مهاجرت به ترکیه و روش های اقامت در ترکیه طبق قوانین سال 2024 در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. اقامت ترکیه و مهاجرت به ترکیه امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است به طوری که در سال های اخیر، ترکیه میزبان مهاجران زیادی به خصوص پناه جویان کشور سوریه است.

شمار زیادی از مهاجران نیز به مقصد کار و تحصیل به این کشور سفر کرده اند. لازم به ذکر است کشور ترکیه علی رغم این که بخشی از آن اروپایی است، اما هنوز هم نتوانسته است عضو رسمی اتحادیه اروپا به حساب بیاید و پذیرفته شود.

بررسی شرایط مهاجرت به ترکیه

درخواست مشاوره مهاجرت

همراهان عزیز، لطفا برای ارزیابی اولیه و گرفتن مشاوره مهاجرتی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به ترکیه به دلیل همرز و همسایه بودن با کشور ایران افراد زیادی را برای اخذ اقامت ترکیه وسوسه کرده است. کشور ترکیه از موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی برخوردار است زیرا دو دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است.

ترکیه با کشورهای بسیاری از جمله ایران، عراق، سوریه، یونان، قبرس، بلغارستان، نخجوان آذربایجان، ارمنستان و گرجستان همسایه است و از شمال با دریای سیاه و در جنوب غربی با دریای مدیترانه دربر گرفته شده است.

همین عامل سبب شده است که اقتصاد ترکیه بر پایه تجارت از طریق دریا و کشتیرانی باشد و این از عوامل تاثیر گذار در رونق این کشور محسوب می گردد. پایتخت این کشور شهر آنکارا و بزرگترین شهر آن استانبول است که توریست های بسیاری را به خود جلب کرده است.

زبان رسمی این کشور ترکی می باشد و افرادی که به زبان ترکی استانبولی تسلط داشته باشند می توانند بهتر مراودات و نیازهای روزانه خود را برطرف نمایند. واحد پول ترکیه لیر و دین رسمی ترکیه نیز اسلام است.

روش های مهاجرت به ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای توریستی و در عین حال پرجاذبه است که سالانه درصد قابل توجهی از افراد تمایل به مهاجرت به ترکیه را دارند. متقاضیان می توانند با توجه به شرایط خود از یکی از روش های زیر اقدام به درخواست اقامت ترکیه برای خود کنند.

انواع روش های اقامت در ترکیه به شرح زیر است؛ پیشنهاد می کنیم قبل از مطالعه پادکست معرفی روش های مهاجرت به ترکیه را گوش کنید:

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

وجود دانشگاه های معتبر بسیاری در ترکیه و هزینه پایین زندگی، باعث شده است متقاضیان مهاجرت به ترکیه برای تحصیل نیز نرخ بالایی را به خود اختصاص دهند. یکی از راه های اقامت در ترکیه از طریق تحصیل است.

متقاضیانی که قصد دارند در ترکیه به تحصیل بپردازند، حتما باید در ابتدا پذیرش دانشگاه را کسب کنند سپس به کنسولگری ترکیه در کشور خود مراجعه کرده و از طریق نامه پذیرش و فرم درخواست ویزا برای ویزای تحصیلی اقدام کنند.

تحصیل در ترکیه در تمامی مقاطع امکان پذیر است. عموما آموزش در دانشگاه‌های دولتی ترکیه به زبان ترکی و در دانشگاه‌های خصوصی به زبان انگلیسی رایج است و افرادی که بخواهند در این دانشگاه ها به تحصیل بپردازند برای پذیرش، نیازمند مدارک زبان هستند.

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

مهاجرت به ترکیه از طریق کار

مهاجرت به ترکیه از طریق کار یکی از بهترین روش های دریافت اقامت است. به منظور اخذ مجوز کار، ابتدا نیاز به یک پیشنهاد کاری از یک کارفرمای ترکیه ای است. متقاضیان باید به این نکته توجه داشته باشند که تسلط به زبان ترکی استانبولی از جمله پیش نیازهای اصلی برای استخدام توسط کارفرمایان ترک است و مشاغلی که به زبان انگلیسی باشند بسیار محدود هستند.

کاریابی از طریق وب سایت های کننده فرصت های شغلی بین المللی در ترکیه امکان پذیر است و برای شهروندان ایرانی به دلیل امکان سفر بدون‌ ویزا به ترکیه تا 90 روز می توانند به صورت حضوری اقدام به جست وجوی کار و سپس دریافت پیشنهاد شغلی کنند.

