مهاجرت کاری سوئیس یکی از سریع ترین راه هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت جذب خود نموده است. مهاجرت به کشور سوئیس از طریق ویزای کار یکی از راه های ورود به کشور سوئیس و اخذ اقامت این کشور است. در این مقاله می خواهیم شرایط مهاجرت کاری سوئیس را بررسی کنیم و به مدارک اقامت سوئیس از طریق کار اشاره کنیم. همچنین به سوالاتی درباره قوانین مهاجرت به سوئیس از طریق کار و مراحل درخواست برای اخذ ویزای کار در سوئیس توضیحاتی کافی و دقیق به شما عزیزان ارائه می دهیم.

اگر قصد مهاجرت به سوئیس را دارید، اقامت سوئیس از طریق کار می تواند راهی مطمئن برای مهاجرت باشد. این کشور توسعه یافته به روش های مختلفی اجازه کار و کاریابی  به افراد می دهد. همچنین قوانین مهاجرت به سوئیس پیچیدگی های مخصوص به خود دارد. این مقاله توسط متخصصان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان تالیف شده است.

🔊 پادکست شرایط کار در سوئیس 🔊

مهاجرت کاری سوئیس

در کشور سوئیس 4 زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش به صورت رسمی مکالمه می شوند که حدود 65 درصد جمعیت 8.5 میلیون نفری آن، به زبان آلمانی صحبت می کنند. کشور سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست ولی با عضویت در انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA)، امکان معاملات تجاری و ارزی با کشورهای اتحادیه اروپا را دارد. صنعت بانکداری، بیمه و توریسم نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشور سوئیس ایفا می کنند.

کشور سوئیس با کوهستان های بسیار زیبا، شهرهای دیدنی، شکلات، پنیر، ساعت سازی و سیستم بانکداری و موسسات مالی در جهان شناخته می شود. کشور سوئیس مقر بسیاری از شرکت های بزرگ چند ملیتی با درآمد سالانه بالا می باشد، که تعدادی از آنها به شرح ذیل می باشند: Glencore, Gunvor, Nestlé, Novartis, Hoffmann-La Roche, ABB, Mercuria Energy Group, Adecco

مهم ترین بخش اقتصاد کشور سوئیس بخش تولیدات است. تولید به طور عمده شامل تولید مواد شیمیایی ویژه، کالاهای بهداشتی و دارویی، ابزار اندازه گیری علمی و ابزار موسیقی است. در کشور سوئیس بیش از 5 میلیون نفر مشغول به کار هستند. کشور سوئیس دارای بازار کار انعطاف پذیرتری نسبت به کشورهای همسایه اروپایی است و نرخ بیکاری در آن بسیار پایین می باشد.

مهاجرت کاری سوئیس

مهاجرت کاری به سوئیس و ویزای کاری سوئیس

بطور کلی اتباع خارجی در کشورهایی به غیر از اتحادیه اروپا، جهت کار در کشور سوئیس، نیاز به اجازه کار رسمی از کارفرمایی معتبر دارند. روش های متعددی برای اخذ ویزای کاری سوئیس وجود دارد که رایج ترین آنها شامل موارد زیر می شود:

رایج ترین راه ها برای اخذ ویزای کار سوئیس

مشاغل متعددی برای کارگران و متخصصان مستعد و ماهر از سرتاسر جهان در بخش های مهندسی، فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی، حسابداری، بانکی، بیمه، توریسم، دارو، تحلیل سیستم و غیره … در کشور سوئیس وجود دارند. برای مهاجرت به کشور سوئیس از طریق اخذ ویزای کار، در ابتدا شهروندان اتحادیه اروپا می توانند برای مدت ۹۰ روز درآنجا اقامت داشته و در جستجوی کار یا مشغول به کار باشند، ولی در همین مدت بایستی در کنسولگری محلی به صورت آنلاین ثبت نام داشته باشند. متقاضیان خارجی برای اخذ ویزای کاری کشور سوئیس نیاز به داشتن نامه تمکن مالی دارند و با اخذ مجوز اقامت از طریق کنسولگری دولت کشور سوئیس، امکان کار و زندگی برایشان فراهم می شود. قبل از اقدام برای مهاجرت کاری به کشور سوئیس و اخذ اقامت کشور سوئیس از طریق اخذ ویزای کاری کشور سوئیس باید کاری به متقاضی خارجی پیشنهاد شود.

مدارک اقامت کاری سوئیس از طریق اخذ ویزای کار

متقاضیانی که بتوانند دعوت نامه و یا پیشنهاد کار را از یک کارفرما یا یک شرکت معتبر در کشور سوئیس بگیرند، باید برای ویزای کاری خود در کشوری که زندگی می کنند، به سفارت این کشور درخواست دهند و مدارک مورد نیاز کنسولگری را آماده و ارسال کنند. لازم به ذکر است ارائه مدارک به صورتی که سفارت از متقاضیان خواسته است، از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا در صورت نقص یا کمبود در مدارک ممکن است کار به تعویق بیوفتد یا کل درخواست کنسل شود. مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار سوئیس به شرح زیر است:

