مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش راهی است که از طریق آن موفق به اخذ اقامت اتریش می شوید. در واقع سرمایه گذاری در اتریش به دست می آید. حال این سرمایه گذاری می تواند سرمایه گذاری در اتریش از طریق خرید ملک باشد یا دیگر شیوه های آن. در هر صورت لازم است که با قوانین اخذ اقامت اتریش آشنا شوید. برآوردی صحیح و منطقی از شرایط اخذ اقامت اتریش داشته باشید و حتماً هزینه زندگی در اتریش را مدنظر قرار دهید.
توجه داشته باشید که هیچ یک از طریق مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش به اقامت دائم یا تابعیت این کشور منجر نمی شود. بگذارید این طور بگوییم که دولت اتریش میانه ای با ویزای طلایی (Golden Visa ) ندارد؛ یعنی این طور نیست که از طریق سرمایه گذاری در اتریش بلافاصله اقامت دائم آن را دریافت کنید. بلکه شما سرمایه گذاری می کنید، اقامت موقت می گیرید و در نهایت می توانید اقامت موقت خود را تمدید کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس بگیرید؛ و از مشاوره تلفنی رایگان بهره مند شوید. و همچنین برای آشنایی بیشتر با موسسه و پرونده های موفق ما می توانید از پیج اینستاگرام آتیه آفرینان دیدن کنید.

🔊 پادکست شرایط سرمایه گذاری در اتریش 🔊

سرمایه گذاری در اتریش و شرایط عمومی آن

براساس قوانین اخذ اقامت اتریش برای گرفتن تابعیت از طریق مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش باید با اهدای سرمایه به اقتصاد این کشور کمک شود. سرمایه گذاری در پروژه های دولتی باید حتماً به صورت نقدی باشد و به هیچ عنوان امکان پرداخت غیر نقدی وجود ندارد. از دیگر شرایط اخذ اقامت اتریش از طریق سرمایه گذاری مشخص و قانونی بودن منبع پول است؛ یعنی همان پولی که برای سرمایه گذاری جهت دریافت پاسپورت استفاده می شود.

متقاضیان مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش باید بدانند که دولت اتریش به سرمایه هایی با منشا غیر قانونی پاسخ منفی می دهد. البته در پروسه سرمایه گذاری در اتریش یک سری مخارج دیگر نیز وجود دارد؛ همچون هزینه های قانونی، هزینه های کارشناسی، ترجمه، پست، تمبر و غیره. طبیعتاً این خرج و مخارج پرداختی قابل برگشت نیستند. لذا در صورت رد شدن درخواست تابعیت از جانب دولت، تنها همان مبلغ سرمایه گذاری شده، قابل استرداد خواهد بود. این مبلغ را باید به حسابی به نام خود واریز کنید؛ یعنی حسابی که توسط دولت اتریش برای استفاده در پروژه های دولتی، تضمین شده است.

سرمایه گذاری در اتریش و شرایط عمومی آن
سرمایه گذاری در اتریش و شرایط عمومی آن

پولی را که به عنوان متقاضی اخذ ویزای اقامت از طریق سرمایه گذاری در اتریش واریز کرده اید، در این حساب مسدود می شود. هیچ کس حق برداشت نخواهد داشت تا زمانی که پرونده به سرانجام برسد. حساب مذکور هنگام دریافت تابعیت و پاسپورت باز می شود تا برای استفاده در پروژه های دولت به کار گرفته شود. در صورت رد شدن پرونده، این پول آزاد می شود. در نتیجه متقاضی مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش می تواند آن را مسترد کند.

شرایط اقامت از طریق سرمایه گذاری در اتریش

مدت زمانی که مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش به طول می انجامد رابطه مستقیمی با زمان  ارسال مدارک و مستندات دارد. حواستان باشد که مدارک لازم را در زمان های تعیین شده ارائه کنید. به اضافه این که باید موارد خواسته شده را در اسرع وقت پیگری کنید. در نهایت با داشتن تابعیت اتریش اجباری به زندگی در آن کشور نیست.( چه پاسپورت گرفته و چه نگرفته باشید )

در هر صورت پس از دریافت پاسپورت جدید به عنوان شهروند اتریشی، اجازه زندگی در اتریش را برای همیشه خواهید داشت. با داشتن تابعیت اتریش از آنجایی که فرد شهروند قانونی اتریش محسوب می شود حق تحصیل، کار و هر نوع فعالیت تجاری را دارد. از سوی دیگر خرید و فروش ملک و متعلقات قانونی دیگر برای شما کاملاً آزاد و قانونی است. این ها گوشه ای کوچک از امتیازات مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش و دریافت تابعیت است.

