پناهندگی در گرجستان

بسیاری از افرادی که تصمیم به پناهندگی می گیرند به علت درماندگی و برآورده سازی حداقل خواسته ها و یا فراتر از آن و در آرزوی دستیابی به حداکثر خواسته ها نسبت به این امر اقدام می کنند در حالی فلسفه به رسمیت شناختن پناهندگی و تصویب قانون حمایت از حقوق پناهندگان به مسئله دیگری نظر دارد . تصور اشتباه دیگر در میان این افراد این می باشد که پناهندگی کم هزینه ترین راه است و در طی این راه نیزهر مسیری که ارزان تر باشد ، اولویت دارد. بر این اساس و با توجه به لغو ویزا بین ایران و گرجستان ، تعدادی از ایرانیان متقاضی پناهندگی در گرجستان به راحتی و با حداقل هزینه راهی گرجستان شده اند تا به خیال خود از آنجا عازم کشورهای اروپا یا آمریکای شمالی شوند . پناهندگی در کشور گرجستان از جمله روند بشردوستانه گرجستان در باب اخذ اقامت و پناهندگی می باشد که طبق آخرین آمار ارائه شده توسط افراد متقاضی با شکست در این باره مواجه شده اند . اصل روند پناهندگی در بین بسیاری از ایرانیان که از این طریق اقدام به مهاجرت کرده اند مورد سوء تفاهم قرار گرفته است و انتخاب مسیر و مقصدهایی مانند گرجستان نیز مورد سوء تفاهم مضاعف قرار گرفته است .

پدیده پناهندگی ضوابط و شرایط مختص به خود را دارد که در محل خود، بیان شده است. بر اساس توافق نامه ای بین المللی موسوم به ژنو که مبتنی بر ارزش های نوع دوستانه و به منظور حمایت از حقوق پناهجویان در سراسر جهان شکل گرفته است، پناهجویان افرادی هستند که بی آنکه حقیقتا جرمی مرتکب شده باشند، جان آنها در کشورشان در معرض خطر باشد و دولت نیز توانایی حمایت و حفاظت از آن ها را نداشته باشد و بلکه ممکن است این تهدید اصلا از طرف خود آن دولت متوجه این افراد باشد.

همچنین شرایط و ضوابط بسیاری وجود دارد که لازم است پناجوی حقیقی از آن ها آگاه باشد و بر آن اساس عمل کند تا علاوه بر این که جان خود حفظ می شود، کرامت شخصیتی، راحت روحی و سلامت جسمی وی نیز تا جای ممکن تامین شود. لازم به ذکر است که پناهندگی 3 رکن دارد که عبارتند از :

  • خروج از کشور مبداء
  • رسیدن به اولین نقطه امن (می تواند حتی مقصد نهایی باشد)
  • دلیلی که فرد را مستحق عنوان پناهندگی حقیقی می کند (مدارک و شواهد دال بر مدعای فرد پناهجو)
پناهندگی در گرجستان

پناهندگی در گرجستان

کمیته  عالی پناهندگان ملل متحد(UNHCR) که یکی از آژانس های تابعه سازمان ملل متحد است، وظیفه حمایت از پناهجویان و حفاظت از حقوق آن ها را دارد و متعهد می باشد که در امر اسکان مجدد یا بازگشت آن ها به کشور کمک کند. این سازمان با نیروهای خود و از جمله سفیران افتخاری صلح، در بیش از 120 کشور جهان فعالیت دارد. این سازمان در برخی نقاط دنیا دفتر نمایندگی دارد و از پناهجویان ثبت نام می نماید تا به امور آن ها رسیدگی شود و نقش به سزایی در یاری رساندن به پناهجویان حقیقی دارد. دو معضل بزرگ پناهندگی در گرجستان به شرح زیر است :

  • کشور گرجستان ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی به شدت محدودی دارد و از این نظر با کشورهایی مانند آلمان به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و با توجه به محدودیت های منابع سازمان های بین المللی، از حمایت مالی کافی نیز برخوردار نیست و مجموع این شرایط باعث شده است که این کشور در تامین حداقل های مورد نیاز پناهجویان نیز درماند.
  • اوضاع پناهجویان در گرجستان، بدون مبالغه و حقیقتا تاسف برانگیز است و در برخی موارد حتی امکان تامین سرپناه برای پناهجویان وجود ندارد و یا مبلغی که به عنوان کمک هزینه به آن ها داده می شود تنها چند لاری و در حد یک پرس غذای خوب است . قابل توجه است که کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد در این کشور و بر خلاف ترکیه، برنامه ای برای ثبت نام پناهجویان ندارد.

برخی تصور می کنند که همانند روندی که در ترکیه در جریان است، می توان با شرایط مشابه به گرجستان رفت و با مراجعه به دفتر کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد در آن جا، اقدام به ثبت نام و تشکیل پرونده برای درخواست پناهندگی در کشور گرجستان را داد و حال آن که این روند در گرجستان اجرا نمی شود و بنابراین از این جهت، پلی برای رسیدن به اروپا نیست. طبق آمار وزارت امور پناهندگان و آوارگان کشور گرجستان (IDP) در سال 2007 میلادی، ایرانیان به عنوان چهارمین ملیت پناهجویان به گرجستان بوده اند.

پناهندگی در گرجستانقوانین پناهندگی در گرجستان در سال 2019 میلادی

امور مرتبط با مسائل پناهندگی در کشور گرجستان، بر اساس قانون حمایت بین المللی از پناهجویان است و این قانون، در قالب 3 وضعیت زیر ، افراد مشمول را مورد حمایت قرار می دهد:

  • وضعیت حمایت موقت
  • وضعیت پناهندگی: فرد خارجی یا بدون تابعیتی که به دلیل مذهب، قومیت، ملیت و یا عضویت در گروه خاص اجتماعی
  • یا داشتن عقاید متفاوت سیاسی در کشور مبدا خود مورد آزار و اذیت و شکنجه قرار گرفته است و از حمایت کشور مبدا نیز برخوردار نیست.
  • وضعیت بشر دوستانه: فرد خارجی یا بدون تابعیتی که واجد شرایط پناهندگی در گرجستان معرفی نمی شود اما دلایلی وجود دارد مبنی بر این که بازگشت او به کشور مبدأش در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت. این آسیب جدی عبارتند از : مجازات مرگ یا تهدید به اعدام، شکنجه یا برخورد و مجازات غیرانسانی یا تحقیرآمیز در کشور مبدا، تهدید جدی زندگی فرد به دلیل خشونت بی رویه یا درگیری گروه های داخلی و بین المللی مسلح یا نقض فراگیر حقوق بشر

 

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
پناهندگی در نروژ پناهندگی در نروژ

پناهندگی در نروژ اگر فردی در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار بگیرد و یا اگر ترس از آزار و شکنج...

پناهندگی در بلژیک پناهندگی در بلژیک

کشور بلژیک ، یکی از پیشرفته ترین . قدرتمندترین کشورهای اروپایی است که با داشتن اقتصاد پیشرف...

پناهندگی در بلغارستان پناهندگی در بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان یکی از روش های مهاجرت به بلغارستان ، پناهندگی در بلغارستان می باشد . ...

نظرات کاربران
Call Now Button