  • پاسپورت یا گذرنامه معتبر از متقاضی
  • عکس پرسنلی از متقاضی
  • رزومه شخصی از متقاضی
  • فرم تکمیل شده تقاضای ویزای کار در کشور سوئیس که بر اساس کانتون یا منطقه متفاوت می باشد
  • قرارداد برای استخدام کاری بین متقاضی و کارفرما که بایستی در سطح و مورد تأیید قراردادهای صنفی در کشور سوئیس باشد
  • گواهی یا مدرکی که ثابت کند که شغل مورد نظر در کشور سوئیس و کشورهای عضو اتحادیه اروپا آگهی شده است و برای آن متقاضی وجود نداشته است
  • کپی از مدارک تحصیلی متقاضی در مقاطع لیسانس و در صورت وجود فوق لیسانس یا دکترا و ترجمه آن
  • کپی از مدارک مرتبط با مهارتهای شغلی متقاضی

برای اخذ ویزای کاری کشور سوئیس، کارفرمایی معتبر باید تقاضانامه ای را برای استخدام برای کار در اداره مهاجرت کار ایالتی کشور سوئیس ثبت کند، سپس این تقاضانامه به اداره فدرال مهاجرت (FOM) کشور سوئیس برای صدور مجوز کار فرستاده می شود. برای اخذ ویزای کاری کشور سوئیس، مقامات مهاجرتی ایالتی گواهی تأیید صلاحیت متقاضی خارجی را برای اخذ ویزا به کنسولگری یا سفارت کشور سوئیس می فرستند، تا بعد از آن شخص متقاضی برای اخذ ویزای کاری کشور سوئیس درخواست خود را ارائه دهد. در صورت تأیید درخواست و اخذ ویزای کاری کشور سوئیس، متقاضی پس از گذشت دو هفته از زمان رسیدن به کشور سوئیس و قبل از شروع به کار، می بایست درخواست خود را به مقامات محلی ارسال کند، تا بتواند رسماً شروع به کار کند.

همچنین کارشناسان خبره ما می توانند در صورت نیاز در کنار شما باشند تا در ارسال مدارک خود دچار مشکل نشوید و مرحله به مرحله شما را همراهی می کنند تا به مقصد مورد نظرتان برسید.

انواع مهاجرت کاری به سوئیس از طریق اخذ ویزای کار

انواع مجوز کار در کشور سوئیس به 4 گروه تقسیم می شود که عبارتند از:

انواع مجوز کار در کشور سوئیس
  1. مجوز (اقامت LPERMITS ) L: یک اجازه اقامت کوتاه مدت است و گاهی موقت خواهد بود که اجازه می دهد تا شما در مدت یکسال در کشور سوئیس بمانید. این مجوز به شرایط قرارداد کار مرتبط است و ممکن است در موارد استثنایی برای یک سال دیگر نیز تمدید شود.
  2. مجوز (اقامت BPERMITS) B: یک مجوز اقامت کوتاه مدت یا موقت است که برای یک سال معتبر است، اما می تواند سالانه افزایش یابد.این مجوزها به صورت سهمیه ای صادر می شود و به یک کارفرمای مربوط هستند. مجوزها اغلب مشخص می کنند که شما در کانتون یا منطقه ای که مجوز برایتان صادر شده است، زندگی می کنید و نمی توانید از آن کانتون یا منطقه خارج شوید. در صورتی که مدارک خود را هر سال ارائه  نمایید می توانید هر سال اقامت خود را تمدید و در کشور سوئیس حضور داشته باشید.
  3. مجوز (اقامت CPERMITS) C: یک مجوز اقامت برای کسانی است که طی 10 سال مداوم در کشور سوئیس زندگی و کار کرده اند؛ این اقامت در واقع اقامت دائم سوئیس است. در خصوص شهروندان ایالات متحده و کانادا فقط باید زندگی برای پنج سال مداوم در کشور سوئیس باشد.
  4. مجوز G: این نوع مجوز اقامت برای متقاضیان خارجی که در منطقه مرزی زندگی می کنند و در منطقه مرزی دیگری در کشور سوئیس کار می کنند، می باشد، اگرچه برای اکثر کشورهای اروپایی عضو انجمن تجارت آزاد اروپا EFTA دیگر لازم به صدور این مجوز نیست. (همه مسافران مرزی باید حداقل یک بار در هفته به محل اصلی اقامت خود بروند.)

مشاوره مهاجرت کاری سوئیس

متقاضیانی که علاقه مند به کار در سوئیس و اخذ ویزای کاری این کشور هستند بهتر است قبل از هر اقدامی از یک متخصص این کار کمک بگیرند تا در انجام تمام مراحل در کنارشان باشد و بتوانند به درست ترین و متناسب ترین شکل ممکن در روند کار و اتخاذ تصمیم درست عمل کنند. اگر خواهان مهاجرت و اخذ اقامت کاری سوئیس هستید، پیشنهاد ما این است که می توانید با مشاوران و وکلای ما به صورت تلفنی و رایگان تماس حاصل فرمایید تا به تمام سوالات و ابهاماتی که در ذهن دارید پاسخ درست دریافت کنید. کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان، با بررسی دقیق و تخصصی شرایط فعلی شما، بهترین راهنمایی ها را می توانند در اختیار شما عزیزان قرار دهند تا هدفی که در سر دارید را تحقق بخشند.

در این راه دشوار یک وکیل حرفه ای با توجه به اینکه نسبت به قوانین مهاجرتی آشنایی کامل دارند می تواند تمامی فرآیند های مربوط به مهاجرت را به راحتی برای افراد انجام دهد زیرا وکلای مهاجرتی در این زمینه مطالعات به روز دارند و به علم آن آشنایی کامل دارند و می توانند سریع ترین و کم هزینه ترین راه در عین حال امن و مطمئن، برای مهاجرت افراد به کشور سوئیس را برایشان رقم بزنند.

