مالیات خرید خانه در ترکیه و انواع مالیات و هزینه های پیش رو در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که قصد مهاجرت به ترکیه یا سرمایه گذاری در املاک و مستغلات ترکیه را دارید، احتمالا با این قبیل سوالات مواجه می شوید.
مالیات خرید ملک در ترکیه چقدر است؟ چند نوع مالیات در زمان خرید خانه در ترکیه باید پرداخت شود؟ کدام مالیات ها توسط خریدار و کدام توسط فروشنده قابل پرداخت است؟ مالیات مربوط به ملک باید چگونه پرداخت شود؟

در این مطلب پاسخ کلیه سوالات ارائه می شود. این مقاله توسط موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده و در اختیار شما قرار گرفته است. امیدواریم مطالب ذکر شده برای شما کاربردی باشد.
در صورتی که به اطلاعات بیشتری در رابطه با مالیات خرید ملک در ترکیه نیاز داشتید، می توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کار در ترکیه برای ایرانیان کلیک کنید.

مالیات خرید ملک در ترکیه
مالیات خرید ملک در ترکیه

مالیات خرید ملک در ترکیه و شرایط عمومی آن

خرید ملک در ترکیه در سال های اخیر بسیار رشد پیدا کرده است. دولت ترکیه امکانات جدیدی برای خرید ملک در ترکیه ایجاد می کند. خرید خانه در ترکیه قوانین خاص خود را دارد. قبل از هر اقدامی بهتر است، با قوانین خرید ملک در ترکیه و هزینه های پیش روی آن آشنا شوید.
با خرید ملک در ترکیه به ارزش حداقل 250 هزار دلار می توان تابعیت این کشور را به دست آورد. این روش یک سرمایه گذاری مطمئن و آینده ای مطلوب برای خانواده محسوب می شود. به همین دلیل مهاجران زیادی ترکیه را برای زندگی انتخاب می کنند.

خرید ملک در ترکیه به ویژه خرید خانه در اکتبر 2018 به نسبت اکتبر 2017 به میزان 134.4 در صد رشد داشته است. در این سال خرید ملک به 6276 واحد رسید. علاوه برافزایش خرید ملک توسط افراد خارجی، شهروندان ترکیه نیز به بازار املاک جذب شده و خرید خانه توسط آن ها 19.2 در صد افزایش داشته است.
بیشترین در صد فروش مربوط به شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا، بورسا و یالووا بوده است. بیش از نیمی از خانه ها و املاک به فروش رسیده تازه ساخت می باشند. در ادامه در مورد هزینه های پیش رو برای خرید خانه به ویژه نرخ مالیات خرید خانه در ترکیه اطلاعات لازم را به شما ارائه می دهیم.

هزینه خرید ملک در ترکیه

یکی از موارد مهمی که هنگام خرید ملک در ترکیه ذهن افراد را مشغول می کند، هزینه های جانبی خرید ملک است. به طور کلی می توان گفت، 7 تا 8 در صد از قیمت کل خانه را باید برای تامین هزینه های جانبی در نظر گرفت.
این گونه هزینه ها تنها برای یک بار پرداخت می شود. هزینه های جاری مانند مالیات بر املاک در ترکیه و هزینه های نگهداری خانه به میزان قابل توجهی پایین است.

اگر بخواهیم این هزینه ها را با کشورهای اروپایی مقایسه کنیم، مبلغ مناسبی است. این مبلغ حدود یک سوم هزینه جانبی خانه در اسپانیا و یک چهارم هزینه ها در فرانسه است. به عنوان مثال اگر خانه ای به ارزش 200 هزار یورو خریداری کنید، باید برای هزینه های جانبی آن 15 هزار یورو در نظر بگیرید.

هزینه خرید ملک در ترکیه
هزینه خرید ملک در ترکیه

شرایط مالیات خرید ملک در ترکیه

قبل از خرید ملک در ترکیه باید درک کاملی از وضعیت مالیات در این کشور داشته باشید. در مرحله اول خرید خانه به شماره مالیاتی نیاز دارید. برای دریافت شماره مالیاتی باید درخواست خود را به اداره مالیاتی ارائه دهید. با همراه داشتن پاسپورت معتبر (ترجمه شده و تایید شده توسط دفتر اسناد رسمی) می توان شماره مالیاتی را دریافت کرد.

زمان خرید ملک در ترکیه مشمول مالیات معاملاتی مانند حق مالکیت سند، مالیات بر ارزش افزوده، حق تمبر و هزینه های اسناد رسمی می شوید. علاوه بر این، داشتن یک ملک در ترکیه به طور خودکار مشمول مالیات بر املاک می شود. اگر از محل اجاره هرگونه درآمد اجاره ای دریافت می کنید، مشمول مالیات بر درآمد خواهید شد.
همچنین اگر تصمیم به فروش ملک داشته باشید، این مالیات را باید پرداخت کنید. هر یک از این مالیات ها دارای قوانین خاصی در رابطه با محاسبه، پرداخت و اظهارنامه و معافیت های خاص است.