پس از توافق با کارفرما، ابتدا به فرد اقامت یک ساله اعطا می گردد که در صورت تمدید قرارداد کاری توسط کارفرما، مدت اقامت نیز تمدید می گردد.همچنین ویزاهای کاری دیگری به نام های ویزای کار هنرمندان، ورزشکاران، خبرنگاران، تعمیرکاران فنی و اساتید دانشگاه نیز برای کار در ترکیه وجود دارند.

مهاجرت به ترکیه از طریق کار

مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری

اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری با توجه به سیاست های کشور ترکیه در جهت جذب سرمایه گذاران خارجی به چند روش امکان پذیر است. افرادی که بتوانند در کشور ترکیه سرمایه گذاری کنند علاوه بر اخذ اقامت این کشور می توانند به سود قابل توجهی نیز دست یابند.

روش های متعددی برای مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری وجود دارد از جمله: ثبت شرکت، کارآفرینی، خرید ملک، خرید سهام و اوراق بهادار و غیره که بهترین آنها می توان خرید ملک را نام برد. این سرمایه گذاری ها براساس قانون کشور ترکیه منجر به اخذ به تابعیت ترکیه می شود.

مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک

مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک از بهترین روش های سرمایه گذاری در این کشور محسوب می شود. متقاضیان برای اخذ اقامت و تابعیت کشور ترکیه، باید ملکی به ارزش حداقل معادل 250 هزار دلار آمریکا، در ترکیه خریداری کنند.

این ملک می تواند تجاری یا مسکونی باشد اما شرط لازم برای اخذ اقامت این است که ملک خریداری شده، به مدت 3 سال نباید فروخته شود. در این روش بین 3 تا 6 ماه زمان لازم می برد که پاسپورت ترکیه برای متقاضیان صادر شود تا از تمام حق و حقوق شهروندی ترکیه بهره مند شوند.

مشاوره و تماس
021-72207

مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت

از دیگر راه های سرمایه گذاری در ترکیه، ثبت شرکت است که می تواند با داشتن شرایط مورد نظر کشور ترکیه منجر به اخذ اقامت و تابعیت ترکیه شود. متقاضیان با راه اندازی یک کسب و کار در این کشور و استخدام 5 نفر از شهروندان ترک، اقدام به ثبت شرکت می کنند.

شخص سرمایه گذار باید به مدت 5 سال مالیات به دولت ترکیه پرداخت کند و برای بیمه کارمندان خود اقدامات لازم را انجام دهد. در حقیقت فعالیت شرکت در این مدت بسیار اهمیت دارد در این صورت افراد می توانند پس از گذشت 5 سال اقامت خود را دریافت کنند.

مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت

مهاجرت به ترکیه از طریق تولد

کشور ترکیه قوانین خاصی نسبت به اقامت از طریق تولد دارد و از اصل خون پیروی می کند، این بدین معنا است که تولد در خاک ترکیه برای افرادی که ترکیه ای نیستند، منجر به اخذ اقامت و تابعیت نمی شود. تنها در صورتی منجر به تابعیت می شود که یکی از والدین فرزند شهروند ترکیه باشند.

اما در صورتی که والدین اقامت کشور ترکیه را قبل از تولد فرزند دریافت کرده باشند، یا از طریق ازدواج، اقامت موقت ترکیه را دریافت کرده باشند، وقتی فرزندشان متولد شود می توانند اقامت ترکیه را به سادگی برای او نیز دریافت کنند.

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج روشی است که منجر به تابعیت و اقامت دائم کشور ترکیه می شود. با توجه به قوانین ترکیه، برای ازدواج با یک فرد ترکیه ای یا شخصی که پاسپورت کشور ترکیه را داشته باشد، باید بالای 18 سال باشند.

لازم به ذکر است در این روش زوجین باید ثابت کنند که ازدواجشان حقیقی است و در این مدت زندگی مشترک داشته اند. این ازدواج حتما باید در کشور ترکیه به ثبت رسیده باشد.

از موارد دیگری که باید به دولت مدارکی را ارائه دهند، مسکنی برای زندگی با هم، تمکن مالی مناسب هزینه های دو طرف و عدم سوء پیشینه است.

در صورتی که به دولت ثابت شود ازدواج طرفین برای  کسب اقامت ترکیه است، جرم به حساب می آید و می تواند منجر به زندانی شدن و جریمه های سنگین مالی شود. در ابتدا برای فرد متقاضی اقامتی بین 3 تا 5 سال صادر می شود و در صورت تداوم ازدواج می تواند منجر به تابعیت ترکیه شود.