از این جا به بعد متقاضیان سرمایه گذاری در اتریش مزیت دیگری نصیبشان می شود؛ یعنی می توانند در هر یک از بانک های این کشور و حتی اقصی نقاط دنیا حساب و کارت اعتباری باز کنند. البته هر بانکی برای صدور دسته چک و کارت اعتباری شرایط مخصوص خودش را دارد. در صورت فراهم بودن این شرایط می توانید از امکانات بانک مورد نظر استفاده کنید.

 این نوع تابعیت یا پاسپورت که از طریق اهدای سرمایه حاصل شده، هرگز باطل نخواهد شد. متقاضی مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش برای همیشه شهروند این کشور باقی می ماند؛ بنابراین همیشه حق دریافت پاسپورت اتریشی برای افراد وجود دارد.

 در چنین شرایطی هم با گذرنامه ایرانی و هم با پاسپورت اتریشی می توان به ایران سفر کرد. در صورت سفر با پاسپورت اتریشی به ایران باید به نکته ای توجه داشته باشید؛ یعنی لازم است به عنوان یک خارجی ویزای ایران بگیرید. در مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش اخذ ا ویزای مذکور برای سفر به ایران، یک روز بیشتر طول نمی کشد.  در چنین شرایطی دولت اتریش از شما حمایت می کند. در صورت مسافرت به ایران با پاسپورت ایرانی طبیعتاً نیازی به ویزا نخواهید داشت. زیرا به عنوان یک ایرانی، تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرید.

سرمایه گذاری در اتریش و استانداردهای سرمایه گذاری

در شروع فرآیند مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش باید با چشم و گوش باز عمل کنید. یکی از مواردی که توجه به آن ضرورت زیادی دارد، استانداردهای سرمایه گذاری در اتریش است. این استانداردها شامل امنیت سرمایه گذاری، مصادره اموال، فساد اداری و غیره می شود.

سرمایه گذاری در اتریش و استانداردهای سرمایه گذاری
سرمایه گذاری در اتریش و استانداردهای سرمایه گذاری

مصادره اموال

در فرآیند مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش حتماً به درصد ریسک سرمایه گذاری توجه داشته باشید. بگذارید این طور بگوییم که در بررسی استانداردهای سرمایه گذاری ابتدا به سراغ مقدار ریسک سرمایه گذاری بروید. بالا بودن درصد ریسک سرمایه گذاری در یک کشور گویای این است که باید قید سرمایه گذاری در آنجا را بزنید.

درصد ریسک سرمایه گذاری در اتریش با شاخص مصادره اموال (Expropriation Risk ) سنجیده می شود؛ به این شاخص، سلب مالکیت از سرمایه گذاران خارجی نیز می گویند. به طور کلی شاخص مصادره اموال در مقیاسی بین اعداد 1 تا 7 بررسی می شود. در هنگام سرمایه گذاری در اتریش هرچه نرخ مصادره اموال به عدد یک نزدیک تر باشد به معنای امن تر بودن سرمایه گذاری است. با نگاهی به نمودار زیر نرخ مصادره اموال در اتریش را می بینید. این نرخ در سال های اخیر نه تنها سیر نزولی داشته بلکه حتی منفی نیز شده است.

سرمایه گذاری در اتریش و شاخص های اقتصادی تاثیر گذار

برای مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش اطلاع از شرایط سرمایه گذاری در اتریش یک طرفه قضیه است. از سوی دیگر باید شاخص های اقتصادی تاثیر گذار را بشناسید و با علم به آن ها اقدام به سرمایه گذاری کنید. این شاخص ها شامل مالیات، تولید ناخالص داخلی، نرخ بهره بانکی و غیره است.

نرخ مالیات در اتریش

به عنوان متقاضی مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش حتماً باید از نرخ مالیات بر درآمد شخصی اطلاعات کافی داشته باشید؛ چرا که این نرخ بر مقدار درآمد شما  و به تبع آن سطح کیفیت زندگیتان در کشور خارجی، تاثیر مستقیمی می گذارد. اگر سرمایه گذاری در اتریش را از طریق ثبت شرکت انجام می دهید، باز هم پرداخت مالیات در انتظارتان است. منتها این بار مالیات بر درآمد شرکت ها مطرح است. سیاست تشویقی دولت اتریش برای ترغیب تبعه خارجی به سرمایه گذاری، باعث شده این نرخ به مدت 10 سال روی 25 درصد ثابت بماند.

