عمان در غرب آسیا واقع شده و یک کشور عربی است. عمان یک سرزمین سلطان نشین است و در گذشته جزو مقاصد تجاری و گردشگری حساب نمی‌آمد. اما در طی چند دهه گذشته، عمان نه تنها یک مرکز تجاری رو به رشد در جهان به حساب می‌آید، بلکه به نوعی یک مقصد گردشگری پرطرفدار نیز شده است.

عمان یک کشور اسلامی است و واحد پول آن ریال عمان می‌باشد. اگر این کشور را برای تجارت و گردشگری انتخاب کرده‌اید یا می‌خواهید مهاجرت به عمان را در پیش بگیرید، باید بدانید که انگلیسی زبانان در این کشور بسیارند ولی باز هم محبوب‌ترین زبان در این کشور عربی است و در کنار آن زبان اردو و بلوچی نیز رایج هستند.

بزرگ‌ترین شهرهای عمان عبارتند از مسقط، سیب، صلاله، باوشار، صحار، سویق، عبری، سحام، برکه و رستاق که همگی دارای فرصت‌های شغلی خوبی برای مهاجران هستند و اگر قصد مهاجرت به عمان را دارید، می‌توانید ابتدا فرصت‌های شغلی موجود در این شهرها را مورد بررسی قرار دهید. حالا که کمی با کشور عمان آشنا شدید، می‌خواهیم در این مقاله از موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان، شما را با ویزای کار عمان و شرایط اخذ آن آشنا کنیم.

🔊 پادکست شرایط کار در عمان 🔊

ویزای کار عمان و شرایط اخذ آن
ویزای کار عمان و شرایط اخذ آن

مهاجرت به عمان و دریافت مجوز کار

یک شرکت عمانی اگر بخواهد یک فرد خارجی را استخدام کند، باید حمایت مالی از او را بر عهده بگیرد. کارفرما باید ویزای کار برای ورود به عمان، کارت اقامت برای ماندن در کشور و اجازه اقامت او را دریافت کند.

در عمان، باید تمامی این مدارک را به عنوان کارمند داشته باشید. این مدارک را افرادی که بین 21 تا 60 سال سن دارند و از یک شرکت عمانی پیشنهاد شغلی دریافت کرده‌اند باید ارائه کنند و کارفرما در حقیقت اسپانسر ویزا می‌شود و مجوزهای لازم را از وزارت نیروی انسانی دریافت می‌کند.

انواع ویزای عمان

عمان انواع مختلفی از ویزاها را دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع ویزای عمان

1. ویزای توریستی عمان

این نوع ویزا استانداردترین گزینه برای ورود اولیه به عمان است. برای ورود به کشور، همه اتباع خارجی باید ویزای ورود معتبر دریافت کنند، مگر اینکه شهروند یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) باشند.

ویزای توریستی نیز انواع مختلفی دارد که عبارتند از ویزای تجاری، توریستی و خانوادگی. مدت اعتبار این ویزا 6 ماهه است که از تاریخ صدور آغاز می‌شود.

حتما بخوانید: کار در عمان

2. ویزای تحصیلی عمان

این ویزاها برای خارجیانی است که می‌خواهند در عمان به تحصیل بپردازند. مقامات کشور عمان، ویزای تحصیلی را از متقاضی برای ورود به دانشگاه یا مؤسسات علمی، درخواست می‌کنند.

3. ویزای کاری عمان

 کارفرمایان از کارگران خارجی 21 ساله یا دارای سنین بالاتر، ویزای کار عمان را درخواست می‌کنند. هم کارمند و هم کارفرما باید شرایط خاصی را برای درخواست داشته باشند. اعتبار ویزای کاری عمان دو ساله است.

4. ویزای سرمایه گذاری در عمان

این ویزا برای خارجی‌هایی است که می‌خواهند در عمان سرمایه گذاری کنند. برای دریافت این نوع ویزا، متقاضیان نیاز به تأیید وزارت بازرگانی و صنعت دارند.

