مفهوم اقامت با تابعیت متفاوت است.اقامت عبارت است از یک رابطه مادی بین شخص و محل زندگی یا اداره امور وی. در واقع اقامتگاه هر شخص، پیوند دهنده او با محل زندگی یا کسب و کار است اما تابعیت عبارت است از یک رابطه ی غیر مادی سیاسی، فرهنگی و حقوقی که پیوند دهنده ی شخص با یک کشور است و در واقع در شکل دهی هویت اجتماعی و حقوقی او نقش دارد.بنابراین اخذ اقامت یک کشور، لزوما به معنای اخذ تابعیت آن نیست، هر چند که ممکن است برخی از آثار این دو مفهوم با یکدیگر مشترک باشد.مهاجرت، یکی از راههای ورود به کشور مقصد است که در ابتدا باعث اقامت موقت می شود و البته در ممکن است به اخذ اقامت دائم یا حتی تابعیت بینجامد.

برای مهاجرت به کشور ژاپن چندین راه وجود دارد که ازدواج با اتباع ژاپنی نیز یکی از این راه ها است. کشور ژاپن با اینکه کشوری مدرن و پیشرفته است ولی پایبندی زیادی به آداب و رسوم سنتی خود دارد که موقوله ازدواج نیزاز این امر مستثنی نیست. به همین دلیل ازدواج در میان مردمان ژاپنی از اهمیت خاصی برخوردار است.ماده ۷۳۱ تا ۷۳۷ قوانین مدنی ژاپن از باب چهارم به شرایط ازدواج در ژاپن اشاره کرده است که دررابطه با  منع ازدواج کودکان و تعدد زوجات و ازدواج بین وابستگان و غیره طراحی شده است.

الزامات قانونی برای ازدواج در هر کشور متفاوت است و همان طور که پیداست ازدواج با تبعه هر کشوری اکثرا به اخذ تابعیت آن کشور منتهی می شود .ازدواج با اتباع ژاپنی در صورت رعایت قوانین این کشور نیز به اقامت و بعد تابعیت ژاپنی منتهی می شود.اتباع ژاپنی برای ثبت ازدواج باید به سالن شهرداری ژاپن مراجعه کرده و گواهی ثبت ازدواج را از دفتر شهرداری دریافت کنند.در دفتر شهرداری باید آدرس فعلی یا محل اقامت همسر ژاپنی درج شود .هر یک از همسران نیز می توانند برای درخواست ثبت ازدواج خود به دفتر شهرداری گزارش دهند.

در کنار مسیرهایی نظیر تحصیل در ژاپن یا سرمایه گذاری در ژاپن، ازدواج با یک تبعه ژاپن نیز می تواند موجب کسب اقامت ژاپن و حتی در نهایت منجر به اخذ تابعیت آن کشور نیز شود . یکی از دلایل تمایل به اخذ اقامت ژاپن از طریق ازدواج، شرایط اقتصادی مطلوب این کشور است. ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی و چهارمین کشور صادر کننده در جهان محسوب می شود. این کشور از بزرگترین هم‌ پیمانان و شرکای تجاری ایالات متحده ی آمریکا است.

به موجب قوانین کشور ژاپن، ازدواج با اتباع ژاپنی در صورت جمع سایر شرایط، به اقامت ژاپن منتهی می شود. البته همان طور که گفته شد، راه های دیگری نظیر تحصیل در ژاپن یا کار در ژاپن نیز وجود دارد؛ بدین ترتیب چنانچه شخصی با یکی از اتباع ژاپنی ازدواج کند، امکان تغییر ویزای کاری یا ویزای تحصیلی او وجود دارد. چه بسا ویزای ازدواج در ژاپن، فرد را از امکانات حقوقی بیشتری در این کشور بهره مند سازد.برای اخذ اقامت دائم ژاپن از طریق ازدواج، اقامت بدون وقفه برای مدت ۵ سال در ژاپن و عدم داشتن سوء پیشینه یا سابقه ی کیفری در ژاپن نیز ضروری است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت ازدواج در ژاپن

