یکی از راه های مهاجرت به استرالیا، پناهندگی در استرالیا می باشد. در سالهای گذشته، پناهندگی در استرالیا تا حدی با محدودیت های قانونی مواجه شد به طوری که در بین سال های 2015 تا 2017 تعداد قابل توجهی از درخواست های پناهندگی در استرالیا، مردود اعلام گشت. اخذ ویزای توریستی استرالیا و اعلام پناهندگی با ویزای توریستی استرالیا که توسط برخی از موسسه های کلاهبردار، تحت عنوان پناهندگی قانونی به استرالیا معرفی شده است که در واقع دور زدن قانون و سوء استفاده از کنوانسیون ژنو می باشد. اطلاع از قوانین پذیرش پناهندگی در استرالیا و آشنایی با قوانین مهاجرتی و پناهندگی استرالیا می تواند راهگشای کسانی باشد که تصور می کنند با رساندن خودشان به استرالیا به هر طریق ممکن و اعلام پناهندگی به دلیل مسیحی شدن غیر واقعی و تهدید خطر مرگ در ایران، فکر مهاجرت به استرالیا از طریق پناهندگی را در سر می پرورانند. البته طبق کنوانسیون در شرایطی اشخاص از حقوق پناهندگی برخوردار نخواهند شد که آن موارد عبارتند از:

  • به طور داوطلبانه برای سکونت به کشور خود باز گردد .
  • اشخاصی که تابعیت جدیدی را به دست آورده و هنچنین  از حمایت کشور و دولت  متبوع جدید برخوردار شده اند.
  • در صورتی که شخص تابعیت خود را از دست داده باشد و آن را مجددا تحصیل نماید .
  • اشخاصی که به صورت  داوطلبانه خود را دوباره  تحت حمایت کشور متبوع خود قرار می دهند .
  • اوضاع و احوالی که سبب شده تا شخص پناهنده شود از بین برود

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در استرالیا ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان و مطالعه مقاله ” اقامت در استرالیا ” است .

بنابراین مطالبی که در خصوص پناهندگی در استرالیا طبق تعریف اهمیت دارند این است که شخص باید خارج از کشور خود باشد ، دلیل آن ترس از آزار و شکنجه باشد، نشان دهد که در صورت برگشت مجازات خواهد شد، مجازات و شکنجه به دلیل حداقل یکی از مواردی باشد که در تعریف گفته شده است، و شخص اجبارا نمی تواند و نمیخواهد از حمایت دولت خود برخوردار شود با توجه به اسناد بین اللملی پناهندگان نیز از حقوق و آزادی های بشری برخوردار خواهند شد که عبارتند از.

  • حق انتخاب آزاد منطقه و محل برای سکونت و اقامت و خق عبور و مرور از آن
  • پناهندگی در استرالیا و ممنوع بودن انواع شکنجه و رفتارهای  خلافت شؤون انسانی
  • برخورداری از حق اشتغال و حرفه
  • مساوی بودن همه افراد در برابر قوانین در پناهندگی در استرالیا
  • پناهندگی در استرالیا و برخورداری از تمام حقوق و آزادی ها
  • حق بهره مندی از آموزش و پرورش تا مرتبه عالی آن
  • پناهندگی در استرالیا و برخورداری از حق زندگی و  امنیت شخصی اعم از جسمی/ مالی/ جنسی

قوانین پناهندگی در استرالیا

قوانین پناهندگی در استرالیا به این صورت است که کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل متحد که به کنوانسیون ژنو معروف شده است، مورد قبول و پذیرش دولت استرالیا قرارگرفت. دولت استرالیا در سالهای قبل، یکی از کشورهای پناهجو پذیر بوده است. اما ورود غیر قانونی به استرالیا جهت اعلام پناهندگی با حبس در جزیره ماناس و یا اعزام پناهجویان به اندونزی روبرو خواهد شد. وضعیت اسفبار پناهجویان ایرانی در اردوگاهها وکمپ های پناهندگان در استرالیا، شکی باقی نمی گذارد که مهاجرت به استرالیا از طریق پناهندگی اصلا مورد توصیه نخواهد بود.

