کشور آلمان را می توان یکی از مقاصد مهم گردشگری، تحصیلی و تجارت و زندگی برای متقاضیان در شمال قاره اروپا دانست که البته از سال 2010 میلادی تمایل دانشجویان برای تحصیل رایگان یا کم هزینه در دانشگاه های آلمان بیشتر شده است.
لازم به ذکر است که دانشجویان در کشور آلمان می توانند در کنار تحصیل، مشغول کار نیز شوند و طبق آمار اجتماعی حدود دو سوم از دانشجویان و دانش آموزان، به کار دانشجویی در کشور آلمان می پردازند و به خصوص برای دانشجویان بین المللی برای امرار معاش این شیوه زندگی مناسبی می باشد. 
این مقاله توسط کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده است. در صورت هرگونه سوال درباره مهاجرت به کشور آلمان و سایر کشورها با موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید.

حتما بخوانید: کار در آلمان

کار دانشجویی در کشور آلمان
کار دانشجویی در کشور آلمان

شرایط کار دانشجویی در کشور آلمان چیست؟

شرایط کار دانشجویی در کشور آلمان برای دانشجویان بین المللی و خارج از اتحادیه اروپا متفاوت تر از دانشجویان داخل اتحادیه اروپا می باشد که افراد داخل اتحادیه اروپا از شرایط برابری با خود دانش آموزان آلمانی تبار برخوردار هستند و شرایط آنها برای کار کردن راحت تر می باشد .

با توجه به عضویت آلمان در اتحادیه اروپا، داشتن اقتصاد پویا و آزاد، صنعت های مرتبط با زمینه های دانشگاهی و معتبر و کارا بودن مطالعات و رشته های تحصیلی در دانشگاه های معتبر کشور آلمان، دانشجویان می توانند به کار دانشجویی مشغول شوند که این کارها به صورت پاره وقت و تمام وقت و در زمینه های مختلف با توجه به شرایط و توانایی های کارورز و کارجو به خصوص تسلط به زبان آلمانی و آشنایی با فرهنگ آلمانی وجود دارند.
اما در ابتدا باید با توجه به تحصیلات و شرایط کاری و نوع کار مورد نظر برای گرفتن ویزای کار اقدام کرده و با توجه به دانشجو بودن قوانین محدود کننده راجع به میزان ساعت کاری را دانسته و روال کاری و حقوق و دستمزد خود را به مقامات مربوطه اطلاع داد.

همچنین فرد دانشجو می تواند با مراجعه به سایت های کاریابی دانشگاه ها و سیستم های کارورزی و کار در محدود دانشگاه، به مزایای بهتری دست پیدا کنند.
در نتیجه با توجه به راهکارهای آژانس کاریابی مرکزی آلمان و آموزش و پرورش کل کشور آلمان و ارتباط قوی دانشگاه و اقتصاد و صنعت می توان در هنگام تحصیل برای تامین هزینه های اضافی خود کار مناسبی را با توجه به میزان ساعات مطالعاتی خود پیدا کرد.

حتما بخوانید: تحصیل در آلمان

شرایط کار دانشجویی در کشور آلمان
شرایط کار دانشجویی در کشور آلمان

انواع کار دانشجویی در کشور آلمان

همانطور که در بالا اشاره شد در کشور آلمان 2 نوع کار دانشجویی وجود دارد لذا انواع کار دانشجویی در کشور آلمان به شرح زیر است:

