مهاجرت به ژاپن و روش های اقامت در ژاپن در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت به ژاپن از طریق روش های مختلفی مانند تحصیل، کار و سرمایه گذاری مورد بررسی قرار می گیرد. اگر قصد مهاجرت به ژاپن را دارید، احتمالا سوالاتی از این قبیل برای شما ایجاد می شود. شرایط مهاجرت به ژاپن چیست؟ شرایط اخذ اقامت و تابعیت ژاپن به چه صورت است؟
آیا با اقامت در ژاپن می توان پاسپورت ژاپن را دریافت کرد؟ آیا امکان مهاجرت به ژاپن از طریق تحصیل وجود دارد؟ برای اقامت در ژاپن از طریق کار چه شرایطی باید داشت؟ هزینه های زندگی در ژاپن چه میزان است؟

بررسی شرایط مهاجرت به ژاپن

درخواست مشاوره مهاجرت

همراهان عزیز، لطفا برای ارزیابی اولیه و گرفتن مشاوره مهاجرتی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مهاجرت به ژاپن

کشور ژاپن در دورترین نقطه شرق آسیا و در اقیانوس آرام قرار گرفته است و دارای جزایر متعددی است که از بخش شمال تا جنوب کشیده شده اند، به همین سبب آب و هوای مختلفی در این کشور پدیدار شده است.
پایتخت کشور ژاپن، شهر توکیو است که از مدرن ترین و گرانترین پایتخت های جهان به شمار می رود. واحد پول این کشور، ین و زبان رسمی مردم ژاپن، ژاپنی است. کشور ژاپن در حدود 127 میلیون نفر جمعیت دارد که سن افراد جامعه رو به پیری است.

این موضوع باعث شده است که دولت ژاپن در طی سال های اخیر، برنامه های جدیدی برای مهاجرت و جذب نیروی کار خارجی به ژاپن طراحی کند. کشور ژاپن با وجود زیر ساخت های اقتصادی و تکنولوژی، در لیست برترین کشورهای توسعه یافته در دنیا قرار گرفته است.

از آن جایی که اکثر بخش های کشور ژاپن کوهستانی و آتشفشانی است، به همین سبب منابع طبیعی این کشور بسیار محدود است، با این حال دولت ژاپن تدابیری در زمینه صنعت و فناوری های پیشرفته، انجام داده است که سبب شده تا کشور ژاپن در لیست بهترین کشورهای صنعت و تکنولوژی در دنیا قرار بگیرد.
بخش مهم دیگری که در اقتصاد کشور ژاپن بسیار مهم است، قسمت صادرات این کشور است. همچنین این کشور در زمینه ها و صنایع متنوعی همچون صنایع الکترونیک، صنایع شیمیایی، نساجی و صنایع غذایی نیز در حال رشد و توسعه قرار دارد.

مهاجرت به ژاپن

روش های مهاجرت به ژاپن

امکان اخذ اقامت ژاپن از راه های مختلفی وجود دارد. اگرچه دریافت اقامت دائم کشور ژاپن بسیار سخت است اما متقاضیان می توانند با توجه به شرایط خود از یکی از روش های زیر اقدام به درخواست اقامت ژاپن برای خود کنند. انواع روش های اقامت در ژاپن به شرح زیر است:

مهاجرت به ژاپن از طریق تحصیل

یکی از راه های پرطرفدار تحصیل در ژاپن است. به دلیل هزینه های پایین زندگی و تحصیل، متقاضیان بسیاری برای تحصیل به این کشور مهاجرت می کنند. چنانچه افراد صلاحیت لازم برای دریافت پذیرش های تحصیلی را داشته باشند و در آزمون های ورودی، امتیازات مورد نیاز را کسب کنند، می توانند برای دریافت ویزا نیز اقدام نمایند.

