معادل سازی مدارک در ترکیه با تمام جزئیات، در این مقاله مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد. برای افرادی که قصد دارند به ادامه تحصیل در ترکیه بپردازند و یا مشغول کار شوند، مطالعه و بررسی دقیق شرایط و نحوه معادل سازی مدارک می تواند شرایط را برای افراد متقاضی آسان تر نماید.

در سال های اخیر افراد زیادی خواهان تحصیل و کار در کشور ترکیه بوده اند و مهاجرت های فراوانی در این خصوص صورت گرفته است. از این رو متقاضیان مهاجرت به ترکیه نیاز به بررسی معادل سازی مدارک در ترکیه دارند که در این راه ممکن است سوالات بسیاری از این قبیل ذهن افراد را به خود مشغول نماید.
همچنین برای پاسخ بهتر به سوالات خود در رابطه با تحصیل یا کار در ترکیه می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید.

حتما بخوانید: آموزش زبان ترکی استانبولی

معادل سازی مدارک در ترکیه

حتما بخوانید: آزمون YOS و آزمون SAT ترکیه

معادل سازی مدارک در ترکیه و شرایط عمومی

کشور ترکیه از موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی برخوردار می باشد زیرا در دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است. ترکیه با کشورهای بسیاری از جمله ایران، عراق، سوریه، یونان، قبرس، بلغارستان، نخجوان آذربایجان، ارمنستان و گرجستان همسایه است. پایتخت این کشور شهر آنکارا و بزرگترین شهر آن استانبول است که توریست های بسیاری را به خود جلب نموده است.  

زبان رسمی این کشور ترکی می باشد و افرادی که به زبان ترکی استانبولی تسلط داشته باشند می توانند بهتر مراودات و نیازهای روزانه خود را برطرف نمایند. واحد پول ترکیه لیر و دین رسمی ترکیه نیز اسلام است. اقامت ترکیه و مهاجرت به ترکیه امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است به طوری که در سال های اخیر، ترکیه میزبان مهاجران زیادی بوده است.
شمار زیادی از مهاجران نیز به مقصد کار و تحصیل به این کشور سفر کرده اند. در یک دهه گذشته، ایران در بین پنج کشور نخست بوده  که بیشترین گردشگر را به کشور ترکیه داشته است.

از این رو سفر ایرانیان به کشور ترکیه می تواند به  یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روی درآمد و اقتصاد ترکیه باشد. در کشور ترکیه با داشتن دانشگاه های معتبر در سطح جهان و امکانات رفاهی و آموزشی مناسب همچنین به دلیل هزینه های مقرون به صرفه نسبت به سایر کشورهای اروپایی ادامه تحصیل در ترکیه مورد توجه بیشتر متقاضیان قرار گرفته است.
متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل یا کار در کشور ترکیه را دارند، باید مدارک خود را معادل سازی نمایند. زیرا کشور ترکیه هیچ مدرک تحصیلی که در خارج از ترکیه اخذ شده باشد را به رسمیت نمی شناسد و اجازه کار و یا ادامه تحصیل با آن مدرک را به فرد نمی دهد.
به همین منظور افراد برای استفاده از مدارک خود در هر مقطع، رشته و زمینه ای که باشد، باید مدارک خود را برای استفاده در کشور ترکیه، معادل سازی نمایند.

معادل سازی مدارک در ترکیه و شرایط عمومی

معادل سازی مدارک در ترکیه چیست؟

معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه یکی از روش های تأیید مدارک تحصیلی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور  یا ارائه برای اخذ پیشنهاد شغلی می باشد. متقاضیانی که قصد تحصیل در کشور ترکیه و در تمام مقاطع تحصیلی را دارند باید برای معادل سازی مدارک خود اقدام نمایند. به این معادل سازی مدارک در ترکیه، دنکلیک گفته می شود.
عموما دنکلیک، توسط وزارت آموزش و پروش ترکیه، در صورتی که متقاضی خواهان تطبیق دروس خود از دوره ابتدایی تا دبیرستان خود باشد و همچنین سازمان آموزش عالی ترکیه (yok)، در صورتی که متقاضی درخواست تطبیق واحد های دانشگاهی خود را داشته باشد، درخواست دنکلیک یا معادل سازی مدارک را می نماید.
در بیشتر مواقع، افرادی که به قصد ادامه تحصیل و یا حتی کار در ترکیه به این کشور مهاجرت می نمایند. نیازمند دنکلیک مدارک خود هستند.

