مقاله ISI چیست ؟

قبل از تعریف مقاله ISI ، بهتر است بیان کنیم که مقاله علمی ، به مقاله ای گفته می شود که نتیجه تحقیق نظری یا علمی در مورد یک موضوع جدید ، توسط یک یا چند تحقق یا نویسنده حاصل می شود . در واقع  محقق نتیجه یافته های خود را در قالب مقاله برای علاقه مندان ارائه می کند . موسسه اطلاعات علمی (Institute for Scientific Information)  ISI مرکزی است که مهمترین مجلات علمی را پوشش می دهد و تعداد مجلات این پایگاه علمی ثابت نیست زیرا ممکن است یک مجله در یک زمان جز مقالات ISI باشد ولی پس از مدتی به دلیل کاهش اعتبارعلمی از این موسسه حذف شود . هر سال تعداد زیادی مجله جهت بررسی اعتبار علمی به این موسسه ارسال می شود و از میان آنها تعداد کمی مورد تایید قرار می گیرد . موسسه ISI به بررسی اعتبار علمی مقالات می پردازد . نگارش مقالات علمی ، یکی از مهمترین راه های تولید علم در جهان می باشد و نوشتن مقاله نیازمند تحقیقات و پژوهش های پژوهشگرانی است . یکی از روش های انتشار اطلاعات علمی ، چاپ مقاله در مجالات مختلف بین المللی و ISI می باشد و هر اندازه کیفیت مقاله ای بالا باشد ، شانس پذیرش و چاپ آن در مجلات معتبر و قوی بیشتر می باشد . در کشور ایران نیز چاپ مقاله در مجلات ISI برای دانشجویان مقاطع تحصیلی و افرادی که قصد دارند رزومه علمی خود را تقویت کنند ، جایگاه ویژه ای دارد لذا در این مقاله باید بدانیم که مقاله ISI چیست و نحوه نگارش یک مقاله ISI به چه صورت است و چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا مورد تایید قرار بگیرد .

مقاله ISI چیست چگونگی ارزیابی یک مقاله ISI

هریک از پایگاه های اطلاعات علمی برای ارزیابی مجلات ، شرایط مخصوص به خود را دارند و بر طبق آن شرایط بار علمی مجلات را بررسی می کنند لذا در انتخاب مجله مناسب برای مقاله خود بایستی مواردی را در نظر گرفت. موسسه ISI برای ارزیابی مقالات خود سه شاخصه اصلی دارد:

  • ضریب تاثیر (Impact factor)

شاخص ضریب تاثیر یا ایمپکت فاکتور از جمله مهمترین شاخص های ارزیابی مجلات در پایگاه ISI می باشد . این شاخص برای یک مقاله تعیین نمی شود بلکه کلیه مقالات چاپ شده مجله مد نظر قرار می گیرد . با این وجود محققین همواره در تلاش هستند که اعتبار علمی مقاله ببرند تا بتوانند مقاله خود را در مجله ای با ضریب تاثیر بالا به چاپ برسانند . این شاخص فقط در مورد نشریات نمایه ‌شده در بانک اطلاعاتی Web of Science و توسط موسسه ISI محاسبه و منتشر می ‌شود . بدین ترتیب فقط مجلات ISI دارای ضریب تاثیر واقعی هستند که این شاخص تحت عنوان JCR شناخته می شود . البته موسسه سایماگو وابسته به اسکوپوس نیز ایمپکت فاکتور مجلات را محاسبه می نماید که جزو ایمپکت های معتبر بوده و تحت عنوان SJR شناخته می شود. شاخص ضریب تاثیر یک مجله در یک سال مشخص، از تقسیم تعداد مقالات ارجاع‌ کننده (استنادات) به مقالات منتشر شده آن مجله در دو سال قبل از آن، برکل مقالات منتشر شده در آن مجله در همان دوره زمانی 2 ساله به دست می ‌آید. به این ترتیب میانگین فراوانی استناد به یک مقاله در مجله مورد نظر محاسبه می شود و به بیان ساده می توان گفت Impact Factor بیان ‌گر آن است که به طور متوسط، هرمقاله منتشر شده  در یک مجله چند بار مورد ارجاع قرار گرفته است. (در یک بازه زمانی 2 ساله)

  • شاخص فوری یا ضریب آنی  (Immediacy index)

دومین شاخصی که برای ارزیابی مجلات در موسسه ISI  کاربرد دارد شاخص فوری یا آنی می باشد . شاخص فوری یا ضریب آنی ، یک مجله عبارت است از تعداد ارجاعات به مقاله های منتشر شده مجله در سال مورد ارزیابی ، تقسیم بر تعداد مقاله های منتشر شده در همان سال مجله مذکور.