مشاوره مهاجرت کاری سوئیس

مزایا و معایب مهاجرت کاری سوئیس

هر کشوری مزایا و معایبی دارد که بررسی آنها می تواند در تصمیم گیری هر فرد کمک کند تا انتخاب بهتری برای خود رقم بزند. برخی از مزایای مهاجرت اقامت کاری سوئیس به شرح زیر است:

  • وجود استاندارهای بالا و قوانین مناسب برای زندگی و رفاه کامل
  • حقوق بالا همراه با مزایای فراوان
  • خدمات درمانی در سطح بالا
  • سیستم حمل و نقل عمومی بسیار کارآمد و گشترده (شامل قطار شبکه ای ، اتوبوس و حتی قایق)
  • فرصت های بسیار برای ورزش و تفریحات در هوای آزاد
  • با وجود زبان های متعدد اکثریت مردم به زبان انگلیسی صحبت می کنند
  • رستوران های متعدد و مراکز خرید مجلل
  • میزان بسیار پایین جرم و جنایت در سوئیس
  • سوئیس مرکز تجارت اروپا است و موقعیت استراتژیک خوبی برای کار دارد
  • دسترسی آزاد به بازار های اروپایی
  • سوئیس جزو معروف ترین مراکز امن مالی و بانکی در دنیا است و به همین سبب شرکت های بزرگ و مطرح دنیا را در خود جای داده است
  • شفافیت در فضای کار
  • سوئیس  به عنوان کشوری که حس رقابتی در فضای کسب و کار آن بالا است، شهرت دارد
  • این کشور با عنوان بهشت فرار مالیاتی شهرت پیدا کرده است و یکی از جذابترین سیستم های مالیاتی را دارد
  • بعد از گذشت 10 سال از ویزای کاری سوئیس می توان برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کرد
  • با دریافت اقامت سوئیس می توان آزادانه به کشورهای اروپایی تردد کرد
  • سطح درآمدی در این کشور بالا است

نرخ بیکاری در سوئیس

بررسی نرخ بیکاری در روند مهاجرت کاری به کشور سوئیس بسیار اساسی و مهم است. نرخ بیکاری مناسب و پایین می تواند رونق اقتصادی، توسعه صنایع، پویایی تجارت ها، کسب و کارهای بزرگ و کوچک را نشان دهد هرچه این نرخ پایین تر باشد رشد اقتصادی بالاتر است.

نرخ بیکاری در سوئیس در سال 2021 تنها 3.7% و تورم نیز 1.2% است. در نتیجه زندگی و کار در این کشور می تواند تجربه ای همراه با آرامش برای همگان به ارمغان بیاورد. سطح کیفیت زندگی و مزایای امنیت اجتماعی در کشور سوئیس بالا است و میزان حقوق کاری نیز به همین ترتیب است.

نرخ بیکاری در سوئیس

مشاغل مورد نیاز 2023 سوئیس

با توجه به پایین بودن نرخ بیکاری و کمبود نیروی کار در کشور سوئیس، کارفرمایان زیادی با دستمزد های بالا، به دنبال نیروی کار متخصص در کار خود هستند و حتی حقوق ها را بالاتر هم می برند تا نیروی کار مورد نیاز خود را تامین کنند. بیشتر فرصت‌های شغلی در کشور سوئیس در شهرهای اصلی مانند زوریخ، لوزان و ژنو قرار دارند اما باید توجه داشت که هزینه های زندگی در این شهرها نیز به نسبت گران تر است.

وجود شرکت های بزرگ چند ملیتی در شهرهای اصلی این کشور فرصت های خوبی را برای استخدام مهاجران تحصیلکرده فراهم نموده است. متقاضیان برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود در سوئیس می توانند از مشاوره و خدمات  موسسات کاریابی معتبر در این کشور بهره ببرند. افرادی که در مشاغل ذیل دارای تخصص و تحصیلات دانشگاهی هستند می توانند جهت کار در سوئیس اقدام نمایند:

  • مشاغل مربوط به مهندسی و فناوری (مهندسی عمران، مکانیک، صنایع و غیره)
  • مشاوره
  • فناوری اطلاعات
  • تحلیلگر مالی و تحلیلگر سیستم
  • حسابداری و بانکداری بین المللی
  • رشته های پزشکی
  • صنعت مواد شیمیایی و داروسازی
  • مدیر فروش و کارشناس بیمه

یکی از بزرگترین منابع درآمد سوئیس صنعت گردشگری است و رونق اقتصادی مطلوبی دارد به همین منظور همواره در بخش‌های خدماتی از جمله هتلداری و راهنمای گردشگری نیاز به نیروی کار وجود دارد.

میزان حقوق در سوئیس

سطح درآمد در سوئیس برای کارگران خارجی نیز از نرخ بالایی برخوردار است. یک کارگر سوئیسی نه تنها درآمدی بالاتر از کارگران اروپایی و حتی بالاتر از کارگران آمریکایی دارد، متوسط درآمد ماهانه یک کارگر ساده در سوئیس 11465$ (دلار) است، در صورتی که متوسط درآمد ماهانه در آمریکا 7900$ (دلار) است.
میانگین بالای هزینه های زندگی در کشور سوئیس، از نکات مهمی است که مهاجران باید آن را مورد توجه قرار دهند زیرا که هزینه های بالای زندگی در بدو ورود مهاجران، اقامتی سخت را برایشان رقم خواهد زد.

