مهاجرت به روسیه و روش های اقامت در روسیه در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت به روسیه از طریق روش های مختلفی مانند تحصیل، کار و سرمایه گذاری مورد بررسی قرار می گیرد. اگر قصد مهاجرت به روسیه را دارید، احتمالا سوالاتی از این قبیل برای شما ایجاد می شود. شرایط مهاجرت به روسیه چیست؟ شرایط اخذ اقامت و تابعیت روسیه به چه صورت است؟

آیا با اقامت در روسیه می توان پاسپورت کشور روسیه را دریافت کرد؟ آیا امکان مهاجرت به روسیه از طریق تحصیل وجود دارد؟ برای اقامت در روسیه از طریق کار چه شرایطی باید داشت؟ هزینه های زندگی در روسیه چه میزان است؟

بررسی شرایط مهاجرت به روسیه

درخواست مشاوره مهاجرت

همراهان عزیز، لطفا برای ارزیابی اولیه و گرفتن مشاوره مهاجرتی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مهاجرت به روسیه

این کشور با مساحتی در حدود 17 میلیون کیلومتر مربع پهناورترین کشور جهان شناخته شده است. اما به دلیل نزدیکی به قطب شمال، قسمت های بسیاری از مساحت آن، با وجود سرمای شدید خالی از سکنه است.

پایتخت روسیه، شهر مسکو و واحد پول این کشور روبل است. روسی زبان رسمی آن است که تعداد کمی از مردم می توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند، اما زبان انگلیسی غالبا در معاملات کسب و کار استفاده می شود. روسیه با جمعیتی در حدود 145 میلیون نفر یکی از کشورهای پرجمعیت دنیا به حساب می آید.

مهاجرت به روسیه

روش های مهاجرت به روسیه

هر ساله تعداد زیادی مهاجر ایرانی به دلیل نزدیکی کشور روسیه با ایران، به این کشور مهاجرت می کنند. متقاضیان می توانند با توجه به شرایط خود از یکی از روش های زیر اقدام به درخواست اقامت روسیه برای خود کنند. انواع روش های اقامت در روسیه به شرح زیر است:

مهاجرت به روسیه از طریق تحصیل

یکی از روش های سریع تحصیل در روسیه است. وجود دانشگاه های معتبر بسیاری در روسیه و امکانات بالا باعث شده است متقاضیان بسیاری این کشور را مقصدی برای مهاجرت به روسیه انتخاب می کنند.

تحصیل در روسیه به دو زبان انگلیسی و روسی امکان پذیر است. در دانشگاه های دولتی به زبان روسی و در دانشگاه های خصوصی به انگلیسی تدریس می شود که البته شهریه در دانشگاه های خصوصی با توجه به رشته تحصیلی به مراتب گران تر است. دانشجویان خارجی معمولا برای تحصیل در روسیه و ورود به دانشگاه، نیاز به ارائه مدارکی همچون مدرک زبان و آخرین مدرک تحصیلی خود هستند.

 به طور کلی هزینه های زندگی و تحصیل در کشور روسیه بسیار پایین است. برای پذیرش در دانشگاه های دولتی روسیه، متقاضیان باید یک دوره آمادگی دانشگاه یا پادفکت بگذرانند. دانشجویان بین المللی بعد از فارغ التحصیلی در روسیه می توانند به مدت 1 سال دیگر در این کشور اقامت داشته باشند که فرصت بسیار مناسبی برای ورود به بازار کار کشور روسیه است.
چنانچه بتوانند در این کشور شغل مناسبی پیدا کنند بعد از چند سال با داشتن شرایط خاصی موفق به دریافت اقامت این کشور می شوند.

مهاجرت به روسیه از طریق تحصیل

مهاجرت به روسیه از طریق کار

مهاجرت به روسیه از طریق کار یکی از روش های دریافت اقامت است. با توجه به شرایط اقتصادی مطلوب و نرخ بیکاری پایین مهاجرت به روسیه از طریق کار از جذابیت های مناسبی برخوردار است. در این روش داشتن پیشنهاد کاری از یک کارفرمای روسیه ای الزامی است.

