موسسات فناوری هندوستان (Indian Institutes of Technology) IIT

موسسات فناوری هندوستان ، مشهور به آی آی تی هند ، نام مجموعه ای از معتبرترین دانشگاه های کشور هند می باشد. موسسات فناوری هندوستان آموزش عالی گروهی متشکل از 18 دانشگاه مستقل معتبر و 5 دانشگاه در حال افتتاح است که به عنوان «موسسه ی مهم ملی» توسط پارلمان هند اعلام و تاسیس شده اند و توسط « شورای فراگیر هند برای آموزش های فنی » به رسمیت شناخته شده است .

شما می توانید برای مهاجرت به هند مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به هند” را مطالعه فرمایید .

موسسات فناوری هندوستان – عوامل معتبر بودن موسسات فناوری هندوستان

عوامل معتبر بودن موسسات فناوری هندوستان به شرح زیر است :

آزمون‌های ورودی IIT-JEE و GATE دو عامل مهم در موفقیت دانشگاه‌های آی‌آی‌تی محسوب می‌شود و دانشگاه‌ های آی‌ آی‌ تی را قادر می‌سازد تا فقط دانشجویان شایسته را بپذیرید که سبب اعتبار نام آی‌ آی‌ تی منجر شده است .از عوامل دیگری که به موفقیت دانشگاه‌ های آی‌ آی‌ تی کمک نموده،  روش‌های علمی دقیق استخدام و همکاری با صنایع می‌باشد. این روش برای انتخاب اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ های آی‌ آی‌ تی هند در مقایسه با دیگر موسسات آموزشی با درجه مشابه، سختگیرانه‌تر است. دارا بودن مدرک دکترا پیش شرط قرار ملاقات برای استخدام اعضای هیئت علمی است. فارغ التحصیلان موسسات فناوری هندوستان مورد احترام همسالان، دانشگاه‌ها و صنعت قرار دارند

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا طی قطعنامه‌ای بر نقش آمریکایی‌های هندی تبار به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاه‌ های آی‌ آی‌ تی در کمک به جامعه آمریکا تأکید مجدد کرده و بر آن ارج نهاده است. کشور  چین نیز به طور مشابه، بر ارزش و نقش مؤثر فارغ التحصیلان دانشگاه‌های آی‌آی‌تی تأکید کرده است .

موسسات فناوری هندوستان – پذیرش دانشجو در موسسات فناوری هندوستان

روند عمومی پذیرش دانشجو در موسسات فناوری هندوستان در مقطع کارشناسی از طریق «آزمون ورودی مشترک» انجام می‌شود که با نام IIT-JEE مشهور است. ظرفیت پذیرش در مقطع کارشناسی در سال حدود ۸٬۰۰۰ نفر از داوطلبان پذیرفته‌شده در این آزمون است.

همچنین از طریق آزمون‌های JAM ،JMET ،GATE و CEED پذیرش دانشجو صادر می‌شود که حدود ۱۵٬۵۰۰ نفر برای مقطع کارشناسی، ۱۲٬۰۰۰ نفر کارشناسی ارشد به‌علاوه ی  تعدادی پژوهشگر در مقطع دکتری در مجموعه موسسات فناوری هندوستان پذیرفته می‌شوند.

موسسات فناوری هندوستان  – رتبه‌ موسسات فناوری هندوستان

در رتبه‌بندی دانشگاه‌ های هند ، رتبه‌ موسسات فناوری هندوستان همواره  با توجه به کیفیت علمی، آموزش استاندارد، نحوه ی پذیرش دانشجو، امکانات و تجهیزات پژوهشی و محوطه ی دانشگاه بالاتر از دانشکده‌های مهندسی و فنی دیگر هند قرار داشته‌اند در بررسی دانشگاه‌های مهندسی و فنی هند از نظر کیفیت علمی، استاندارد آموزش، نحوه ی پذیرش دانشجو، امکانات و تجهیزات پژوهشی و محوطه ی دانشگاه همواره آی‌آی‌تی‌ها بالاتر از دانشکده‌های دیگر هند قرار داشته‌اند.