اما بعد از سپری کردن این دوران، افراد می توانند ببینند که این کشور اروپایی بهترین شرایط را هم برای سرمایه گذاری و هم برای کار دارد. از لحاظ محیط کسب و کار و بیزینس، سوئیس یکی از ایده آل ترین کشورهای اروپایی برای شروع بیزینس است. به همین سبب کشور سوئیس یکی از بهترین انتخاب ها برای مهاجرانی است که قصد مهاجرت و اخذ اقامت و کسب و کار و سرمایه گذاری در این کشور را دارند. سوئیس به خاطر داشتن استانداردهای بالا برای زندگی بسیار شهرت دارد و مهاجران می توانند در این کشور در رفاه کامل به سر ببرند.

میزان حقوق در سوئیس

نحوه کاریابی در سوئیس

از دیگر روش های اخذ ویزای کاری سوئیس از طریق جستجوی کار در وب سایت ها امکان پذیر است که در این روش متقاضیان باید رزومه خود را برای سایت های کاریابی ارسال کنند. در صورتی که کارفرمای سوئیسی به تخصص این افراد نیاز داشتند، درخواستشان را پذیرفته و با آنان قرار مصاحبه تلفنی می گذارند.

در صورت پذیرش فرد دعوتنامه ای جهت مصاحبه حضوری ارسال می کنند که با در دست داشتن این دعوتنامه، متقاضی می تواند از طریق آن برای دریافت ویزای تجاری اقدام کند، پس از حصول نتیجه مثبت نیز از طریق آن می توان برای ویزای کاری سوئیس اقدام کرد که این ویزا تنها اجازه موقت برای کار در این کشور به حساب می آید.

در صورتی که انجام این روند برای شما مشکل است و نمی توانید انجام دهید نگران نباشید. کارشناسان و مشاوران شرکت آتیه آفرینان ایرانیان با اگاهی کامل از شرایط و قوانین کشور سوئیس راهنمایی ها و اقدامات لازم برای اخذ ویزای کاری سوئیس را برای شما انجام خواهند داد.

موسسات کاریابی در سوئیس

راه های برقراری ارتباطات با شرکت ها و موسسات سوئیسی (Swiss Firms) از طریق مراجعه به وب سایت های مربوطه یا تماس مستقیم برای کاریابی وجود دارد. سایت های بسیاری در خصوص کاریابی در این کشور وجود دارد که برخی از آنها اشاره می شود:

www.expatica.com

www.datacareer.ch

www.randstad.ch

کارفرمایی که قصد استخدام نیروی کار خارجی را دارد، می بایست ثابت کند که کار مربوطه، متقاضی دیگری از کشور سوئیس یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا نداشته و متناسب با تخصص و مهارتهای متقاضی خارجی می باشد.

متقاضیان کار بایستی از مدیران، متخصصان یا کارگران ماهر باشند و سابقه رابطه تجاری با کشور سوئیس را نداشته باشند. متقاضیان خارجی بایستی از سهمیه شغل مربوطه اطمینان حاصل داشته باشند و همچنین دارای سابقه مرتبط شغلی و حداقل مدرک لیسانس مرتبط با شغل مورد نظر باشند.

شرایط کار پس از تحصیل در سوئیس

از دیگر روش های پیدا کردن کار در کشور سوئیس از طریق ویزای تحصیلی سوئیس است. میتوان گفت که این روش از مناسب ترین روش ها برای افرادی است که علاقمند به کار در سوئیس هستند. این بدان دلیل است که در روش های دیگر شرایط دشوار و سخت خواهد بود و در واقع باید شانس با متقاضی همراه بباشد و همچنین پروسه طولانی که آنها دارند کم کم متقاضی را نسبت به این موضوع سرد خواهند کرد اما از طریق ویزای تحصیلی کار در این کشور راحتتر انجام می شود .

این امکان وجود دارد که همه برای تحصیل در رشته تحصیلی مورد علاقه خود اقدام کرده و بعد از آنکه از دانشگاه مورد نظر پذیرش را دریافت نمودند می توانند برای تحصیل به این کشور عازم شده و طبق قوانین کار در سوئیس که دولت اجازه کار پاره وقت را برای دانشجویان خارجی امکان پذیر کرده است می توانند به کار پاره وقت بپردازند .همچنین متقاضیان میتوانند به صورت رایگان در سوئیس تحصیل نمایند.

بعد از اتمام تحصیل به فارغ التحصیلان این اجازه داده خواهد شد که ظرف چند ماه کار مورد نظر مرتبط با رشته تحصیلی خود را پیدا نموده و بعد از پیدا کردن کار و کارفرما ویزای تحصیلی سوئیس به ویزای کاری این کشور تغییر پیدا خواهد کرد و به مدت سه سال فرد میتواند در این کشور کار کند. به علاوه میتوان در مدت زمان تحصیل خود در سوئیس اجازه کار را نیز دریافت نمود.

شرایط کار پس از تحصیل در سوئیس

بعد از گذشت ۵ سال افرادی که از طریق ویزای تحصیلی توانسته اند ویزای کاری سوئیس را دریافت کنند اگر گزارش مثبتی از عملکرد این چند سال ارائه دهند و در کنار آن مالیات ها را به موقع پرداخت کرده باشند میتوانند برای دریافت اقامت دائم سوئیس اقدام کنند.

