چندی پیش مقاله ای در مورد حقوق مهاجرت نوشته شد که در آن در رابطه با روش های اخذ تابعیت و اقامت توضیح داده شد. یکی از راه های اخذ تابعیت و اقامت (شهروند شدن) در کشورهای مختلف ، مهاجرت از طریق تولد فرزند (اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند) بود. همانطور که گفته بودیم روش های اخذ تابعیت و اخذ اقامت از طریق تولد فرزند را برای شما هموطنان عزیز توضیح میدهیم.

شرایط مهاجرت به دانمارک از طریق تولد فرزند

اخذ تابعیت رابطه ای بین شخص حقیقی یا حقوقی و یک دولت است که باعث به وجود آمدن وابستگی عاطفی و معنوی و مادی شخص با آن کشور می شود و برپایه این وابستگی است که شخص به یک کشور نسبت داده می شود.یکی از راههای اخذ اقامت و تابعیت در اکثر کشورها تولد کودکی از والدین مهاجری است که به واسطه یکی از راههای مهاجرتی وارد کشور مقصد شده اند.در این خصوص نیز کشور دانمارک قوانین و ضوابط خاصی در رابطه با اعطای تابعیت به واسطه تولد کودک در این کشور برای مهاجران در نظر گرفته شده است.ویزا کودکانی که در دانمارک بواسطه والدین غیر دانمارکی در خاک این کشور متولد شده اند براساس قوانین و شرایط خاص اجازه اقامت و اخذ تابعیت دانمارک را دارند.البته این نکته را در نظر بگیرید که تولد کودک در دانمارک منجر به اعطای تابعیت برای والدین نخواهد شد.با توجه به اینکه در سیستم های مهاجرتی بین المللی دو نوع سیستم وجود دارد که این دو مورد مشخص می کند که کشور مقصد مهاجر پذیر است یا خیر.این دو سیستم مهاجرتی شامل:

  • اخذ تابعیت از طریق سیستم مهاجرتی خاک: کشورهایی که قوانین مهاجرتی خود را بر پایه سیستم خاک قرار داده اند به نسبت دیگر کشورها مهاجر پذیر هستند و به افرادی که به واسطه یکی از روشهای مهاجرتی وارد این کشورها شده اند به تبع تولد فرزندشان می توانند اقدام به اخذ تابعیت کشور مقصد نمایند.اخذ تابعیت از طریق خاک به این معنی است که رابطه نسبی با پدر و مادر به فرزند منتقل می شود و شایان ذکر است که منظور از تابعیت از طریق خون غالبا از طریق پدر صورت می گیرد.در قانون مدنی کشور ایران نیز تولد نوزاد از پدر ایرانی منجر به اخذ تابعیت ایرانی می شود.در کشور دانمارک هم تولد منجر به اخذ تابعیت نمی شود پس می توان گفت سیستم اخذ تابعیت کشور دانمارک خون می باشد.
  • اخذ تابعیت از طریق سیستم مهاجرتی خون: اکثر کشورها قوانین مهاجرتی خود را بر پایه سیستم خون قرار داده اند و این بدین معنی است که تابعیت بواسطه رابطه خونی از والدین به فرزند منتقل می شود.

با نتیجه کلی و با توجه به اینکه 90 درصد کشورهای اروپایی سیستم مهاجرتی خود را براساس سیستم خون قرار داده اند کشور دانمارک نیز از این قوانین تبعیت می کند.

شرایط اخذ تابعیت دانمارک

  • در صورتی که والدین یا یکی از آنها تابعیت دانمارکی را داشته باشند، فرزند آنها براساس سیستم خون دانمارکی به حساب می آید و به طور خودکار شهروند دانمارکی خواهد شد.
  • در صورتی که کودکی پدرش دانمارکی و مادرش غیر دانمارکی باشد به صورت اتوماتیک براساس سیستم خون تابعیت دانمارک را کسب می کند و بر طبق قوانین دانمارک که والدین پیش از ازدواج نیز بچه دار شوند کودک حاصله از آنها همچنان تابعیت دانمارک را دارد.این امر حاکم است حتی اگر پدر و مادر بعدا از لحاظ قانونی از هم جدا و یا طلاق گرفته باشند.این در شرایطی است که فرزند زیر 18 سال هنوز ازدواج نکرده باشد.البته کودکان نامشروع در صورتی که مادرش دانمارکی باشد می توانند تابعیت را اخذ نمایند.

