کشور اوکراین از کشورهای اروپای شرقی است که با کشورهای روسیه، بلاروس، لهستان، اسلواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی مرز خشکی دارد و در جنوب آن دریای سیاه و دریای آزوف قرار دارد . پایتخت کشور اوکراین، شهر کی اف و زبان رسمی کشور اوکراین، زبان اوکراینی است . کشور جمهوری اوکراین از 24 استان تشکیل شده است و دارای یک بخش خودمختار نیز می باشد . پس از فروپاشی شوروی، اوکراین بعد از روسیه دارای بزرگترین ارتش در اروپا است . زبان اوکراینی زبان رسمی این کشور است و زبان روسی نیز کاربرد گسترده ای دارد . دین رسمی این کشور، مسیحیت می باشد .حکومت اوکراین جمهوری پناهندگی در اوکراین ، از راه های مهاجرت غیر قانونی به اوکراین جهت ورود به اتحادیه اروپا و اعلام پناهندگی در اروپا مورد توجه قرار گرفته است . چندین سال است که اوکراین، کشور اصلی ترانزیتی توسط مهاجران (از جمله کودکان پناهنده مستقل در اوکراین) برای رسیدن به اتحادیه اروپا مورد استفاده پناه جویان قرار می گیرد . در طی 5 سال گذشته کشورهای اصلی مبدا پناه جویان در اوکراین، افغانستان، سوریه، فدراسیون روسیه، سومالی و قرقیزستان اعلام شده است در حالی که اکثر کودکان پناهنده در اوکراین، از افغانستان و سومالی هستند .کشور اوکراین شاهد کاهش قابل توجهی کودکان پناهنده در اوکراین نیست . در سال 2015  در دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) در اوکراین تنها 16 کودک پناهنده در اوکراین ثبت شده است . در حالی که بین سالهای 2007 تا 2013 تعداد کودکان پناهنده در اوکراین بین 60 تا 150 کودک در سال جاری بوده است .این کاهش در تعداد کلی افراد که درخواست پناهندگی در اوکراین را دارند، منعکس شده است که تقریبا 1500 درخواست پناهندگی در اوکراین در سال به طور متوسط وجود دراد .

پناهندگی در اوکراین – شرایط پناهندگی در اوکراین

شرایط پناهندگی در اوکراین به شرح زیر است :

سن پناهندگی در اوکراین از کودکی آغاز شده است. بسیاری از افراد میانسال نیز، درخواست پناهندگی در اوکراین ثبت کرده اند. درخواست پناهندگی در اوکراین برای کودکان، در درجه اول به چالش های خاصی که کودکان در دسترسی به سیستم پناهندگی در اوکراین و بهره گیری از حقوق خاص، از جمله آزادی حرکت، آموزش و پرورش و مراقبت های بهداشتی در اوکراین را دارند، مربوط می شود.

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در اوکراین ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان و مطالعه مقاله ” اقامت در اوکراین” است .

علیرغم این واقعیت که اوکراین اصلاحات قابل توجهی در سیستم پناهندگی خود انجام داده است و به عنوان مهمترین ابزار قانونی بین المللی در مورد کودکان پناهنده در اوکراین همراه با همسایگان شده است، این چالش ها همچنان ادامه دارد. کودکان، با موانع جدی در درخواست پناهندگی در اوکراین مواجه می شوند، اغلب به این دلیل که مقامات یک سرپرست قانونی را برای کودکان پناهنده در اوکراین انتخاب نکردند. دولت جدید، با قوانین جدیدی که شرایط قانونی را برای تعیین سرپرست قانونی تعیین می کند، سرپرست قانونی را به فرزندان پناهنده در اوکراین اختصاص داده است، اما این روند، بی فایده است.

به همین ترتیب، قانون جدید، برای قرار دادن فرزندان پناهنده در اوکراین همراه با والدین خود در موسسات کودکان را برای جلوگیری از قرار دادن آنها در کنار افراد بزرگسال در مراکز اقامت موقت برای پناهندگان در اوکراین تعیین می کند. با این حال، در واقع، اینها موسسات نیمه بسته هستند که برای کودکان جوانتر اوکراینی به جای نوجوانان پناه جو در اوکراین طراحی شده اند، جایی که آزادی حرکت به طور نامحدود، محدود شده است و پرسنل برای پاسخگویی به نیازهای این گروه خاص از کودکان آموزش ندیده اند. به منظور تسریع در تعیین وضعیت پناهندگی در اوکراین و جلوگیری از برگزاری این موسسات، بسیاری از کودکان پناهنده در اوکراین بدون حضور در اوکراین اعلام می کنند که سنشان برای ورود به پرونده پناهندگی در اوکراین به عنوان بزرگسالان اعلام می شود. از آنجایی که اکثریت اطفال، اوکراین را فقط به عنوان کشور ترانزیتی انتخاب می کنند، به این ترتیب می توانند سفر خود را سریع تر به مقصد نهایی خود ادامه دهند.