زیرا باید نشان دهند که مدارک تحصیلی آنها در ترکیه به رسمیت شناخته شده می باشد. در واقع دنکلیک به برگه معادل سازی مدارک اخذ شده از خارج از کشور توسط وزارت آموزش و پرورش (برای دوره ابتدایی تا دبیرستان) یا سازمان آموزش عالی (برای مدارک دانشگاهی) نیز می گویند.
این برگه نشان دهنده این است که مدرک دریافتی افراد از مراکز آموزشی خارج از ترکیه معادل مدرک صادره در همان مقطع از سوی مدارس و دانشگاه های ترکیه می باشد که برای ادامه تحصیل یا کار‌ کردن در ترکیه الزامی می باشد.

معادل سازی مدارک در ترکیه چیست؟

شرایط معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

با توجه به قوانین صادر شده در کشور ترکیه در سیستم آموزش عالی ترکیه، مسؤل معادل سازی و تطابق مدارک تحصیلی متقاضیان برای صدور مجوز کار و ادامه تحصیل است.
معادل سازی مدارک سبب می شود تا متقاضیان در رشته های دلخواه خود، در دانشگاه های ترکیه به ادامه تحصیل بپردازند. همچنین می توانند با در دست داشتن مدرک معادل سازی در حوزه تخصصی حرفه ای خود در این کشور مشغول کار و اشتغال شوند.
افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور ترکیه را دارند، باید دارای مدرک معتبر از دانشگاه های ترکیه و یا دانشگاه های خارج از ترکیه باشند.
از این رو اگر مدرک تحصیلی متقاضی مورد تأیید دانشگاه های ترکیه قرار نگیرد، باید در این کشور معادل سازی شود. در صورتی که متقاضیان دارای برگه معادل سازی مدارک تحصیلی خود باشند، می توانند برای تحصیل و یا کار در کشور ترکیه اقدام نمایند.

همچنین متقاضیان دارای مدرک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه های خارج از کشور ترکیه، باید تأییدیه مدرک تحصیلی خود را برای کار و ادامه تحصیل در کشور ترکیه از شورای آموزش عالی ترکیه YOK اخذ نمایند. معادل سازی مدارک تحصیلی از پایه ابتدایی الی دبیرستان در ترکیه توسط وزارت آموزش و پرورش این کشور صورت می پذیرد.
به طور کلی مدت زمان معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه بر اساس رشته های تحصیلی متفاوت می باشد. مدت زمان معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه گاهی ممکن است تا 1 سال به طول بیانجامد. اما به طور معمول برای رشته های دیگر به حدود 3 ماه تا 6 ماه زمان نیاز دارد.

معادل سازی مدارک ابتدایی تا دبیرستان در ترکیه

معادل سازی مدارک ابتدایی تا دبیرستان برای متقاضیانی که بخواهند در مقطع کارشناسی و کاردانی وارد دانشگاه های ترکیه شوند، امری ضروری می باشد. معادل سازی مدارک ابتدایی تا دبیرستان، توسط وزارت آموزش و پرورش (Milli Eğitim Bakanlığı-MEB) کشور ترکیه صادر می شود. این معادل سازی به صورت کاملا رایگان قابل دریافت است.
لازم به ذکر است که مدت تحصیلات قبل از دانشگاه در کشور ترکیه 12 سال می باشد و افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع فوق دیپلم و لیسانس را داشته باشند، طبق سیستم قدیم، باید دارای مدرک پیش دانشگاهی باشند.

افرادی که طبق سیستم جدید آموزش ایران بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی تحصیلات مقطع دبیرستان خود را به اتمام می رسانند، کافی است آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات کل دوره خود را داشته باشند تا بتواند مدرک معادل دنکلیک را دریافت نمایند.