اما این امر به سادگی امکان پذیر نیست، زیرا اولویت با شهروندان روسیه است. چنانچه متقاضی بتواند از سازمان یا شرکتی دعوتنامه دریافت کند، کارفرما باید با انتشار آگهی از نیروی کار داخلی روسیه اطمینان حاصل کند. در صورتی که از فردی پیدا نشود که این شغل را بتواند انجام دهد، از نیروی کار خارجی استفاده می شود. در این روش متقاضیان می توانند از سایت ها و مؤسسات کاریابی در کشور روسیه کمک بگیرند تا مشاغل مورد نیاز این کشور را پیدا کنند.

 بازار کار در روسیه بسیار رقابتی است به همین منظور کار را برای افراد خارجی کمی دشوار می کند. اساساً آنان که دارای تخصص خاص بوده و یا جز مدیران اجرایی و مدیران ارشد هستند اگر توانایی و تسلط به زبان روسی هم داشته باشند از شانس بیشتری برای مهاجرت به روسیه از طریق کار برخوردارند.

لذا بهتر است قبل از اقدام و درخواست با وکلای موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان مشورت داشته باشید تا راهنمایی های لازم جهت پیدا کردن شغل مناسب برای شما عزیزان انجام شود.

مهاجرت به روسیه از طریق سرمایه گذاری

اخذ اقامت روسیه از طریق سرمایه گذاری با توجه به سیاست های کشور روسیه در جهت جذب سرمایه گذاران خارجی به چند روش امکان پذیر است. هزینه مهاجرت به روسیه از طریق سرمایه گذاری عموماً نسبت به روش های دیگر بالاتر است و مهاجرت به روسیه از طریق سرمایه گذاری، مناسب افرادی است که استطاعت مالی خوبی داشته باشند.

روش های متعددی برای مهاجرت به روسیه از طریق سرمایه گذاری وجود دارد که شامل ثبت شرکت و کارآفرینی می شود. حداقل سرمایه مورد نیاز برای کارآفرینی و ثبت شرکت مبلغی در حدود 162.000 دلار است که باید با ارائه یک بیزینس پلان قوی نشان دهند که طرح متقاضی دارای توجیه اقتصادی باشد. اگر مورد تایید دولت روسیه قرار بگیرد، در ابتدا یک اقامت 3 ساله به سرمایه گذاران اعطا می شود که قابل تمدید خواهد بود.

مهاجرت به روسیه از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت به روسیه از طریق ثبت شرکت

از دیگر راه های سرمایه گذاری در روسیه، ثبت شرکت است که می تواند با داشتن شرایط مورد نظر کشور روسیه منجر به اخذ اقامت و تابعیت روسیه شود.
یکی از روش های ساده در اخذ تابعیت روسیه، سرمایه گذاری به مدت 3 سال، حداقل 10٪ سهام یک شرکت روسی را باید افراد در اختیار داشته باشند تا بتوانند با داشتن شرایط دیگر پاسپورت این کشور را کسب کنند.

شرایطی که شرکت ثبت شده توسط متقاضی باید داشته باشد این است که فقط می تواند در زمینه های تجاری مشخص شده توسط دولت روسیه فعالیت های تجاری انجام شود و سرمایه اولیه برای دریافت سهام شرکت باید بیش از 100،000،000 روبل باشد. همچنین هزینه ها و مالیاتی که شرکت پرداخت می کند در طی 3 سال نباید کمتر از 6 میلیون روبل در سال باشد.

مهاجرت به روسیه از طریق تولد

کشور روسیه قوانین خاصی نسبت به اقامت از طریق تولد دارد و از اصل خون پیروی می کند، این بدین معنا است که تولد در خاک روسیه برای افرادی که روسیه ای نیستند، منجر به اخذ اقامت و تابعیت نمی شود. تنها در صورتی منجر به تابعیت می شود که یکی از والدین فرزند، شهروند روسیه باشند.

اما در صورتی که والدین اقامت کشور روسیه را قبل از تولد فرزند دریافت کرده باشند، یا از طریق ازدواج، اقامت موقت روسیه را دریافت کرده باشند، وقتی فرزندشان متولد شود می توانند اقامت روسیه را به سادگی برای او نیز دریافت کنند.