در رخی مواقع این امکان وجود دارد که فرد با ازدواج بتواند به کار در کشور سوئیس بپردازد. به این صورت که زمانی که متقاضی کار در سوئیس با یک فرد سوئیسی ازدواج کند قانون این امکان برای وی فراهم خواهد کرد که بتواند در این کشور کار کند.

مهاجرت به کشور سوئیس از طریق ویزای کار

متقاضیان خارجی با تحصیل در دانشگاه های کشور سوئیس می توانند در حین تحصیل، اجازه کار پاره وقت برای 10، 20 یا 30 ساعت در هفته را بسته به مقطع تحصیلی موردنظر داشته باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در کشور سوئیس مقاله ” تحصیل در کشور سوئیس ” را مطالعه فرمایید.

توافقنامه کارآموزی بین المللی در کشور سوئیس

کشور سوئیس دارای توافقنامه های کارآموزی با تعدادی از کشورها است که با صدور آن به متخصصین حرفه ای جوان برای مهاجرت و کار در کشور سوئیس برای مدت 18 ماه، به منظور توسعه مهارت های حرفه ای و زبان مجوز تعلق می گیرد.. این کشورها عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، بلغارستان، کانادا، ژاپن، موناکو، نیوزیلند، فیلیپین، رومانی، روسیه، آفریقای جنوبی، اوکراین و ایالات متحده.

در مواردی هم افراد این امکان را دارند که طبق توافق نامه کار آموزی که دولت سوئیس آن را تصویب کرده است بر اساس تخصصی که دارند در کشور سوئیس دوره کار آموزی خود را به مدت ۱۸ ماه سپری نمایند. افرادی که هدفشان دریافت مجوز کار در سوئیس از این روش است باید تبعه یکی از کشورهای ایالات متحده, اوکراین, آفریقای جنوبی, روسیه, فیلیپین, نیوزلند, رومانی, موناکو, ژاپن, کانادا, آرژآنتین, بلغارستان و یا استرالیا باشند . مضافا اینکه سن این افراد باید بین ۱۸ تا ۳۵ سال بوده و آموزش حرفه ای را برای دریافت مجوز کار در سوئیس گذرانده باشند.

بررسی ویزای همراه کشور سوئیس

یکی از اصلی ترین دغدغه های فردی که قصد کار در سوئیس را دارد، حضور خانواده او در این کشور است. برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا که برای کار به این کشور مهاجرت می کنند و همسر و فرزندان زیر 18 سال دارند و می خواهند به عنوان همراهشان به این کشور آمده و در کنار هم باشند، قوانین مهاجرتی کشور سوئیس امکاناتی را فراهم کرده است که هر فرد با داشتن ویزای بلند مدت در این کشور می تواند برای خانواده خود تقاضای ویزای همراه دهد. برای اخذ ویزای اقامتی، شخص متقاضی باید خودش به تنهایی ۴ ماه قبل از عزیمت به سوئیس با داشتن وقت قبلی به سفارت این کشور در کشور مبدا مراجعه کند. جهت دریافت ویزای همراه، مدارکی لازم است که باید به سفارت سوئیس ارائه گردد. از جمله مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای همراه کشور سوئیس عبارتند از:

  • فرم درخواست رسمی تکمیل شده: (درخواست اقامت موقت سوئیس) این فرم باید قبل از ارسال به زبان سوئیس تکمیل و امضا شود (نسخه فرم D برای اقامت بیش از ۹۰ روز که باید کاملا تکمیل شده باشد و فرد متقاضی آن را امضا کرده باشد. البته اگر متقاضی کودک است و کمتر از هجده سال سن دارد، والدین هر دو باید فرم را امضا کنند که کپی گذرنامه های امضا شده خود را نیز ضمیمه آن کنند. اگر مدت زمان اقامت در کشور سوئیس کمتر از ۹۰ روز باشد، فرد متقاضی باید به جای فرم D فرم C را پر کند و در نهایت چهار قطعه عکس پاسپورتی جدید و رنگی مورد نیاز است)
  • ارائه 2  قطعه عکس پاسپورتی با پس زمینه سفید که پشت آن امضا شده باشد
  • پاسپورت معتبر (اعتبار بیش از شش ماه)
  • اسناد تأیید کننده روابط خانوادگی: مدارک رابطه خانوادگی با فرد مقیم (کپی شناسنامه، کپی سند ازدواج و غیره) به عنوان مدرک هدف از اقامت
  • رضایت نامه والدین دیگر برای فرزندان زیر 18 سال: اگر فقط یکی از والدین درخواست اتحاد مجدد خانواده را داشته باشد
  • اثبات تمکن مالی: ارائه صورت حساب بانکی که نشان دهنده توانایی فرد برای پرداخت هزینه های خود در سوئیس است
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری: افراد بالای 14 سال باید ثابت کنند که دارای سابقه کیفری در طی 3 ماه اخیر نیستند
  • اثبات وضعیت اسکان: مدرک سکونتی در سوئیس حداقل برای 6 ماه از اقامت موقتی (ارائه اجاره نامه یا سند مالکیت خانه)
  • رسید پرداخت هزینه ویزای همراه سوئیس

تمام مدارکی که به سفارت سوئیس برای اخذ ویزای همراه تحویل داده می شود باید به زبان انگلیسی یا به یکی از زبان های رسمی کشور سوئیس یعنی آلمانی، فرانسوی یا ایتالیایی، ترجمه شده باشند. ترجمه ها حتما باید توسط دفتر ترجمه معتبر صورت گرفته شده باشد و ممهور به مهر قوه قضاییه شده باشند. لازم به ذکر است که اخذ ویزای همراه سوئیس هم از ابتدا می تواند صورت گیرد و هم پس از ورود فرد متقاضی به این کشور امکان دریافت و تقاضا برای آن وجود خواهد داشت.