نرخ مالیات در اتریش
نرخ مالیات در اتریش

تولید ناخالص داخلی در اتریش

نرخ تولید ناخالص داخلی (Gross Domestic Product ) در هر کشوری بیان کننده میزان رونق کار و کسب و همین طور خرید و فروش در آن است. برای باخبر شدن از اوضاع و احوال اقتصادی یک کشور راهی بهتر از سنجیدن میزان تولیدات داخلی آن وجود ندارد. وقتی در مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش صحبت از تولید ناخالص ملی می شود؛ یعنی تمام مواردی که کارخانه های داخلی و حتی مردم تولید می کنند. طبیعتاً بالاتر بودن نرخ تولید ناخالص داخلی از رونق و پویایی اقتصادی آن کشور حکایت می کند.

نرخ تورم در اتریش

میزان تورم در کشور اتریش و باقی کشورها معمولاً بر اساس تغییر در شاخص سالانه قیمت مصرف کننده (Customer Price Index)  محاسبه می شود. شاخص قیمت مصرف کننده در واقع قدرت خرید خانوار های یک کشور را بیان می کند؛ بنابراین اکثر کشور ها در تلاشند که میزان تورم سالانه خود را چیزی حدود 2 الی 3 درصد نگه دارند؛ یعنی مقداری نسبتاً کم که برای مشاغل و خانوار ها هیچ دردسری ایجاد نمی کند. همین پایین بودن نرخ تورم موجب محبوبیت مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش شده است.

در سرمایه گذاری اتریش و مبحث تورم، به نکته دیگری نیز باید به آن توجه داشته باشید؛ یعنی بالا رفتن درآمد و دستمزد در یک کشور به طور قطع باعث افزایش قدرت خرید مردم نمی شود. بلکه عوامل مختلفی در این قضیه موثر هستند.

نرخ بیکاری در اتریش

نرخ بیکاری از دیگر شاخص های اقتصادی تاثیر گذار است که در مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش حتماً باید مورد توجه قرار گیرد. شاخص نرخ بیکاری همان طور که از نامش پیدا است جمعیت افراد بیکار و بدون درآمد یک کشور را نشان می دهد. با این حساب بالا بودن درصد افراد بیکار در یک کشور باعث رکود و کسادی وضعیت زندگی در آن جا می شود؛ چرا که از رونق افتادن اقتصاد یک کشور رفته رفته بر زندگی همه افراد آن تاثیر منفی می گذارد.

نرخ بیکاری در اتریش
نرخ بیکاری در اتریش

نمودار پیش رو برای متقاضیان مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش خبر های خوبی دارد. مبنی بر این که نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین تر از سایر کشور های اروپایی است. به ویژه که اتریش یک کشور صنعتی است و در نتیجه فرصت های کاری زیادی در زمینه فناوری، مهندسی و غیره در انتظار افراد خارجی است. به شرط این که مهارت قابل توجهی داشته باشید.

ناگفته نماند که اتریش در میان کشور های ثروتمند دنیا رتبه یازدهم را دارد. از آن سو با جمعیت 8.8 میلونی اش فرصتی ایده آل برای متقاضیان مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش دست می دهد. به این صورت که از بابت کاریابی مشکل چندانی نخواهند داشت. تنها کافی است به زبان آلمانی مسلط باشند و پس از آن استخدامشان تضمین می شود.

انواع سرمایه گذاری در اتریش

  • خرید ملک
  • ثبت شرکت
  • کارآفرینی
  • خود اشتغالی (Self Employed )
  • خود حمایتی ( اقامت از طریق تمکن مالی )
  • خرید سهام ( اوراق قرضه )

سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در اتریش

برای افراد متقاضی سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در اتریش مژده ای داریم. مبنی بر این که کشور اتریش از نظر امنیت و ثبات اقتصادی در سطح کاملاً بالایی قرار گرفته است. از سوی دیگر طبق قوانین اخذ اقامت اتریش هیچ مانعی برای خرید املاک توسط هموطنان ایرانی وجود ندارد؛ اما پای مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش که به میان بیاید اوضاع کمی متفاوت می شود.

سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در اتریش یک روش سرمایه گذاری عالی و پربازده است. با این حال صرف خرید ملک در اتریش به اخذ اقامت، تابعیت و پاسپورت آن منجر نخواهد شد. نه این که اصلاً اقامتی در کار نباشد؛ از این طریق هم می توان مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش را انجام داد. منتها برای اخذ اقامت اتریش باید صبر پیشه کنید.

 این سرمایه گذاری اتفاقاً امنیت و اطمینانی زیادی هم دارد؛ چرا که سازمان های دولتی نظارت و حراستی قوی بر روند خرید و فروش املاک و مستغلات دارند. در نتیجه سرمایه گذاری شما کاملاً شفاف و قانونی انجام می گیرد و راه بر هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری بسته خواهد شد. به طور کلی آنقدری مزیت و امنیت دارد که شیوه ای محبوب برای سرمایه گذاری در اتریش محسوب شود.

سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در اتریش
سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در اتریش

مدارک لازم برای مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش از طریق خرید ملک

  • گواهی نامه تائید خرید ملک ( ابتدا باید درخواست خرید ملک را به دولت اتریش بدهید و این درخواست تائید شود.)
  • نسخه های اصل و کپی قرارداد تنظیم شده برای خرید ملک
  • داشتن پاسپورتی معتبر و قانونی برای شخص خریدار
  • نقشه ملک مورد نظر
  • شرایط فعلی ملک و زمین خریداری شده باید به صورت خلاصه گزارش شود.

هزینه مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش از طریق خرید ملک

  • حق الوکاله وکیلی که قرارداد خرید ملک را منعقد می کند.
  • مخارج ثبت قرارداد ملک در دفتر اسناد رسمی ( این هزینه بر اساس قیمت ملک متفاوت خواهد بود. چیزی بین 1 الی 3 درصد ارزش زمین است)
  • مالیات انتقال ملک از فروشنده به خریدار ( غالب اوقات در حدود 5/3 درصد قیمت ملک است. مگر این که بین طرفین رابطه خویشاوندی درجه یک وجود داشته باشد. در این صورت از مقدار مالیات تا حدود 2 درصد ارزش ملک کاسته می شود.)
  • مالیات بر ارزش افزوده ( این هزینه مختص به املاک تازه ساز و با قدمت کم است. )
  • مخارج تایید امضای قرارداد ملک ( این تایید می تواند در دادگاه یا دفترخانه انجام شود. مبلغ آن 120 یورو است )

ناگفته نماند که مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش از طریق خرید ملک در مدت کوتاهی عملی می شود؛ یعنی پیش از انعقاد قرارداد باید 10 درصد بهای معامله به فروشنده، پرداخت شود. پس از آن حدود 6 هفته طول می کشد تا معامله شما به طور نهایی انجام گیرد.

هزینه مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش – هزینه زندگی در اتریش

حتی اگر کمی در مورد مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش تحقیق کرده باشید بدون شک با لقب کشور اتریش آشنا شده اید. بله اتریش به دلیل پایین بودن هزینه های زندگی، لقب سوئیس ارزان را کسب کرده است. در واقع غالب مخارج در اتریش نصف سوئیس از آب در می آید؛ اما در همین حین باید بدانید که کشورهای ارزان تر از اتریش هم وجود دارند. از جمله این کشورها می توان به مجارستان اشاره کرد.

به طور کلی در مور هزینه زندگی در اتریش باید بدانید که پایتخت این کشور یعنی وین، ارزان ترین شهر است. احتمالاً غافلگیر شده اید و البته حق هم دارید زیرا تا بوده پایتخت نشینی هزینه ای گران در بر داشته است. با این حال سرمایه گذاری در اتریش در وین به قیمتی ارزان تمام می شود. در حالی که هزینه زندگی در اتریش در شهر های لینز، گراتز و سالزبورگ حسابی گران است.

هزینه زندگی ماهیانه در اتریش در سال 2021 چیزی حدود 800 تا 1200 یورو است. البته که مدل زندگی هر شخص به اضافه شهر محل زندگی بر میزان هزینه زندگی در اتریش اثر می گذارد. در مجموع برای مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش خیالتان راحت باشد؛ زیرا هزینه عمومی زندگی در این کشور چندان بالا نیست. حتی بین دخل و خرج افراد تعادلی کاملاً مناسب وجود دارد.

هزینه زندگی در اتریش
هزینه زندگی در اتریش

خرج و مخارج ماهانه یک خانواده 4 نفره تقریباً 3800 یورو آب می خورد. در حقیقت منظور همان هزینه های روزمره است. هزینه هایی همچون رستوران، اجاره خانه، حمل و نقل، خرید و غیره. در میان این ها قسمت اعظم مخارج به اجاره خانه و خرید خوار و بار تعلق می گیرد. می بینید که با مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش به هیچ وجه ضرر نمی کنید؛ حتی امتیازات فراوانی نیز نصیبتان می شود. با همه این ها بد نیست که با یک وکیل مهاجرت مشورت کنید.

به خصوص که هزینه زندگی در اتریش 81.28 درصد گران تر از ایران است. این مقدار حتی بدون در نظر گرفتن اجاره بها و غیره محاسبه شده است. از سوی دیگر اجاره در اتریش به طور میانگین 73.36 درصد بیشتر از ایران است.