  • کار دانشجویی پاره وقت در کشور آلمان: این نوع کار دانشجویی در کل ترم درآمدی بیش از 450 یورو در ماه را برای دانشجویان ندارد و بنابراین نیاز به پرداخت مالیات را هم ندارند.
    انواع مختلفی از این نوع مشاغل در صنعت وجود دارد که دانش آموزان می توانند در آنها مشغول باشند اما اگر در دو یا چند از این کارها مشغول باشند باید همچنان درآمد در سطح مشخصی باشد. در غیر این صورت باید با وجود درآمد بیشتر مجبور به پرداخت مالیات می شوند و اگر دانش آموز بخواهد از بیمه بازنشستگی یا بیکاری استفاده کند باید با کارفرمای خود به پرداخت مالیات مربوطه برای بهره بردن از مزایا اقدام نماید.
  • کار دانشجویی تمام وقت در کشور آلمان: در این صورت دانشجویان با در آمد بیش از 450 یورو در ماه و به ارائه اظهارنامه مالیاتی در سال به پرداخت مالیات موظف هستند و به طور خودکار مقدار مالیات مشخص شده از حقوق آنها کسر خواهد شد.

نکته : دانشجویان با کار کمتر از 20 ساعت در هفته می توانند از بیمه دانشجویی خود همچنان بهره مند باشند اما کار دانشجویی در کشور آلمان بیش از 20 ساعت مجبور به پرداخت بیمه بیکاری و مالیات و… است.
لازم به ذکر است که اگر ساعات کاری شما بیش از حد باشد و با شرایط وی مطابقت نداشته باشد باید در کنار ساعات مطالعات، ساعات استراحت و آزاد خود را جدا از ساعات مطالعه برای کار اختصاص دهد چرا که شرایط کاری برای دانش آموزان به مرور سخت تر و نادر می باشد. و اما انواع کارهای موجود برای دانشجویان در آلمان برای کسب تجربه حرفه ای عبارتند از:

  • شغل پاره وقت در کشور آلمان
  • شغل های تعطیلات تابستانی یا زمستانی در کشور آلمان
  • کارآموزی در کشور آلمان
  • کارهای داوطلبی در کشور آلمان
  • کارورزی در کشور آلمان

انواع کار دانشجویی در کشور آلمان
انواع کار دانشجویی در کشور آلمان

کار دانشجویی پاره وقت در کشور آلمان

بهترین راه برای تکمیل تحصیل یافتن شغل در موسسات، کتابخانه ها یا دیگر اماکن موجود در دانشگاه ها است. کار در کافه تریا و رستوران نمونه دیگری از کار دانشجویی پاره وقت می باشد و یا شغل هایی از قبیل سرایداری، مراقبت از کودکان و یا کار در مغازه کپی را انتخاب می کنند.
از این رو دانستن زبان آلمانی کمک زیادی به یافتن شغل مورد نظر می کند.برای یافتن شغل دلخواه می توان به تابلو اعلانات مراجعه کرد ، تابلویی که مملو از اطلاعات می باشد. که در دانشگاه، کتابخانه یا سوپر مارکت نصب می شود. در دانشگاه های کشور آلمان خدمات بسیاری در خصوص یافتن کار به دانشجویان ارائه می شود. به طور کلی نمونه شغل های پاره وقت دانشجویی در کشور آلمان به شرح زیر است:

  • دستیار پژوهشی در دانشگاه: 11 تا 12 یورو در هر ساعت
  • دستیار دفتر: 12 یورو برای هر ساعت
  • مدرس زبان انگلیسی یا هر زبان دیگر : 12 تا 15 یورو در هر ساعت
  • کار در رستوان: 7 یورو در هر ساعت
  • دستیار فروش در فروشگاه ها: 9 یورو در هر ساعت
  • پرستار کودک: 10 تا 15 یورو در هر ساعت
  • مامور مرکز تلفن: 15 یورو در هر ساعت
  • مصاحبه کننده میدانی: 18 تا 20 یورو در هر ساعت
  • پیک موتوری: 11 یورو در هر ساعت

مقدار پول دریافتی در شغل های پاره وقت بستگی به دانش، منطقه، شعبه و مکان کار دارد. به طور کلی در آمد کار دانشجویان در در شهرهای گران مانند مونیخ، هامبورگ و کلن بیشتر است اما ناگفته نماند که هزینه اجاره و خوراک در این شهر ها نسبت به سایر شهرها بیشتر است.