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

پناهندگی در ترکیه یکی از راه های نامناسب اخذ اقامت ترکیه است. پناهندگان اشخاصی هستند که به دلایل مختلفی مانند مسائل مذهبی، سیاسی، عقیدتی، جنگ، نژاد، عضویت در گروه های خاص و مواردی از این قبیل که باعث می شود امنیت جانی در کشور که زندگی می کنند ندارند. ممکن است به این دلایل فرد پناهنده در کشور خود مورد تعقیب باشد یا تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار گیرد و خطرات دیگری که فرد را از کشورش دور می کند.

به همین دلیل است که این افراد به کشورهایی که عضو کنوانسیون ژنو هستند پناه می برند. با توجه به قوانین کنوانسیون ژنو، کشور مورد نظر باید حداقل امکانات مورد نیاز زندگی را برای افراد پناهجو فراهم آورد تا در امان باشند. اما کشور ترکیه در قبال پناهجویان وظیفه حمایت موقت را دارد و بعد از مدتی به کشور دیگری هدایت می شوند.

به همین خاطر بسیاری از قاچاقچیان انسان، توسط راه های بسیار نا امنی اقدام به جا به جایی این افراد می کنند که بسیار خطرناک است. سالانه بسیاری از پناهجویان با این روش جان خود را از دست می دهند. لذا این کشورها برای پناهجویان شرایط بسیار سخت و طاقت فرسایی در کمپ ها را در نظر می گیرد و فرآیند پیگیری پرونده ها را بسیار طولانی می کنند تا مانع پناهندگی افراد متقاضی شوند.

به همین دلیل این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود و موسسه آتیه آفرینان هیچ گونه خدماتی در زمینه پناهندگی ندارد و این مطلب صرفاً جهت افزایش آگاهی شما و اطلاع رسانی در خصوص خطرات و نکات مهم پناهندگی به عرض شما می رسد و پیشنهاد می شود تا با توجه به شرایط خود روشی مناسب و البته قانونی را انتخاب کنید.

مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

هزینه مهاجرت به ترکیه سال 2023

یکی از مسائل مهمی که افراد قبل از اقدام به مهاجرت به ترکیه باید به آن توجه کنند هزینه های زندگی در این کشور است.

در کشور ترکیه متوسط حقوق ماهیانه یک فرد به طور خالص 8500 لیر ترکیه است تخمین زده شده است. در جدول زیر می توانید لیست ریز قیمت های مواد غذایی، کالا، املاک و برخی خدمات در ترکیه را مشاهده کنید:

عنوانهزینه (لیر ترکیه)
غذا برای 2 نفر در رستوران متوسط120 TL
شیر (1 لیتر)      22.36 TL
یک قرص نان تازه (500 گرم)       2.55 TL
برنج (سفید) (1 کیلوگرم)   5.64 TL
تخم مرغ ( 12 عدد)           12.59 TL
مرغ (1 کیلوگرم) 9.66 TL
گوشت گاو (1 کیلوگرم)31.37 TL
سیب (1 کیلوگرم) 2.66 TL
موز (1 کیلوگرم) 6.29 TL
پرتقال (1 کیلوگرم)3.28 TL
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)2.47 TL
سیب زمینی (1 کیلوگرم)1.48 TL
پیاز (1 کیلوگرم)1.59 TL
آب (بطری 1/5 لیتری)2.30 TL
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)3.50 TL
تاکسی 1 کیلومتر (تعرفه عادی)       6.44 TL
بنزین (1 لیتر)26.30 TL
شارژ ماهانه ی آپارتمان 85 متر مربعی        490 TL
اجاره آپارتمان (1 اتاق خواب) در مرکز شهر 1536 TL
اجاره آپارتمان (1 اتاق خواب) خارج از مرکز996 TL
اجاره آپارتمان (3 اتاق خواب) در مرکز شهر 2642 TL
اجاره آپارتمان (3 اتاق خواب) خارج از مرکز              1708 TL
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر583.45 TL
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز336.39 TL

مزایا و معایب مهاجرت به ترکیه

با توجه به روش هایی که پیش تر مورد بررسی قرار گرفت، متقاضیان مهاجرت به ترکیه بر اساس شرایط فعلی خود، بسیار مهم است که کدام روش را انتخاب می کنند تا بتوانند از طریق آن تابعیت و یا اقامت دائم کشور ترکیه را دریافت کنند.