هزینه زندگی در اتریش از نظر خورد و خوراک

ابتدا باید بگوییم که میانگین درآمد ماهیانه در اتریش حدود 3790 یورو است. از آن طرف مخارج مواد غذایی به ازای هر نفر 250 یورو تمام می شود. مگر این که در جاهای گران قیمت و لوکس غذا بخورید که در این صورت قیمت ها بالاتر خواهد بود. در مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش هزینه خرید مواد غذایی اولیه و مهم به صورت زیر است:

  • یک کیلوگرم برنج                        1.92 یورو
  • 12 عدد تخم مرغ                      2.95 یورو
  • یک قرص نان 500 گرمی              1.87 یورو
  • یک کیلو گوشت قرمز                   15.76 یورو
  • یک بطری آب یک و نیم لیتری       0.59 یورو

سرمایه گذاری در اتریش از طریق ثبت شرکت در اتریش

ثبت شرکت در اتریش از دیگر راه هایی است که شما را به یک سرمایه گذاری سود آور و ایده آل در این کشور می رساند؛ اما باز هم این شیوه بلافاصله به اقامت اتریش ختم نمی شود. در واقع مزایای مالی و سرمایه گذاری آن بیشتر است. پیش از اقدام برای مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش از طریق ثبت شرکت، به این موضوع توجه داشته باشید.

ثبت شرکت در اتریش بر اساس توان مالی، برنامه های ذهنی، طرح توجیهی (Business Plan ) و غیره متفاوت خواهد بود. در بیانی کل انواع شرکت های قابل ثبت در اتریش به شرح زیر است:

انواع ثبت شرکت در اتریش
انواع ثبت شرکت در اتریش

شرکت سهامی (عام و خاص)

این شرکت های سهامی در واقع جزو شرکت های با مسئولیت محدود هستند؛ یعنی میزان مسئولیت هر یک از موسسین و سهامداران تنها به مقدار سرمایه شان است. البته در دو نوع عمومی و خصوصی قابل ثبت می باشد؛ بنابراین در فرآیند مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش بسته به شرایط می توانید یک شرکت سهامی عام یا خاص را تشکیل دهید.

ثبت شرکت های سهامی در اتریش رواج بیشتری نسبت به سایر شرکت ها دارد. ممکن است برای مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش ثبت شرکت سهامی خاص را انتخاب کرده باشید. در این صورت با یک سهامدار هم کارتان راه می افتد. سهام این نوع شرکت ها عرضه عمومی نمی شود و قابل ارائه در بورس اوراق بهادار اتریش نیست. طبق قوانین اخذ اقامت اتریش، سرمایه اولیه مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خصوصی در اتریش نیز 35000 یورو است.

در سرمایه گذاری در اتریش از طریق ثبت شرکت سهامی عام نیز حضور حداقل یک سهامدار کفایت می کند. این شرکت های با مسئولیت محدود، AG نیز نامیده می شوند. حداقل سرمایه لازم برای تاسیس و ثبت آن ها 70.000 یورو است.

برخلاف آنچه در مورد شرکت سهامی خصوصی گفته شد، سهام این شرکت ها در بورس اوراق بهادار برای خرید عموم عرضه می شود. اصلاً به همین دلیل است که به آن ها شرکت های با مسئولیت محدود عمومی نیز می گویند. این دانستنی ها پیش در آمدی بر شروع فرآیند مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش است. غفلت و ناآگاهی از آن ها ممکن است نتایج مخرب فراوانی داشته باشد. به دلیل همین ریزه کاری ها است که پیشنهاد می دهیم برای سرمایه گذاری در اتریش به سراغ وکیل مهاجرت بروید.

شرکت مشارکتی

این شرکت گزینه ای مناسب برای کار و کسب های کوچک محسوب می شود. به ویژه اگر هدفتان از مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش راه اندازی یک تجارت جمع و جور است.

شرکت انفرادی

این نوع از شرکت ها همان طور که از نامش پیدا است نیازی به شریک یا سهامدار ندارد. در نتیجه متقاضی مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش می تواند شخصاً به عنوان موسس اقدام به ثبت شرکت تک مالکی نماید.

تاسیس شعبه

بر اساس قوانین مهاجرت به اتریش افرادی که در سایر کشورها شرکتی فعال دارند می توانند شعبه ای نیز در اتریش ایجاد کنند. در این صورت مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش عملی شده و موفق به سرمایه گذاری در اتریش می شوید. توجه داشته باشید که تاسیس شعبه راهی نسبتاً آسان برای ورود به اقتصاد مقاوم و پیشرفته اتریش محسوب می شود.

