مهاجرت به اسپانیا بر اساس سیستم اخذ ویزا انجام می شود. این سیستم برای کشورهایی که با اسپانیا توافق دو جانبه امضا کرده اند و کشورهای عضو اتحادیه اروپا متفاوت می باشد.

درخواست ویزا با هدف محدود کردن مهاجرت های غیر قانونی و تامین نیازهای بازار انجام می شود. از سال 2010 به دلیل بحران های اقتصادی، افزایش بیکاری و مشکلات مالی این کشور، میزان مهاجرت به اسپانیا نسبت به گذشته کاهش داشته است.

مهاجرت به اسپانیا

بررسی شرایط مهاجرت به اسپانیا

درخواست مشاوره مهاجرت

همراهان عزیز، لطفا برای ارزیابی اولیه و گرفتن مشاوره مهاجرتی، فرم درخواست زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس ما در سریع ترین زمان ممکن باشید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مهاجرت به اسپانیا

نرخ بیکاری در این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی شرایط خوبی ندارد. بعد از یونان، اسپانیا دومین کشور از نظر نرخ بیکاری می باشد. با این حال نرخ فعلی بیکاری (13.8% در سال 2019) نسبت به چندین سال قبل (24.2% در سال 2015) پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
اسپانیا 47 میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسانده است، که از این نظر رتبه سوم را در جهان دارد. اسپانیا برای گردشگران گزینه بسیار خوبی است. این کشور کاخ های تاریخی، سواحل چشم نواز، مسیرهای کوهپیمایی و مکان های دیدنی زیادی دارد.
به همین دلیل در سال 2018 اسپانیا به عنوان دومین مقصد گردشگری جهان معرفی شد. زبان رسمی در اسپانیا زبان کاستیا است. این زبان پرکاربردترین زبان اسپانیا محسوب می شود. در خارج از اسپانیا به این زبان، اسپانیایی می گویند.

مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل

دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در اسپانیا را دارند، باید قبل از اقامت در اسپانیا ویزای تحصیلی اسپانیا را دریافت کنند. ویزای تحصیلی اسپانیا انواع مختلفی دارد و دانشجویان باید با توجه به شرایط خود ویزای مناسب را انتخاب کنند.

  1. ویزای تحصیلی شینگن (کمتر از 3 ماه اعتبار دارد.): دانشجویان بین المللی که شهروند خارج از اتحادیه اروپا و سوئیس هستند، برای دوره های تحصیلی کمتر از 90 روز باید ویزای تحصیلی شینگن دریافت کنند.
  • ویزای تحصیلی کوتاه مدت یا ویزای 180 روزه نوع D (3 تا 6 ماه): این نوع ویزا به دانشجویان اجازه می دهد، دوره های آموزشی کوتاه مدت که حداکثر 180 روز زمان می برد، طی کنند. این نوع ویزا روند درخواست کوتاه تری داشته و قابل تمدید نیست.
  • ویزای تحصیلی بلند مدت (بیش از 6 ماه): این نوع ویزا به دانشجو این امکان را می دهد، که دوره های آموزشی بیش از 6 ماه را طی کند. شما با این ویزا مجاز به ثبت نام در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد هستید. مراحل درخواست این نوع ویزا طولانی تر بوده و باید مدارک مربوط به تمکن مالی و بیمه درمانی ارائه شود.  
مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل

مدارک درخواست ویزای دانشجویی اسپانیا

برای مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل باید ابتدا از دانشگاهی در اسپانیا پذیرش بگیرید. نامه پذیرش از مدارک مهم برای درخواست ویزا است. پس از اخذ ویزای تحصیلی بلند مدت اسپانیا، شخص متقاضی باید ظرف یک ماه پس از ورود به اسپانیا درخواست کارت اقامت دانشجویی بدهد. مدارک لازم برای درخواست ویزای دانشجویی عبارت است از:

  • فرم درخواست
  • پاسپورت معتبر
  • کارت شناسایی معتبر (شناسنامه)
  • دو قطعه عکس
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • اثبات بیمه درمانی
  • اثبات تمکن مالی (صورت حساب بانکی، اثبات بورسیه تحصیلی یا نامه سرپرست قانونی (با مسئولیت مالی))
  • اثبات پرداخت هزینه درخواست (معمولا 60 یورو است.)
  • گواهی پزشکی
  • گواهی عدم سو پیشینه

مهاجرت به اسپانیا از طریق کار

مهاجرت به اسپانیا از طریق کار برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا نیاز به درخواست اقامت و ویزا دارد. اگر شخصی به صورت غیر قانونی در اسپانیا کار کند، از این کشور اخراج می شود. اولین قدم برای کار در اسپانیا دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در اسپانیا است.