اما در صورتی که والدین اقامت موقت این کشور را داشته باشند، وقتی که فرزندشان در این مدت موقت اقامتشان متولد شود، به فرزند آن ها نیز اقامت موقت روسیه اعطا می شود.

ذکر این نکته قابل توجه است که کشور روسیه در موارد استثنا از اصل خاک نیز پیروی می کند و برای نوزادانی که در خاک کشور روسیه به دنیا می آیند و پدر و مادر او هردو شهروند غیر روسی باشند، در صورتی که کشور والدین نوزاد به او تابعیت کشور خود را ندهند، کشور روسیه به چنین فرزندی تابعیت این کشور را می دهد.

مهاجرت به روسیه از طریق تولد

مهاجرت به روسیه از طریق ازدواج

مهاجرت به روسیه از طریق ازدواج روشی است که منجر به تابعیت و اقامت دائم کشور روسیه می شود. با توجه به قوانین روسیه، برای ازدواج با یک فرد روسی یا شخصی که پاسپورت این کشور را داشته باشد، امکان پذیر است. لازم به ذکر است در این روش زوجین باید ثابت کنند که ازدواجشان حقیقی است و در این مدت حداقل به مدت 3 سال زندگی مشترک داشته اند. این ازدواج حتما باید مورد تائید دولت روسیه باشد.

شخص متقاضی ویزای ازدواج در روسیه باید نشان دهند که به لحاظ مالی، تمکن کافی را دارد و می تواند هزینه های زندگی خود و همسرش را پوشش دهد.

در صورتی که به دولت ثابت شود ازدواج طرفین برای کسب اقامت روسیه است، جرم به حساب می آید. در ابتدا برای فرد متقاضی ویزای موقت صادر می شود که به مدت 5 سال اعتبار دارد و در صورت تداوم ازدواج و پس از گذشت 5 سال از زندگی مشترک می تواند منجر به تابعیت روسیه شود. در این مدت فرد متقاضی باید با همسر خود در یک خانه زندگی کند.

علاوه بر این، شرایط دیگری مانند تسلط به زبان روسی، قبولی در آزمون تابعیت روسیه، عدم سوء پیشینه کیفری، تمکن مالی و غیره نیز برای اخذ تابعیت روسیه مورد نیاز است. با اخذ تابعیت کشور روسیه، هیچ محدودیتی در کار، تحصیل و غیره وجود ندارد و متقاضی می تواند از تمام خدمات شهروندی این کشور بهره‌مند شود.

مهاجرت به روسیه از طریق پناهندگی

پناهندگی در روسیه یکی از راه های نامناسب و سخت اخذ اقامت روسیه است. پناهندگان اشخاصی هستند که به دلایل مختلفی مانند مسائل مذهبی، سیاسی، عقیدتی، جنگ، نژاد، عضویت در گروه های خاص و مواردی از این قبیل که باعث می شود امنیت جانی در کشوری که زندگی می کنند را نداشته باشند.
ممکن است به این دلایل فرد پناهنده در کشور خود مورد تعقیب باشد یا تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار گیرد و خطرات دیگری که فرد را از کشورش دور می کند.

به همین دلیل است که این افراد به کشورهایی که عضو کنوانسیون ژنو هستند پناه می برند. با توجه به قوانین کنوانسیون ژنو، کشور مورد نظر باید حداقل امکانات مورد نیاز زندگی را برای افراد پناهجو فراهم آورد تا در امان باشند.
سالانه بسیاری از پناهجویان با این روش جان خود را از دست می دهند.
لذا این کشورها برای پناهجویان شرایط بسیار سخت و طاقت فرسایی در کمپ ها در نظر می گیرد و فرآیند پیگیری پرونده ها را بسیار طولانی می کنند تا مانع پناهندگی افراد متقاضی شوند.

پناهندگی در کشور روسیه با ریسک بسیار بالای پذیرفته شدن روبرو است. همچنین افراد به سبب موقعیت جغرافیایی، آب و هوای سردی را در بیشترین ماه های سال تجربه می کند و این مسئله شرایط کمپ های پناه جویان را بسیار سخت می کند.