سرمایه گذاری در اتریش از طریق کارآفرینی در اتریش

کارآفرینی راه دیگری است که برای سرمایه گذاری در اتریش پیش پایتان دارید. توجه داشته باشید که فعلاً صحبت از سرمایه گذاری و سودآوری است نه اقامت و تابعیت! البته در ادامه به بررسی مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش از طریق کارآفرنیی نیز می پردازیم. برای سرمایه گذاری از طریق کارآفرینی پیش از هر اقدامی باید موافقت دولت اتریش را جلب کنید.

در غیر این صورت به عنوان یک تبعه خارجی اجازه سرمایه گذاری از طریق کارآفرینی در اتریش را نخواهید داشت. حتی در مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش نیز راه به جایی نخواهید برد؛ بنابراین ابتدا باید یک طرح تجاری درست و حسابی داشته باشید. در این طرح به طور مناسبی به توجیه و توضیح فعالیت اقتصادی مورد نظرتان بپردازید. این طرح توجیهی باید دولت اتریش را قانع کند که شغل شما برای اقتصاد کشور سود آور، اشتغال زا و مفید است.

جلب موافقت دولت برای مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش از طریق کارآفرینی، به فاکتور دیگری هم نیاز دارد؛ یعنی متقاضی کارآفرینی باید بیش از 50.000 یورو سرمایه اولیه داشته باشید. ناگفته نماند که با اقدام از طریق کارآفرینی

اجازه اقامت در اتریش نیز به شما داده می شود. در حالی که در سرمایه گذاری اتریش از طریق ثبت شرکت از این خبرها نیست.

در ادامه به بررسی شرایط و مدارک مورد نیاز برای اقامت اتریش از طریق سرمایه گذاری می پردازیم. این موارد از قوانین اخذ اقامت اتریش استخراج شده اند؛ در نتیجه برای تهیه و تکمیل آن ها نهایت دقت را به خرج دهید. همه اسناد و مدارک را به زبان آلمانی یا انگلیسی ترجمه کنید. سپس آن ها را به سفارت اتریش در ایران تحویل دهید.

سرمایه گذاری در اتریش از طریق کارآفرینی در اتریش
سرمایه گذاری در اتریش از طریق کارآفرینی در اتریش

شرایط مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش از طریق کارآفرینی

  • شخص کارآفرین باید در زمینه شغلی اش مهارت و تسلط قابل قبولی داشته باشد.
  • فرد کارآفرین خودش شخصاً باید مدیریت کار و بار را عهده دار شود.
  • طرح تجاری توجیهی باید بر اساس اوضاع و احوال کشور اتریش نوشته شود.
  • دولت اتریش یک فرآیند امتیازبندی از لحاظ سن، مهارت، مدرک تحصیلی دانشگاهی و میزان تسلط به زبان ترتیب داده است. متقاضی مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش از طریق کارآفرینی باید در زمینه های نامبرده شده، حداقل 50 امتیاز را دریافت کند.

اسناد و مدارک لازم برای مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش از طریق کارآفرینی

  • مدارک شناسایی ( پاسپورت معتبر و مدت دار، اصل و کپی از شناسنامه و کارت ملی، دو قطعه عکس)
  • مدرک زبان
  • اسناد و مدارک بانکی که تمکن مالی فرد را اثبات می کنند.
  • سند خانه یا اجاره نامه آن به منظور ثبت آدرس محل سکونت فعلی؛ آن هم به طور دقیق و مطمئن.
  • اسناد اثبات کننده مهارت و توانایی های کاری مانند مدرک تحصیلی، گواهی نامه های فنی و حرفه ای و غیره.
  • مدارک بیمه درمانی
  • ارائه یک قرارداد کار که بین فرد متقاضی و شرکتی نوپا (استارت آپی) در اتریش منعقد شده است.

مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش از طریق خود اشتغالی

خود اشتغالی نوعی شیوه سرمایه گذاری است که به واسطه آن می توانید در اتریش اقامت داشته باشید. برخی از کارشناسان مهاجرتی خوداشغالی را همان کارآفرینی یا نهایتاً از زیر شاخه هایش می دانند. در مقابل برخی دیگر معتقدند که خود اشتغالی مقوله ای کاملاً مستقل و جداگانه دارد. همین موضوع ممکن است متقاضیان مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش را سردرگم کند.

با همه این ها به دلیل این که سرمایه گذاری در اتریش از طریق خود اشتغالی شرایط منحصر به فردی دارد؛ تصمیم به بررسی مجزای آن گرفتیم. شرایط سرمایه گذاری در اتریش از طریق خود اشتغالی به صورت زیر است:

  • در وهله اول صرف نظر از شغل انتخابی، نیاز به مبلغ 100.000 یورو سرمایه اولیه دارید. این سرمایه به قطع و یقین باید به اتریش آورده شود.
  • شغلی را انتخاب کنید که امکان گسترش آن به صورت زیر مجموعه و واحدهای کوچک تر فراهم باشد.
  • تجارت مورد نظر لزوماً باید در یکی از قطب های مهم اتریش پا بگیرد.