  • نیمه عمر ارجاعات به مجله یا نیمه عمر استناد  (Cited Half-Life)

نیمه عمر ارجاعات به مجله ، مدت زمانی را که نیمی از کل استنادات به آن مجله انجام گرفته است ، نشان می دهد و بالا بودن این شاخص برای یک مجله نشانه ماندگاری زیاد مقاله های آن مجله می باشد . اگر نیمه عمر استناد یک مجله پایین باشد بدین معناست که مقاله های این مجله ارزش خود را برای ارجاع داده شدن خیلی زود از دست داده اند و تنها به مقالات جدید این مجله ارجاع داده شده است.

لازم به ذکر است که هر ساله مجله هایی که تحت پوشش پایگاه اطلاعات علمی (ISI ) می باشند از طریق سه شاخص بالا مورد ارزیابی قرار می گیرند و نتایج این ارزیابی درگزارش های ارجاع مجله (JCR) اعلام می شود .

 مقاله ISI چیست روش های تشخیص یک مقاله ISI

ساده ترین روش برای دانستن ISI بودن یک مجله، جستجوی مجله در داخل سایت تامسون رویترز (Thomson Reuters)  با آدرس لینک http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/ می باشد . برای جستجوی یک مجله در سایت تامسون رویترز بایستی مراحل زیر را طی کرد :

  1. برای شروع جستجو ابتدا وارد سایت تامسون رویترز شده و مجله را با ISSN یا نام آن جستجو کرد .
  2. اگر مجله در حال جستجو در لیست مجلات ISI باشد که آن را نشان می دهد در غیر این صورت پیغام خطا می دهد.

 مقاله ISI چیست مزایای مقاله ISI نسبت به سایر مقالات

هر یک از مجلات علمی اعتبار مخصوص به خود را دارند و در دانشگاهها و مراکز علمی مختلف امتیازهای مختلفی را برای دانشجویان و محققان کسب می نمایند اما مقالاتی که در مجلات ISI  به چاپ می رسند، به دو دلیل زیر از اعتبار بالاتری برخوردارند و به نوعی مزایای مقاله ISI نسبت به سایر مقالات است :

  • ارائه شدن مقاله در سطح بین المللی

هنگامی فردی با صرف زمان و انرژی تحقیقی انجام می دهد و دستاوردهای علمی خود را به صورت مقاله در می آورد بالطبع تمایل دارد مقاله خود را در جایی منتشر کند که مطابق یک استاندارد مشخص باشد و مورد استفاده تعداد زیادی از علاقه مندان قرار بگیرد و برای رسیدن به این هدف بهترین گزینه ، چاپ مقاله در مجلات ISI است و در واقع مقالات ISI یکی از معیارهای بین المللی برای سنجش سطح علمی نویسندگان و محققین می باشند .

  • بررسی و داوری مقاله توسط داوران متخصص و با تجربه

مقالاتی که به مجلات ISI ارسال می شوند توسط داوران خبره و متخصص همان رشته مورد بررسی قرار می گیرند و این کار برای نویسنده مقاله یک فرصت خوبی می باشد تا ایرادات یا نقاط قوت مقاله خود را بداند و در جهت رفع آنها اقدام نماید.

  • داشتن امتیاز بالای مقاله ISI  در مصاحبه دکترا و ارتقاء علمی

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا چه در داخل کشور و چه در خارج از ایران  را دارند و همچنین افرادی که قصد تقویت رزومه علمی خود را دارند نیازمند چاپ حداقل یک مقاله ISI می باشند .

مقاله ISI چیست

مقاله ISI چیست

  مقاله ISI چیست نحوه نوشتن مقاله ISI

مقالات تحقیقاتی و علمی روشی می باشد که دانشمندان و نویسندگان برای برقراری ارتباط با سایر نویسندگان و افراد در مورد نتایج تحقیقات خود ارائه می کنند.در نگارش مقاله بایستی یک شیوه منطقی منظمی رعایت شود. انتشار نتایج تحقیقات و یافته های علمی بخش جدایی ناپذیر یک فرآیند تحقیق می باشد ، بنابراین مقاله ای که برای چاپ به مجله ای ارسال می شود بایستی یک فرم استاندارد و سبک مشخصی داشته باشد تا سایر محققین و خوانندگان راحت تر بتوانند از آن استفاده کنند و افرادی که برای اولین بار می خواهند مقاله علمی بنویسند شاید نگارش مقاله در سبک علمی ، سخت باشد اما این یک کار غیر ممکن نیست و هر نویسنده تازه کاری با مطالعه می تواند یک مقاله علمی خوبی را بنویسد.