بدین لحاظ افرادی که می خواهند تابعیت دانمارک را اخذ نمایند باید در نظر داشته باشند که اخذ تابعیت و حق شهروندی دانمارک فرآیند پیچیده ای است که افراد واجد شرایط در صورتی که به طور مستمر در خاک دانمارک حضور داشته باشند به منظور اخذ تابعیت دانمارک باید برای تعداد معینی از سال در دانمارک زندگی کرده باشند و اجازه اقامت دائم در دانمارک داشته باشید. در اغلب موارد شما باید به طور مداوم برای حداقل 9 سال در کشور دانمارک زندگی کرده باشید تا بتوانید در کشور دانمارک تقاضای تابعیت کنید .

الزامات مورد نیاز برای اقامت دائم در کشور دانمارک

  • اتباع شمال اروپا
  • ازدواج با یک تبعه دانمارکی
  • هر کسی که در کودکی به کشور دانمارک آمده و در دانمارک تحصیل کرده باشد.
  • هر کسی که بخش قابل توجهی از آموزش عمومی و یا آموزش های حرفه ای را در کشور دانمارک گذرانده است.
الزامات مورد نیاز برای اقامت دائم در کشور دانمارک
الزامات مورد نیاز برای اقامت دائم در کشور دانمارک

اجازه اقامت برای کودکان در کشور دانمارک

کودکانی که در کشور دانمارک توسط پدر و مادر خارجی متولد می شوند می توانند اجازه اقامت دانمارک را تحت الزامات اصلاح شده نسبت به کودکان دیگر کسب کنند.شرایط لازم برای اجازه اقامت کودک در کشور دانمارک عبارتند از:

  • حداقل یکی از والدین کودک دارای اجازه اقامت موقت در کشور دانمارک با امکان اقامت محدود و یا دارای اجازه اقامت دائم در کشور دانمارک باشند.
  • پدر و مادر ساکن در دانمارک باید حق سرپرستی کودک را داشته باشند.
  • کودک باید زیر 15 سال باشد و پدر و مادر ساکن دانمارک باشند.

هنگامی که به کودک اجازه اقامت داده شد، شهرداری می تواند کودک را در سیستم ثبت احوال ثبت نام نمایید.همچنین افراد پس از تولد کودک در دانمارک باید اطلاعات هویتی و درخواست تابعیت وی را به صورت اینترنتی در فرم ثبت نمایند.افرادی که به طور دائم از بدو تولد در دانمارک زندگی کرده اند تا سن 16 سالگی می توانند درخواست تابعیت خود را ارائه دهند و تا سن 21 سالگی فرصت دارند. والدین کودک متولد شده در دانمارک می توانند با در دست داشتن گواهی تولد کودک خود اقدام به اخذ اقامت خود نمایند. در صورتی که کودک پیش از ازدواج متولد شود تنها پدر وی اجازه اخذ اقامت را دارد و مسئولیت وی به عهده پدرش خواهد بود. لطفا توجه داشته باشید که اگر پدر و مادر دارنده اجازه اقامت موقت کشور دانمارک براساس کار یا تحصیل باشند، فرم به یک آژانس دانمارکی ارسال شود.اگر پدر و مادر دارای اجازه اقامت دانمارکی براساس قوانین اتحادیه اروپا باشند، فرم باید به اداره دولتی منطقه ارسال شود.این فرم ها نباید به خدمات مهاجرت کشور دانمارک ارسال شود.