پس از تکمیل شرایط گفته شده تنها یک کار برای متقاضی مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش باقی می ماند. باید در خواست خود را به انضمام طرح توجیهی، مدارک شناسایی، اسناد تمکن مالی و غیره به سفارت اتریش تحویل دهد.

مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش از طریق خود اشتغالی
مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش از طریق خود اشتغالی

سرمایه گذاری در اتریش از طریق خود حمایتی

ویزای خود حمایتی ( تمکن مالی ) اتریش یک شیوه سرمایه گذاری در این کشور محبوب و پر رونق است. کارشناسان حوزه مهاجرت نظر ویژه ای در مورد مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش از طریق تمکن مالی دارند. آن ها معتقدند که این روش در واقع راهی بسیار آسان برای سرمایه گذاری در اتریش است. راهی که اتفاقاً به اخذ اقامت اتریش نیز می انجامد.

ویزای تمکن مالی اتریش از نظر فنی یک سرمایه گذاری محسوب نمی شود؛ زیرا عملاً سرمایه ای به کشور مقصد انتقال نمی یابد. از آن سو نیز کار و تجارتی راه اندازی نمی شود؛ اما به هر حال متقاضی مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش باید تمکن مالی خود را به دولت اثبات کند. دولت پذیرنده نیز ابتدا باید مطمئن شود که این شخص برای زندگی در کشوری همچون اتریش به مقدار کافی پول و پله دارد. تنها در این صورت است که اجازه اقامت اتریش برای فرد متقاضی ویزای سرمایه گذاری، صادر می شود.

اگر انتخاب شما مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش از طریق خود حمایتی است؛ باید ثابت کنید که در ماه چیزی حدود 2500 الی 3000 یورو درآمد دارید. افزون بر این لازم است یکی از افراد خانواده مبلغی بیش از 22000 یورو را در حساب خود خوابانده باشد. در اقدامی دیگر برای اثبات تمکن مالی باید یک سری سند و مدرک ارائه دهیم.

از جمله مدارک قابل ارائه از جانب متقاضی سرمایه گذاری در اتریش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سند ملکی
  • فیش حقوقی
  • سند سهام و غیره.

از این ها گذشته لازم است فکری برای محل سکونت خود نمایید؛ یعنی خانه ای را در اتریش بخرید یا اجاره کنید. در این صورت است که سرمایه گذاری در اتریش به نتیجه می رسد. منتها اقامت اتریش را برای مدت یک سال دریافت می کنید. پس از آن اقامت شما برای یک سال دیگر نیز تمدید خواهد شد.

 در پایان سال دوم اگر همچنان تمکن مالی شما ثابت شود منجر به تمدید اقامت 3 ساله می گردد. با یک حساب سرانگشتی می بینید که مجموعاً باید 5 سال از مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش بگذرد. سپس می توانید برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید. پس از آن نیز نوبت به پاسپورت و تابعیت اتریش می رسد.

سرمایه گذاری در اتریش از طریق خرید اوراق قرضه دولتی در اتریش

برای دریافت اجازه اقامت اتریش و در واقع مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش یک روش رایج وجود دارد؛ یعنی می توانید از طریق خرید سهام و اوراق قرضه دولتی اقدام کنید. این شیوه سرمایه گذاری نقطه شروعی برای دریافت اقامت اروپا محسوب می شود. مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش از طریق خرید اوراق قرضه به دو شکل انجام می گردد:

  • با خرید سهام دولتی اقامت اتریش را دریافت می کنید اما در این میان سودی نصیبتان نمی شود؛ البته بعد از 5 سال اصل سرمایه خود را پس خواهید گرفت.
  • نوع دیگر سرمایه گذاری از طریق خرید اوراق قرضه به صورت بدون بازگشت است؛ یعنی اقامت اتریش به اضافه سود سرمایه گذاریتان را دریافت می دارید. اما خبری از بازگشت سرمایه اولیه نیست.

سرمایه گذاری در اتریش و مزایای آن

اگر بخواهیم مزایای سرمایه گذاری در اتریش را  به صورت طبقه بندی شده ذکر کنیم، عبارتند از:

مزایای سرمایه گذاری در اتریش
مزایای سرمایه گذاری در اتریش

شرایط جذاب سرمایه گذاری:

  • کشور اتریش چهارمین کشور برتر اقتصادی جهان
  • زیر ساخت بسیار توسعه یافته
  • مدیریت عمومی کارآمد

ثبات و امنیت اجتماعی:

  • ثبات سیاسی بسیار بالا و سیستم مورد اطمینان و قانونی
  • ارتباط خوب و مؤثر میان کارفرما و کارگر
  • نرخ اعتصاب پایین
  • امنیت شخصی بالا

مزایای مالیاتی:

  • پایین بودن نرخ مالیاتی
  • برنامه ی جذاب مالیات گروهی
  • قانون مالیاتی اتریش این اجازه را می دهد بار مالیاتی نیز کاهش یابد
  • هیچ مالیاتی هم بر دارایی ها و کسب و کار وارد نمی شود.