معادل سازی مدارک ابتدایی تا دبیرستان در ترکیه

معادل سازی مدارک دانشگاهی در ترکیه

افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه های کشور ترکیه را دارند باید مدارکی که در مقاطع قبلی از دانشگاه های خارج از ترکیه اخذ کرده اند را در این کشور معادل سازی نمایند.
معادل سازی مدارک دانشگاهی، توسط سازمان آموزش عالی کشور ترکیه (Yüksek Öğretim Kurumu-YÖK) صادر می گردد. برای مورد استفاده قرار دادن مدرک اخذ شده یا ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری الزامی می باشد.
متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، در صورتی که آخرین رشته تحصیلی افراد جزو گروه پزشکی نباشند، اخذ مدرک شناخته شدن (Tanınırlık Belgesi) کافی می باشد و نیاز به دریافت معادل سازی کامل نخواهد بود. 
این مدرک که از طرف سازمان آموزش عالیه ترکیه صادر خواهد شد، در واقع نشان دهنده این می باشد که این سازمان دانشگاه یا مرکزی که صادر کننده مدرک تحصیلی فرد می باشد را به رسمیت شناخته است.

همچنین مدارک صادر شده از طرف این مرکز  نیز، مورد قبول این سازمان خواهد بود. اما اگر متقاضیان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در صورتی که آخرین رشته تحصیلی افراد جزو گروه پزشکی باشد و یا افرادی که قصد کار در ترکیه با مدارک اخذ شده از خارج از کشور را داشته باشند، معادل سازی مدارک به صورت کامل، الزامی می باشد.
لازم به ذکر است برای اقدام در جهت معادل سازی مدارک مربوط به دانشگاه ها، به‌ صورت آنلاین صورت می پذیرد. متقاضیان می توانند با مراجعه به آدرس denklik.yok.gov.tr اقدام به درخواست دنکلیک مدارک خود نمایند.
دریافت مدرک  شناخته شدن (Tanınırlık Belgesi) از طریق ارسال پستی انجام پذیر خواهد بود. برای این منظور باید هزینه مورد نظر را پرداخت کرد.

مدارک مورد نیاز برای معادل سازی مدارک در ترکیه

متقاضیان برای معادل سازی مدارک خود در کشور ترکیه نیاز است که مدارک مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش ترکیه را آماده سازی نماید. از این رو قبل از این که پروسه تطبیق مدارک تحصیلی خود را شروع شود، به موارد زیر نیاز می باشد:

  • اصل دیپلم و یا کپی برابر اصل آن که به صورت محضری آماده شده باشد. (منظور از دیپلم در اینجا، دانشنامه ای می باشد که می تواند دیپلم، پیش دانشگاهی، دانشنامه کارشناسی و یا کارشناسی ارشد و دکتری باشد.)
  • ترجمه رسمی اصل دیپلم به زبان ترکی
  • کپی از اصل دیپلم و ترجمه های رسمی آن
  • برای معادل سازی مدارک تحصیلی که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اخذ شده باشد علاوه بر اصل دانشنامه ضمایم رسمی و محضری آنها نیز لازم است.
  • کارت اقامت یا برگه راندوو
  • اصل پاسپورت
  • پر کردن فرم معادل سازی
  • یک سری کپی از تمام موارد ذکر شده
  • یک قطعه عکس
  • واریز هزینه های معادل سازی
  • فرم درخواست معادل سازی مدرک در ترکیه (این مدرک را باید از اداره آموزش و پرورش ترکیه دریافت و تکمیل نمود.)

لازم به ذکر است که بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان آموزش و پرورش ترکیه، به طور کلی امور مربوط به معادل سازی فقط از طریق دریافت وقت قبلی یعنی راندوو از طریق سیستم امکان پذیر است. در غیر این صورت بدون داشتن وقت به مراجعه کنندگان  پاسخ داده نمی شود.

مدارک مورد نیاز برای معادل سازی مدارک در ترکیه

معادل سازی مدارک پزشکی در ترکیه

افرادی که قصد ادامه تحصیل در دوره های تخصصی پزشکی در کشور ترکیه را داشته باشند، باید روند معادل سازی مدرک پزشکی خود را در کشور ترکیه، برای تحصیل دوره های تخصصی پزشکی طی نمایند.
همچنین برای افرادی که در رشته های پزشکی فارغ التحصیل شده باشند نیز، فارغ از این که مدرک تحصیلی خود را از کدام کشور دریافت کرده باشند، باید در آزمون STS شرکت نمایند.
به همین منظور برای معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه باید در آزمون STS، از مجموع 100 امتیاز حداقل 40 امتیاز را اخذ کرده باشند. در غیر این صورت نمی توانند مدارک خود را معادل سازی نمایند.
علاوه بر افرادی که دارای مدرک پزشکی می باشند، متقاضیانی که دارای مدرک دندانپزشکی نیز باشند، می توانند در آزمون STS شرکت و امتیاز لازم را کسب نمایند.

