مهاجرت به کشوری که بتواند آرزوهای دست نیافته ی فرد را نسبت به محل زندگی کنونی وی تا حدودی محقق نماید، همواره یکی از دغدغه های اصلی مهاجران بوده است . اگرچه این امر، امری شخصی است و نسبت به هر فرد متفاوت است اما بعضی ملاک ها را تقریبا همه مهاجران در نظر دارند . در ابتدا بایستی با 2 مفهوم جدا از هم، پناهنده و پناهجو آشنا شویم . پناهجو به کسی اطلاق می شود که به علت های سیاسی یا مذهبی یا به دلیل تعلق به یک گروه یا به علت داشتن نژادی خاص از سوی حکومت یا نهادهای وابسته یا غیر وابسته به آن، تحت تعقیب قرار داشته و جانش در خطر بوده و امکان حافظت از خود در داخل کشور خود را نداشته است بنابراین درخواست پناهندگی داده و متقاضی پناهندگی است . از زمانی که درخواست پناهندگی این فرد پذیرفته می شود دیگر او پناهجو به حساب نمی آید بلکه پناهنده می باشد که کشور مورد تقاضا باید از اعضای کنوانسیون ژنو 1951 در دفاع از حقوق پناهجویان باشد یعنی آن را امضا کرده باشد . در این مقاله قصد داریم از راه های مهاجرت به نیوزلند که پناهندگی در نیوزلند می باشد توضیح دهیم . ( پناهندگی در نیوزلند )

شما می توانید برای مهاجرت به نیوزلند مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به نیوزلند ” را مطالعه فرمایید .

پناهندگی در نیوزلند

به گفته سایت دولتی نیوزیلند ، این کشور به پناهندگان کمک می نماید تا بتوانند وارد جامعه شوند . به آن ها در مورد خدمات پزشکی- بهداشتی آموزش داده می شود و این افراد تشویق می شوند تا به دنبال یافتن شغل باشند تا بتوانند مخارج خود را تامین نمایند .دولت نیوزیلند به شخصی که پناهنده نیوزیلند محسوب شود ، یعنی درخواست پناهندگیش مورد قبول قرار گرفته باشد ، اقامت دایم اعطا می کند ، حتی ممکن است در مواردی او را تبعه نیز محسوب کند . اگر چه پناه جویان ، کشور نیوزلند را به کشوری که نسبتا آسان پذیرش می دهد می شناسد اما در سال های اخیر امنیت ملی نیوزیلند با توجه به وضع امنیت جهانی و حوادثی که اتفاق افتاد ، از این موارد تاثیر پذیرفته است لذا سخت گیری بیشتری در این باره صورت می گیرد . مخصوصا پس از قضیه پناهندگی «احمد زاوویی » سخت گیری ها از هر زمان بیشتر شده است .

توضیح مختصر آنکه در سال ۲۰۰۲ شخصی به نام احمد زاوویی ، فردی الجزایری که عضو جبهه آزادی بود که تشکیلاتی تروریستی قلمداد می شد درخواست پناهندگی به نیوزیلند را داد و علی رغم مخالفت دستگاه های اطلاعاتی نیوزیلند ، به او تابعیت نیوزیلندی اعطا گردید . به تعاقب این امر و انتقادات زیادی که به این مورد وارد آمد ، یک تجدید نظر مفهومی و جامع از قانون مهاجرت به نیوزیلند به عمل آمد که خود منجر به ارائه پیش نویسی به مجلس گردید که در آن اختیارات قضایی نظیر امکان تجدید نظر محدود گشت و جهت احتیاط بیشتر قدرت و اختیارات گسترده تری به ماموران مهاجرت اعطا گشت . پناهجو یا همان پناهنده طبق کنوانسیونی که مربوط به پناهندگان میباشد به شهروند یا شخصی اطلاق میشود که  به منظور فرار یا نگرانی و ترس ازخشونت نژادی یا مذهبی و یا قومی و ملیتی و یا حتی  به منظور عضویت در یک طبقه یا گروه اجتماعیِ ویژه یا به علت درا بودن عقایدِ سیاسیِ خاص، توان داشتن و کسب مامنی امن در وطن خود را ندارد البته تعریف ها متعدد می باشد ولی توصیف کلی همین است که نگاشته شد.