با یک بررسی اجمالی می توان دریافت که از تمام این روش ها، از 3 طریق می توان به تابعیت کشور ترکیه دست پیدا کرد.
روش های مهاجرت کاری، سرمایه گذاری و ازدواج با تبعه کشور ترکیه، منجر به اخذ تابعیت ترکیه خواهد شد که از محبوب ترین روش های اخذ اقامت ترکیه، به خصوص برای ایرانیان عزیز، مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری به ویژه خرید ملک است.

در این روش اگر متقاضی بتواند با مبلغی به میزان 250 هزار دلار اقدام به خرید ملک در این کشور کند، پس از 6 ماه، پاسپورت این کشور را می تواند اقامت کشور ترکیه را اخذ نماید. اقدام از طریق تحصیلی نیز بسیار سخت منجر به اخذ اقامت ترکیه می شود.
متقاضی باید پس از فارغ التحصیلی به کار در این کشور مشغول شود و در صورتی که بتواند به مدت 5 سال در این کشور به طور تمام وقت مشغول به کار شود موفق به دریافت اقامت دائم کشور ترکیه خواهد شد.

مهاجرت به ترکیه و اخذ تابعیت

سخن پایانی

مهاجرت به ترکیه و روش های مختلف اقامت در ترکیه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، می توانید از طرق مختلف برای اخذ اقامت اقدام کنید. اقامت در ترکیه از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری، ازدواج و تولد ممکن می باشد.
اخذ اقامت این کشور از طریق پناهندگی به هیچ وجه توصیه نمی شود. اما روش های دیگر به خصوص مهاجرت از طریق تحصیل و کار شرایط مناسبی داشته و در صورت دارا بودن شرایط  پروسه مراحل آن آسان تر می باشد.

سوالات متداول

انواع روش های مهاجرت به ترکیه کدامند؟

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل، کار، ثبت شرکت، سرمایه گذاری، خرید ملک، ازدواج و… می باشد.

از طریق ثبت شرکت در ترکیه چگونه می توان اقامت گرفت؟

شخص سرمایه گذار باید به مدت 5 سال مالیات به دولت ترکیه پرداخت کند و برای بیمه کارمندان خود اقدامات لازم را انجام دهد. در حقیقت فعالیت شرکت در این مدت بسیار اهمیت دارد در این صورت افراد می توانند پس از گذشت 5 سال اقامت خود را دریافت کنند.

شرایط اخذ مجوز کار ترکیه برای مهاجرت چیست؟

به منظور اخذ مجوز کار، ابتدا نیاز به یک پیشنهاد کاری از یک کارفرمای ترکیه ای است. متقاضیان باید به این نکته توجه داشته باشند که تسلط به زبان ترکی استانبولی از جمله پیش نیازهای اصلی برای استخدام توسط کارفرمایان ترک است و مشاغلی که به زبان انگلیسی باشند بسیار محدود هستند.

4.9/5 - (40 امتیاز)
مقالات مشابه
کار در ترکیه کار در ترکیه

کار در ترکیه همواره مورد توجه بوده است و متقاضیان زیادی نیز از طریق کار قصد مهاجرت به ترکیه ...

تحصیل در ترکیه تحصیل در ترکیه

دانشگاه های کشور ترکیه اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی و مدرک علمی معتبری در تمام کش...

مهاجرت کاری به ترکیه مهاجرت کاری به ترکیه

مهاجرت کاری به ترکیه یکی از سریع ترین راه هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت جذب خود نم...

نظرات کاربران
گل رحیم

سلام اسم من گل رحیم است من شهروند افغانستان در کابل هستم و فعلا شرکت سیاحتی در کابل دارم میخواهم بفهم ایا امکان این است که من با شما موافقه نمایم اگر برای افغانها زمینه ویزه مهاجرت ویزت و سیاحت را مساعد کنید ممنون میشوم من میخواهم صادقانه کار نمایم از توجه تان جهان سپاس شماره وتس اپ من ذیل است 0093 0786010594

آتیه آفرینان

باسلام دوست عزیز موسسه در این زمینه خدماتی ارائه نمی دهد.

حبیبه

سلام خسته نباشید حداقل چقدر پول لازم هست ک برای کار بریم ترکیه؟؟ و کارفرما از چه طریق میتونم پیدا کنم،من آشپزی میکنم و میخوام کار در رستوران انجام بدم،اگه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

رستمی

سلام در حال حاضر مهاجرت به ترکیه با خرید خونه امکان پذیره؟ ممنون از توضیحات کاملی که نوشتین

Moazami

سلام وقت بخیر بله یکی از روش های مهاجرت به ترکیه اقدام از طریق خرید ملک هستش، برای اطلاع بیشتر از شرایط این نوع مهاجرت به کشور ترکیه با همکاران ما تماس بگیرید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button