یکی از روشهای مهاجرت به مالتا، پناهندگی در مالتا می باشد که روش پرخطری است اما بسیاری از متقاضیان با اهداف گوناگون مانند امکان بهبود معیشتی و پیشرفت، خواستار مهاجرت به کشورهای پیشرفته مانند اروپا و به خصوص آلمان هستند . اخذ پناهندگی در مالتا مانند سایر کشورهای شینگن و اتحادیه اروپا دارای شرایطی از قبیل اثبات عدم امکان زندگی در کشور خود ناشی از عدم امنیت و غیره می باشد .

در سال ۲۰۱۶ میلادی مجموعاً ۹۸۸ هزار درخواست پناهندگی در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ثبت شده که  دو سوم این درخواست‌ها در آلمان بوده است. ایتالیا با ۸۵ هزار و فرانسه با ۶۲ هزار درخواست در رده‌‌های دوم و سوم قرار دارند. اما سیاست سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا برای ورود پناهجویان پیامد‌های تلخ و دردناکی نیز را به همراه داشت. به راستی می‌توان گفت که در سال ۲۰۱۶ دریای مدیترانه بدل به « دریای مرگ » برای پناهجویان شد. بنا به گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵ هزار آواره و پناه جو در دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند. شمار کشته‌شدگان پناه جو در سال ۲۰۱۵ در آب‌ های مدیترانه ۳۶۰۰ نفر بود.

شایان ذکر است برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت مالتا مقاله ” اقامت در مالتا ” را مطالعه بفرمایید .

پناهندگی در مالتا – مراحل پناهندگی در مالتا

مراحل پناهندگی در مالتا به ترتیب زیر است :

  1. در مرحله اول درخواست پناهندگی باید به مقامات مسئول ثبت نام درخواست پناهندگی کمیساریایپناهندگان در مالتا تقدیم شود و آنها نیز مسئول تصمیم گیری باشند.
  2. یک درخواست پناهندگی زمانی معتبر است که از ورود متقاضی بیش از ۶۰ روز نگذشته باشد مگر اینکه ظرف مدت ۶۰ روز (۲ ماه) از ورود متقاضی برای این شخص در مالتا پرونده ساخته شده باشد. تمام این موارد به صورت سیستمی و برنامه های خاص نرم افزاری صورت میگیرید با این حال، یک برنامه کاربردی ممکن است پس از گذشت ۶۰ روز به دلایل خاص و استثنایی مجدد مجاز به انجام این کار باشد.
  3. با توجه به پناهجویانی که با قایق وارد این کشور می شوند ثبت نام برای درخواست پناهندگی در مالتا نسبتا بدون مانع است چرا که آنها تقریبا بلافاصله بعد از ورود، ثبت نام شده و آنها را هدایت می کنند برای ارایه درخواست پناهندگی در مالتا. هر فرد پس از رسیدن در مالتا حق درخواست پناهندگی در مالتا را دارد. با این حال، این بدان معنا نیست که هر فرد مورد حمایت قرار بگیرد.

پناهندگی در مالتا

در حال حاضر تنها تعدادی از سفارت ها در ایران برای صدور ویزا از متقاضیان اثر انگشت می گیرند. شما بایستی این موضوع را مد نظر داشته باشیدکه ورود غیرقانونی به اروپا تضمینی برای پذیرفتن درخواست پناهندگی شما نمی باشد و همچنین ورود قانونی به اروپا هم دلیلی بر رد شدن پرونده و درخواست پناهندگی شما نخواهد بود، ردیابی پناهندگان در اروپا از طریق اثر انگشت صورت می پذیرد نه از طریق ویزا، ویزای هر کدام از کشورهای حوزه شنگن تنها زمانی قابل ردیابی است که ادارات امور پناهندگی به این موضوع مشکوک شوند که مثلا شما از طریق ویزای شنگن صادر شده از سفارت مالتا به بلژیک آمده اید در این صورت مشخصات شما را به مالتا میدهند و متوجه این موضوع می شوند، در غیر اینصورت آنها بایستی برای ردیابی این موضوع از تمامی کشورهای شنگن به صورت جداگانه بپرسند و این کار عملا امکان پذیر نیست، مثالی برای روشن شدن بیشتر این موضوع، فرض کنیم یکی از بستگان نزدیک شما در مالتا زندگی میکند و برای شما دعوتنامه مالتا میفرستد و شما ویزا میگیرید ولی به آلمان میروید و در آنجا تقاضای پناهندگی میکنید، در مصاحبه از شما میپرسند آیا بستگانی در اروپا دارید؟ شما هم در پاسخ میگویید: بله، برادرم در مالتا زندگی میکند، آنها مشخصات برادر شما را میپرسند و از این طریق بررسی میکنند و میفهمند که شما از طریق دعوتنامه برادرتان ویزا گرفته اید و به سپس به آلمان آمده اید و بعد شما را به کشور مالتا که صادر کننده ویزای شما بوده میفرستند، الان این موضوع باید برای شما روشن شده باشد، ولی شما چنانچه با ویزای صادره از سفارت مالتا وارد مالتا شوید و بخواهید در همان مالتا اعلام پناهندگی کنید باید با همان پاسپورت که دارنده ویزای مالتا است خود را معرفی کنید زیرا با توجه به صدور ویزا در سفارت مالتا در ایران، مشخصات شما در اداره مهاجرت به مالتا ثبت شده و به محض معرفی مشخص میشود که شما با ویزا آمده اید، به همین دلیل بهتر است چنانچه شما با ویزای قانونی وارد اروپا میشوید و قصد دارید در همان کشور صادر کننده ویزا اعلام پناهندگی کنید، با ویزا و پاسپورت خود را معرفی کنید، ولی باید کیس بسیار قوی برای اعلام پناهندگی ( پناهندگی در مالتا ) داشته باشید. البته باز هم راه های بسیاری برای این موارد وجود دارد، از جمله تغییر مشخصات به شرط عدم وجود اثر انگشت، که هر کدام جنبه های مثبت و منفی دارد.