تحصیل در ژاپن در تمامی مقاطع امکان پذیر است. امکان کار حین تحصیل، شانس بالایی را برای پیدا کردن کار به متقاضیان می دهد که می تواند بخشی از هزینه های زندگی را نیز پوشش دهد.

فارغ التحصیلان دانشگاه های ژاپن پس از تحصیل نیاز به یک پیشنهاد کاری دارند. افرادی که موفق شوند بعد از فارغ التحصیلی کار متناسب با رشته خود پیدا کنند و مشغول شوند می توانند ابتدا ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل و اقامت موقت دریافت کنند. پس از 5 سال کار و اشتغال در کشور ژاپن، از طریق تحصیل می توانند اقامت دائم و تابعیت ژاپن را کسب نمایید.

مهاجرت به ژاپن از طریق تحصیل

مهاجرت به ژاپن از طریق کار

مهاجرت به ژاپن از طریق کار یکی از روش های دریافت اقامت است. در این روش داشتن پیشنهاد کاری (job offer) از یک کارفرمای ژاپنی الزامی است. با توجه به این که کشور ژاپن نسبت به کشورهای آسیایی صنعتی و پیشرفته است، فعالیت ها و برنامه های زیادی نیز برای به کار گیری افراد در این زمینه های کاری دارد.

یکی از این برنامه هایی که کشور ژاپن برای جذب نیروی کار فراهم کرده است، اخذ ویزای نیروی کار ماهر خارجی می باشد که در سه فعالیت شغلی، نیروی کار جذب می کنند. در این 3 دسته فعالیت های همچون فعالیت های تحقیقاتی پیشرفته آکادمیک، فعالیت های تکنیکی یا تخصصی پیشرفته و فعالیت های مدیریت بازرگانی پیشرفته را شامل می شود.

متقاضیان مهاجرت کاری به ژاپن ابتدا باید در یکی از این زمینه های شغلی فعالیت داشته باشند و همچنین نیاز به یک پیشنهاد کار از یک کارفرمای ژاپنی دارند.

علاوه بر این شرایط، کشور ژاپن شرایطی در این زمینه دارد که باید حداقل 70 امتیاز در سیستم امتیاز بندی ویزای کار ژاپن کسب نمایند. مواردی همچون مدرک تحصیلی، سابقه کار، درآمد سالیانه و دانش زبان در سیستم امتیازبندی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مهاجرت به ژاپن از طریق سرمایه گذاری

اخذ اقامت ژاپن از طریق سرمایه گذاری به روش های متعددی امکان پذیر است. با توجه به سیاست های کشور ژاپن و حمایت دولت ژاپن از طرح های سرمایه گذاری توجه سرمایه گذاران بسیاری را به خود جلب کرده است.

هزینه مهاجرت به ژاپن از طریق سرمایه گذاری عموما نسبت به روش های دیگر بالاتر است و مهاجرت به ژاپن از طریق سرمایه گذاری، مناسب افرادی است که استطاعت مالی خوبی داشته باشند.

با توجه به اقتصاد توسعه یافته، وجود فرصت های سرمایه گذاری بسیار، امنیت خوب اقتصادی و بسیاری از مزایای دیگر، متقاضیان بسیاری به دنبال اخذ ویزای سرمایه گذاری ژاپن هستند. روش های متعددی برای مهاجرت به ژاپن از طریق سرمایه گذاری وجود دارد که شامل ثبت شرکت، خرید سهام، خرید اوراق قرضه، کارآفرینی و خرید ملک می شود.
در حقیقت یکی از مهم ترین روش های مهاجرت به ژاپن از طریق سرمایه گذاری ثبت شرکت است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

مهاجرت به ژاپن از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت به ژاپن از طریق ثبت شرکت

از دیگر راه های سرمایه گذاری در ژاپن، ثبت شرکت است که می تواند با داشتن شرایط مورد نظر کشور ژاپن منجر به اخذ اقامت و تابعیت ژاپن شود. حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت در ژاپن مبلغی در حدود 5 میلیون ین است. مهاجرت به ژاپن از طریق سرمایه گذاری علاوه بر اخذ اقامت دائم، می تواند منجر به کسب سود برای متقاضیان شود.