معمولا آمار جرم و جنایت در این کمپ ها بسیار زیاد است و اکثرا به دلایل مختلف پناهجویان جانشان را از دست می دهند. به همین دلیل این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود و موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان هیچ گونه خدماتی در زمینه پناهندگی ندارد و این مطلب صرفا جهت افزایش آگاهی شما و اطلاع رسانی در خصوص خطرات و نکات مهم پناهندگی به عرض شما می رسد و پیشنهاد می شود تا با توجه به شرایط خود روشی مناسب و البته قانونی را انتخاب کنید.

مهاجرت به روسیه از طریق پناهندگی

مهاجرت به روسیه و هزینه های زندگی در آن

یکی از مسائل مهمی که افراد قبل از اقدام به مهاجرت به روسیه باید به آن توجه کنند هزینه های زندگی در این کشور است. در کشور روسیه متوسط حقوق ماهیانه یک فرد به طور خالص و پس از کسر مالیات، 1000-1500دلار است و هزینه های ماهیانه یک فرد در حدود 500-600 دلار، بدون هزینه اجاره تخمین زده شده است.

هزینه زندگی در روسیه به طور متوسط 54.45٪ کمتر از ایالات متحده است و اجاره  مسکن در روسیه به طور متوسط 76.95٪ کمتر از ایالات متحده است. در جدول زیر می توانید لیست ریز قیمت های مواد غذایی، کالا، املاک و برخی خدمات در روسیه را مشاهده کنید:

عنوانهزینه (روبل روسیه)
غذا برای ۲ نفر در رستوران متوسط2,000.00 руб  
شیر (۱ لیتر)      236.92 руб    
یک قرص نان تازه (۵۰۰ گرم)       33.64 руб       
برنج (سفید) (۱ کیلوگرم)   32.94 руб
تخم مرغ ( عدد۱۲)           83.40 руб
مرغ (۱ کیلوگرم) 118.94 руб
گوشت گاو (۱ کیلوگرم)216.29 руб
سیب (۱ کیلوگرم) 46.07 руб
موز (۱ کیلوگرم) 31.71 руб       
پرتقال (۱ کیلوگرم)43.95 руб
گوجه فرنگی (۱ کیلوگرم)64.00 руб       
سیب زمینی (۱ کیلوگرم)16.01 руб
پیاز (۱ کیلو گرم)14.66 руб
آب (بطری ۱٫۵ لیتری)37.42 руб
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)26.00 руб
تاکسی ۱ کیلومتر (تعرفه عادی)       24.14 руб
بنزین (۱ لیتر)173.74 руб
شارژ ماهانه ی آپارتمان ۸۵ متر مربعی        7,191.47 руб
اجاره آپارتمان (۱ اتاق خواب) در مرکز شهر 22,723.13 руб
اجاره آپارتمان (۱ اتاق خواب) خارج از مرکز16,258.29 руб
اجاره آپارتمان (۳ اتاق خواب) در مرکز شهر 41,205.71 руб
اجاره آپارتمان (۳ اتاق خواب) خارج از مرکز              28,554.76 руб
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر8,252.65 руб  
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز5,893.66 руб  

مهاجرت به روسیه و اخذ تابعیت

با توجه به روش هایی که پیش تر مورد بررسی قرار گرفت، متقاضیان مهاجرت به روسیه بر اساس شرایط فعلی خود، بسیار مهم است که کدام روش را انتخاب می کنند تا بتوانند از طریق آن تابعیت و یا اقامت دائم کشور روسیه را دریافت کنند. با یک بررسی اجمالی می توان دریافت که افرادی که شرایط لازم در هر یک از این روش ها را دارا باشند به طرق مختلف می توانند به تابعیت کشور روسیه دست پیدا کنند.

فارغ التحصیلان پس از تحصیل 1 سال فرصت دارند تا شغلی برای خود جست و جو کنند و پس از این که مشغول به کار شدند اقامت دانشجویی خود را تبدیل به اقامت کاری نموده و پس از پرداخت مالیات پرداخت  به مدت 1 سال می توانند اقامت دائم دریافت نمایند. پس از گذشت 5 سال شرایط برای اخذ تابعیت روسیه و به دنبال آن پاسپورت این کشور فراهم می شود.