5. ویزای همراه

این ویزا که برای ملحق شدن به خانواده، همسر و فرزندان می‌باشد، یکی دیگر از انواع ویزاهای عمان است. توجه داشته باشید که این ویزا به گواهی وزارت کشور برای تأیید وضعیت ازدواج قانونی شما نیاز دارد. ویزای خانواده زمانی منقضی می‌شود که مجوز اقامت کارمند مشغول به کار در عمان نیز، منقضی شود.

حتما بخوانید: شرایط کار پرستاران و پزشکان در عمان

انواع ویزای عمان
انواع ویزای عمان

شرایط لازم برای دریافت ویزای کار عمان

حالا که با انواع ویزاهای کشور عمان آشنا شدید، خوب است که شرایط لازم برای دریافت ویزای کار عمان را نیز بدانید. فرآیند حمایت از یک کارگر خارجی در عمان، زمان بر است و به مدارک زیادی نیاز دارد. از آنجایی که این وظیفه به عهده کارفرما است و او باید این فرآیند را انجام دهد، متقاضی باید اسناد خود را زودتر از موعد آماده کند و به کارفرما ارائه بدهد تا از تأخیر در مهاجرت خود جلوگیری کند. مدارک لازم برای دریافت ویزای کار عمان عبارتند از:

  • یک بیزینس پلن برای کار در شرکت‌های عمان
  • کپی تمام گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار
  • گواهینامه‌ها و صلاحیت‌های مربوط به کار
  • ارائه ریز نمرات از مؤسسات آموزشی
  • گواهی وزارت امور خارجه و سفارت عمان در کشور محل سکونت کارمند
  • کپی پروانه کار صادره از وزارت نیروی انسانی
  • دعوت نامه یا نامه پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای عمانی
  • گواهی پزشکی از یک کلینیک تأیید شده برای تائید سلامت
  • دو عکس با فرمت مناسب گذرنامه که اخیراً گرفته شده باشد
  • دریافت ویزای کاری عمان و پرداخت هزینه‌های مربوطه

اولین قدم برای اخذ ویزای کار عمان برای کارمندان خارجی، این است که اقدام به اخذ مجوز کار از وزارت نیروی انسانی کنند که البته این کار بر عهده کارفرما است. کارفرما باید فرم درخواست را به اداره تخصصی وزارت نیروی انسانی ارسال کند. با انجام این کار، کارفرما مجاز است تا افراد خارجی مورد نظرش را استخدام کند. در مرحله بعد باید برای کلیه کارکنانی که شرایط و سهمیه‌های ترخیص کار را دارند، دعوت نامه ارسال نماید.

اگر کارفرمایی اسپانسر مهاجری بشود، باید برای او ویزای کار فردی عمان را تهیه کند و سپس درخواست‌های کار را به اداره مهاجرت پلیس سلطنتی عمان ارسال کند و بعد از تسویه حساب ویزا برای کارمندان، باید برایشان کارت اقامت دریافت کند تا فرد بتوانند در عمان به طور قانونی زندگی و کار کنند.
این مرحله زمانی انجام می‌شود که کارمند وارد عمان می‌شود. ظرف 30 روز پس از ورود، کارمند باید برای دریافت کارت اقامت خود به اداره وضعیت مدنی پلیس سلطنتی عمان مراجعه کند.

اگر کارمندی نیاز به تغییر شغل داشته باشد، باید قرارداد کاری خود را با کارفرما پیش از موعد مربوطه فسخ کند یا قرارداد منقضی شود. فرد مهاجر باید حداقل تا 2 سال کشور عمان را ترک نکند، مگر اینکه گواهی عدم اعتراض (NOC) دریافت کند. این سند نشان می‌دهد که کارفرما به عنوان یک فرد حامی، با کارمند شاغل در کشور مشکلی ندارد.

شرایط لازم برای دریافت ویزای کار عمان

مراحل اخذ ویزای کار در عمان چیست؟

برای دریافت ویزای کار در عمان، باید مراحلی را پشت سر بگذارید که ما آن‌ها را برای شما لیست کرده‌ایم و به شرح زیر هستند.