این آزمون هر سال، دو بار توسط سازمان سنجش آموزش ترکیه OSYM برگزار خواهد شد. این آزمون به زبان ترکی و به صورت کتبی برگزار می شود. افرادی که دارای مدرک پزشکی باشند، می توانند برای معادل سازی مدرک پزشکی خود در ترکیه، از طریق وب سایت YOK اقدام نمایند.
همچنین می توانند مدارک لازم را برای این وب سایت ارسال نمایند. لازم به ذکر است که متقاضیان ایرانی که از دانشگاه های ترکیه در رشته پزشکی، دندانپزشکی و رشته های دیگر فارغ التحصیل شده باشند، نیاز به معادل سازی مدارک تحصیلی برای کار و ادامه تحصیل در ترکیه نخواهند داشت.

معادل سازی مدارک دندانپزشکی و داروسازی در ترکیه

افرادی که مدارک دندانپزشکی خود را از کشورهای خارج از ترکیه اخذ کرده باشند و قصد کار و یا ادامه تحصیل در رشته تخصصی دندانپزشکی را داشته باشند، باید روند معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه را انجام دهند. به همین سبب این افراد باید در آزمون  STS شرکت نمایند و از مجموع 100 امتیاز حداقل 40 امتیاز را کسب نمایند.

همچنین افرادی که مدرک داروسازی خود را در خارج از کشور ترکیه دریافت نموده باشند و قصد کار و یا ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه را داشته باشند نیز باید مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی خود را در کشور ترکیه انجام دهند. داروسازان برای معادل سازی مدارک خود باید در آزمون های شفاهی و مصاحبه های علمی امتیاز لازم را کسب نمایند.

معادل سازی مدارک دندانپزشکی و داروسازی در ترکیه

معادل سازی مدارک مهندسی و حقوق

افرادی که در رشته های مهندسی و معماری خارج از کشور ترکیه تحصیل کرده باشند، باید مراحل معادل سازی مدارک تحصیلی خود را در کشور ترکیه انجام دهند. از جمله این مراحل شرکت در آزمون STS-2 است که متقاضیان باید از مجموع 100 امتیاز این آزمون حداقل امتیاز 40 را کسب نمایند.

اما نحوه معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه برای فارغ التحصیلان رشته حقوق کمی دشوارتر از دیگر رشته ها می باشد. زیرا فارغ التحصیلان رشته حقوق علاوه بر شرکت در آزمون STS ، باید تعدادی از واحد های درسی خود را در دانشگاه های ترکیه طی نمایند.
زیرا برخی از قوانین در هر کشوری می توانند در زمینه های مختلف کمی متفاوت باشد. از این رو فارغ التحصیلان رشته حقوق باید به مطالعه برخی از قوانین مخصوص به کشور ترکیه را نیز مورد مطالعه قرار دهند و نمره قبولی نیز در آزمون آنها داشته باشند. فارغ التحصیلان رشته حقوق باید در آزمون STS حداقل امتیاز لازم را نیز دریافت نماید.

آزمون STS چیست؟

موسسه STS TURKEY یک شبکه علمی پژوهشی در کشور ترکیه می باشد که به منظور مطالعات علوم و فناوری شکل گرفته است. این موسسه در سال 2017 میلادی، به عنوان سکویی برای ایجاد شبکه ترکی در بین محققان با علاقه به مطالعه علم، فناوری و پزشکی در جامعه ترکیه تأسیس شد.

این آزمون در حقیقت برای معادل سازی مدارک به کار می رود و در کشور ترکیه برای کار در ترکیه جایگاهی بنیادین دارد. بهبود ارتباطات و تبادل اطلاعات دانشمندان در این زمینه های علمی در ترکیه، تسهیل ارتباط بین دانشمندان، حمایت از رویکرد بین رشته ای به STS با استفاده از روش های مختلف، از اهداف این موسسه به شمار می آیند.
از دیگر هدف هایی که این موسسه در نظر داشت، ترویج STS در ترکیه با برگزاری همایش ها، همچنین حمایت از رویداد ها و نشریات مختلف، از این رو دید و انتشار روش STS در ترکیه می باشد.

