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده اند . تحصیل در جمهوری چک یک گام بزرگ برای ایجاد تحولی عظیم می باشد و دانشجویان را در یک موقعیت واقعا مقرون به صرفه در مقایسه با اکثر رقبا خود در بازار کار قرار می دهد . دانشجویان این فرصت را دارند تا در برنامه های مختلف مبادله شرکت کنند و برای شرکت های شناخته شده کشور چک کار کنند .لازم به ذکر است دانشجویانی که جهت تحصیل در چک از برخی از بورسیه های تحصیلی نیز استفاده می کنند ، بهتر است در هنگام تحصیل خود نیز مشغول به کار شوند .

کار دانشجویی در کشور جمهوری چک شرایط کار دانشجویی در کشور جمهوری چک

شرایط کار دانشجویی در کشور جمهوری چک عمدتا برای دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا و یا خارج از اتحادیه اروپا متفاوت است . همان طور که می دانید کشور جمهوری چک عضو اتحادیه اروپا می باشد و هیچ محدودیتی برای اشتغال دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود ندارد و به هیچ مجوز کاری لازم نیست و این کارگران همانند شهروندان جمهوری چک دارای وضعیت قانونی مشابهی هستند اما سایر دانشجویان خارجی برای کار می بایست مجوز کار دریافت کنند . دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا مجبورند برای اشتغال مجوز استخدامی دریافت کنند . البته در برخی موارد استثنائاتی نیز وجود دارد که  عبارتند از :

  • دانشجویان در صورتی که فعالیت های خود را در قلمرو جمهوری چک به عنوان بخشی از دوره های کارآموزی برای دانشجویان و یا فارغ التحصیلان جوان از نهادهای آموزشی قرار داده باشند ، نیازی به مجوز اشتغال در چک ندارند .
  • دانشجویانی که سن آنها کمتر از 26 سال می باشد و قصد دارند که 7 روز متوالی و یا 30 روز در سال کار کنند نیازی به مجوز اشتغال ندارند .

درخواست مجوز کار در کشور چک می تواند شخصا توسط دانشجو یا شخص دیگری بر اساس یک وکالت کتبی در هر دفتر منطقه ای خدمات محلی استخدامی ارسال شود ، مجوز اشتغال صادر شده دارای هزینه اداری به مبلغ ۵۰۰ کرون چک می باشد .مجوز اشتغال برای یک دوره مشخص در زمان تحصیل حداکثر ۲ سال صادر می شود البته دانشجوی خارجی می تواند بعد از اتمام این مدت مجددا برای دریافت مجوز اشتغال درخواست کند . همچنین مجوز اشتغال برای شغل های فصلی برای مدت ۶ ماه در سال صادر می شود که پس از اتمام آن دانشجو می تواند دوباره برای مجوز اشتغال درخواست دهد . مجوز فقط برای استخدام با کارفرمای ذکر شده معتبر می باشد و در صورتی که تغییراتی در آن اعمال شود دانشجو باید در اداره محلی استخدامی یا اداره خدمات استخدامی محلی برای مجوز استخدام جدید درخواست کند .

کار دانشجویی در کشور چک

کار دانشجویی در کشور چک

یکی از روش های مهاجرت به چک از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به چک ” اطلاعات کسب کنید .

بنابراین اگر فردی شهروند یک کشور غیر اروپایی و به دنبال کار ضمن تحصیل در چک باشد ، این امکان فراهم می باشد اما باید دانست که کار شغلی در طول اقامت فرد نمی تواند شغل اصلی باشد چراکه هدف اصلی فرد تحصیل می باشد . حداقل دستمزد برای کارهای دانشجویی در چک برای یک ساعت در حدود ۱۰۰ کرون چک می باشد . دانشجویان غیر اروپایی در تمامی مقاطع تحصیلی اجازه کار دانشجویی به صورت پاره وقت خواهند داشت . در مقطع کارشناسی اجازه کار به مدت ۱۰ ساعت در هفته و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار به صورت پاره وقت دارند و در کل مدت ۳۰ روز هفته اجازه کار وجود دارد .کافیست به اداره کاریابی مراجعه کرد و با ارائه مجوز کار جستجوی کار کند .

