یکی از راه های مهاجرت به سوئد، پناهندگی در سوئد می باشد امروزه و در طول تاریخ کشور سوئد در زمینه ارائه پناهندگی یا حفاظت از مردم، رهبر اروپا و جهان است . برای درخواست پناهندگی در سوئد، باید به اداره مهاجرت سوئد رجوع کرد و امکان درخواست پناهندگی در سوئد قبل از ورود به کشور سوئد وجود ندارد .
اگر متقاضی پناهندگی در سوئد، هنگام ورود به سوئد با پلیس مرزی روبرو شود باید درخواست پناهندگی خود را اعلام نماید . پلیس مرزی در فرودگاه های بین المللی در ایستگاه های کشتی و مکانی که قطارها و اتوبوس ها به سوئد وارد می شوند، وجود دارد که در ابتدا پلیس مرزی سوالاتی را خواهد پرسید و سپس وی را به دفاتر مهاجرت راهنمایی می کند، جایی که درخواست پناهندگی خود را ارائه می دهد .

اگر فرد در حال حاضر در سوئد است باید با اداره مهاجرت خود تماس بگیرد . وی می تواند درخواست پناهندگی در یکی از واحدهای آژانس مهاجرت در شهر بودن، فلن، ژول، گوتنبرگ، مالمو، مارتا و یا استکهلم درخواست نماید . درخواست پناهندگی در سوئد شامل افراد خانواده و کودکان فرد پناهنده نیز می شود .

در مقاله ” اقامت در سوئد” به طور مفصل درباره شرایط اقامت و تابعیت سوئد اطلاعات کسب کنید .

درخواست پناهندگی در سوئد

متقاضی پناهندگی در سوئد ، در صورتی می تواند واجد شرایط پناهندگی باشد که دلیلی برای ترس از آزار و اذیت در کشور خود داشته باشد. برخی دلایل  درخواست پناهندگی در سوئد مانند:

  • جهت گیری جنسی و همجنس گرایی
  • نژاد، قومیت یا ملیت
  • اعتقادات مذهبی یا سیاسی
  • جنسيت
  • فرد ممکن است به مرگ، مجازات بدنی، یا مجازات شکنجه در کشور خود محکوم شود
  • پرونده درخواست پناهندگی به عنوان یک پناهنده در سوئد ارائه دهد.
  • یک درگیری مسلحانه در کشور فرد وجود دارد و یا وجود جنگ و ناامنی باعث سلب ادامه زندگی شده است.
  • یک فاجعه زیست محیطی در کشور فرد وجود دارد

مراحل ثبت پناهندگی در سوئد

اداره مهاجرت به سوئد بر اساس مقررات کنوانسیون پناهندگی سازمان ملل متحد از پناهجویان حمایت می‌کند. برای درخواست  پناهندگی  باید وارد خاک کشور سوئد شوید و  به یکی از اداره‌ های مهاجرت به سوئد بروید .اگر شخص پناهجو از یک کشور اروپایی آمده باشد باید در همان کشور اول که وارد خاکش شده است درخواست پناهندگی بدهد. درخواست پناهندگی در کشور سوئد به این معنی نیست که درخواست شما تایید شده است و پناهنده شده اید. مراحل ثبت پناهندگی در سوئد به شرح زیر است :

  1. اثبات هویت : مدارکی برای اثبات هویت شخص پناهجو باید به اداره مهاجرت ارائه دهند .
  2. دلایل کافی :بعداز به اثبات رسیدن هویت اصلی شخص پناه جو باید اثبات کند که دلایل کافی برای ترک کشورش را داشته و در آن کشور از امنیت کافی برخوردار نیست .
  3. انگشت نگاری : اگر شخص پناهجو بالای ۱۴ سال باشند از او انگشت نگاری می شود تا ثابت شود شخص پناهجو قبل  در کشور دیگری درخواست پناهندگی نداده باشد .
  4. کارت LMA  : پس از درخواست پناهندگی اداره مهاجرت یک رسید به شخص پناهنده می دهد بعد از گذشت چند روز کارت LMA برای شخص پناهجو فرستاده می‌شود که جایگزین آن رسید می شود. کارت LMA  تا زمان پاسخ اداره مهاجرت سوئد باید همیشه همراه شخص  باشد تا بتوانند ثابت کند که به طور قانونی درخواست پناهندگی به اداره مهاجرت سوئد داده است .در صورت موافقت یا عدم موافقت به پناهندگی کشور سوئد شخص باید این کارت را به اداره مهاجرت این کشور تحویل دهد .
  5. تست سلامتی رایگان : آزمایش کامل به صورت رایگان  برای اثبات سلامتی  و همچنین یک آزمایش از روی زبان برای اطمینان از ملیت و نژاد شخص پناهجو گرفته می شود .
  6. مسکن و کمک هزینه موقت : کمک هزینه برای اشخاص طبق سن آنها متفاوت است مثلا برای کودکان زیر ۳ سال روزی ۴۳ کرون و برای  افراد بزرگ سال روزی ۷۱ کرون است . در زمان رسیدگی به پرونده پناهجو می تواند کار کند .
  7. خدمات پزشکی : پناهجو در موارد اورژانسی می تواند رایگان از خدمات پزشکی و دندانپزشکی استفاده نماید .

