مهاجرت به ترکیه به دلیل عدم نیاز به اخذ ویزای ترکیه مورد توجه بسیاری از ایرانیان قرار گرفته است و همچنین ادامه تحصیل در ترکیه در تمامی مقاطع مقدور می باشد.
همچنین هزینه های تحصیل در دانشگاه های ترکیه نسبت به سایر کشورهای حوزه اروپا کمتر می باشد با این حال سایر هزینه های زندگی در ترکیه برای دانشجویان تا حدودی نسبتا بالا است.
لازم به ذکر است که متقاضیان می توانند با پرداخت همین هزینه ها در دانشگاه های حوزه اروپا که از نظر سطح علمی و رنکینگ جهانی از درجه بالایی برخوردار هستند، جهت اخذ پذیرش اقدام کنند. این مقاله در مورد نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه می باشد.

سیستم آموزشی در دانشگاه ‌های کشور ترکیه کاملاً بر اساس استانداردهای سیستم آموزشی کشور آمریکا بوده و دروس به ‌صورت ترمی- واحدی ارائه می ‌شوند.
زبان آموزشی بسته به دانشگاه و رشته می تواند به زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ترکی باشد. برنامه زمانی آموزشی در دانشگاه‌ های ترکیه معمولا مشابه دانشگاه ‌های ایران می باشد به این شکل که شروع ترم از پائیز و ماه اکتبر و انتهای ژانویه و یعنی بهار از فوریه آغاز و در ماه ژوئن به انتها خواهد رسید و ترم ‌های تابستانی از جولای تا آگوست خواهد بود.

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه

در کشور ترکیه فرد باید برای ورود به دانشگاه در یک آزمون ورودی شرکت کند و مفاد این آزمون از ریاضیات تا حتی رشته فلسفه نیز در بر خواهد گرفت. در ابتدای امر برای ورود به امر اخذ پذیرش از دانشگاه در ترکیه باید مدارک تحصیلی خود را معادل سازی کرد. لذا در ذیل معادل مدارک تحصیلی در ایران و معادل آن در ترکیه را بیان می کنیم.

  • در صورت تحصیل در مقطع کاردانی با 2 سال تحصیل و تحصیلات نیمه دانشگاهی و 2 تا 3 سال تحصیل پس از تحصیل دیپلم می توان مدرک معادل Ön Lisans Diplomasi را به دست آورد.
  • مدرک لیسانس در صورتی که بعد از دیپلم باشد معادل آن، Lisans Diplomasi = Bachelor می باشد.
  • در صورت کسب مدرک کارشناسی ارشد مدرک معادل Yuksek Lisans Diplomasi Master می باشد.
  • در صورتی که فرد دوره متمادی تحصیلی 5 ساله را بگذراند به طور مثال ادوار پزشکی مدرک معادل Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi  را کسب می نماید.
  • مدرک معادل مقطع دکترا در ترکیه برابر با phd می باشد.

نکات مهم در مورد اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه

کلیه متقاضیان اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه بایستی در بازه زمانی ثبت نام حضوری با به همراه داشتن مدارکی دال بر فارغ التحصیلی از مقاطع قبلی در کنار سایر مدارک به دانشگاه مربوطه مراجعه کنند.
و با توجه به اینکه عدم توجه به برخی نکات در این رابطه متاسفانه منجر به ایجاد مشکلاتی (من جمله اخراج) برای دانشجویان خارجی (به ویژه ایرانیان) در سال های اخیر شده است.
برای این منظور داوطلب بایستی به شورای آموزش عالی ترکیه (YÖK) واقع در شهرک بیل کنت آنکارا مراجعه کرده و با ارائه درخواست کتبی تحت عنوان شناسایی دانشگاه های مقاطع قبلی من (با ذکر نام دانشگاه / دانشگاه ها) نسبت به دریافت برگه ای دال بر معتبر بودن دانشگاه های نامبرده خود اقدام کند.

