با وجود ثبات سیاسی نسبی در بلاروس تنها حدود 891 نفر به صورت پناهجوی رسمی در بلاروس در سال 2014 ساکن هستند . تا به امروز رژیم بلاروس مخالفان سیاسی خود را تشویق به خروج از کشور کرده است . در نیتجه کشور بلاروس دنبال شهروندان فعال و افرادی که قادر هستند که تغییرات اجتماعی و اقتصادی مثبتی را بوجود بیاورد، می باشد . در سال 2010 در حدود 700 نفر از تبعه افغانستان را پناه داده است .در نیمه اول سال 2010 تعداد اتباع خارجی که به بلاروس نقل مکان کرده اند، به اندازه 20 درصد افزایش یافته است . البته در قوانین کشور بلاروس آمده است که اکثر خارجیان برای ورود به بلاروس نیازمند اخذ ویزا می باشند . هر سال حدود 200 نفر دنبال پناهندگی در کشور بلاروس هستند . در طول سال بیشتر پناهجویان از افغانستان آمده اند .در گذشته نیز پناهندگانی از گرجستان به بلاروس مهاجرت کردند . با این حال از سال 2013 تعداد پناهندگان افزایش یافته است ( پناهندگی در بلاروس )

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در بلاروس” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در بلاروس توضیح دادیم .

مهاجران اغلب برای پناهندگی در بلاروس به منظور جلوگیری از پیگرد قانونی برای عبور غیرقانونی از مرز بازرسی  می شوند . کشور بلاروس مطابق با مقررات بین المللی پناهندگی  به کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو و پروتکل ۱۹۶۷ سازمان ملل  پیوسته البته  هیچ اردوگاهی برای  پناهندگان،  احداث نکرده و فقط چندین مرکز اسکان موقت  را ساماندهی کردند و شایان ذکر است که پناهندگان بعد از هفت سال زندگی در  این کشور، می توانند برای شهروندی بلاروس  اقدام نمایند بشرطی که به  قوانین ملی این کشور احترام  بگذارند . امروزه بلاورس به مراتب نسبت به قرقیزستان و یا روس ها به لحاظ اندازه جمعیتش بدنیال جذب پناهنده می باشد زمانیکه شخصی در بلاروس درخواست پناهندگی می کند واقعیت اینست که از وزارت کشور بلاروس می خواهد که او را بعنوان یک پناهنده بشناسد . از سال ۱۹۹۷، بیش از ۳۰۰۰ نفر از ۳۳ کشور برای پناهندگی در بلاروس  اقدام کرده اند که برای تایید هر پناهنده سه قانون بازدارنده وجود دارد مانند نرخ پذیرش بنابراین نرخ پذیرش در بلاروس بسیار بالاتر از کشورهای دیگراست . متوسط تقاضای برای اعطای پناهندگی  ۳/۷ درصد از تمام متقاضیان بین المللی است .

مدارک درخواست پناهندگی در بلاروس

اگر شخص دارای همسر و فرزند باشد در هنگام مصاحبه می بایست همراه وی باشند و مشخصات آنها می بایست برای تقاضای پناهندگی در بلاروس ذکر شود . از مدارک درخواست پناهندگی در بلاروس می توان به مدارک هویتی همچون پاسپورت و شناسنامه ذکر کرد همچنین در فرم پناهندگی از شخص اثر انگشت و عکس برای ثبت درخواست پناهندگی دریافت میکنند که اصطلاح آن (registration ) می گویند . اقامت پناه جویان در کمپین های مشخص شده توسط دولت مورد درخواست می باشد . معمولاً برای تمام اعضای خانواده شخص یک کارت صادر می شود که نشانگر اینست که آنها پناه جو می باشند  وبرای حمایت مالی داشتن این کارت الزامی است .

انواع پناهندگى در بلاروس

پناهندگى در بلاروس از جـنبه ‏هاى مختلف، تقسیماتى دارد و این مسئله بیانگر اهمیت دادن  به مسئله‌ پناه‌ دادن‌ بی پناهان و صلح و آرامش جامعه انسانى است.  انواع پناهندگى در بلاروس شامل :

  • پناهندگى سیاسى
  •  پناهندگى‌ اقتصادى
  • پناهندگى نظامى

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به بلاروس شرکت آتیه آفرینان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به بلاروس” بیاندازید.

انواع پناهندگى در بلاروس
انواع پناهندگى در بلاروس

پناهندگی در بلاروسانواع ویزای بلاروس

انواع ویزای بلاروس به شرح زیر است :

  1. ویزای ترانزیت بلاروس (نوع B)

ویزای ترانزیت برای سفر و حمل و نقل از طریق خاک روسیه به بلاروس صورت می گیرد  به معنای این است که برای مدتی بیش از یک سال صادر و از آنجا که روز از ورود به قلمرو بلاروس در دو روز معتبر است. خروج با این نوع ویزا باید از کشور و نه بعد از دو روز پس از ورود

  1. ویزای کوتاه مدت بلاروس ( نوع C)

ویزای کوتاه مدت نوع اصلی از صدور روادید به اتباع خارجی است و برای آموزش و پرورش، کسب و کار مسافرت، گردشگری، دیدار خصوصی و اهداف دیگر بوده است. اعتبار این نوع ویزا محدود به ۹۰ روز است.

  1. ویزای بلند مدت بلاروس (نوع D)

در صورتی که مدت زمان  اقامت یک خارجی در بلاروس   بیش از ۹۰ روز  باشد تحت شرایطی اعتبار ویزا به یک سال تبدیل می شود و این نوع ویزا بیشتر برای  کسب و کار، مشارکت در ورزش و   رویدادهای فرهنگی و روزنامه نگاری  صادر می شود که مدت آن بستگی به نوع درخواست دعوت نامه شخص دارد.

شایان ذکر است برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت بلاروس مقاله ” اقامت در بلاروس” را مطالعه بفرمایید .

بطور کلی افرادی که تصمیم به پناهندگی در بلاروس می گیرند مشکلاتی بر سر راهشان وجود دارد و هرکسی طاقت تحمل این مشکلات را ندارد  امّا در عوض کشور بلاروس دارای دانشگاه های خوبی برای افرادی که می خواهند رشته پزشکی را بخوانند مناسب است چون مدرک زبان برای ورود به دانشگاه لازم ندارد و هزینه زندگی هم در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی همچون انگلستان  ارزانتر است .

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
پناهندگی در نروژ پناهندگی در نروژ

پناهندگی در نروژ اگر فردی در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار بگیرد و یا اگر ترس از آزار و شکنج...

پناهندگی در بلژیک پناهندگی در بلژیک

کشور بلژیک ، یکی از پیشرفته ترین . قدرتمندترین کشورهای اروپایی است که با داشتن اقتصاد پیشرف...

پناهندگی در بلغارستان پناهندگی در بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان یکی از روش های مهاجرت به بلغارستان ، پناهندگی در بلغارستان می باشد . ...

نظرات کاربران
ناشناس

یعنی کسی که پناهنده می شه می تونه پزشکی بخونه.

آتیه آفرینان

با سلام با توجه به اطلاعات که موجود هست امکان تحصیل وجود دارد، اما موسسه خدماتی در رابطه با پروسه پناهندگی انجام نمیدهد.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button