بهره وری و سودمندی:

  • بهره وری نیروی کار بالا به ازای هر کارمند

موقعیت مرکزی:

  • تجربه حدود 16000 سرمایه گذاری مشترک با سایر کشورهای اروپایی
  • مرکز هماهنگی شرق اروپا برای حدود 1000 کمپانی خارجی
  • فرودگاه وین یکی از مراکز اصلی و مهم اتصال اروپای شرقی و همچنین اروپای مرکزی می باشد.

علاوه بر مزایای مالی سرمایه گذاری در اتریش بد نیست نکات دیگری را در خصوص مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش بدانید. قوانین اخذ اقامت اتریش و به طور کلی قوانین مهاجرت به اتریش اخیراً تغییر کرده است. به این علت که اتریش بتواند یک برنامه ویزای مهاجرتی بسیار جذاب را برای ایجاد انگیزه بیشتر اتباع خارجی ایجاد کند. در نتیجه این افراد تشویق می شوند تا منابع خود را به کشور اتریش تخصیص دهند.

این کشور در حال حاضر دارای برنامه شهروندی سریع است؛ یعنی متقاضیان مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش به شرط واجد شرایط بودن، می توانند یک گذرنامه اتریشی دریافت کنند؛ البته این پاسپورت برای مدت کوتاهی مثلاً یک سال اعتبار دارد؛ اما حسنش در این است که نیازی به اولین اقامت دائم ندارد.

خدماتی که کشور اتریش در اختیار سرمایه گذاران و متقاضیان مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش قرار می دهد، عبارتند از:

  • همکاری و معاضدت برای یافتن سرمایه گذاری مناسب و شایسته در اتریش
  • توصیه و مشاوره های حرفه ای در خلال پروسه ی سرمایه گذاری
  • ارتباط با شرکای سرمایه گذاری مشترک در اتریش
  • ارتباط با مقامات صالحه ی کشور
  • کمک و یاری برای باز کردن حساب بانکی در اتریش
  • کسب اطلاعات فردی از شخص متقاضی به طرق و شیوه های مختلف
  • پیگیری درخواست تا زمان تصویب و اعطای شهروندی

سرمایه گذاری در اتریش و سخن پایانی

مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش را به طور مفصل برای شما عزیزان توضیح دادیم. اکنون دیگر از قوانین اخذ اقامت اتریش، هزینه زندگی در اتریش و بسیاری موارد دیگر آگاه شده اید؛ در نتیجه به راحتی می توانید برای اخذ اقامت اتریش از طریق سرمایه گذاری اقدام کنید. اگر در خصوص شرایط اخذ اقامت در اتریش سوال یا ابهامی برایتان باقی مانده می توانید آن را زیر همین مقاله ثبت کنید. در این صورت در اسرع وقت پاسخ خود را می یابید.
از سوی دیگر همواره فرصت مشاوره تلفنی رایگان با کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان فراهم است؛ بنابراین در پروسه مهاجرت اقامت سرمایه گذاری اتریش هیچگاه تنها نیستید. حتی اگر تجربه ای در خصوص سرمایه گذاری در اتریش یا سایر روش های مهاجرتی دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

✳️ انواع روش های سرمایه گذاری در اتریش چیست؟

خرید ملک، ثبت شرکت، کارآفرینی، خود اشتغالی (Self Employed )، خود حمایتی ( اقامت از طریق تمکن مالی )، خرید سهام ( اوراق قرضه )

✳️ مدارک سرمایه گذاری در اتریش چیست؟

سند ملکی
فیش حقوقی
سند سهام و غیره.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به گرجستان مهاجرت به گرجستان

مهاجرت به گرجستان دارای روش هایی است که هر کدام شرایط خاص خود را دارند و آگاهی کامل از آنها ...

مهاجرت از طریق ویزای کار مهاجرت از طریق ویزای کار

مهاجرت از طریق ویزای کار و شرایط کار در کشورهای مختلف در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد...

مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو مهاجرت تحصیلی | اعزام دانشجو

مهاجرت تحصیلی و شرایط تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین المللی در این مطلب مورد بررس...

نظرات کاربران
Call Now Button