  • ثبت گواهی ازدواج: در حین ثبت گواهی ازدواج باید زوجین هر دو حضور داشته باشندو هر دو باید گواهی ازدواج را امضاء کرده و حضور دو شاهد عاقل و بالغ ضروری است.
  • اگر گزارش رسمی از آدرس دائمی زوجین وجود نداشته باشد باید یک کپی از ملیت رسمی ژاپنی هر یک از زوجین ارائه دهید.
  • گواهی صلاحیت ازدواج (که برای اتباع خارجی باید به زبان ژاپنی ترجمه شود)
  • کارت ثبت نام تبعه خارجی.
  • امضاءشخصی شوهر یا زن ژاپنی (به استثنای همسر خارجی )

پس از تأیید مدارک از سوی اداره مهاجرت ژاپن ، و وقوع عقد ازدواج، ثبت آن ضروری است. ثبت ازدواج در ژاپن نیاز به دو شاهد دارد. از این جهت مقررات ازدواج در ژاپن شباهت هایی با قوانین ایران و فقه اسلامی دارد و از این منظر قابل توجه است. ثبت سند، یک روند شکلی است و در نتیجه رعایت مقررات در آن با کمترین تساهل و تسامح صورت می گیرد

موانع ازدواج در قوانین مدنی ژاپن

  • برای ازدواج اتباع ژاپنی مردان قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی و زنان قبل از ۱۶ سالگی نمی توانند ازدواج کنند.(ماده ۷۳۱ قوانین مدنی ژاپن از باب چهارم)
  • دو همسری در ژاپن ممنوع است.اتباع خارجی اگر قصد ازدواج با زن ژاپنی را دارند نباید همسر داشته باشند.(ماده ۷۳۲ از قانون مدنی)
  • زنان تبعه ژاپنی که قبلا ازدواج کرده وطلاق گرفته اند وباز هم قصد ازدواج دارند باید ۶ ماه از تاریخ ثبت طلاق آنها گذشته باشد و تمام افراد مستلزم رعایت این این قانون هستند.(ماده ۷۳۳ قانون مدنی)
  • همجنسگرایان در ژاپن نمی توانند ازدواج کنند طبق قوانین مدنی ژاپن یک مرد تنها می تواند با یک زن ازدواج کند.(ماده ۷۳۵ قانون مدنی)
  • هیچ مردی یا زنی حق ازدواج با عمه –عمو-دایی-خاله – برادر زاده –خواهر زاده –مادر خوانده یا پدر خوانده خود را ندارد.
موانع ازدواج در قوانین مدنی ژاپن
موانع ازدواج در قوانین مدنی ژاپن

مدارک مورد نیاز درخواست ازدواج اتباع ژاپنی با اتباع خارجی برای اداره مهاجرت ژاپن

  • گواهی سکونت همسر ژاپنی در کشور ژاپن .
  • پاسپورت (یا یک کپی از ثبت نام خانوادگی همسر ژاپنی)
  • ارائه اسناد اشتغال همسر ژاپنی .
  • ارائه اسناد پرداخت مالیات توسط همسر ژاپنی .
  • اگر همسر غیر ژاپنی که در ژاپن کار می کند وقصد ازدواج با اتباع خارجی دارد باید گواهی پرداخت مالیات بر درآمد را داشته باشد.
  • روند انجام این پروسه در دفتر مهاجرت ژاپن ۲ تا ۳ هفته طول می کشدو هزینه های ویزای ازدواج ۴۰۰ ین می باشد.

