پناهندگی در بلغارستان

یکی از روش های مهاجرت به بلغارستان ، پناهندگی در بلغارستان می باشد . امکان پناهندگی در کشور بلغارستان وجود دارد زیرا کشور بلغارستان عضو کنوانسیون ژنو (کنوانسیون پناهندگی) است . کنوانسیون ژنو پیمانی است که بین کشورهای امضا کننده بسته شده و مهمترین ماده حقوق بین الملل ، بشردوستانه می باشد که مفادی را برای زمان جنگ وضع کرده و از آوارگان جنگی و پناهجویان حمایت می کند . طبق کنوانسیون ژنو ، پناهنده به فردی گفته می شود که امکان بازگشت به کشور خود را به دلیل ترس از جان ، آزار و اذیت و یا تهدید به خاطر جنگ ، مذهب ، نژاد ، عقاید سیاسی ، گرایشات جنسی و غیره ندارد و در صورت بازگشت امکان دارد که آسیب دیده یا جان را از دست دهد . طبق آمار کشور بلغارستان در سال 2017 میلادی دارای 3700 پناهجو بوده است که در زیر آمار به صورت جدول ارائه شده است :

جدول زیر توزیع کشوری پناه جویان از جمله متقاضیان پناهندگی در بلغارستان :

پناهجویان سال ۲۰۱۷حمایت فرعیریجکت شدهدرصد پناهجودرصد حمایت فرعیدرصد ریجکتی
افغانستان۱,۱۳۹۶۱,۳۷۵۱٫۱%۰٫۴%۹۸٫۵%
عراق۱,۰۲۳۷۴۸۹۵۴%۷٫۳%۸۸٫۷%
سوریه۹۷۰۸۰۳۹۷۴۴٫۷%۴۹٫۴%۵٫۹%
پاکستان۲۱۲۰۲۸۱۱٫۴%۰%۹۸٫۶%
ایران۸۸۰88۰%۰%۱۰۰%
سریلانکا۴۳۰۴۴۰%۰%۱۰۰%
بنگلادش۳۰۰۳۷۰%۰%۱۰۰%
بی وطن۲۹۱۱۶۴۵٫۲%۳۵٫۵%۱۹٫۳%
الجزایر۲۸۰۲۹۰%۰%۱۰۰%
ترکیه۱۰۰۶۰%۰%۱۰۰%
جمع۳,۷۰۰۹۰۰۳,۰۴۸۱۶٫۹%۱۸٫۹%۶۴٫۲%

پناهندگی در بلغارستان از لحاظ رده سنی و جنسیت :

تعداددرصد
تعداد کل۳,۷۰۰۱۰۰%
مرد۲,۷۴۸۷۴٫۲%
زن۹۵۲۲۵٫۸%
کودکان۱,۲۰۸۳۲٫۶%
کودکان بی سرپرست۴۴۰۱۱٫۹%
پناهندگی در بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان خطرات پناهندگی در بلغارستان

اکثر افراد به صورت غیر قانونی اقدام به ورود به کشورهای پذیرنده پناهنده می کنند. باید توجه کرد که افراد سوء جو هزینه های بسیار بالایی از پناهجویان می گیرند و خطرات زیادی افراد متقاضی پناهندگی را تهدید می کند از جمله: دزدیده شدن یا رها شدن افراد سوء جو در کوه ها و مکان های دور افتاده و بدون دسترسی به کمک و یا خطرات طبیعی که در دریا، اقیانوس (قایقهای نا امن و کوچک و غیر استاندارد) کوه ها و صحرا انسان را تهدید می کند . در زیر به برخی از شرایط نامناسب پناهندگی بلغارستان اشاره می شود :

  • شرایط زندگی

به جز پناهگاه Vrazhdebna در صوفیه، شرایط زندگی در بقیه پناهگاه ها و کمپ ها، ضعیف و پایین یا در حد حداقل آستانه استاندارد قرار دارد. کودکان بی خانمان دارای مراقبت ۲۴ ساعته توسط سرپرست منتخب نمی باشند و توجه لازم برای سلامت عمومی خود را دریافت نمی کنند و اساسا پس از پایان ساعت کار کارکنان SAR به حال خود گذاشته می شوند.

  • آزادی تردد

پس از اصلاحات در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی پناهجویان حق دارند فقط در مناطق خاصی در قلمرو بلغارستان رفت و آمد داشته باشند که در کارت شناسایی پناهندگی بلغارستان آنها مشخص می شود. عدم رعایت متوالی در رفت و امد ها نسبت به محدودیت منطقه می تواند منجر به بازداشت فرد پناهنده گردد. قبل از ماه سپتامبر ۲۰۱۷، دولت چنین مناطقی را به طور رسمی مشخص نکرده بود. در پایان سال ۲۰۱۷ این قانون در تمام مراکز پذیرش اعمال شده است تا حدود مناطق رفت و آمد مربوطه برای پناهجویانی که در آن مراکز قرار دارند، تعیین شود.