مالیات خرید ملک در ترکیه و حق سند

قبل از تکمیل خرید در اداره ثبت سند مالکیت، خریدار و فروشنده ملزم به پرداخت حق سند هستند. در کلیه معاملات مانند خرید و فروش ملک، ثبت قرارداد اجاره، حاشیه نویسی در هر گونه معامله حق سند محاسبه می شود.
خریدار و فروشنده به طور جداگانه مشمول به پرداخت 2.2 درصد مالیات بر قیمت فروش هستند. این مبلغ باید در اداره مالیات پرداخت شود.

مالیات خرید ملک در ترکیه و حق سند
مالیات خرید ملک در ترکیه و حق سند

مالیات بر ارزش افزوده برای خرید ملک در ترکیه

طبق قانون معاملات ترکیه کلیه معاملات تجاری، صنعتی و حرفه ای انجام شده در ترکیه مشمول مالیات بر ارزش افزوده (KDV به زبان ترکی) هستند. در صورتی که ملک یکی از شرایط زیر را داشته باشد، معاف از مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

  • اگر فروشنده یا مالک ملک هیچ گونه فعالیت تجاری در این ملک نداشته باشد.
  • اگر فروشنده ملک شرکتی باشد، که در تجارت املاک و مستغلات فعالیت ندارد و بیش از 2 سال ملک را در اختیار داشته است.

مالیات بر ارزش افزوده 18% است و فروش املاک شامل دفتر، املاک مسکونی، تملک زمین و غیره همه مشمول این مالیات می شود و  بر قیمت فروش محاسبه می گردد.
نرخ های مختلف مالیات بر ارزش افزوده برای املاک مسکونی با شرایط خاص وجود دارد. نرخ 1% تا 8% نیز برای واحدهای مسکونی با مساحت کمتر از 150 متر مربع با برخی شرایط اضافی وجود دارد. واحدهای مسکونی با مساحت بیش از 150 متر مربع و سایر املاک در ترکیه مشمول 18% مالیات بر ارزش افزوده می شوند.

حق تمبر خرید ملک در ترکیه

این مالیات به عنوان مالیات خرید ملک در ترکیه محسوب می شود. با توجه به ارزش ارزیابی شده ملک به میزان 4% کل مبلغ خانه دریافت می شود. ارزش ارزیابی شده به طور معمول در حدود 60% قیمت خرید خانه است.
به این مالیات حق تمبر نیز گفته می شود. حق تمبر پس از ثبت سند مالکیت ملک به نام شما قابل پرداخت است. بنابراین اگر در ترکیه خانه ای خارج از طرح خریداری می کنید، تا پایان ساخت نیازی به پرداخت این مبلغ ندارید.

میزان ارزش برآورد شده به عنوان اظهارات دارایی شناخته می شود. عدم ارائه اظهارنامه در ترکیه رایج است. بنابراین مقامات مالیاتی روشی برای معقول بودن اظهارات در نظر می گیرند. به طور متوسط 50 تا 60 درصد ارزش واقعی ملک در بازار به عنوان اظهارنامه معقول پذیرفته می شود.  

حق تمبر خرید ملک در ترکیه
حق تمبر خرید ملک در ترکیه

مالیات بر املاک در ترکیه

مالیات بر دارایی سالانه بین 0.1 تا 0.6 درصد ارزش دارایی است. این مبلغ باید قبل از پایان ماه مه هر سال پرداخت شود. مشارکت در حفاظت از اموال فرهنگی غیر منقول با نرخ 10 درصد از مالیات بر املاک و مستغلات اخذ می شود.

مالیات بر املاکواحد مسکونیواحد تجاریزمین های قابل کشتزمین های دیگر
مناطق معمولی1 در صد2 در صد3 در صد1 در صد
شهرهای بزرگ و ناحیه اطراف2 در صد4 در صد6 در صد2 در صد

نرخ مالیات بر درآمد از اجاره ملک در ترکیه

اگر از طریق ملک خود در ترکیه درآمدی داشته و اجاره دریافت کنید، مشمول مالیات بر درآمد خواهید شد. همچنین در صورتی که ملک خود را بفروشید، از مبلغ فروش باید مالیات بر در آمد آن را پرداخت کنید. مالیات بر درآمد به شرح زیر است.