در صورت ازدواج با تبعه ژاپنی، شخص حق تغییر ویزای کاری یا ویزای تحصیل خود را به ویزای ازدواج دارد.با این حال هیچ محدودیتی در رابطه با کار و تحصیل شخص در ژاپن وجود ندارد.برای اخذ اقامت دائم ژاپن شخص باید بدون وقفه ۵ سال در ژاپن اقامت داشته باشد و و در صورت پرداخت تعهدهای مالی مانند پرداخت مالیات ها، حق بیمه، جریمه های نقدی و غیره می تواند درخواست اقامت دائم کند البته باید در طول اقامت خود در ژاپن هیچ سابقه کیفری نداشته باشد و نشان دهد  تمکن مالی دارد که می تواند از پس هزینه زندگی در ژاپن بر آید. برای اشخاصی که با تبعه ژاپنی ازدواج کرده اند باید بعد از گذشت ۳ سال از زندگی مشترک آنها، درخواست تابعیت ژاپنی کند.

تعمید نام خانوادگی مرد تبعه ژپنی به همسر خارجی

اگر با درخواست ازدواج مرد ژاپنی و زن خارجی ارسال شده باشد نام خانوادگی مرد به صورت اتوماتیک به زن خارجی تعمید نمی شود.در صورتی که ۶ ماه پس از ازدواج زوج درخواست خود را به دفتر شهرداری ژاپن ارسال کرد زوجه می تواند نام خانوادگی همسر ژاپنی خود را داشته باشد و فرزندان نیز می توانند نام خانوادگی پدر ژاپنی خود را بدون مشکل اخذ کنند.در صورتی که زن خارجی بخواهد نام خانودگی خود را به نام خانوادگی همسر ژاپنی خود تغییر دهد زن بایدشرایط زیر را رعایت کند:

  • برای تغییر نام خود به سفارت یا کنسولگری کشور متبوع خود اطلاع رسانی کند.
  • برای تغییر نام خانوادگی زن باید تمام اطلاعات جدید پاسپورت خود را به پاسپورت قدیمی انتقال دهد
  • برای دریافت پاسپورت جدید و تغییرنام خانوادگی زن باید کارت ثبت خارجی  خود را به سالن شهرداری ژاپن دفتر محلی ارئه دهد.

اخذ تابعیت ژاپن از طریق ازدواج

کسب تابعیت یک کشور، منجر به اقامت آن نیز خواهد شد و البته در اکثر کشورها، اقامت یکی از پیش شرط های اخذ تابعیت محسوب می شود. به همین دلیل در کنار بحث اقامت ژاپن از طریق ازدواج، مناسب است تا به تابعیت ژاپن نیز پرداخته شود.
تابعیت اصولاً یا از طریق خون و یا از طریق خاک به دست می آید. برخی از کشورها یک روش از دو روش مذکور را پذیرفته اند و برخی دیگر از کشورها نیز هر دو روش را مد نظر قرار داده اند که کشور ایران از جمله ی کشورهای اخیر است. در سیستم خون، فرزند، تابع کشور متبوع پدر خویش خواهد بود. در نتیجه محل تولد اهمیتی ندارد و صرف تابعیت والد ملاک است. در سیستم خاک، صرف تولد در خاک یک کشور برای کسب تابعیت آن کشور کفایت می کند؛ ولو آنکه پدر آن فرزند، خود تابع آن کشور نبوده باشد. البته باید گفت که هر کشوری، با پذیرش یکی از روش های فوق و یا ترکیبی از آن ها، سعی در بومی سازی آن از طریق ایجاد برخی تغییرات نیز داشته است. لیکن این دو سیستم به صورت کلی، دو سیستم مادر در خصوص نحوه ی احراز تابعیت به شمار می آیند. کشور ژاپن تنها سیستم خون را پذیرفته است. بدین ترتیب در صورتی که فرزندی از یک پدر خارجی در خاک ژاپن متولد شود، به تابعیت ژاپن در نخواهد آمد؛ بلکه تولد از یک پدر ژاپنی است که لازمه احراز تابعیت ژاپنی آن فرزند خواهد بود.
نکته مهم دیگر در خصوص اقامت ژاپن از طریق ازدواج و بحث تابعیت ژاپن، منع تابعیت مضاعف در این کشور است. اکثر کشور های دنیا به سمت اجتناب از پدیده تابعیت مضاعف پیش می روند؛ اما تفاوت در قوانین مربوط به تابعیت، جلوگیری از ایجاد این پدیده را با دشواری رو به رو می کند. در راستای دوری از تابعیت مضاعف، قوانین ژاپن، تابعیت دو گانه (مضاعف) را بر نمی تابد و در نتیجه کسب تابعیت ژاپن، مستلزم ترک تابعیت پیشین فرد خواهد بود.