تعامل و پشتیبانی از تدریس در مورد موضوعات در همه سطوح، کمک به توسعه مهارت های مرتبط با STS در بین محققان و نامزد های دکتری، از جمله دانش نظری و دانش روش شناختی نیز از دیگر هدف هایی است که این موسسه برای بهبود عملکرد خود در پیش گرفته است.
از این رو آزمون STS نماینده جامعه ترکیه در سطح ملی و بین المللی می باشد. علاوه بر این، با تشویق گفتگو بین علوم اجتماعی و طبیعی و همچنین بین دانشمندان و جامعه، بر اهمیت روز افزون علم و فناوری در جامعه تاکید می نماید.
عضویت در شبکه STS TURKEY برای هر کسی که علاقه مند به درک تحولات علم، فناوری یا پزشکی در رابطه با زمینه های اجتماعی آنها باشد، ممکن می شود. در واقع این آزمون تمرکز، درک وابستگی متقابل علم، فناوری، پزشکی و جامعه می باشد. این آزمون برای معادل سازی مدارک پزشکان و دندانپزشکان عمومی در سازمان آموزش عالی YOK برگزار می شود.

آزمون STS

شرایط شرکت در آزمون STS ترکیه

آزمون STS TURKEY دارای دو مرحله می باشد. در مرحله اول آزمون به صورت پایه ای و در مرحله دوم آزمون به صورت تخصصی و علوم بالینی، از افراد متقاضی برگزار می گردد.
همچنین برای شرکت در آزمون صدور گواهینامه آزمون STS ترکیه هیچ گونه محدودیت سنی وجود ندارد و در هر سنی داوطلبان می توانند آزمون دهند و این یکی از مزیت های این آزمون به حساب می آید. آزمون STS ترکیه به زبان ترکی برگزار می شود.
بنابراین برای شرکت در این آزمون متقاضی باید زبان ترکی را بلد باشد. جزوه این امتحانات نیز به زبان ترکی در دسترس قرار می گیرد. آزمون STS عموما شامل سوالات پزشکی می شود. این آزمون به صورت دو مرحله ای در نوبت صبح و عصر  می باشد و صرفا به صورت کتبی برگزار خواهد شد.

در این آزمون هیچ گونه تست عملی وجود نخواهد داشت. لازم به ذکر است که آزمون STS ترکیه دو بار در سال در تاریخ های مختلف برگزار می شود. در حقیقت آزمون STS ترکیه، آزمونی است که پزشکان خارجی باید برای معادل سازی مدرک خود باید از آن عبور نمایند. افرادی که دارای مدرک پزشکی و دندانپزشکی از دانشگاه های خارج از ترکیه هستند و قصد کار و طبابت و یا ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارند، باید در آزمون معادل سازی STS شرکت نمایند.
متقاضیان برای اطلاع از نحوه برگزاری و سوال های این آزمون می توانند به سایت osym.gov.tr مراجعه نمایند. هر ساله در این تاریخ ها دوره اول این آزمون در ماه فوریه و دوره دوم آن در ماه سپتامبر برگزار می شود. این آزمون در شهر آنکارا ترکیه برگزار می شود.

مشکلات عدم معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

بر طبق قوانین آموزش عالی در کشور ترکیه، متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه را داشته باشند، باید مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی خود را در ترکیه انجام دهند.
در غیر این صورت مجوز تحصیل در دانشگاه های ترکیه را نخواهند داشت. همچنین اگر متقاضی اقدام به معادل سازی مدرک خود نکند، اجازه تأسیس مطب و کار و طبابت در ترکیه را نخواهند داشت.

به همین منظور فارغ التحصیلان دانشگاه نیز برای کار در ترکیه باید مراحل معادل سازی مدارک تحصیلی خود را در ترکیه انجام دهند. اگرچه لازم به ذکر است که علاوه بر معادل سازی یا دنکلیک مدارک برای رشته های پزشکی، داشتن مجوز از وزارت بهداشت ترکیه نیز برای اجازه کار الزامی است.

 همچنین افرادی که در رشته ‌های مهندسی تحصیلات خود را به اتمام رسانده باشند، در صورتی که امور مربوط به تطبیق واحد را در کشور ترکیه انجام ندهند، به هیچ عنوان نمی‌توانند پروژه‌ها را امضا نمایند و یا در اتاق مهندسان ثبت ‌نام کنند.