البته شغل پیشنهاد شده باید شرایطی داشته باشد، تا مورد تایید اداره مهاجرت قرار گیرد. این شغل باید در لیست مشاغل و مهارت های مورد نیاز اسپانیا باشد.
در این لیست مشاغلی مثل هوش مصنوعی، توسعه دهندگان برنامه ها و اپراتورهای دستگاه های تخصصی وجود دارد. لیست مشاغل دائما در حال تغییر است. شرط دوم این است که، شغل مورد نظر قبلا در کشورهای اتحادیه اروپا آگهی شده باشد.

نکات مهمی که باید برای مهاجرت به اسپانیا از طریق کار در نظر گرفت، این است که شما نمی توانید در کشور اسپانیا درخواست این ویزا را بدهید و حتما باید در کشور خودتان و از طریق سفارت یا کنسولگری اسپانیا مراحل را طی کنید.

قبل از دریافت اجازه کار نمی توانید قراردادی ببندید. همچنین شرکتی که قصد کار در آن جا را دارید، باید از طرف شما برای دریافت ویزا به وزارت کار مراجعه کند.
ویزای کار اسپانیا حداکثر یک سال اعتبار دارد. این ویزا قابل تمدید بوده و برای 2 دوره 2 ساله می توان آن را تمدید کرد. پس از 5 سال اقامت در اسپانیا می توان برای درخواست اقامت دائم اقدام کرد.

مهاجرت به اسپانیا از طریق کار

مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه گذاری

شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه گذاری می توانند درخواست ویزای طلایی اسپانیا را بدهند. این ویزا به شخص متقاضی و اعضای خانواده اجازه اقامت در اسپانیا و دسترسی بدون ویزا به منطقه شینگن را می دهد. برای واجد شرایط بودن دریافت ویزای طلایی اسپانیا باید یکی از شرایط زیر را دارا باشید.

  • خرید املاک و مستغلات در اسپانیا به ارزش حداقل 500،000 یورو. املاک و مستغلات می توانند یک واحد یا چند واحد باشند. ارزش کلی آن ها نباید کمتر از 500000 یورو شود.
  • حداقل 2،000،000 یورو در بدهی عمومی اسپانیا سرمایه گذاری کنید.
  • حداقل در یک شرکت سهام بخرید یا در یک بانک اسپانیایی سپرده گذاری کنید.
  • در یک تجارت جدید سرمایه گذاری کنید که فرصت های شغلی را فراهم کند ، به نوآوری های علمی و یا فناوری کمک کند و تأثیر اقتصادی و اجتماعی مرتبطی در منطقه ای که تجارت انجام می شود، داشته باشد.

علاوه بر سرمایه گذاری، باید شرایط زیر را نیز داشته باشید:

  • سن شما حداقل باید 18 سال باشد.
  • سابقه کیفری نداشته باشید.
  • در گذشته نباید ویزای شینگن شما رد شده باشد.
  • شما باید در اسپانیا بیمه درمانی داشته باشید.

شما می توانید درخواست اقامت را به نزدیک ترین سفارت یا کنسولگری اسپانیا ارسال کنید. در زمان درخواست باید متعهد به سرمایه گذاری در اسپانیا باشید. بعد از دریافت اقامت در اسپانیا می توانید برای اعضای خانواده شامل همسر، فرزندان زیر 18 سال و والدین وابسته ویزا دریافت کنید. در نظر داشته باشید برای اخذ اقامت می توانید از طریق خرید ملک در اسپانیا نیز اقدام کنید.

ویزای طلایی اسپانیا یک سال اعتبار دارد. در این مدت یک ساله باید برای دریافت کارت اقامت اقدام کنید. اجازه اقامت اعتباری 2 ساله داشته و بدون نیاز به اقامت شخص در اسپانیا با شرط حفظ سرمایه در این کشور تمدید می شود.
اما برای دریافت اقامت دائم اسپانیا باید حداقل 5 سال اقامت مداوم (حداقل 6 ماه در سال) داشت، تا بتوان برای اخذ اقامت دائم اسپانیا اقدام کرد. با 10 سال اقامت در اسپانیا می توان تابعیت این کشور را به دست آورد.

مهاجرت به اسپانیا از طریق تمکن مالی

یکی از روش های محبوب برای مهاجران به ویژه بازنشستگان و سرمایه داران مهاجرت به اسپانیا از طریق تمکن مالی است. این روش که به آن ویزای خود حمایتی نیز می گویند، در برخی کشورها مثل اسپانیا، یونان و پرتغال اجرا می شود.

با مهاجرت به اسپانیا از طریق خود حمایتی شخص متقاضی اجازه کار در این کشور را ندارد و باید با درآمد و سرمایه خود هزینه های زندگی را تامین کند. برای این مورد باید تمکن مالی شخص اثبات شود. تمکن مالی از طریق مدارک مربوط به منبع درآمد ثابت، صورت حساب بانکی، سهام، صندوق بازنشستگی و قرارداد اجاره املاک اثبات می گردد.