افرادی با دریافت ویزای توریستی استرالیا ، خود را به خاک استرالیا رسانده و پس از ورود قانونی، اقدام به اعلام درخواست پناهندگی در استرالیا  می نمایند. طبق قوانین مهاجرتی استرالیا، پناهجو لازم است ظرف شش ماه از تاریخ ورود به استرالیا، پناهندگی در استرالیا را درخواست نماید. درغیر این صورت امکان عدم قبول درخواست وی وجود دارد. موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهرپارسیان، هیچ گونه خدماتی درباره پناهندگی دراسترالیا و سایر کشورها انحجام نمی دهد. صرفا جهت مشاوره حقوقی با مشاورین و وکلای مهاجرتی موسسه تماس حاصل فرمایید.

در مقاله ” تحصیل در استرالیا ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در استرالیا اطلاعات کسب کنید .

ویزاهای پناهندگی در استرالیا

ویزاهای پناهندگی در استرالیا عبارتند از :

  1. ویزای کلاس200 ، افرادی که در کشور خودشان تحت تعقیب هستند وکمیساریای عالی سازمان ملل متحد، پناهندگی آنها را پذیرفته باشد، مشمول این نوع ویزای پناهندگی در استرالیا قرار می گیرند.
  2. ویزایکلاس201 ، افرادی که در کشور خود تحت تعقیب هستند و اجازه خروج از کشور را ندارند مشمول این نوع ویزا قرار می گیرند.
  3. ویزای کلاس203 ، این نوع ویزا برای افرادی صادر می شود که نیاز فوری به قبول پناندگی در استرالیا دارند. در واقع در شرایط جنگ یا شرایط سختی قرار دارند صادر می شود.
  4. ویزای کلاس204 ، زنانی که در کشور خود مورد آزار و اذیت جدی و خطر مرگ قرار دارند و هیچ گونه حامی ندارند، برای پناهندگی در استرالیا مشمول دریافت این نوع ویزا خواهند شد.

درخواست پناهندگی در استرالیا

امکان درخواست پناهندگی در استرالیا، از طریق الکترونیک و خارج از استرالیا وجود دارد. با پرکردن و ارسال فرم های مخصوص، شخص متقاضی پناهندگی در استرالیا، مراحل بررسی درخواست انجام می شود. در صورت پذیرش درخواست پناهندگی در استرالیا، ترتیب انتقال فرد به استرالیا داده خواهد شد.

کیس پناهندگی در استرالیا

پرونده ای که در هر دولتی برای پناهنده تشکیل می شود و دلیل ارسال درخواست پناهندگی در آن توضیح داده می شود، اصطلاحا کیس پناهندگی نامیده می شود. فروش و دراختیار گذاشتن کیس پناهندگی در استرالیا، شیوه قدیمی کلاهبرداری از متقاضیان پناهندگی در استرالیا می باشد. معمولا افراد مسلمان، اعلام می کنند که به دین مسیحیت گرویده اند و با توجه به اینکه ارتداد، مجازات اعدام در پی دارد، خود را مشمول کنوانسیون ژنو معرفی نموده و درخواست پناهندگی می نمایند. لازم به ذکر است هیچ وکیلی امکان ارایه کیس پناهندگی به استرالیا برای پناهجویان ندارد. چون معمولا درخواست پناهندگی منطبق بر دروغ است و شخص واقعا درخطر جانی یا شکنجه قرار ندارد.

کیس پناهندگی در استرالیا
کیس پناهندگی در استرالیا

قانون دوبلین برای پناهندگان استرالیا

قانون دوبلین برای پناهندگان استرالیا ندارد. این قانون شامل پناهجویانی است که از یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا وارد شده و پس از ورود به اروپا با تعغییر محل سکونت خود، درخواست پناهندگی در اروپا را ارایه می دهند. کشوری که درخواست پناهندگی در اروپا را دریافت کرده است، متقاضی را به کشوری که از آن وارد شده است، استرداد مینماید تا به تقاضای پناهندگی وی رسیدگی  نماید.