بررسی ویزای همراه سوئیس

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در سوئیس

یکی از سخت ترین مراحل اخذ پاسپورت در جهان متعلق به سوئیس است چرا که پاسپورت این کشور چهارمین گذرنامه برتر جهان می باشد. شهروندان کشورهای دیگر اتحادیه اروپا معمولا راحت تر می توانند پاسپورت سوئیس را دریافت نمایند اما اخذ آن برای شهروندان دیگر کشورها هم غیر ممکن نیست. شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از 5 سال اقامت قانونی در سوئیس و پرداخت مالیات و سایر افراد با 10 سال اقامت می توانند پاسپورت سوئیس را به دست آورند.

به منظور مهاجرت به کشور سوئیس و اخذ اقامت دائم و تابعیت آن باید پس از 10 سال اقدام کرد. اگر به عنوان شخصی که متقاضی ازدواج است برای تابعیت اقدام شود باید 10 سال در سوئیس زندگی کرد. اما اگر با کسی که تابعیت این کشور را دارد ازدواج کنید این مدت زمان کمتر شده و به 5 سال حضور در سوئیس که 3 سال آن به عنوان همسر است می توان برای پاسپورت اقدام کرد. افرادی که پدر یا مادر آنها سوئیسی باشد نیز به دلیل پیروی سوئیس از اصل خون تابعیت این کشور را دریافت می کنند. شرایطی که افراد برای دریافت تابعیت و پاسپورت سوئیس باید رعایت کنند عبارت است از:

  • دانش یک زبان ملی سوئیس که با سطح B1 صحبت می شود و به سطح A2 نوشته شده است (به عنوان بخشی از قانون تابعیت از 2018 در سوئیس معرفی شده است)
  • ادغام در زندگی سوئیس و آشنایی با آداب و رسوم کشور سوئیس
  • پیروی از قوانین وضع شده در سوئیس
  • به عنوان تهدیدی برای امنیت داخلی یا خارجی سوئیس ارزیابی نشوید.
  • در طول 3 سال گذشته مبلغی برای دریافت مزایای رفاه اجتماعی دریافت نشده باشد مگر آنکه مبلغ دریافت شده بازگردانده شود
  • ارائه ی کارت اقامت نوع c

روند درخواست، هزینه و زمان پردازش در شهر های سوئیس متفاوت بوده و به طور معمول بیش از یک سال طول می کشد و احتمالا بیش از هزار فرانک هزینه در بر دارد.

باید افزود که کشور سوئیس در رابطه با تابعیت دوم محدودیتی برای افراد ایجاد نمی کند و اشخاص میتوانند از طریق ازدواج، تولد، و کار به مدت 10 سال در سوئیس، اقامت دائم وتابعیت این کشور را به دست آورند.

شرايط لغو تابعيت كشور سوئيس

آن دسته از مهاجراني كه از راههای متفاوت تابعيت كشور سوئيس را كسب کرده اند، در صورتي كه خلاف قانون اين كشور اعمالی را انجام داده و نیز از نظر دولت سوئيس خطري براي اين كشور محسوب شوند تابعيت و اقامت در اين كشور را از دست خواهند داد.

سخن پایانی

ویزای کار سوئیس و شرایط اخذ آن، در این مقاله مورد بررسی قرار گفت. از آنجا که اقامت سوئیس به سبب استانداردهای بالای زندگی در این کشور، افراد بسیاری را مجذوب خود کرده است به همین جهت بر آن شدیم پیرامون مسائل مهم راجع به ویزای کار  سوئیس و کار در  سوئیس مطالبی را مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم تا راهنمای شما مخاطبان همیشگی ما باشد. نرخ بیکاری، لیست مؤسسات کاریابی سوئیس، مشاغل مورد نیاز 2021  سوئیس، میزان دستمزد و نکات مربوط به قوانین و شرایط کاری  سوئیس و اخذ ویزای کار  سوئیس از جمله مواردی است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت.

سوالات متداول

نرخ بیکار در کشور سوئیس چقدر است؟

نرخ بیکاری در سوئیس در سال 2021 تنها 3.7% و تورم نیز 1.2% است.

اتباع خارجی در کشور سوئیس نیاز به چه مجوزی دارند؟

به طور کلی اتباع خارجی در کشورهایی به غیر از اتحادیه اروپا، جهت کار در سوئیس، نیاز به اجازه کار رسمی از کارفرمایی معتبر دارند.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
آب و هوای کشور سوئیس آب و هوای کشور سوئیس

کشور سوئیس دارای آب و هوای معتدل است و برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که آب و هوای کشو...

کار در سوئیس کار در سوئیس

کار در سوئیس و شرایط اخذ ویزای کار سوئیس در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. اگر به دنبال مه...