از مزیت های این روش مهاجرت به اسپانیا این است، که نیازی به انتقال سرمایه و دارایی ها به این کشور نیست. شما باید مدارک مربوط به درآمد ماهانه حداقل 2100 یورو ارائه دهید. اگر قرار است، برای اعضای خانواده نیز اقامت دریافت کنید، برای هر فرد ماهانه 500 یورو به مبلغ اصلی اضافه می شود.

مهاجرت به اسپانیا از طریق تمکن مالی

مهاجرت به اسپانیا از طریق تولد

تابعیت کودکان تازه متولد شده در کشورها بر اساس دو اصل خاک و اصل خون صورت می گیرد. در کشورهایی که از اصل خاک تبعیت می کنند، هر کودکی که در خاک آن کشور به دنیا بیاید تابعیت آن کشور را دریافت می کند.

اما اسپانیا جز این کشورها نبوده و از اصل خون تبعیت می کند. طبق این قانون هر کودکی که در خاک اسپانیا متولد شود، تابعیت والدین خود را دریافت می کند. در صورتی که هر دو والدین یا یکی از والدین تابعیت اسپانیا را داشته باشند، کودک تابعیت این کشور را به دست می آورد.

مهاجرت به اسپانیا از طریق ازدواج

اگر با یک شهروند اسپانیای ازدواج کرده اید، می توانید اقامت و تابعیت این کشور را به دست آورید. پس از ازدواج باید حداقل یک سال بعد از صدور اجازه اقامت با همسر اسپانیایی خود زندگی کنید.

درخواست شهروندی اسپانیا از طریق ازدواج نیاز به اسناد هویتی از جمله پاسپورت، گواهی ازدواج و شناسنامه زوجین دارد. شهروند اسپانیایی برای اخذ تابعیت همسر خود باید اثبات کند، تمکن مالی برای تامین هزینه های زندگی دارد. پس از 1 سال زندگی با همسر خود در اسپانیا می توانید درخواست خود را به همراه مدارک و نسخه های ترجمه شده به صورت آنلاین ارسال کنید.

وزارت دادگستری درخواست شما را ارزیابی کرده و نتیجه به اطلاع شما می رسد. در صورت تایید درخواست اقامت دائم صادر می شود و اجازه کار در اسپانیا بدون ویزا دارید.

مهاجرت به اسپانیا از طریق ازدواج

مهاجرت به اسپانیا از طریق پناهندگی

قبل از بررسی پناهندگی در اسپانیا لازم به ذکر است، موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی دهد. این روش به دلیل ریسک بالا به هیچ وجه توصیه نمی شود.

پناهجو به شخصی گفته می شود، که به دلایل مذهبی، سیاسی، عقیدتی یا جنسیتی در کشور خود امنیت نداشته و خطر شکنجه و مرگ برای او وجود دارد. برای مهاجرت به اسپانیا از طریق پناهندگی باید پس از ورود به اسپانیا در سریع ترین زمان ممکن وقت درخواست پناهندگی خود را تعیین کنید. درخواست باید حداکثر 1 ماه پس از ورود به اسپانیا انجام شود.

مصاحبه توسط افسر پلیس انجام می شود. بعد از ارائه مدارک شناسایی و اطلاعات دقیق در مورد شرایط شخصی و سفر باید دلایل پناهندگی را توضیح دهید. همچنین اطلاعاتی در مورد خانواده از شما خواسته می شود.
این اطلاعات را به طور دقیق و کامل به افسر ارائه دهید تا در آینده بتوانید برای پیوستن خانواده و حمایت از آن ها اقدام کنید.

هزینه های زندگی در اسپانیا

اگر در مورد میزان حقوق در اسپانیا تحقیق کنید، می بینید، که حقوق در اسپانیا از متوسط جهانی کمتر است. درآمد سالانه یک خانواده در اسپانیا حدود 20.000 یورو بوده و متوسط جهانی 27.000 یورو می باشد.

اما این موضوع مسئله جدی نیست. زیرا هزینه های زندگی نیز در اسپانیا پایین می باشد. هزینه زندگی در شهری بزرگ مثل مادرید برای یک زوج ماهانه بین 1700 تا 1800 یورو است. در جدول زیر می توانید میانگین قیمت مواد غذایی، حمل و نقل و خانه را در اسپانیا مشاهده کنید.