  • امنیت فیزیکی

در مراکز پذیرش پناهندگی بلغارستان ، به جز پناهگاه Vrazhdebna   امنیت فیزیکی تضمین نمی شود. پناهجویان در Voenna Rampa گزارش می دهند که بیگانگان در طول ساعات شب بدون هیچ گونه مانعی برای جای خواب، دسترسی به الکل، قمار، توزیع مواد مخدر و سایر معاملات یا اختلالات غیرقانونی، به خوابگاه ها دسترسی دارند. سوء استفاده های لفظی و جسمی، حملات و سرقت هایی که علیه پناهجویان در اطراف پناهگاه پناهجویان انجام شده بود، در سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش یافت. این امر به نامه ای مشترک از سوی سازمان های غیر دولتی منجر گردید که از اداره پلیس صوفیه خواست تا اقدامات پیشگیرانه و تحقیقاتی موثر را انجام دهد.

پناهندگی در بلغارستان مراحل پناهندگی در بلغارستان

پس از ثبت درخواست پناهندگی بلغارستان سازمان پناهندگان و آوارگان LAR یک دوره زمانی ۶ ماهه برای تصمیم گیری در مورد درخواست پناهندگی ارائه شده تعیین می نماید. هیئتی از کارکنان اداری موظف است که ظرف مدت ۴ ماه از آغاز روند برای تصمیم گیری در مورد پرونده درخواست پناهندگی بلغارستان پیشنهاد خود را ارائه دهد. اگر شواهد برای تصمیم گیری در مدت ۶ ماه کافی نباشد، قانون اجازه می دهد که مهلت را برای ۹ ماه دیگر تمدید کند ولی لازم است تمام روند به حداکثر ۲۱ ماه محدود شود.

پس از تکمیل ثبت نام، تاریخ مصاحبه مشخص می شود. در عمل، تمام پناهجویان حداقل یک بار مصاحبه می شوند تا تعیین شود که آیا واجد شرایط پناهندگی هستند یا خیر؟ مصاحبه های بیشتر معمولا تنها در زمانی انجام می شود که در پرونده تضاد وجود داشته باشد و یا برخی از واقعیت های مصاحبه شونده بیشتر روشن شود.

طبق قوانین LAR سازمان پناهندگان و آوارگان حضور مترجمی برای اطمینان از ترجمه به زبانی که پناهجو درک می کند، اجباری می باشد و کیفیت ترجمه در پروسه پناهندگی بلغارستان مطلوب نیست. قوانین رفتاری که در سال ۲۰۰۹ میلادی تصویب شده است در عمل اعمال نمی شود. در نهایت اغلب اظهارات پناهجویان خلاصه می شوند و یا مترجمان نظرات خود یا مفهوم احتمالی را ارائه می دهند.

در صورتی که رأی منفی به پرونده پناهجو صادر شود، وی می تواند در عرض ۱۴ روز درخواست تجدید نظر بدهد. اولین دادگاه تجدید نظر به طور کامل این پرونده را چه براساس حقایق و چه از نظر قانونی بررسی می کند. پناهجویان در یک جلسه عمومی فراخوانده می شوند و در مورد دلایلی که آنها برای پناهندگی در بلغارستان درخواست کرده اند، مورد سوال قرار می گیرند. اگر اولین درخواست تجدید نظر در پرونده منفی باشد، پناهجویان می توانند پرونده خود را به دادگاه تجدید نظر دوم ( نهایی ) که همان دیوان عالی اداری است ، ارائه دهند ، لازم به ذکر است که ارائه پرونده باید با در نظر گرفتن نکات قانونی باشد.

هر دو دادگاه تجدید نظر باید رأی خود را در 1 ماه صادر کنند. با این حال، این مهلت تعیین کننده می باشد و بنابراین در عمل رعایت نمی شود. متوسط ​​مدت پرونده تجدید نظر در دادگاه در هر دو مورد قضایی ۱۵ ماه است، اگر چه در موارد پیچیده تر می تواند تا ۱۸ ماه به طول انجامد . در صورتی که دادگاه در نهایت مجددا تصمیم اولیه را دوباره برگرداند، SAR این اختیارات را دارد که تا ۱۰ تا ۱۴ روز برای صدور رأی جدید، مطابق با دستورالعمل دادگاه اقدام نماید. با این حال، مانند سال های گذشته، SAR همچنان این مهلت ها را در نظر نمی گیرد و در بسیاری موارد، علی رغم دستورالعمل دادگاه، درخواست پناهندگی را رد می کند. درخواست های تجدید نظر مکرر بعد از رای منفی دوم می تواند مدت برخی از پرونده های پناهندگی در بلغارستان را برای بیش از ۲ تا ۳ سال افزایش دهد.

 

 

گروه آتیه آفرینان ایرانیان مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
پناهندگی در نروژ پناهندگی در نروژ

پناهندگی در نروژ اگر فردی در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار بگیرد و یا اگر ترس از آزار و شکنج...

پناهندگی در بلژیک پناهندگی در بلژیک

کشور بلژیک ، یکی از پیشرفته ترین . قدرتمندترین کشورهای اروپایی است که با داشتن اقتصاد پیشرف...

پناهندگی در صربستان پناهندگی در صربستان

پناهندگی در صربستان کشور صربستان ، کشوری در قاره اروپا می باشد و جز اتحادیه اروپا و شینگن ن...

نظرات کاربران
Call Now Button