کشور بلژیک در غرب اروپا واقع شده است که پایتخت آن شهر بروکسل می باشد . این کشور از اعضای اتحادیه اروپا می باشد و با کشورهای هلند ، آلمان ، لوکزامبورگ و فرانسه دارای مرز مشترک است . مهاجرت به دلیل آنکه یک موضوع بین المللی می باشد از حساسیت زیادی برخوردار است و هر اقدامی در این زمینه باید همراه با مشورت با افراد متخصص همراه باشد . با اخذ اقامت بلژیک می توان اقامت شینگن را دریافت کرد و از تمام مزایای مهاجرت به اروپا بهره مند شد . با دریافت اقامت بلژیک دیگر نیازی به اخذ ویزا برای سفر به کشورهای اروپایی نیست . مهاجرت به بلژیک یکی از راه های مهاجرت به بلژیک می باشد و امروزه در عالم مهاجرت متقاضیان بسیاری را دارد و افرادی که قصد مهاجرت به بلژیک را دارند به دنبال مهاجرت از طریق تولد به بلژیک هستند .  که ما در این مقاله سعی داریم به طور مفصل به موضوع مهاجرت به بلژیک از طریق تولد بپردازیم .

مهاجرت به بلژیک از طریق تولد دارای شرایط و قواعدی می باشد یعنی به طور کلی اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند در بلژیک مبتنی بر ترکیب دو سیستم خون (نسب پدر و مادر ) و سیستم خاک می باشد . به عبارتی اگر فرزندی در خاک کشور بلژیک متولد شود در حال حاضر تنها در صورتی می تواند تابعیت بلژیک را به دست آورد که یکی از والدین او چه پدر و چه مادر دارای تابعیت بلژیکی باشد تا شخص متولد شده در بلژیک بتواند تابعیت بلژیک را به دست آورد . در همه جای دنیا از جمله کشور بلژیک ، تابعیت از طریق دو سیستم صورت می پذیرد که عبارتند از:

  • تابعیت بلژیک  بر اساس خون : این نوع سیستم تابعیت زیاد پیچیدگی خاصی ندارد . تابعیت از طریق خون به نوزادانی تعلق می گیرد که پدر یا مادر نوزاد ملیت بلژیکی داشته باشند یعنی پدر یا مادر نوزاد به کشور بلژیک از طریق خون وابسته باشد.
  • تابعیت بر اساس خاک : به نوزادی که در خاک بلژیک متولد شود، طبق قانون نوزاد تابعیت این کشور را دریافت می کند که در این نوع تابعیت حتی اگر پدر و مادر خارجی باشند فرزند آنها تابعیت کشور بلژیک را اخذ می نماید.

تمامی کشورهای اروپایی تابعیت تولد را بر اساس خون در نظر می‌گیرند که در خصوص کشور بلژیک نیز صدق می کند. در خصوص تابعیت بر پایه خاک نیز استثنائات زیادی دیده می‌شود. پدر و مادر می بایست قبل از سن 12 سالگی فرزند خود برای گرفتن اقامت دائم این کشور اقدام کنند زیرا کودکی که در خاک کشور بلژیک متولد شده است می بایست تا سن 18 سالگی در این کشور اقامت داشته باشد. اگر در کشور بلژیک نوزادی رها شده باشد و به نوعی بی سرپرست محسوب شود تابعیت کشور بلژیک به وی اعطا می شود. البته او تا قبل از 18 سالگی هنوز تابعیت بلژیک را ندارد.

مهاجرت به بلژیک از طریق تولد فرزند
مهاجرت به بلژیک از طریق تولد فرزند

شرایط اخذ تابعیت بلژیک از طریق تولد فرزند

قانون اعطای تابعیت به فرزند در بلژیک دارای موارد پیچیده تری است . یک فرد متولد در بلژیک که پدر و مادر غیر بلژیکی دارد در صورتی یک شهروند بلژیکی به شمار می آید که آن فرد یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  • قبل از سن ۱۸ سالگی ترک تابعیت کرده باشد و ملیت خود را از دست داده باشد
  • فرد هیچ ملیتی در زمان تولد نداشته باشد به عنوان مثال بدون تابعیت و ملیت باشد
  • یکی از والدین در بلژیک متولد شده باشد و یا اینکه طی 10 سال اخیر حداقل 5 سالش را در بلژیک سپری کرده باشد
  • توسط والدینی که ملیت دیگری به غیر از ملیت بلژیک دارند اما در طی 10 سال اخیر به مدت 5 سال در این کشور اقامت داشتند به فرزند خواندگی پذیرفته شده باشند (لازم به ذکر است که متقاضی باید زیر ۱۸ سال سن داشته باشد)

دسترسی به تابعیت بلژیکی به تاریخ تولد فرد بستگی دارد یعنی :

  1. اگر فرزند قبل از یکم ژانویه ۱۹۶۷ در کشور بلژیک متولد شده باشد ، فرزند تابعیت بلژیکی اخذ می کند در صورتی که فرد متولد شده فرزند مشروع یک پدر شهروند بلژیک باشد یا فردی که خارج از وضعیت زناشویی که توسط مادر شهروند بلژیکی متولد شده باشد .
  2. از یک ژانویه ۱۹۶۷ تا ۳۱ دسامبر ۱۹۸۴ شهروندی کشور بلژیک را می‌توان از یکی از راه های زیر به دست آورد :
  • تولد در بلژیک از یک شهروند بلژیکی
  • تولد خارج از خاک بلژیک از یک پدر مشروع که تابعیت بلژیکی داشته باشد
  • تولد خارج از خاک بلژیک از مادر که شهروند بلژیک باشد و یا قبل از سال۱۹۶۰ در کنگو یا روهان دایا بروندی متولد شده باشد .
  1. بعد از یک ژانویه ۱۹۸۵ شهروندی کشور بلژیک را می توان از یکی از راه های زیر به دست آورد :
  • فرد در خارج از کشور به دنیا آمده باشد و دارای پدر مادر بلژیکی باشد .
  • در کنگو قبل از سال ۱۹۶۰ یا در روهان دایا بروندی قبل از سال ۱۹۶۲ متولد شده باشد.
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل پزشکی در بلژیک تحصیل پزشکی در بلژیک

کشور بلژیک، کشوری واقع در غرب اروپا است که پایتخت آن شهر بروکسل می باشد. بلژیک از جمله کشوره...

مهاجرت به بلژیک مهاجرت به بلژیک

مهاجرت به بلژیک و روش های مختلف اقامت در بلژیک در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. در سال 1995...

تحصیل در بلژیک تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک به عنوان چند فرهنگی ترین کشور در اروپا یک تجربه عالی برای تحصیلات بین الم...

نظرات کاربران
Call Now Button