غذا در رستوران ارزان قیمت11.00 یورو
غذا برای دو نفر در رستوران متوسط40.00 یورو
کاپوچینو1.66 یورو
یک لیتر شیر معمولی0.79 یورو
قرص نان سفید (500 گرمی)0.99 یورو
یک کیلو گرم برنج سفید1.00 یورو
12 عدد تخم مرغ1.86 یورو
یک کیلو گرم پنیر محلی9.50 یورو
یک کیلو گرم فیله مرغ5.99 یورو
یک کیلو گرم گوشت گاو10.40 یورو
یک کیلو گرم سیب1.73 یورو
یک کیلو گرم موز1.59 یورو
یک کیلو گرم پرتقال1.40 یورو
یک کیلو گرم گوجه فرنگی1.64 یورو
یک کیلو گرم سیب زمینی1.13 یورو
یک کیلو گرم پیاز1.15 یورو
بلیط یک طرفه مترو1.45 یورو
شروع قیمت تاکسی3.50 یورو
هر یک کیلومتر با تاکسی1.07 یورو
یک لیتر بنزین1.27 یورو
اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر648.82 یورو
اجاره آپارتمان یک خوابه در حومه شهر498.01 یورو
خرید یک متر مربع خانه در مرکز شهر2931.70 یورو
خرید یک متر مربع خانه در حومه شهر1950.81 یورو

مهاجرت به اسپانیا و اخذ تابعیت

در صورتی که 5 سال در اسپانیا زندگی کنید و شرایط شما مورد تایید قرار گیرد، می توانید اقامت دائم اسپانیا را به دست آورید. پس از 10 سال زندگی در این کشور می توان برای اخذ تابعیت اسپانیا اقدام کرد. البته در برخی روش های مهاجرت به اسپانیا مثل ازدواج با شهروند اسپانیایی این مدت کوتاه تر بوده و بعد از 1 سال زندگی اقامت دائم و تابعیت اسپانیا صادر می شود.

متاسفانه اسپانیا امکان تابعیت مضاعف را برای افراد در نظر نمی گیرد. به همین دلیل باید از تابعیت و ملیت فعلی خود صرف نظر کنید، تا بتوانید تابعیت اسپانیا را دریافت کنید. با دریافت پاسپورت کشور اسپانیا شما شهروند اتحادیه اروپا محسوب شده و می توانید آزادانه در این کشورها زندگی کنید.

برای اخذ تابعیت اسپانیا باید تمکن مالی و داشتن درآمد دائمی اثبات شود. سابقه کیفری شخص متقاضی بررسی شده و باید ادغام و آشنایی با جامعه و فرهنگ اسپانیا بررسی شود. لازم به ذکر است، افراد پناهنده تنها باید 5 سال در اسپانیا زندگی کنند، تا تابعیت این کشور را به دست آورند.

مهاجرت به اسپانیا و اخذ تابعیت

سخن پایانی

مهاجرت به اسپانیا و اقامت در اسپانیا از طرق مختلف در این مطلب بررسی شد. مدارک و مراحل لازم برای مهاجرت به اسپانیا و شرایط لازم برای اخذ اقامت این کشور به طور کامل توضیح داده شد.

مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری، تمکن مالی، ازدواج و پناهندگی ممکن است. هر کدام از این روش ها شرایط خاص خود را داشته و می توان با کمک وکیل مهاجرت به اسپانیا بهترین راه برای اقامت در اسپانیا را انتخاب کرده و با ارائه مدارک مورد نیاز اقامت این کشور را دریافت کرد.

سوالات متداول

انواع روش های مهاجرت به اسپانیا چیست؟

مهاجرت از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری، ازدواج، تولد و…

شرایط اخذ اقامت دائم اسپانیا چیست؟

در صورتی که 5 سال در اسپانیا زندگی کنید و شرایط شما مورد تایید قرار گیرد، می توانید اقامت دائم اسپانیا را به دست آورید

متوسط درآمد سالانه یک خانواده در اسپانیا چقدر است؟

درآمد سالانه یک خانواده در اسپانیا حدود 20.000 یورو بوده و متوسط جهانی 27.000 یورو می باشد.

ویزای شینگن اسپانیا چند وقت اعتبار دارد و چه شرایطی دارد؟

ویزای تحصیلی شینگن کمتر از 3 ماه اعتبار دارد. دانشجویان بین المللی که شهروند خارج از اتحادیه اروپا و سوئیس هستند، برای دوره های تحصیلی کمتر از 90 روز باید ویزای تحصیلی شینگن دریافت کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در اسپانیا تحصیل در اسپانیا

امروزه افراد بسیاری برای ادامه تحصیل کشور اسپانیا را انتخاب می کنند. کشور اسپانیا در چند س...

تحصیل پزشکی در اسپانیا تحصیل پزشکی در اسپانیا

یکی از روش های مهاجرت به اسپانیا تحصیل در اسپانیا است. تحصیل در اسپانیا در رشته ه...

خرید ملک در اسپانیا خرید ملک در اسپانیا

خرید ملک در اسپانیا چه مزایا و معایبی دارد؟ سوال بسیاری از افراد این است که آیا می توان با خ...

نظرات کاربران
Call Now Button