پناهندگان در استرالیا

بیشتر افرادی که در کمپ های پناهندگان در استرالیا زندگی می کنند، بنا بر مشاهدات وکیل رسمی مهاجرت به استرالیا ، از وضعیت بد بهداشتی و بیماری درکمپ ها و اردوگاههای پناهندگان در استرالیا ابراز ناراحتی می نمایند. مهاجرت به استرالیا یا هرکشور دیگری از طریق پناهندگی به هیچ عنوان، قابل توصیه نیست.

شرایط پناهندگی در استرالیا

شرایط پناهندگی در استرالیا به این صورت است که بسیاری از پناهندگان در مرزهای کشورها از امنیت لازم برخوردار نیستند و این مسئله یکی از بحران های این مسئله می باشد و در برخی اوقات مجبور می شوند که مسیر های خطرناک را طی نمایند تا به کشور مقصد برسند .

راه های پناهندگی در استرالیا

اشخاصی که می خواهند مهاجرت از طریق پناهندگی در استرالیا داشته باشند از طریق پناهندگی در استرالیا اقدام می کنند  از دو طریق وارد کشور استرالیا می شوند. راه های پناهندگی در استرالیا شامل :

  1. از طریق پناهندگی و طرح ویژه بشر دوستانه : این طرح برای افرادی است که خارج از کشور خود هستند و مورد آزار و یاتبعیض شدید قرار می گیرند به طوری ک حقوق بشر آنها نقض می شود .برای در خواست ویزای SHP  باید یک پیشنهاد کننده ای که شهروند استرالیا  است ویا اقامت دائم استرالیا را دارد و یا یک سازمان عمومی در استرالیا است مورد حمایت قرار گیرد. برای درخواست این ویزا افراد از نظر سلامت و شخصیت مورد بررسی قرار می گیرند و در این ویزا حمایت کمتری نسبت به ویزای پناهندگی استرالیا انجام می شود.
  2. به عنوان پناه جو : پناهجو کسی است که به دنبال حمایت است و به عنوان یک پناهنده آن کشور هنوز در انتظار پاسخ ارزیابی آن کشور می باشد که آیا شخص دارای شرایط پناهندگی می باشد یا خیر.

شما می توانید برای مهاجرت به استرالیا مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به استرالیا ” را مطالعه فرمایید.

حقوق پناهندگان در مهاجرت به استرالیا

حقوق پناهندگان در مهاجرت به استرالیا به این صورت است که به پناهجویان  و متقاضیان پناهندگی در استرالیا  حقوقی مانند حق مسکن ، خوراک ، پوشاک ، مراقبت های پزشکی ، بیمه درمانی ، کمک های مالی و امور روزمره اعطا می شود هم چنین به ان ها ماهانه مبلغی حدود ۴۰ یورو به عنوان کمک مالی داده می شود اما اگر فرد خارج از کمپ اسکان داده شود به وی بیمه درمانی و ۲۰۰ یورو کمک مالی ماهانه اعطا خواهد شد که با توجه به شرایط و محل سکونت وی این مبلغ متفاوت خواهد بود . به طور کلی از پناهجویانی که مراحل پناهجویی انها در دست اقدام است یا تحت حمایت موقت می باشند پشتیبانی می گردد . اگر فرد خود حاضر به اسکان در مکان هایی که به پناهندگان اعطا می شود نباشد از کمک های مالی ، حق  بیمه ، حق مسکن  و … محروم می گردد .

پذیرفتن پناهندگی در استرالیا  و پناهجویان به نظر مراجع و شرح کیس انها بستگی دارد و هیچ ارتباطی با منطقه ای که به ان منتقل می شوند ندارد . اگر بازگشت پناهجویان به کشورشان امکان پذیر نباشد این امکان وجود دارد که به انها ویزای یکساله اعطا شود و ان ها اجازه کار داشته باشند که این مورد برای همه افراد و در شرایط عادی وجود ندارد و به شرایط پناهجو بستگی دارد .

درخواست پناهندگی  در استرالیا

افرادی که می خواهند به عنوان پناهنده و یا شخصی که حقوق بشر او نقض شده است در استرالیا پناهنده شوند و درخواست پناهندگی در استرالیا را بنمایند باید توسط اشخاص واجد شرایط و یا سازمان های مربوطه تایید شوند که این اشخاص کسانی هستند که شهروند استرالیا بوده و یا اقامت در استرالیا به صورت دائم را داشته و یااینکه از شهروندان واجد شرایط نیوزلند باشند . و سپس برای تکمیل فرم مخصوصی که وجود دارد اقدام نمایند.(فرم ۶۸۱و۸۴۲ ).