کارت اقامت اثبات می کند که کودک اجازه اقامت در کشور دانمارک را دارد و در صورت درخواست این کارت، ویژگی های بیومتریک کودک باید ظرف 14 روز از ارائه درخواست ثبت شود.شما می توانید برای ثبت ویژگی های بیومتریک کودک خود به خدمات شهروندی اداره مهاجرت مراجعه نمایید . همچنین می توانید ویژگی های بیومتریک کودک خود را در یک ایستگاه پلیس که قادر به ضبط ویژگی های بیومتریک است ثبت کنید.شایان ذکر است که شما باید یک کپی از گواهی تولد فرزند در کشور دانمارک را زمانی که برای اجازه اقامت برای کودک اعمال می شود همراه داشته باشید.اگر پدر و مادر کودک با هم ازدواج نکرده باشند آن کودک را تنها پدر که اجازه اقامت دانمارکی دارد میتواند نگهدارد و باید یک کپی از یک فرم مراقبت و مسئولیت توسط پدر امضاء شده باید ضمیمه شود.ذکر این نکته حائز اهمیت است که در صورتی که کودک کشور دانمارک را ترک کند اجازه اقامت وی باطل خواهد گشت و در صورت درخواست تقاضای مجدد اقامت توسط والدین یک پروسه جدیدی باید طی شود . یعنی کودک برای پیوستن به خانواده خود باید روند جدیدی را طی کند در نتیجه ممکن است این روند سخت تر از گذشته اعمال شود.

شرایط اساسی کسب اقامت دائم کشور دانمارک

  • شهروندان اروپای شمالی و حوزه اسکاندیناوی
  • ازدواج با شهروندان دانمارکی
  • افرادی که از سن کودکی جهت ادامه تحصیل در خاک دانمارک حضور داشته باشد .
  • افرادی که به جهت ادامه تحصیل یا گذراندان دوره های خاص فنی و حرفه ای وارد خاک دانمارک شده باشند.
  • کودکان حاصل از والدین غیر دانمارکی که اقامت دائم دارند می توانند در صورت رعایت حضور دائم خود تا سن 18 سالگی درخواست تابعیت دانمارک را کنند.

شرایط کلی اجازه اقامت افراد در کشور دانمارک

  • یکی از والدین کودک اقامت دائم یا موقت دانمارک را داشته باشند یا اقامت دائم آنها بدون محدودیت اعطا شده باشد.
  • والدین کودک حق سرپرستی وی را داشته باشند.
  • افرادی که اقامت دانمارک را دارند کودک زیر 12 سال آنها می تواند تابعیت دانمارک را اخذ کند.
  • کودکانی که والدین آنها ناشناخته باشند از سوی دولت دانمارک به عنوان شهروند دانمارکی شناخته می شوند.
  • کودکان زیر سن 12 سال در صورتی که پدر ومادرشان در دانمارک اقامت موقت یا دائم داشته باشند تحت شرایط و ضوابط خاص می توانند تابعیت دانمارک را اخذ کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با “تحصیل در دانمارک” مقاله تحصیل در دانمارک را مطالعه فرمایید.

در صورتیکه تمایل دارید برای دانشگاه های برتر کشور دانمارک اقدام نمایید ، موسسه آتیه آفرینان ایرانیان شما را در این زمینه همراهی مینماید. برای کسب اطلاعات تکمیلی تر و دریافت مشاوره اولیه رایگان میتوانید با موسسه تماس حاصل نمایید.

کارشناسان ما در شرکت آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما ، روش ها و گزینه های مناسب برای اخذ شهروندی دانمارک ، تابعیت از طریق تولد فرزند را ارائه خواهند داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با داشتن هر گونه سوال در زمینه اخذ اقامت از طریق تولد میتوانید با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به گرجستان مهاجرت به گرجستان

مهاجرت به گرجستان دارای روش هایی است که هر کدام شرایط خاص خود را دارند و آگاهی کامل از آنها ...

مهاجرت از طریق ویزای کار مهاجرت از طریق ویزای کار

مهاجرت از طریق ویزای کار و شرایط کار در کشورهای مختلف در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد...

مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو

مهاجرت تحصیلی و شرایط تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین المللی در این مطلب مورد بررس...

نظرات کاربران
Call Now Button