  • مرحله اول:

کارفرما باید مجوز کار را از وزارت نیروی انسانی دریافت کند. درخواست باید به بخش مشخص شده در وزارت نیروی انسانی ارسال شود و شرایط زیر را داشته باشد:

  1. شرکت ابتدا باید قوانین مربوط به کشور عمان را رعایت کند و سهمیه کارکنان خارجی را برای فعالیت آن‌ها بررسی کند.
  2. شرکت باید بررسی کند که تعداد کارکنان خارجی درخواست شده برای فعالیت‌های خاص شرکت مجاز است یا خیر.
  3. کارمندان خارجی درخواست شده باید دارای صلاحیت‌های لازم باشند.
  • مرحله دوم:

کارفرما باید ویزای استخدامی انفرادی برای هر کارمند دریافت کند و اطمینان حاصل کند که:

  1. متقاضی بین 21 تا 60 سال سن داشته باشد.
  2. جنسیت و عنوان شغلی متقاضی باید با مجوز کار مطابقت داشته باشد.
  3. برخی از ملیت‌ها به مجوزهای ویژه نیاز دارند.
  4. باید مدارک مورد نیاز را از کارمندان دریافت کند.
  • مرحله سوم:

برای ورود به عمان پس از اعطای ویزای کار، کارمند می‌تواند با یک کپی به عمان رفته و از آن خارج شود و از قبل برای دریافت کارت اقامت اقدام کند.

  • مرحله چهارم:

در بدو ورود به عمان، کارمند باید ظرف مدت 30 روز پس از ورود، کارت اقامت خود را از پلیس سلطنتی عمان دریافت کند. همچنین کارمند ملزم به انجام آزمایش خون در وزارت بهداشت و ارائه اطلاعات بیومتریک خواهد بود. پس از جمع آوری نتایج و مدارک لازم، اداره کل وضعیت مدنی، کارت اقامت 2 ساله عمان را برای کارمند صادر می‌کند.

مراحل اخذ ویزای کار در عمان
مراحل اخذ ویزای کار در عمان

برای کار در عمان آماده‌اید؟

اگر می‌خواهید با مهاجرت به عمان برای اشتغال در این کشور اقدام کنید، ابتدا باید ویزای کاری عمان را دریافت نمایید. مؤسسات مهاجرتی بسیاری در سطح شهر به ارائه ویزای کاری عمان می‌پردازند. اما همه این مؤسسات قابل اعتماد نیستند و ممکن است از افراد حرفه‌ای برای پیشبرد پرونده مهاجرتی شما اقدام نکنند. پیشنهاد ما به شما مراجعه به موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان است.

این موسسه با بیش از 18 سال سابقه در امور مهاجرت و اعتبار بسیاری که دارند، همراه با وکلای خبره و کارشناسان توانمند، خیلی زود شما را به خواسته‌تان می‌رساند و شرایط اشتغال شما در کشور عمان و سایر کشورهای دیگر را فراهم می‌سازد.

سوالات متداول

✳️ مدارک لازم برای ویزای کار آلمان کدامند؟

  • یک بیزینس پلن برای کار در شرکت‌های عمان
  • کپی تمام گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار
  • گواهینامه‌ها و صلاحیت‌های مربوط به کار
  • و…

    ✳️ انواع ویزای عمان کدامند؟

    ویزای توریستی عمان
    ویزای تحصیلی عمان
    ویزای کاری عمان
    ویزای همراه عمان
    ویزای سرمایه گذاری عمان

    5/5 - (2 امتیاز)
    مقالات مشابه
    سایت و موسسات کاریابی در عمان سایت و موسسات کاریابی در عمان

    اگر به دنبال فرصت‌های شغلی و مشاغل ایده آل در عمان هستید، باید ابتدا سایت‌ها و مؤسسات کاری...

    شرایط کار پرستاران و پزشکان در عمان شرایط کار پرستاران و پزشکان در عمان

    شرایط کار پرستاران و پزشکان در عمان و نحوه اخذ مجوز کار در عمان در این مطلب مورد بررسی قرار ...

    مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری در عمان مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری در عمان

    مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری عمان یکی از روش های پر طرفدار برای مهاجران می باشد. سرمایه گذار...

    نظرات کاربران
    Call Now Button