اداره کار محلی مجوز کار را برای یک دوره مشخص صادر می کند و حداکثر 2 سال است .با این حال یک فرد خارجی حتی ممکن است برای دریافت مجوز اشتغال بارها و بارها اقدام کند . لازم به ذکر است که اجازه کار تنها برای اشتغال با کارفرمای خاص مشخص شده است . چنانچه فرد بعد از اتمام تحصیل تمایل به ماندن و اخذ اقامت چک داشته باشد باید برای دریافت کارت EE اقدام کند که با داشتن این کارت فرد می تواند ۱ سال در چک بماند و جستجوی کار به صورت تمام وقت و ۴۰ ساعت در هفته داشته باشد. این کارت اقامت به وی اجازه اقامت طولانی مدت می دهد که با تمدید می تواند منجر به اقامت دائم و سپس اخذ تابعیت می شود .

کار دانشجویی در کشور جمهوری چک مدارک لازم برای دریافت مجوز کار دانشجویی در کشور جمهوری چک

مدارک لازم برای دریافت مجوز کار دانشجویی در کشور جمهوری چک عبارتند از :

  • اطلاعات شناسایی شخصی خود
  • شماره اسناد مسافرتی و نام مقامی که سند صادر کرده است
  • اطلاعات شناسایی کارفرمای آینده ، اطلاعات مربوط به کار
  • پیوست ها به درخواست مجوز کار : یک فتوکپی از صفحه سند مسافرتی حاوی اطلاعات شناسایی فرد خارجی و نامه کارفرما که کارگران خارجی را استخدام می کند ، یک گواهی رسمی گواهینامه ظرفیت حرفه ای برای کسب و کار که در آن فرد خارجی در قلمرو جمهوری چک کار خواهد کرد (گواهی حرفه ای ، گواهینامه تحصیلی متوسطه یا دیپلم ، مدرک تحصیلات تکمیلی و غیره) ، اسناد دیگر در صورتی که طبق شغل مورد نیاز باشد یا در صورت توافقنامه بین المللی اعلام شده توسط پارلمان تصویب شده و برای کشور چک لازم باشد . ضمیمه ها به زبان های خارجی باید در نسخه های اصلی یا نسخه های رسمی آن با ترجمه های رسمی گواهی شده خود به زبان چکی ارائه شوند ، اسنادی که صلاحیت حرفه ای را برای پیگیری شغل مورد نظر را ثابت می کند باید فوق العاده قانونی باشد و تأیید شود .

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در چک ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در چک توضیح دادیم .

کار دانشجویی در کشور جمهوری چک راه های پیدا کردن کار دانشجویی در کشور جمهوری چک

راه های پیدا کردن کار دانشجویی در کشور جمهوری چک به شرح زیر می باشد :

  • مراجعه به وب سایت معتبر از وزارت کار و امور اجتماعی چک و بخش مربوط به استخدام
  • ارسال درخواست از طریق ایمیل و یا تلفن به کارفرمایانی است که درخواست کار آگهی کرده اند
  • مراجعه به آژانس های استخدام در کشور جمهوری چک
  • یک نمایشگاه فرصت های شغلی تجاری به نام Jobdays وجود دارد که به خارجی ها امکان و فرصت کاریابی می دهد و بسیار برای فارغ التحصیلان مفید است .
  • مطالعه روزنامه های کشور چک

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

2/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت از طریق ویزای کار مهاجرت از طریق ویزای کار

مهاجرت از طریق ویزای کار و شرایط کار در کشورهای مختلف در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد...

مهاجرت و اقامت کاری پرتغال مهاجرت و اقامت کاری پرتغال

مهاجرت و اقامت کاری پرتغال یکی از سریع ترین راه هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت جذب ...

کار دانشجویی در کشور رومانی کار دانشجویی در کشور رومانی

کار دانشجویی در کشور رومانی تحصیل در رومانی طرفداران بسیاری دارد و از جمله مزایای تحصیل در ...

نظرات کاربران
Call Now Button