پناهندگی در اوکراین – معایب پناهندگی در اوکراین

معایب پناهندگی در اوکراین به این شکل است که پناهندگی در اوکراین با توجه به وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اوکراین، موضوع قابل قبولی نیست. با این حال، اوکراینی ها منعکس کننده شرایطی هستند که کافی برای جلوگیری از سفر کودکان و نوجوانان بدون حضور به اوکراین و از طریق آن هستند. هنگامی که کودکان بی سرپرست در اوکراین به دنبال پناهندگی هستند، بسیاری از آنها مجبور به وانمود شدن به دلیل نبودن سیستم پناهندگی شده اند. بدین ترتیب واضح است که اوکراین به طور کامل با تعهدات بین المللی خود، به ویژه کنوانسیون حقوق کودک نتوانسته است، به نحوی عمل کند که سیستم داخلی پناه جویان در اوکراین ، به طور واضح رژیم محافظتی بیشتری را برای کودکان  فراهم کند.

در مقاله ” تحصیل در اوکراین” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در اوکراین اطلاعات کسب کنید .

پناهندگی در اوکراین – قانون دابلین در مورد پناهندگان در اوکراین

قانون دابلین توافقی است که بین کشورها منعقد شده است و به گونه است که اگر شخصی با ورود به کشوری درخواست پناهندگی نماید و مورد قبول واقع نشود و یا از آن کشور اخراج گردد و در هیچ کشوری دیگری امکان تقاضا پناهندگی نخواهد داشت به عبارت دیگر هیچ کشوری درخواست پناهندگی این شخص را نخواهد پذیرفت. قانون دابلین در مورد پناهندگان در اوکراین به این صورت است که راه اصلی که پناهندگان به اروپا راه یابند کشورهای یونان و ایتالیا می باشد و به محض ورود افراد به کشوری از آنان اثر انگشت گرفته می شود تا به هر کشوری که ورود می کنند و از آن به کشور دوم رفته و درخواست پناهندگی نمایند به کشوری که ویزای آن را اخذ کرده و ورود داشته برگردانده شوند.

قانون دابلین در مورد پناهندگان در اوکراین
قانون دابلین در مورد پناهندگان در اوکراین

پناهندگی در اوکراین – انواع درخواست پناهندگی در اوکراین

انواع درخواست پناهندگی در اوکراین شامل موارد زیر است :

  1. پناهندگی سیاسی
  2. پناهندگی مذهبی
  3. پناهندگی اجتماعی

پناهندگی در اوکراین – مراحل اخذ پناهندگی در اوکراین

مراحل اخذ پناهندگی در اوکراین به شرح ذیل می باشد :

  1. مصاحبه
  2. انگشت نگاری
  3. ابراز دلایل کافی
  4. تست رایگان زبان و سلامتی بدن
  5. اثبات هویت

شما می توانید برای مهاجرت به اوکراین مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به اوکراین” را مطالعه فرمایید .

از دیگر گزینه هایی که سبب شده است تا حضور افراد متقاضی پناهندگی در اوکراین افزایش پیدا کند وجود سازمان هایاس در کشور اوکراین است ، این سازمان با شرایط خاص و محصور افراد متقاضی را برای مهاجرت به اوکراین آماده می کند و اقدامات را انجام می دهد لذا که در این برهه زمانی که آشوب داخلی اوکراین مقداری سطح زندگی را برای مهاجران سخت کرده است به این سازمان ها اتکا نکرد .

4/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
پناهندگی در نروژ پناهندگی در نروژ

پناهندگی در نروژ اگر فردی در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار بگیرد و یا اگر ترس از آزار و شکنج...

پناهندگی در بلژیک پناهندگی در بلژیک

کشور بلژیک ، یکی از پیشرفته ترین . قدرتمندترین کشورهای اروپایی است که با داشتن اقتصاد پیشرف...

پناهندگی در بلغارستان پناهندگی در بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان یکی از روش های مهاجرت به بلغارستان ، پناهندگی در بلغارستان می باشد . ...

نظرات کاربران
Call Now Button