شما می توانید برای مهاجرت به سوئد مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به سوئد ” را مطالعه فرمایید .

در صورت عدم موافقت اداره مهاجرت کشور سوئد با پناهندگی شخص باید ظرف مدت چهارهفته خاک کشور سوئد را ترک کند . اگر شخص پناهجو اعتراض کتبی کند در زمان رسیدگی  به اعتراض می تواند تا زمان پاسخ در این کشور بماند .

مراحل ثبت پناهندگی در سوئد
مراحل ثبت پناهندگی در سوئد

شخص پناهجو در صورت عدم پذیرش اداره مهاجرت سوئد به درخواست پناهندگی تا ۴ سال حق درخواست دوباره به اداره مهاجرت این کشور را نخواهد داشت .پس از حکم اخراج  پناهنده در صورتی که خود را پنهان کند اداره مهاجرت کشور سوئد حق بازداشت او را توسط پلیس دارد . پس از ۴ سال اقامت به طور دائم در کشور سوئد شخص می‌تواند تابعیت و اقامت در سوئد را اخذ نماید

مصاحبه برای درخواست پناهندگی در سوئد

مصاحبه برای درخواست پناهندگی در سوئد به این صورت است که هنگامی که از فرد، عکس و اثر انگشت گرفته میشود ، با یک محقق وبازجو، ملاقات خواهد کرد و با کمک یک مترجم، هویت فرد، خانواده  وی و سلامت فردی ، دلیل پناهنده شدن فرد در سوئد، و چگونه سفر کردن وی به سوئد بررسی می شود. اگر فرد دارای معلولیت عملکردی است، به این معنی که ضعف در توانایی عملکرد فیزیکی، ذهنی دارد، باید به آژانس مهاجرت سوئد، بگوید. اگر معلولیت عملکردی وی برای برقراری ارتباط با اداره مهاجرت هنگام درخواست پناهندگی دشوار است، حق دریافت کمک دارد. فرد درباره پناهندگی در سوئد، و همچنین در مورد مسائل عملی مانند حق انتخاب محل اقامت، حمایت مالی، مراقبت های بهداشتی و آموزش برای فرزندان خود اطلاعات دریافت خواهد کرد.متقاضی پناهندگی در سوئد، باید در ابتدا سعی کند که از لحاظ مالی خود را ساپورت کند. اگر درآمد نداشته باشد و دارایی هم نداشته باشد، می تواند برای کمک مالی به اداره مهاجرت سوئد، درخواست بدهد.

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در سوئد” را مطالعه فرمایید .

اداره مهاجرت کشور سوئد قادر به رفع مشکلات مربوط به پناهجویان نمی باشد ، و مشکلات زندگی پناهجویان روزبه‌روز بیشتر می‌شود ، تا جایی که  به مرز خودکشی برای آنها می رسد .در نهایت می‌توان گفت که پناهندگی در هیچ جای دنیا مورد پسند هیچ دولتی نیست . با وجود راه‌های قانونی و آسان تر برای مهاجرت مثل تحصیل ، کار و سرمایه گذاری و…  چرا باید از راه غیر قانونی پناهندگی اقدام کرد.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
پناهندگی در نروژ پناهندگی در نروژ

پناهندگی در نروژ اگر فردی در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار بگیرد و یا اگر ترس از آزار و شکنج...

پناهندگی در بلژیک پناهندگی در بلژیک

کشور بلژیک ، یکی از پیشرفته ترین . قدرتمندترین کشورهای اروپایی است که با داشتن اقتصاد پیشرف...

پناهندگی در بلغارستان پناهندگی در بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان یکی از روش های مهاجرت به بلغارستان ، پناهندگی در بلغارستان می باشد . ...

نظرات کاربران
امین

سلام، چرا می گید تا وقتی راه های قانونی هست پناهندگی نه؟؟ خوب کسی که پناهنده میشه حداقل از ایران مشکلش نداشتن پوله... خوب اگه پول داشت که مشکلی نبود...

سارا جوادی

با سلام هرکس که پول نداشت باید کار غیرقانونی اتجام دهد ؟

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button