در مقاله ” تحصیل در نیوزلند” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در نیوزلند اطلاعات کسب کنید .

پناهندگی در نیوزلند | مهاجرت به نیوزلند | اقامت در نیوزلند | اخذ پذیرش پناهندگی نیوزلند
پناهندگی در نیوزلند | مهاجرت به نیوزلند | اقامت در نیوزلند | اخذ پذیرش پناهندگی نیوزلند

پناهندگی به نیوزیلند سابقه تاریخی نیز دارد . این کشور حتی قبل از به وجود آمدن کنوانسیون ملل متحد درسال ۱۹۵۱ ، پناهندگان را می پذیرفت .در سال ۱۹۳۰ ، هزار و صد یهودی ، در سال ۱۹۴۴ هشتصد و سی هفت پناهنده که بیشترشان کودک بودند را پذیرفت . در سال ۱۹۶۰ کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان سازمان ملل متحد پیوست . این کنوانسیون مشخص می‌کند پناهنده چه کسی است و حقوق افراد پناهنده و مسئولیت کشورهای عضو را نسبت به پناهجویان مشخص می کند. در رویه رایج برای اخذ پذیرش پناهندگی نیوزیلند ، پناهجویان اکثرا به وسیله قایق سعی در رساندن خود به نیوزیلند دارند اما عموما توسط ماموران استرالیایی متوقف می شوند و به نیوزیلند نمی رسند . در سال ۲۰۰۱ به موجب توافق حکومت استرالیا با دولت نیوزیلند ، تصمیم بر این امر گرفته شد که که پناهجویان به محلی در گینه نو فرستاده شوند و از آن جا پروسه درخواست پناهندگی خود را ادامه دهند .

نحوه اسکان پناهندگانی که با سهمیه کمیساریای عالی سازمان ملل پذیرش می شوند به این صورت است که این افراد در گروه های ۱۲۰ نفری به اوکلند فرستاده می شوند و  در هفته اول در کمپ Mangere  که مرکز اسکان پناهندگان است مستقر می شوند . پس از سپری شدن مدت مذکور به ایشان پیشنهاد برنامه ای برای جا به جایی می شود . سپس به یکی از پنج محل اسکان مجدد یعنی اوکلند ، همیلتون ، ناپیر ، ولینگتون و کرایست چرچ منتقل می شوند . پناهجویانی که در ساحل درخواست پناهندگی نموده اند در مرکزی اسکان و یا حتی در زندان مستقر خواهند شد . اگر در بررسی ها مشخص شود که ایشان پناه جویان واقعی هستند به ایشان اقامت اعطا می شود که متعاقب آن افراد امکان دسترسی به مزایای اجتماعی را پیدا می کنند .

شایان ذکر است برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت نیوزلند مقاله ” اقامت در نیوزلند ” را مطالعه بفرمایید .

به طور کلی پس از بررسی شرایط مذکور می توان گفت ، پناهندگی در نیوزیلند در دوره کنونی اگرچه از فرصت های مهاجرتی است اما نباید به آن به عنوان یک گزینه جدی نگاه کرد. ریسک بالای این امر ، راه را برای تصمیم گیری در خصوص پناهندگی در نیوزیلند آسان نموده است. امری که به عقیده نگارنده اصلا نباید به عنوان یکی از گزینه های اصلی مهاجرت به نیوزیلند مورد توجه قرار گیرد .

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
پناهندگی در نروژ پناهندگی در نروژ

پناهندگی در نروژ اگر فردی در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار بگیرد و یا اگر ترس از آزار و شکنج...

پناهندگی در بلژیک پناهندگی در بلژیک

کشور بلژیک ، یکی از پیشرفته ترین . قدرتمندترین کشورهای اروپایی است که با داشتن اقتصاد پیشرف...

پناهندگی در بلغارستان پناهندگی در بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان یکی از روش های مهاجرت به بلغارستان ، پناهندگی در بلغارستان می باشد . ...

نظرات کاربران
Call Now Button