کار دانشجویی پاره وقت در کشور آلمان
کار دانشجویی پاره وقت در کشور آلمان

قوانین کار دانشجویی پاره وقت در کشور آلمان

قوانین کار دانشجویی پاره وقت در کشور آلمان به صورت زیر است:

  1. در کشور آلمان دانشجو می تواند برای 120 روز کامل یا 240 نصف روز در 1 سال کار کند. البته این تعداد روز می تواند در مناطق مختلف متفاوت باشد.
  2. مجوز کار از آژانس استخدامی فدرال و دفتر امور خارجه مورد نیاز می باشد که این مجوز دارای جزئیات بیشتر در مورد محدودیت های کار دانشجویی است.
  3. معمولا طبق هنجارهای دانشگاه، یک دانشجو مجاز به کار بیش از 20 ساعت در هفته در طول دوره تحصیل خود نخواهد بود. البته دانشجویان می توانند در طول تعطیلات به صورت تمام وقت کار کنند.
  4. اگر فرد در دوره آمادگی یا دوره زبان ثبت نام کرده، مقررات کار دانشجویی برای وی سخت تر می شود.
  5. لازم به ذکر است که دانشجویی که درآمد کمتر از 450 یورو در ماه داشته باشد و یا اگر برای کمتر از 50 روز مداوم در طول 1 سال کار می کند، ملزم به پرداخت مالیات / کمک های اجتماعی نیست.
  6. به طور کلی کار بیش از 20 ساعت در هفته توصیه نمی شود زیرا نه تنها مخالف بسیاری از قوانین دانشگاه است بلکه کار بیش از این حد ملزم پرداخت بیمه درمانی، بیکاری و همچنین بیمه مراقبت پرستاری می باشد.

قوانین کار دانشجویی پاره وقت در کشور آلمان
قوانین کار دانشجویی پاره وقت در کشور آلمان

کارآموزی در کشور آلمان

کارآموزی در کشور آلمان برای دانش آموزانی که از دانشگاه های (علمی-کاربردی) مدرک معتبر فارغ التحصیلی دارند و یا آنهایی که 4 ترم تحصیلی را با موفقیت گذرانده باشند. کارآموزی در کشور آلمان شامل مدارس و کالج های آموزشی حرفه ای نمی شود.
لازم به ذکر است که دانشجویانی که در دانشگاه های آلمان مهمان شده اند و تحقیقات علمی معتبر دارند و یا بر پایان نامه دکترا یا کارورزی علمی کار می کنند، بایستی اصل گواهی ها و مدارک به طرق فکس و ایمیل و…خوانا فرستاده شود.
مدت زمان کارآموزی 12 ماه است که می تواند در یک بخش به تنهایی نباشد و در بخش های مختلفی این دوره بگذرد و دانش آموز در آن فعال باشد.

حقوق و دستمزد کارورزان در کشور آلمان زیر نظر آموزش و پرورش فدرال آلمان قرار دارد و پرداخت می شود. در حال حاضر، حداقل مقدار 670 یورو در هر ماه و حداکثر زمان کار در هفته 40 ساعت می باشد باید حداقل دستمزد برای امرار معاش کار ورز طبق ZAB در طول دوره  اقامت در آلمان داده شود.
بعد از ارایه اطلاعات به سیستم کارورزی در کشور آلمان و پایان دوره کارورزی و قبولی در امتحانات و گذراندن دوره های مربوطه گواهی یا تصدیق نامه ای به فرد داده می شود که مجوز وی برای ورود به بازار کار آلمان می باشد.
کارفرمایان اطلاعات متقاضی را از این سیستم تهیه کرده و در صورت لزوم به گرفتن ویزا برای شروع کار اقدام شود. لازم به ذکر است که ZAB سیستمی برای کسب ویزای کار برای دانش آموزان بین المللی دانشگاه های آلمان می باشد.