پناهندگی در مالتا | مراحل پناهندگی در مالتا | مهاجرت به مالتا | تحصیل در مالتا اقامت مالتا
پناهندگی در مالتا | مراحل پناهندگی در مالتا | مهاجرت به مالتا | تحصیل در مالتا اقامت مالتا

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در مالتا می توانید مقاله ” تحصیل در مالتا ” را مطالعه فرمایید .

بسیاری از متقاضیان پناهندگی، درک درستی از قوانین پناهندگی و جنبه های حقوقی آن در کشورهای مختلف ندارند، در حالی که کارمندان دولتی در ادارات مربوط به امور پناهندگی با جزئیات در مورد هر کدام از کیس ها بطور مشخص پرسش هایی را مطرح میکنند و پاسخ مشخص از شخص متقاضی میخواهند، در واقع آنها کاری به این موضوع ندارند که در جوامعی مثل ایران سرکوب و اختناق حاکم است، آنها قاضی هستند و قضاوت و داوری خود را بر دلایل شخصی شخص پناهجو متکی می کنند بنابراین مستقل از اینکه هر میزان ناامنی در ایران وجود داشته باشد یا نه، شخص پناهجو باید اثبات کند که تحت پیگرد قانونی یا خطر شکنجه و مرگ بوده است و اساسا اینکه کدام کیس بهتر است و کدام یک نیست جواب مسئله نیست، بلکه موضوع مهم برای حقوق دانان دولتی در امور پناهجویان این است که دلایل پناهجو چیست و چگونه بیان می شود عضویت در گروههای سیاسی، مذهبی، جنسی و گرایشات جنسی و نظایر آنها همه و همه شاخص های پذیرش پناهندگی هستند.

همه درخواست کنندگان پناهندگی در مالتا باید یک بار مورد مصاحبه قرار گیرند. پناهجویان پس از ارائه درخواستشان تحت بازجویی سرویس امنیت ملی قرار می گیرند. اینگونه بازجویی با هدف تایید و تصدیق هویت و مسیر سفر پناهجو انجام می گیرد.اینگونه بازجویی ها نباید با هدف معینی ایجاد شود. در واقع اظهارات پناهنده در این بازجویی با افزایش قابل اعتماد بودن وی در ارتباط است و البته با توجه به این واقعیت که این بازجویی توسط پلیس طرح ریزی شده است نه کسی که مسئول اتخاذ تصمیم در مورد سرنوشت پناهجو است.پناهجویان باید در جریان مصاحبه با شخص قابل اعتمادشان همراهی کنند. کودکانی که درحضور معرف قانونی خود نیستند نباید مورد مصاحبه قرار گیرند.اگر پناهجو بیم شکنجه ی جنسی در جریان مصاحبه را دارد میتواند درخواست کند که مصاحبه کننده همجنس وی باشد.و مسئولین باید این توان را داشته باشند که این موضوع را اثبات کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به مالتا شرکت آتیه آفرینان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به مالتا ” بیاندازید.

در صورتهای زیر درخواست پناهندگی در مالتا  برای شخص رد می شود:

  1. کشور دیگری مسئول درخواست وی باشد یعنی اصطلاحا تحت قانون دوبلین باشد.
  2. شخص از یک کشور جهان سومی امن بیاید.
  3. شخص قبلا به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا یا سوئیس پناهنه شده باشد.

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
پناهندگی در نروژ پناهندگی در نروژ

پناهندگی در نروژ اگر فردی در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار بگیرد و یا اگر ترس از آزار و شکنج...

پناهندگی در بلژیک پناهندگی در بلژیک

کشور بلژیک ، یکی از پیشرفته ترین . قدرتمندترین کشورهای اروپایی است که با داشتن اقتصاد پیشرف...

پناهندگی در بلغارستان پناهندگی در بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان یکی از روش های مهاجرت به بلغارستان ، پناهندگی در بلغارستان می باشد . ...

نظرات کاربران
Call Now Button