لازم به ذکر است که نگارش مقاله ISI با نگارش مقالات دیگر متفاوت می باشد و دارای استاندارهایی است و اگر فردی قصد دارد برای مقاله ISI خود از مجلات ISI پذیرش بگیرد لازم است در نوشتن مقاله این استانداردها رعایت شود عبارتند از :

  • انتخاب موضوع و عنوان مناسب و جدید برای مقاله : عنوان مقاله باید خاص ، واضح و بدون ابهام ، کوتاه ،جامع و گویای محتوای اصلی مقاله باشد.
  • ثبت اسامی نویسندگان مقاله به همراه افیلیشن : اسامی نویسندگانی که در نگارش مقاله شرکت داشته اند باید به طور کامل ذکر شود . همچنین نویسنده اصلی که مسئول ارتباط با خوانندگان می باشد باید مشخص شده و آدرس کامل و شماره تلفن وی در اختیار خوانندگان قرار گیرد و ترتیب نام نویسنگان چگونه باید باشد به برآیند تصمیم و رایزنی گروه نویسندگان بستگی دارد.
  • نوشتن چکیده مختصر و مفید : پس از عنوان ، مهمترین بخش مقاله که بیشتر مورد توجه خوانندگان قرار می گیرد چکیده می باشد که خلاصه ای از قسمتهای مهم تحقیق است . در نوشتن چکیده در مورد مقدمه ، اهداف ، متدها و روشهای مورد استفاده در تحقیق و نتایج تحقیق به طور خلاصه توضیحاتی داده می شود . چکیده مقاله بایستی به قدری جذاب باشد که علاوه بر اینکه خواننده با خواندن آن متوجه شود که مقاله درباره چیست ، خواننده را مشتاق به خواندن کل مقاله کند.
  • نوشتن کلمات کلیدی مناسب : کلمات کلیدی بعد از چکیده و قبل از مقدمه نوشته می شود که متشکل از 3 الی 10 کلمه یا عبارت کوتاه کلیدی مرتبط با موضوع اصلی مقاله می باشد .
  • نوشتن مقدمه مقاله : مقدمه مقاله یک مقاله پژوهشی ضمن بیان مسئله و تشریح موضوع به آن مسئله پاسخ می دهد که ارزش مطالعه حاضر برای انجام آن چه بوده است. در واقع با مطالعه مقدمه یک مقاله پژوهشی، خواننده با مسئله تحقیق آشنا شده و ضرورت انجام پژوهش را درک می نماید .
  • بیان مساله و هدف تحقیق
  • نوشتن روش تحقیق : در قسمت روش تحقیق چگونگی و روش انجام پژوهش توضیح داده می شود. همچنین نمونه های مورد بررسی، چگونگی نمونه گیری، جامعه هدف، مراحل اجرائی پژوهش و نحوه تجزیه و تحلیل داده ها آورده می شود .
  • نوشتن نتایج تحقیق : در این قسمت نتایج به دست آمده از پژوهش ذکر می شود و نتایج کلیدی مطالعه باید با کلمات روان و دقیق و بدون بزرگ نمایی ذکر گردد . استفاده از اعداد، جداول و نمودارها کمک ارزنده ای به ارائه مطلب به طور ساده تر می کند اما لازم است داده های جداول و نمودارها به طور کامل تشریح شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند . لازم به ذکر است که در مواردی که از روش ها و آزمون های آماری برای بررسی نتایج و تحلیل داده ها استفاده شده باشد، باید نوع آن نیز ذکر شود.
  • بحث و نتیجه گیری : در قسمت بحث و نتیجه گیری به تفسیر نتایج ارائه شده پرداخته می شود . همچنین می توان به مقایسه نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر با نتایج سایر مطالعه ها پرداخت و با توجه به مجموعه شواهد نتیجه گیری کرد و در صورت لزوم می توان پیشنهادهایی برای انجام مطالعات بهتر و کامل تر در آینده ارائه داد.
  • تقدیر و سپاسگذاری
  • فهرست منابع تحقیق :  منابع مقاله به دو صورت داخل متن و آخر مقاله ذکر می شود و کلیه منابع و مراجع استفاده شده در مقاله باید کاملا دقیق نوشته شوند . برای برای نوشتن منابع به منابع مقالات منتشر شده توجه کرد . اگر در مقاله از یک مقاله فارسی استفاده شود بایستی سال هجری شمسی را به سال میلادی تبدیل کرد .

مقاله ISI چیست ایندکس شدن یک مقاله ISI

برای فهمیدن ایندکس شدن یک مقاله ISI باید توجه کرد جستجوی خود سایت تامسون رویترز زیاد دقیق نیست و گاهی وقت ها نام نشریات را نمی آورد اما کافی است که نام نشریه را به شکل زیر در Google وارد کرد :

 “Journal Name” site:thomsonreuters.com

یا اینکه به جای نام مجله، ISSN  مجله را در Google  جستجو کرد

 “ISSN: 0378-4266” site:thomsonreuters.com

گروه آتیه آفرینان ایرانیان مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
بهترین سایت‌ های کاریابی بین المللی بهترین سایت‌ های کاریابی بین المللی

جستجوی کار در خارج از کشور کار آسانی نیست، ولی به لطف سایت‌ های کاریابی این کار ساده‌تر شد...

تحصیل در خارج از کشور تحصیل در خارج از کشور

تحصیل در خارج از کشور به ویژه در کشورهای اروپایی مزایای زیادی برای دانش آموزان و دانشجویان ...

استخدام در آتیه آفرینان استخدام در آتیه آفرینان

استخدام در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان برای درخواست مصاحبه و همکاری با موسسه آتیه آفرینان ا...

نظرات کاربران
Call Now Button