ارائه طرح تجاری یا بیزنس پلن برای ثبت شرکت الزامی است و باید مورد تایید دولت ژاپن قرار گیرد. پس از انجام مراحل قانونی ثبت شرکت و محیا کردن دفتر شرکت در ژاپن، استخدام حداقل یک کارمند به صورت تمام وقت با ملیت ژاپنی، الزامی است.

از این طریق سرمایه گذار می تواند خانواده خود را نیز به این کشور بیاورد. در ابتدا برای شخص سرمایه ‌گذار ویزای یک ساله صادر می شود که قابل تمدید است. پس از 5 سال اقامت دائم و فعالیت در شرکت مورد نظر، شخص می تواند در صورت داشتن شرایط لازم، اقدام به درخواست پاسپورت کشور ژاپن نماید.

مهاجرت به ژاپن از طریق تولد

کشور ژاپن قوانین و شرایط خاصی نسبت به اقامت از طریق تولد دارد و از اصل خون پیروی می کند، این بدین معنا است که تولد در خاک ژاپن برای افرادی که ژاپنی نیستند، منجر به اخذ اقامت و تابعیت نمی شود.

تنها در صورتی منجر به تابعیت می شود که یکی از والدین فرزند، شهروند ژاپن باشند که آن نیز شرایط خاصی دارد. نوزادی که از مادر ژاپنی و پدر خارجی در ژاپن متولد شده باشد شهروندی ژاپن را کسب می کند و اگر نوزاد در فرزند خارج از ژاپن متولد شده باشد، فرزند تابعیت پدر را کسب می کند.

اگر نوزادی خارج از رابطه ازدواج و در خاک ژاپن متولد شده باشد و مادر او ژاپنی باشد، به او تابعیت این کشور را اعطا می کنند اما اگر همین نوزاد با چنین شرایطی در خارج از خاک ژاپن متولد شود، تابعیت این کشور به او تعلق نمی گیرد.

مهاجرت به ژاپن از طریق تولد

مهاجرت به ژاپن از طریق ازدواج

مهاجرت به ژاپن از طریق ازدواج روشی است که منجر به تابعیت و اقامت دائم کشور ژاپن می شود. با توجه به قوانین ژاپن، برای ازدواج با یک فرد ژاپنی یا شخصی که پاسپورت این کشور را داشته باشد.

لازم به ذکر است در این روش زوجین باید ثابت کنند که ازدواجشان حقیقی است و در این مدت زندگی مشترک داشته اند. در ابتدا برای همسر فرد متقاضی ویزای موقت صادر می شود و در صورت تداوم ازدواج به مدت حداقل 3 سال، می توانند اقامت خود را تمدید نمایند. چنانچه طرفین 3 سال با هم زندگی مشترک داشته باشند می توانند برای اقامت دائم درخواست دهند.

ژاپن با تابعیت دوگانه را نمی پذیرد و زمانی که متقاضیان بخواهند تابعیت کشور ژاپن را دریافت کنند، باید تابعیت کشور خود را لغو کنند و فقط تابعیت کشور ژاپن را داشته باشند. با اخذ تابعیت کشور ژاپن، متقاضی می تواند از تمام خدمات شهروندی این کشور بهره‌مند شوند.

مهاجرت به ژاپن از طریق پناهندگی

پناهندگی یکی از راه های نامناسب اخذ اقامت ژاپن است. پناهندگان اشخاصی هستند که به دلایل مختلفی مانند مسائل مذهبی، سیاسی، عقیدتی، جنگ، نژاد، عضویت در گروه های خاص و مواردی از این قبیل که باعث می شود امنیت جانی در کشور که زندگی می کنند ندارند.