مشکلات عدم معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

نکات مهم در مورد معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

افرادی که قصد دارند برای معادل سازی مدارک تحصیلی خود اقدام نمایند، باید قبل از اقدام، به موارد مهم توجه نمایند و آنها را بررسی کنند. نکات مهم در مورد معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه شامل موارد زیر می شود:

  • دانشجویانی که به صورت آنلاین در دانشگاه های ترکیه تحصیل می نمایند، نمی توانند معادل سازی را انجام دهند. بر اساس قوانین معادل سازی وزارت آموزش عالی ترکیه برای آموزش های الکترونیکی معادل سازی انجام نمی پذیرد.
  • از جمله مدارک لازم برای معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه دارا بودن مجوز اقامت تحصیلی است
  • دارا بودن مدرک زبان ترکی تومر برای معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه حائز اهمیت فراوانی می باشد.
  • متقاضیان از زمان ارسال مدارک برای معادل سازی در ترکیه تا اخذ تأییدیه مدارک فرصت دارند تا در دوره های آمادگی زبان ترکی شرکت نمایند.

مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه مراحلی دارد که متقاضی باید آنها را طی نماید. معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه از سال 1983 با هدف معادل سازی مدرک دیپلم دبیرستان، کارشناسی و دکتری انجام می پذیرد که شامل مراحل زیر می شود:

  • اولین مرحله در معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه، دریافت گواهی معادل سازی از سفارت ترکیه در ایران است.
  • دومین مرحله مراجعه متقاضی به دفتر مشاور تحصیلی سفارت ترکیه در ایران است.
  • در مرحله بعد متقاضی باید مدارک تحصیلی خود را ارسال نماید. همه مدارک تحصیلی متقاضی باید دارای مهر وزارت امور خارجه ایران باشد.
  • مدارک مورد بررسی قرار می گیرند و صحت آن مورد ارزیابی علمی دقیق قرار خواهند گرفت.
  • پس از تأیید صحت مدارک، کمیسیون تخصصی سازمان آموزش عالی ترکیه مدارک را بررسی می نماید.
  • نتیجه این بررسی به صورت رد مدارک، پذیرش و تأیید مدارک و یا شرکت در آزمون های ارزشیابی به متقاضی ارائه می شود.
  • در حدود 95% نتیجه بررسی مدارک به شرکت در آزمون های ارزشیابی منتهی می گردد.
  • یکی از مهم ترین آزمون های ارزشیابی مدارک تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه آزمون STS  می باشد.
  • متقاضی پس از معادل سازی و تایید مدارک تحصیلی می تواند برای ثبت نام در دانشگاه و یا امضای قرارداد کاری در ترکیه اقدام نماید.
مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

سخن پایانی

معادل سازی مدارک در ترکیه در این مقاله به صورت مفصل مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که قصد مهاجرت به ترکیه از طریق کار و تحصیل را دارید، باید با استفاده از معادل سازی مدارک در ترکیه، مدارک خود را در این کشور معادل سازی نمایید تا بتوانید به ادامه تحصیل بپردازید یا موفق به عقد قرارداد کاری خود در ترکیه شوید.
از آنجایی که در سال های اخیر، مهاجرت به ترکیه توسط ایرانیان بسیار افزایش پیدا کرده است، از این رو بر آن شدیم تا پیرامون این موضوع، برای مخاطبان همیشگی خود، به بررسی کامل معادل سازی مدارک در ترکیه بپردازیم.

سوالات متداول

معادل سازی مدارک برای رشته های پزشکی چرا اهمیت دارد؟

معادل سازی یا دنکلیک مدارک برای رشته های پزشکی، داشتن مجوز از وزارت بهداشت ترکیه نیز برای اجازه کار الزامی است.

آزمون STS برای چه منظوری برگزار می شود؟

این آزمون برای معادل سازی مدارک پزشکان و دندانپزشکان عمومی در سازمان آموزش عالی YOK برگزار می شود.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
کار در ترکیه کار در ترکیه

کار در ترکیه همواره مورد توجه بوده است و متقاضیان زیادی نیز از طریق کار قصد مهاجرت به ترکیه ...

تحصیل در ترکیه تحصیل در ترکیه

دانشگاه های کشور ترکیه اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی و مدرک علمی معتبری در تمام کش...

مهاجرت کاری به ترکیه مهاجرت کاری به ترکیه

مهاجرت کاری به ترکیه یکی از سریع ترین راه هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت جذب خود نم...

نظرات کاربران
Call Now Button