در بررسی‌های بین‌المللی نیز موسسات فناوری هندوستان موفق به دستیابی به بالاترین رتبه‌بندی شده‌اند و اکثر آنها در بالای فهرست مؤسسات مهندسی قرار می‌گیرند. موسسه فناوری بمبئی در سال ۲۰۰۹ به عنوان سی‌امین دانشگاه برتر جهان در میان دانشگاه‌های مهندسی و فناوریو رتبه ی ۱۶۳ در میان کل دانشگاه‌های جهان شناخته شده ‌است.

در رتبه‌بندی جهانی سال ۲۰۱۵ تنها شش مؤسسه آموزشی در هند در ۳۰۰ رتبه بالا ارزیابی شدند که ۵ دانشگاه آی‌ آی‌ تی از آن جمله‌اند. آی‌آی‌تی دهلی در رتبه ۱۷۹، موسسه فناوری بمبئی در رتبه ۲۰۲، آی‌آی‌تی مدرس در رتبه ۲۵۴، آی‌آی‌تی کانپور در رتبه ۲۷۱ و موسسه فناوری کاراگپور در رتبه ۲۸۶. در رتبه بندی آموزش عالی تایمز تنها مؤسسه که در ۴۰۰ رتبه بالا ذکر شده بود موسسه فناوری بمبئی در رده ۳۵۱–۴۰۰ بود. در رتبه‌بندی تایمز آسیا آی‌آی‌تی رورکی، آی‌آی‌تی بمبئی، آی‌آی‌تی دهلی، آی‌آی‌تی خاراگپور و آی‌آی‌تی مدرس به ترتیب در رتبه‌های ۵۵، ۵۷، ۶۵، ۶۹ و ۷۸ قرار داشتند.

موسسات فناوری هندوستان

موسسات فناوری هندوستان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در هند می توانید مقاله ” تحصیل در هند” را مطالعه فرمایید .

موسسات فناوری هندوستان – دانشگاه‌ های موسسات فناوری هندوستان

به دنبال مصوبه مجلس هند، دانشگاه‌ های موسسات فناوری هندوستان در شهرهای مختلف هند به این ترتیب تاسیس شده اند:

  • کاراگپور در سال ۱۹۵۰ (به عنوان آی‌آی‌تی سال ۱۹۵۱)
  • بمبئی در سال ۱۹۵۸
  • چنای در سال ۱۹۵۹
  • کان پور در سال ۱۹۵۹
  • دهلی در سال ۱۹۶۱ (به عنوان آی‌آی‌تی سال ۱۹۶۳)
  • گواهاتی در سال ۱۹۹۴
  • رورکی در سال ۱۸۴۷ (به عنوان آی‌آی‌تی سال ۲۰۰۱)
  • بوبانسور در سال ۲۰۰۸
  • گندی نگر در سال ۲۰۰۸
  • حیدر آباد در سال ۲۰۰۸
  • پتنا در سال ۲۰۰۸
  • راجستان در سال ۲۰۰۸
  • ایندور در سال ۲۰۰۹
  • ماندی در سال ۲۰۰۹

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به هند شرکت آتیه آفرینان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به هند” بیاندازید.

برخی از موسسات فناوری هندوستان با کمک‌های مالی یا استفاده از مهارت‌های فنیِ ارائه‌شده از طرف سازمان یونسکو، آلمان، ایالات متحده ، ژاپن و اتحادیه جماهیر شوروی  تأسیس شده‌اند. هر یک از  موسسات فناوری هندوستان دانشگاهی خودمختار است که از طریق یک شورای مشترک که نظارت عالی بر اداره ی آنها را عهده‌دار است با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند

گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
مهاجرت به هند مهاجرت به هند

مهاجرت به هند و روش های اقامت در هند در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت به هند از طر...

تحصیل در رشته پرستاری هند تحصیل در رشته پرستاری هند

تحصیل در رشته پرستاری هند امروزه از پرمخاطب ترین رشته های تحصیلی در کشور هند است . در حال حا...

تحصیل در هند تحصیل در هند

تحصیل در هند با هزینه ای بسیار کمتر از دانشگاه های دیگر کشورها انجام می شود بسیاری از دانشج...

نظرات کاربران
Call Now Button