کارآموزی در کشور آلمان
کارآموزی در کشور آلمان

خود اشتغالی در کشور آلمان

اگر دانش آموزانی به کاری مستقل و خصوصی مشغول شوند، نیازی به داشتن کارت مالیات و پرداخت آن ندارد و در این صورت دانشجو می تواند با کار فرمای خود برای بهره مندی از خدمات قرار داد ببندد، درآمد فرد متقاضی در این حوزه کاری مشمول مالیات نمی شود.
ولی باید به اداره مالیات هرساله درآمد خود را اعلام کند. لازم به ذکر است که دانشجو از خارج از کشور آلمان و اتحادیه اروپا امکان و مجوز کار خودکار و آزاد را ندارند.

حداقل دستمزد دانشجویان در کشور آلمان

حداقل دستمزد دانشجویان در کشور آلمان 10-9 یورو در ساعت است که با همین حداقل دستمزد هم اگر دانشجو هفته ای دو روز کار کند، میتواند 90 تا 100 درصد کل هزینه های یک زندگی دانشجویی را برآورده کند زیرا یک زندگی دانشجویی با همه احتیاج های مخصوص خود، بسته به شهر و ایالت، بین 650 تا 750 یورو در ماه می باشد.
برخی از شرکت ها نیز هستند که مبالغ بالاتری از 10 یورو پرداخت می کنند و حتی دستمزد یک دانشجو تا ساعتی 20 یورو نیز می تواند باشد.

حداقل دستمزد دانشجویان در کشور آلمان
حداقل دستمزد دانشجویان در کشور آلمان

سطح زبان آلمانی مورد نیاز برای کار دانشجویی در کشور آلمان

اگر دانشجو در کشور آلمان به زبان آلمانی تسلط نسبی داشته باشد، شانس بیشتری برای موقعیت شغلی مورد نظر دارد و اگر دانشجو دارای تخصصی مانند نرم افزارهای کامپیوتری و یا کارهای هنری و آرایشگری و یا حسابداری باشد، می تواند در شرکت ها و فروشگاه ها شغلهای خوبی را به دست بیاورد. 

البته داشتن گواهینامه نیز شانس یافتن کار را قطعا افزایش می دهد اما نداشتن آن برای یک دانشجو نکته منفی نیست، زیرا گرفتن گواهینامه در آلمان بین 1000 تا 1500 یورو هزینه می کند. 
اگر درآمد دانشجو 450 یورو در ماه باشد، از مالیات معاف می شود و اگر بیشتر از این مبلغ باشد باید مالیات بدهد که البته با توجه به کلاس مالیاتی دانشجویان، این مبلغ زیاد نیست و دانشجو می تواند درخواست دهد تا در پایان هر سال، مالیات پرداخت شده خود را از دولت پس بگیرد.

سوالات متداول کار دانشجویی در کشور آلمان

✳️حداقل دستمزد دانشجویان در کشور آلمان چقدر است؟

بین 10-9 یورو است.

✳️ انواع کار دانشجویی در کشور آلمان کدامند؟

  • کار دانشجویی پاره وقت
  • کار دانشجویی تمام وقت

    5/5 - (4 امتیاز)
    مقالات مشابه
    مهاجرت از طریق ویزای کار مهاجرت از طریق ویزای کار

    مهاجرت از طریق ویزای کار و شرایط کار در کشورهای مختلف در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد...

    مهاجرت و اقامت کاری پرتغال مهاجرت و اقامت کاری پرتغال

    مهاجرت و اقامت کاری پرتغال یکی از سریع ترین راه هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت جذب ...

    کار دانشجویی در کشور رومانی کار دانشجویی در کشور رومانی

    کار دانشجویی در کشور رومانی تحصیل در رومانی طرفداران بسیاری دارد و از جمله مزایای تحصیل در ...

    نظرات کاربران
    Call Now Button