  • درآمد تا حداکثر 14800 لیر ترکیه (از 1700 دلار آمریکا): 15 در صد مالیات
  • درآمد از 14801 تا 34000 لیر ترکیه (از 1701 تا 4000 دلار): 20 در صد مالیات
  • درآمد از 34001 تا 80000 لیر ترکیه (از 4001 تا 9300 دلار): 27 در صد مالیات
  • درآمد بالاتر از 80000 لیر ترکیه (بالاتر از 9300 دلار): 35 در صد مالیات
نرخ مالیات بر درآمد از اجاره ملک در ترکیه
نرخ مالیات بر درآمد از اجاره ملک در ترکیه

هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه

برای خرید ملک در ترکیه علاوه بر هزینه مالیات باید هزینه های جانبی دیگر را نیز در نظر گرفت. اگر برای معاملات به زبان ترکی تسلط نداشته باشید، نیاز به استخدام مترجم دارید.
مترجم شرایط و جزئیات مربوط به سوابق سند مالکیت را توضیح می دهد. هزینه مترجم برای ترجمه شفاهی از 400 تا 600 لیر ترکیه (از 47 تا 70 دلار آمریکا) است.
املاک و مستغلات در ترکیه کمیسیون دریافت می کنند. این مورد یکی از موارد مهم در محاسبه هزینه خرید ملک در ترکیه است. املاک ترکیه تا پیش از فروش ملک هیچ گونه مبلغی دریافت نمی کنند.

نرخ استاندارد کمیسیون در ترکیه 4% قیمت فروش است. بسته به معامله شرایط پرداخت هزینه نماینده در حال تغییر است. برخی از مالکان خریدار را ملزم به پرداخت کل کمیسیون می کنند. اما برخی با نصف کردن این مبلغ موافق هستند.
بر اساس قوانین ترکیه فروش املاک و مستغلات بر خلاف سایر قراردادهای فروش نوعی قرارداد با مقررات خاص است. به سرمایه گذاران توصیه می شود، با شرکت های کارگزاری همکاری کنند، که با وکلای داخلی کار کنند. اگر شرکت چنین خدماتی را ارائه ندهد، باید وکیلی را استخدام کنید. هزینه خدمات وکیل از 1500 لیر (175 دلار آمریکا) شروع می شود.

سخن پایانی مالیات خرید ملک در ترکیه

مالیات خرید ملک در ترکیه و شرایط اخذ مالیات در این کشور مورد بررسی قرار گرفت. اگر قصد مهاجرت به ترکیه یا سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات را دارید، باید ابتدا هزینه های پیش رو همانند هزینه مالیات و هزینه املاک را محاسبه کنید.
در این مطلب اطلاعات کاملی در مورد مالیات بر املاک در ترکیه، مالیات بر ارزش افزوده، حق سند و حق تمبر ارائه شد. همچنین در رابطه با سایر هزینه ها مثل هزینه مترجم، آژانس املاک و هزینه وکیل توضیحاتی ارائه شد.

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد مالیات خانه در ترکیه نیاز داشتید، می توانید با کارشناسان مجرب ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید.
همچنین می توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه، که پایین همین مطلب قرار دارد، عنوان کرده و پاسخ آن ها را در سریع ترین زمان ممکن دریافت کنید.

سوالات متداول مالیات خرید ملک در ترکیه

هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه چقدر است؟

برای خرید ملک در ترکیه علاوه بر هزینه مالیات باید هزینه های جانبی دیگر را نیز در نظر گرفت. اگر برای معاملات به زبان ترکی تسلط نداشته باشید، نیاز به استخدام مترجم دارید.
مترجم شرایط و جزئیات مربوط به سوابق سند مالکیت را توضیح می دهد. هزینه مترجم برای ترجمه شفاهی از 400 تا 600 لیر ترکیه (از 47 تا 70 دلار آمریکا) است.

در چه شرایطی ملک معاف از مالیات بر ارزش افزوده می شود؟

  • اگر فروشنده یا مالک ملک هیچ گونه فعالیت تجاری در این ملک نداشته باشد.
  • اگر فروشنده ملک شرکتی باشد، که در تجارت املاک و مستغلات فعالیت ندارد و بیش از 2 سال ملک را در اختیار داشته است.
  • 5/5 - (3 امتیاز)
    مقالات مشابه
    کار در ترکیه کار در ترکیه

    کار در ترکیه همواره مورد توجه بوده است و متقاضیان زیادی نیز از طریق کار قصد مهاجرت به ترکیه ...

    تحصیل در ترکیه تحصیل در ترکیه

    دانشگاه های کشور ترکیه اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی و مدرک علمی معتبری در تمام کش...

    مهاجرت کاری به ترکیه مهاجرت کاری به ترکیه

    مهاجرت کاری به ترکیه یکی از سریع ترین راه هایی است که افراد بسیاری را برای مهاجرت جذب خود نم...

    نظرات کاربران
    Call Now Button