ممکن است به این دلایل فرد پناهنده در کشور خود مورد تعقیب باشد یا تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار گیرد و خطرات دیگری که فرد را از کشورش دور می کند. به همین دلیل است که این افراد به کشورهایی که عضو کنوانسیون ژنو هستند پناه می برند. با توجه به قوانین کنوانسیون ژنو، کشور مورد نظر باید حداقل امکانات مورد نیاز زندگی را برای افراد پناهجو فراهم آورد تا در امان باشند.

سالانه بسیاری از پناهجویان با این روش جان خود را از دست می دهند. لذا این کشورها برای پناهجویان شرایط بسیار سخت و طاقت فرسایی در کمپ ها را در نظر می گیرد و فرآیند پیگیری پرونده ها را بسیار طولانی می کنند تا مانع پناهندگی افراد متقاضی شوند.

لذا این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود و موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان هیچ گونه خدماتی در زمینه پناهندگی ندارد و این مطلب صرفا جهت افزایش آگاهی شما و اطلاع رسانی در خصوص خطرات و نکات مهم پناهندگی به عرض شما می رسد و پیشنهاد می شود تا با توجه به شرایط خود روشی مناسب و البته قانونی را انتخاب کنید.

مهاجرت به ژاپن از طریق پناهندگی

مهاجرت به ژاپن و هزینه های زندگی در آن

یکی از مسائل مهمی که افراد قبل از اقدام به مهاجرت به ژاپن باید به آن توجه کنند هزینه های زندگی در این کشور است. در کشور ژاپن متوسط حقوق ماهیانه یک فرد به طور خالص و پس از کسر مالیات، 2800 دلار است و هزینه های ماهیانه یک فرد در حدود 1100 دلار، بدون هزینه اجاره تخمین زده شده است.

هزینه زندگی در ژاپن به طور متوسط 17.44%بیشتر از ایالات متحده است  و اجاره مسکن به طور متوسط 32.51٪ کمتر از ایالات متحده است. در جدول زیر می توانید لیست ریز قیمت های مواد غذایی، کالا، املاک و برخی خدمات در ژاپن را مشاهده کنید:

عنوانهزینه (ین ژاپن)
غذا برای ۲ نفر در رستوران متوسط4,890.41 ¥     
شیر (۱ لیتر)      749.85 ¥        
یک قرص نان تازه (۵۰۰ گرم)       193.05 ¥        
برنج (سفید) (۱ کیلوگرم)   231.08 ¥
تخم مرغ ( عدد۱۲)           237.74 ¥        
مرغ (۱ کیلوگرم) 395.51 ¥        
گوشت گاو (۱ کیلوگرم)1,060.77 ¥
سیب (۱ کیلوگرم) 337.94 ¥        
موز (۱ کیلوگرم) 140.17 ¥        
پرتقال (۱ کیلوگرم)270.84 ¥        
گوجه فرنگی (۱ کیلوگرم)300.33 ¥        
سیب زمینی (۱ کیلوگرم)182.84 ¥        
پیاز (۱ کیلو گرم)145.98 ¥        
آب (بطری ۱٫۵ لیتری)122.82 ¥
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)230.00 ¥
تاکسی ۱ کیلومتر (تعرفه عادی)       643.74 ¥        
بنزین (۱ لیتر)537.06 ¥
شارژ ماهانه ی آپارتمان ۸۵ متر مربعی        22,072.50 ¥   
اجاره آپارتمان (۱ اتاق خواب) در مرکز شهر 86,454.19 ¥
اجاره آپارتمان (۱ اتاق خواب) خارج از مرکز57,712.01 ¥   
اجاره آپارتمان (۳ اتاق خواب) در مرکز شهر 200,808.67 ¥ 
اجاره آپارتمان (۳ اتاق خواب) خارج از مرکز              119,914.53 ¥
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر88,870.88 ¥   
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز50,228.83 ¥   
  