بازار کار مهندسی برق در سوئیس بازار کار مهندسی برق در سوئیس

بازار کار مهندسی برق در کشور سوئیس شرایط خوبی دارد زیرا نرخ بیکاری این کشور صنعتی ، 0.09% است ...

نظرات کاربران
محمد تاجیک

سلام وقت بخیر عزیزدل من در ایران هستم ومیخام برای مهاجرت کاری اقدام کنم چیکار باید کرد افغان هستم کارمیم تولید ایقهای حرارتی هست به زبان انگلیسی میشه اکسپنشین کمکم کنین مرسی

آتیه آفرینان

با سلام. باید از طریق سفارت کشور خودتون اقدام کنید.

یاسمن

سلام وقتتون بخیر آیا با کار در سوئیس امکان دریافت اقامت دائم سوئیس وجود دارد؟

آتیه آفرینان

با سلام، بله با تمدید ویزای کار امکان دریافت اقامت سوئیس نیز وجود دارد اما اگر به فکر دریافت اقامت در کمترین زمان هستید سوئیس گزینه ی خوبی نمی باشد.

محمدی

با سلام با دریافت اقامت کاری سوئیس امکان بردن همراه با خودمون وجود داره؟

آتیه آفرینان

با سلام، اگر استخدام شوید امکان درخواست ویزای همراه نیز هست.

مصطفی

با سلام آیا امکانش هست به وسیله ویزای جستجوی کار برای اقامت کاری سوییس اقدام کنم؟

آتیه آفرینان

با سلام برای این کشور حتما دعوتنامه ی کاری لازم هست دوست عزیز

سارااااا

سلام. ممنون از سایت خوب و اطلاعات مفیدتون

آتیه آفرینان

سلام ممنون از توجهتون دوست عزیز

سینا

با سلام. 29 ساله هستم. مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دارم.یک سال سابقه کار مهندس ناظر تاسیسات در بخش انبوه سازی دارم. یک ساله هم بعنوان مهندس در نیروگاه بخار کار میکنم. مهندس ناظر سازمان نظام مهندسی هم هستم. آیا شرایط اخذ ویزا برای سوییس رو دارم.؟ با تشکر

سارا جوادی

با سلام سوئیس در حال حاضر ویزای کار برای ایرانیان صادر نمی کند. یشنهاد میکنم برای ویزای کار آلمان یا اتریش اقدام نمایید.

حمید

سلام.۲۵ سالمه . پرستار هستم. میخواستم برای شغل به سوییس مهاجرت بکنم. البته بعد از مهاجرت در رشته دندانپزشکی هم تحصیل بکنم. میشه راهنمایی کنید؟

سارا جوادی

با سلام سوئیس در حال حاضر نیروی پرستار جذب نمیکند . آلمان را انتخاب نمایید.

روان

سلام من فوق لیسانس عمران دارم چطور میتونم ویزای کار یا اقامت سوئیس بگیرم .ممنون میشم از راهنمایی کنید

سارا جوادی

با سلام برای دریافت ویزای کاری گشور سوئیس نیاز به یک قرارداد کاری با یک کارفرمای سوئیسی دارید . باتوجه به اینکه این پروسه اصلا راحت نیست بهتر است برای کشورهای دیگر مثل آلمان یا اتریش اقدام نمایید.

a.ssdssc

با عرض سلام و خسته نباشید18 سال سن دارم و دارای مدرک ciw php هستم اما هنوز جایی مشغول به کار نشدم سوال من اینه که مدرک دانشگاهی در مورد مهاجرت برنامه نویسان چقدر تاثیر داره و اگر جای دانشگاه جایی مشغول به کار بشم بهتره؟ 

سارا جوادی

با سلام دوست عزیز ، هم سابقه تحصیلی و هم سوابق کاری شما تاثیر گذاره ، بنابراین هم ادامه تحصیل بدهید و هم در این زمینه سابقه کاری فراهم کنید.

الهه

سلام. من مهندسی کامپیوتر از دانشگاه علم و صنعت هستم البته فارغ التحصیل سال 83. و ازن موقع مرتبط دارم کار میکنم تو حوزه data Science و Data ware house . معدل فارغ التحصیلیم 13/08 هست. همسرم فوق الکترونیک از دانشگاه علم و صنعته با معدل 19. اما اونم 20 ساله داره کار میکنه. هردومون حدود 39 سال داریم.از چه روشی مهاجرت کنیم موفق میشیم. اولویتمون اول آمریکا. بعد کانادا و بعد سوئیس و استرالیا هست.برای آیلتس داریم اقدام می کنیم تا چند ماهه دیگه نمره 7.5 رو میاریم احتمالامیشه راهمایی کنید

سارا جوادی

با سلام دوست عزیز ، باتوجه به شرایط ممتازی که هر دو دارید ، پیشنهاد میکنیم برای کشور کانادا اقدام کنید. از میان کشورهایی که فرمودید کانادا بیشترین برنامه مهاجرتی را دارد و برای ایرانی ها نیز شرایط راحت تری دارد.

maryam zolfaghari

سلام من و شوهرم در بيمه كار ميكنيم شوهرم نمايندگى بيمه دارد و من هم مسئول صدور هستم مبشه براى ويزاى كار من را راهنمايي كنيد 

سارا جوادی

با سلام سرکار خانم ذوالفقاری ، برای اانکه بتونیم راهنماییتون کنیم باید از شرایط تحصیلی ، سن و سطح زبان شما نیز آگاهی داشته باشیم.در صورتی که قصد دارید شرایطتون برای ویزای کاری بررسی شود فرم ارزیابی گروه آتیه آفرینان را پر کرده تا همکاران پس از بررسی شرایط شما با شما تماس بگیرند.