مراتب اداری دریافت این برگه (Tnıtım Belgesi) بسیار کوتاه بوده و طی زمان اندک کاری صادر می شود. معمولا در مورد دانشگاه های اصلی دولتی ایران (وزارت علوم و وزرات بهداشت – دوره های روزانه و شبانه) و دانشگاه های آزاد مشکلی پیش نخواهد آمد و این امر بیشتر متوجه سایر دانشگاه های موجود در ایران می باشد.
ارائه این برگه در مراحل ثبت نام به منظور اخذ پذیرش الزامی نمی باشد اما با توجه به اینکه بعد از قبولی و اشتغال به تحصیل این موضوع به صورت سیستمیک توسط YÖK بررسی می شود کسب اطمینان در بدو اقدام توصیه می گردد زیرا معمولا عدم شناسایی دانشگاه مقطع قبلی بعد از اشتغال به تحصیل حتی اگر داوطلب در مراحل آخر تحصیل خود نیز باشد نیز منجر به اخراج خواهد شد.

یکی از مواردی که فرد متقاضی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه باید به آن توجه کند ترجمه گواهینامه های تحصیلی و ریز نمرات مقاطع قبل است.
جهت ثبت نام برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه در مقاطع فوق لیسانس و دکترا بایستی کلیه مدارک مربوط به مقطع / مقاطع قبلی بعد از ترجمه به زبان انگلیسی یا ترکی توسط مترجم رسمی وزارت دادگستری ایران و تایید توسط وزارت امور خارجه ایران و نهایتا تایید توسط سفارت ترکیه در تهران (یا سرکنسول های این کشور در تبریز یا ارومیه) توسط خود داوطلب یا نماینده قانونی وی به دانشگاه مربوطه تسلیم گردد.

اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه
اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه

4 نکته مهم اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه:

نکته ۱: با توجه به این که مبنای ارزشیابی نمرات در ایران عدد 20 می باشد در طی مراحل ثبت نام بایستی معدل مقطع قبلی فرد توسط مسئول ثبت نام دانشکده براساس مبنای 100 محاسبه شود.

نکته ۲: در صورتی که داوطلبی فارغ التحصیل دوره کاردانی و سپس کارشناسی ناپیوسته بوده است بایستی نمره معدل فرد توسط مسئول ثبت نام به صورت میانگین معدل دوره کاردانی و معدل کارشناسی محاسبه و سپس به میزان آن از مبنای 100 تبدیل شود.

نکته ۳: لازم به ذکر است که اصل مدارک ترجمه شده بعد از کپی برابر اصل سازی به داوطلب بازگردانده می شوند.

نکته ۴: جهت انجام مراحل ثبت نام در صورتی که خود فرد به صورت حضوری مراجعه نکرده است پذیرش انجام ثبت نام توسط موسسه مشروط به همراه داشتن اصل مدارک ترجمه شده توسط نماینده وی خواهد بود.

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه به صورت زیر است:

مرحله اول: جستجو برای انتخاب رشته و دانشگاه مناسب جهت ادامه تحصیل در دانشگاه ‌های ترکیه

مرحله دوم: پس از مشخص کردن دانشگاه خود در ترکیه می بایست فرم پذیرش دانشگاه را تکمیل کرده و ارسال کرد.

مرحله سوم: پس از تکمیل کردن فرم پذیرش دانشگاه، فرد درخواست خود را ارائه کرده و مدارک تحصیلی مورد نیاز دانشگاه را به دانشگاه تسلیم کند. در صورتی که چند مورد را در پذیرش بخواهد اعم از خوابگاه، زبان و… باید در فرم پذیرش اعلام کند. لازم به ذکر است که فرد در پروسه اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه می تواند همزمان چندین درخواست را ارائه دهد.

مرحله چهارم: قبل از اتمام زمان مورد نیاز ترجمه مدارک تحصیلی خود را به دانشگاه ارائه کند.

مرحله پنجم: در صورت پذیرفته شدن فرد متقاضی، دانشگاه برای وی نامه پذیرش صادر خواهد کرد.

مرحله ششم: اقدام جهت دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه
اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه

مدارک مورد نیاز جهت پذیرش از دانشگاه های ترکیه

فرد متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه‌ های ترکیه در مقطع لیسانس نیاز به مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی دارد. مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی به شرح زیر می باشد:

  • فرم درخواست پذیرش از دانشگاه در کشور ترکیه
  • ارائه مدرک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی جهت اخذ پذیرش تحصیلی در ترکیه
  • ارائه ریزنمرات دوره دبیرستان و دیپلم و پیش‌ دانشگاهی
  • ارائه مدرک زبان جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه
  • ارائه نامه انگیزشی جهت اخذ پذیرش تحصیلی در ترکیه
  • رسید پرداخت مبلغ ثبت ‌نام در دانشگاه مورد نظر در کشور ترکیه
  • صورت‌ حساب بانکی مبنی بر تمکن مالی داوطلب ادامه تحصیل در دانشگاه ‌های ترکیه در زمان تحصیل

دقت فرمایید که مدارک اعلام‌ شده باید نهایتاً تا تاریخ اول اوت ارسال شوند.

متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه ‌های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر مدارکی که به ‌صورت عمومی باید ارائه دهند، باید به وب ‌سایت دانشگاه موردنظر رجوع و مدارک خاص که بر اساس موازین آن دانشگاه خواسته‌ شده را آماده و همراه با فرم درخواست و مدارک اولیه ضمیمه و ارسال کنند.

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه

حال مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به شرح زیر می باشد:

  • ارائه فرم درخواست پذیرش در دانشگاه در کشور ترکیه
  • ارائه مدرک فارغ ‌التحصیلی کارشناسی برای داوطلبان ادامه تحصیل در ارشد و مدرک ارشد برای مقطع دکتری
  • ارائه نامه انگیزشی جهت اخذ پذیرش تحصیلی در کشور ترکیه
  • ارائه رزومه تحصیلی و کاری جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه
  • ارائه توصیه‌ نامه تحصیلی از استاد و یا مدیر محل کار
  • ارائه نمره GRE
  • مدرک زبان تافل و یا آیلتس و یا شرکت در امتحان ورودی زبان دانشگاه در کشور ترکیه
  • انجام مصاحبه آنلاین و یا حضوری برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور ترکیه (در صورت داشتن آزمون ورودی شرکت در آزمون نیز اجباری می باشد.)
  • صورت‌ حساب مالی که مبنی بر تمکن مالی داوطلب تا اتمام تحصیل در دانشگاه‌ های ترکیه در تمام طول دوره تحصیل خود دارد.

مهلت ارسال مدارک داوطلبان به دانشگاه های ترکیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به شرح زیر می باشد:

  • ترم‌ های پاییز آخرین ‌مهلت ارسال: تا آخر ماه می
  • ترم‌ های بهار، آخرین‌ مهلت ارسال: تا آخر ماه دسامبر
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

مهاجرت به چین مهاجرت به چین

مهاجرت به چین و روش های اقامت در چین در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت به چین از طر...

تحصیل رایگان در نروژ تحصیل رایگان در نروژ

تحصیل رایگان در نروژ برای تمامی دانشجویان بین المللی یک مزیت مهم محسوب می شود. اگر قصد پذیر...

نظرات کاربران
هانی زارع

سلام ببخشید من امسال تازه میخام کنکور انسانی بدم.. میخاستم بپرسم ک میتونم اولین سال دانشگاهم رو در ترکیه بخونم ولی کنکور در ایران بدم... یا اینکه باید کنکور بین المللی بدم؟! و اینکه ببخشید... واسع گرفتن اخذ پذیرش از دانشگاهای ترکیه ، باید حتما حضوری برم یا اینکه از طریق تماس تلفنس هم امکانش هست ؟!

آتیه آفرینان

با سلام اگر می خواهید مهاجرت تحصیلی داشته باشید بسته به رشته، دانشگاه و کشور مدنظرتون شرایط متفاوت هست اما موردی که در همه ی کشورها یکسان می باشد؛ ارتباط نداشتن کنکور ایران در پروسه ی اخذ پذیرش است و در پاسخ به سوال دومتان باید بگم خیر از ایران کارها انجام می شود.البته جای نگرانی نیست هلدینگ آتیه آفرینان به صورت کاملا تضمینی پروسه را انجام می دهد جهت رزرو وقت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر حتما با شماره 02172207 تماس بگیرید.

Ariyan

سلام روزتون بخیر من الان دارم ساله آخر دبیرستان رو میخونم میخواستم برای ورود به دانشگاه‌ها آنتالیا اطلاعات بگیرم اگه شماره Whatsapp بدین که در ارتباط باشیم ممنون میشم

سارا جوادی

با سلام دوست عزیز ، اطلاعات کامل دانشگاه های ایتالیا بر روی وب سایت گروه آتیه آفرینان قرار گرفته است. در صورتی که با مطالعه وب سایت سوالاتی برای شما به وجود آمده است ییشنهاد میکنم با شماره 02172207 واحد مشاوره تماس بگیرید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button