مهاجرت به ژاپن و اخذ تابعیت

با توجه به روش هایی که پیش تر مورد بررسی قرار گرفت، متقاضیان مهاجرت به ژاپن بر اساس شرایط فعلی خود، بسیار مهم است که کدام روش را انتخاب می کنند تا بتوانند از طریق آن تابعیت و یا اقامت دائم کشور ژاپن را دریافت کنند. افرادی که بتوانند تابعیت کشور ژاپن را کسب نمایند، برای ورود به 191 کشور، دیگر نیازی به ویزا ندارند.

همچنین پاسپورت ژاپنی از قوی ترین پاسپورت های جهان از نظر آزادی سفر براساس شاخص های بین المللی شناخته شده است.
متقاضیانی که قصد دارند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند، می توانند بعد از 5 سال اقامت در این کشور، برای اقامت دائم و پاسپورت این کشور اقدام کنند این در صورتی است که این امکان در گذشته برای افرادی که اجازه کار داشتند و حتی بعد از گذشت 10 سال کار و اقامت نیز میسر نبوده است.

نکته قابل تامل این است که کشور ژاپن دو تابعیتی را نمی پذیرد و در صورت قبول تابعیت ژاپن متقاضیان باید تابعیت کشور های دیگر را لغو نمایند.

مهاجرت به ژاپن و اخذ تابعیت

سخن پایانی

مهاجرت به ژاپن و روش های مختلف اقامت در ژاپن در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که قصد مهاجرت به ژاپن را دارید، می توانید از طرق مختلف برای اخذ اقامت اقدام کنید.

اقامت در ژاپن از طریق ازدواج، تولد و غیره ممکن می باشد. اخذ اقامت این کشور از طریق پناهندگی به هیچ وجه توصیه نمی شود. اما روش های دیگر به خصوص مهاجرت از طریق تحصیل و کار شرایط مناسبی داشته و در صورت دارا بودن شرایط  پروسه مراحل آن آسان تر می باشد.

سوالات متداول

انواع روش های مهاجرت به ژاپن چیست؟

مهاجرت به ژاپن از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری، ازدواج، تولد، پناهندگی و…

شرایط اخذ اقامت دائم ژاپن چیست؟

متقاضیانی که قصد دارند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند، می توانند بعد از 5 سال اقامت در این کشور، برای اقامت دائم و پاسپورت این کشور اقدام کنند.

متوسط حقوق ماهیانه یک فرد ر ژاپن چقدر است؟

در کشور ژاپن متوسط حقوق ماهیانه یک فرد به طور خالص و پس از کسر مالیات، 2800 دلار است

چه عواملی در سیستم امتیاز بندی برای ویزای کار در ژاپن اهمیت دارد؟

کشور ژاپن شرایطی در این زمینه دارد که باید حداقل 70 امتیاز در سیستم امتیاز بندی ویزای کار ژاپن کسب نمایند. مواردی همچون مدرک تحصیلی، سابقه کار، درآمد سالیانه و دانش زبان در سیستم امتیاز بندی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در رشته فیزیوتراپی ژاپن تحصیل در رشته فیزیوتراپی ژاپن

تحصیل در رشته فیزیوتراپی ژاپن از رشته های موردعلاقه دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور...

تحصیل در رشته پرستاری ژاپن تحصیل در رشته پرستاری ژاپن

تحصیل در رشته پرستاری ژاپن متقاضیان زیادی دارد. در مجموع رشته های پزشکی در کشور ژاپن متقاضی...

تحصیل در ژاپن تحصیل در ژاپن

تحصیل در ژاپن و مهاجرت تحصیلی به ژاپن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر بیش از 13 دا...

نظرات کاربران
ابراهیم

ژاپن 126 میلیون جمعیت دارد

سارا جوادی

با سلام سپاس از نظرتون ، مقاله اصلاح شد.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button