سرمایه گذارانی که به دنبال دریافت پاسپورت روسیه از طریق سرمایه گذاری هستند، باید با خروج از خاک این کشور و بازگشت به آن اقدام به تمدید کارت اقامت خود به مدت 3 سال دیگر داشته باشند.

برای سرمایه گذاران از طریق کارآفرینی نیز حضور به مدت 6 ماه در سال در خاک روسیه الزامی است. به طور کلی متقاضیان می توانند پس از حضور در خاک روسیه به مدت 5 سال و داشتن شرایط این کشور موفق به دریافت پاسپورت کشور روسیه شوند.
پاسپورت روسیه از نظر ارزش در جایگاه 23 جهان قرار دارد که با داشتن آن افراد می توانند به 74 کشور جهان بدون ویزا سفر نمایند.

مهاجرت به روسیه و اخذ تابعیت

سخن پایانی

مهاجرت به روسیه و روش های مختلف اقامت در روسیه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که قصد مهاجرت به روسیه را دارید، می توانید از طرق مختلف برای اخذ اقامت اقدام کنید.

اقامت در روسیه از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری، ازدواج، تولد، ثبت شرکت و کارآفرینی ممکن می باشد. اخذ اقامت این کشور از طریق پناهندگی به هیچ وجه توصیه نمی شود. اما روش های دیگر به خصوص مهاجرت از طریق تحصیل و کار شرایط مناسبی داشته و در صورت دارا بودن شرایط  پروسه مراحل آن آسان تر می باشد.

سوالات متداول

انواع روش های مهاجرت به روسیه چیست؟

مهاجرت از طریق کار، تحصیل، سرمایه گذاری، ثبت شرکت، تولد، پناهندگی و…

شرایط دریافت پاسپورت روسیه برای فارغ التحصیلان چیست؟

فارغ التحصیلان پس از تحصیل 1 سال فرصت دارند تا شغلی برای خود جست و جو کنند و پس از این که مشغول به کار شدند اقامت دانشجویی خود را تبدیل به اقامت کاری نموده و پس از پرداخت مالیات پرداخت  به مدت 1 سال می توانند اقامت دائم دریافت نمایند و…

حقوق ماهیانه در کشور روسیه چقدر است؟

در کشور روسیه متوسط حقوق ماهیانه یک فرد به طور خالص و پس از کسر مالیات، 1000-1500دلار است.

سرمایه موردنیاز برای کارآفرینی و ثبت شرکت در روسیه چقدر است؟

سرمایه مورد نیاز برای کارآفرینی و ثبت شرکت مبلغی در حدود 162.000 دلار است که باید با ارائه یک بیزینس پلان قوی نشان دهند که طرح متقاضی دارای توجیه اقتصادی باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در روسیه تحصیل در روسیه

کشور روسیه شرایط مناسبی را جهت تحصیل در روسیه و دریافت ویزای تحصیلی روسیه فراهم می ...

تحصیل در رشته پرستاری روسیه تحصیل در رشته پرستاری روسیه

بیشتر دانشجویان برای تحصیل در رشته پرستاری روسیه به این کشور مهاجرت می کنند. تحصیل در رشته ...

بازار کار رشته زبان در روسیه بازار کار رشته زبان در روسیه

کشور روسیه که پهناورترین کشور جهان است که بسیار ثروتمند است و در بخش صنعت بسیار قوی و خارق ا...

نظرات کاربران
hooman

سلام من میخواستم از لحاظ تحصیلی مهاجرت کنم حالا اگر میشه هزینه هاش چقدر میشه برای تحصیل هر ساله و اینکه مدارک چی میخواد رو بهم بگین بعلاوه اینکه دانشگاه دولتی میخوام برم

آتیه آفرینان

با سلام هزینه و مدارک بسته به رشته و دانشگاه کاملا متفاوت می باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله "تحصیل در روسیه" مراجعه کنید یا با شماره ی 02172207 تماس بگیرید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button