سارا جوادی

با سلام سرکارخانم ذوالفقاری ، برای انکه بتونیم راهنماییتون کنیم باید از شرایط تحصیلی ، سن و سطح زبان شما نیز آگاهی داشته باشیم.در صورتی که قصد دارید شرایطتون برای ویزای کاری بررسی شود فرم ارزیابی گروه آتیه آفرینان را پر کرده تا همکاران پس از بررسی شرایط شما با شما تماس بگیرند.

یاسمن

سلاممن لیسانس علوم آزمایشگاهی دارم بعلاوه یک سال سابقه کار دانشجویی به عبارتی کار داوطلبانه و سه سال کار در مرکز بیمارستانی.۲۶ساله هستم.میخوام بدونم میتونم پیشنهاد کاری از سوئیس داشته باشم؟شرایط شغل من در سوئیس چطور هست؟

سارا جوادی

با سلام سرکار خانم یاسمن ، درحال حاضر کشور سوئیس گزینه خوبی برای رشته علوم آزمایشگاهی نیست .پیشنهاد ما برای شما اقدام برای کشور دانمارک و یا کانادا می باشد.

محمد رضا پیکری

سلام میخواستم سوال کنم بنده طراح لباسم امکان کار برام میسر هست لطفا  راهنمایی کنید چطوری میتونم ویزای کار بگیرم

سارا جوادی

با سلام جناب آقای پیکری ، به منظور مهاجرت به کشور سوئیس شما باید یک قرارداد کاری با یک کارفرمای سوئیسی داشه باشید علاوه برآن به یکی از از زبان های رسمی کشور سوئیس ترجیحا آلمانی و فرانسوی تسلط داشته باشید که شانس پیدا کردن کار رو افزایش بدهد.درصورتی که شرایط فوق را دارید با گروه آتیه آفرینان تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتر در اختیارتون قرار بگیرد.

asahm

سلام من دامپزشک هستم و یوگا آموزش میدم و به 2 زبان انگلیسی و آلمانی مسلط هستم، میتونم کار  در سوئیس پیدا کنم؟

سارا جوادی

با سلام دوست عزیز ، فردی که متقاضی اخذ ویزای کاری کشور سوئیس می باشد، می بایست از سوی یک کارفرمای معتبر در کشور سوئیس پیشنهاد استخدامی داشته باشد. یافتن مشاغل مختلف برای اخذ ویزای کاری کشور سوئیس از طریق تماس مستقیم با کارفرما، تبلیغات شرکتهای سوییسی، روزنامه ها، موسسات کاریابی و سایتهای اینترنتی صورت خواهد گرفت.کارفرمایی که قصد استخدام نیروی کار خارجی را دارد، می بایست ثابت کند که کار مربوطه، متقاضی دیگری از کشور سوئیس یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا نداشته و متناسب با تخصص و مهارتهای متقاضی خارجی می باشد.

اشکان

سلاممن لیسانس برق دارممدرک نظام مهندسی برق ساختمان پایه 3 دارمامکان ویزای کاری در کشور سویس دارم؟

سارا جوادی

با سلام جناب اقای اشکان ، در حال حاضر رشته شما در لیست مشاغل سوئیس نیست اما میتوانید برای کشور آلمان یا اتریش اقدام کنید. پیشنهاد میکنم برای اطلاعات تکمیلی با شماره 02172207 تماس بگیرید و یا از طریق فرم های ارزیابی رایگان اقدام نمایید.

امیرحسین

سلام ببخشید بنده آتش نشان هستم خواستم بدونم میتونم اقامت کاری بگیرم برای کشور سوئیس ؟؟؟؟؟

سارا جوادی

با سلام جناب قزوینی ، در حال حاضر تخصص شما در لیست مشاغل مورد نیاز سوئیس نمی باشد. شما می توانید از طریق ویزای تحصیلی سوئیس اقدام کنید.پیشنهاد میکنم برای اطلاعات تکمیلی همه روزه از ساعت 10 الی 18 با شماره 02172207 تماس بگیرید.

Mahya

سلام.ببخشید میخواستم بدونم برای کار در کشور سویئس چه شرایطی لازمه .چطور میتونیم از شما کمک بگیریم.من فوق لیسانس تجارت الکترونیک هستم با سابقه کاری و اشنا به برنامه نویسی ۳۰ سالههمسرم لیسانس it هست.ولی تخصص کاریش برق صنعتی هست .برنامه نویسی برق و ساخت ماشین الات صنعتی برای کارخانه های صنایع غذایی .۳۳ سالهممنون میشم کمک کنید و مشاوره بدین برای مهاجرت

سارا جوادی

با سلام سرکار خانم برای گرفتن ویزای کار سوئیس شما نیاز به جاب آفر یا قرارداد کاری دارید ، گرفتن جاب آفر در صورت عدم حضور شما در سوئیس کار بسیار سختیه . پیشنهاد دفتر برای شما اقدام از طریق سایر کشورها مثل آلمان و اتریشه. پیشنهاد میکنم برای اطلاعات تکمیلی همه روزه از ساعت 10 الی 6 با شماره 22226777 تماس بگیرید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button