اقامت دائم ژاپن از  طریق ازدواج

اقامت دائم جایگزینی برای فرآیند تابعیت ژاپن است. بسیاری از اقلیت های قومی در ژاپن که واجد شرایط شهروندی نیستند در این دسته قرار می گیرند و این گزینه ای بسیار عالی برای خارجی هایی است که نمی توانند پیگیر روند اخذ شهروندی باشند و یا مایل به حفظ ملیت اصلی خود هستند.

به عنوان یک قاعده کلی، شما باید برای یک دوره ده ساله در ژاپن زندگی کرده باشید تا واجد شرایط درخواست اقامت دائم ژاپن از طریق ازدواج باشید. با این حال، اگر همسر شما ژاپنی باشد، این دوره سه سال است. شما همچنین باید در تمام طول روند بررسی درخواست (معمولا چند ماه) ویزای معتبر داشته باشید.

برای اخذ اقامت دائم ژاپن از طریق ازدواج شما باید سابقه کیفری نداشته باشید (برخی از مقامات این شرط را شامل نقض قوانین راهنمایی و رانندگی می دانند). علاوه بر این، شما باید بتوانید به نحوی در کمک به این کشور سهیم باشید که کار به عنوان دیپلمات و یا کار برای یکی از شرکت های ژاپنی واجد شرایط، و یا تدریس در دانشگاه از جمله این موارد است. کسب جوایز  یا افتخارات حرفه ای کمک کننده است.

با اخذ اقامت دائم دیگر مجبور به تمدید ویزا برای ماندن در ژاپن نیستید، هر چند که همچنان باید قبل از سفر به خارج از کشور برای مجوز ورود مجدد درخواست دهید. با داشتن اقامت دائم مراجعه به بانک های ژاپنی در رابطه با اعتبار مالی و وام راحت تر است و در برخی از نقاط ژاپن حتی واجد شرایط رأی دادن در انتخابات محلی هستید .

نکاتی در رابطه با ازدواج در ژاپن و شهروندی و اقامت ژاپن

اگر شما قصد ازدواج در ژاپن را داشته باشید و موفق به اخذ شهروندی یا اقامت شوید، حتی در صورتی که از همسر خود جدا شوید، این وضعیت حفظ می شود ( اگر پس از ازدواج با یک شهروند ژاپنی ، ویزای همسری گرفته اید، این ویزا تا تاریخ انقضای ذکر شده در آن معتبر باقی خواهد ماند)  توجه داشته باشید، که دادگاه های ژاپن در طول رسیدگی به پرونده طلاق طرف خارجی ها را نمی گیرند . بنابراین بهتر است از ازدواج تنها به عنوان وسیله ای برای اخذ اقامت دائم یا شهروندی ژاپن پرهیز کنید، اگر چه طلاق وضعیت اقامت شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به ژاپن مهاجرت به ژاپن

مهاجرت به ژاپن و روش های اقامت در ژاپن در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت به ژاپن از...

تحصیل در رشته فیزیوتراپی ژاپن تحصیل در رشته فیزیوتراپی ژاپن

تحصیل در رشته فیزیوتراپی ژاپن از رشته های موردعلاقه دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور...

تحصیل در رشته پرستاری ژاپن تحصیل در رشته پرستاری ژاپن

تحصیل در رشته پرستاری ژاپن متقاضیان زیادی دارد. در مجموع رشته های پزشکی در کشور ژاپن متقاضی...

نظرات کاربران
Call Now Button