مصاحبه پناهندگی در استرالیا

مصاحبه پناهندگی در استرالیا به این شکل است که همه افراد درخواست کننده  پناهندگی در استرالیا باید یک بار حتما مصاحبه شوند. پناهجویان پس از ارائه ی درخواستشان تحت بازجویی سرویس امنیت ملی قرار خواهند گرفت. اینگونه بازجویی با هدف و به منظور تایید و تصدیق هویت و مسیر سفر پناهجو انجام میگیرد.

اینگونه بازجویی ها نباید با هدف معینی که ناشی از محتویات درخواستی که ارائه شده باشد وگرنه تخلف محسوب میشود و موجب به مشکل خوردن پرونده فرد پناهنجو میشود. در واقع اظهارات پناهنده در این بازجویی با افزایش قابل اعتماد بودن وی در ارتباط خواهد بود و البته با توجه به این واقعیت که این بازجویی توسط پلیس برنامه ریزی شده است نه کسی که مسئول اتخاذ تصمیم در مورد سرنوشت پناهجو است.

مراحل پناهندگی در استرالیا

مراحل پناهندگی در استرالیا به صورت زیر است :

مرحله اول پناهندگی در استرالیا

  • کلید یک سناریو خوب به ساده و صادق آن می باشد و هرچه این سناریو پیچیده باشد کیس سخت تر میشود.
  • هرچه سناریو ساده تر باشد این موضوع برای آفیسر هم راحتر خواهد بود زیرا او به راحتی متوجه مشکلات می شود و جای پرسشی برای او باقی نمی ماند
  • پاسخ به کیس سریعتر انجام می پذیرد
  • استرس شما در هنگام اینترویو برای اجرای سناریو به دلیل ساده بودن و نزدیک بودن آن به واقعیت بسیار کمتر از دیگران خواهد بود.
  • فرد پناهجو باید سعی کند هیچگونه دروغ و جعلیتی در مورد اسناد و مدارک خود نداشته باشد زیرا که دروغ در محاکم و مراجع رسمی در اروپا از جمله اشتباهای جبران ناپذیر می باشد.

مرحله دوم پناهندگی در استرالیا : این مرحله معروف به مرحله شروع تمرینات می باشدکه شامل آموزش های روانشناسی و سوالات مربوط به اینترویو  می باشد.

مرحله سوم پناهندگی در استرالیا : مرحله معروف به آماده کردن و ارائه مدارک مورد نیاز که این مدارک توسط سناریو که قبلا گفته شده، تهیه گردیده و برای اثبات گفته های پناهجو و متقاضی پناهندگی در استرالیا می باشد .

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
پناهندگی در نروژ پناهندگی در نروژ

پناهندگی در نروژ اگر فردی در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار بگیرد و یا اگر ترس از آزار و شکنج...

پناهندگی در بلژیک پناهندگی در بلژیک

کشور بلژیک ، یکی از پیشرفته ترین . قدرتمندترین کشورهای اروپایی است که با داشتن اقتصاد پیشرف...

پناهندگی در بلغارستان پناهندگی در بلغارستان

پناهندگی در بلغارستان یکی از روش های مهاجرت به بلغارستان ، پناهندگی در بلغارستان می باشد . ...

نظرات کاربران
ن

با سلام من به حکم مصرف مسکر یا شرب خمر به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده اما با وجود اعتراض به رای، باطل نشده و همچنان باقی ماند و لازم الجرا می باشد .من از چه نوع پناهندگی برای استرالیا می توانم استفاده نمایم و حکم مستند و رای مهر شده از دادگاه انقلاب را دارم.

سارا جوادی

با سلام گروه آتیه آفرینان هیچ خدماتی در زمینه پناهندگی و اقدامات غیر قانونی انجام نمی دهد. تمام پروسه های اقدامی توسط این مرکز قانونی و تحت نظارت وزارت کار و وزارت علوم ایران خواهد بود.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button