کشور چین، پرجمعیت ترین کشور جهان می باشد که در شرق قاره آسیا واقع شده است و از نظر وسعت سومین یا چهارمین کشور دنیا است ولی از نظر وسعت خاکی دومین کشور بزرگ دنیا بدون احتساب آب های داخلی است. این کشور دارای چشم اندازهای طبیعی متنوعی است که از استپ های جنگلی و بیابان هایی چون گبی و تکله که در ناحیه خشک شمالی و نزدیک به مغولستان و سیبری روسیه قرار گرفته است، تا جنگل های گرمسیری که در سرزمین های مرطوب جنوبی نزدیک به ویتنام، لائوس و برمه است را در بر می گیرد. مناطق غربی کشور چین ناهموار است و مرز طبیعی چین را با هند، رشته کوه های هیمالیا و تیان شان ترسیم می کنند. زبان رایج مردم کشور چین، چینی است و واحد پول آن، یوآن می باشد. در این مقاله قصد داریم بیشتر با شهرهای مهم کشور چین آشنا شویم.

شهرهای مهم کشور چین
شهرهای مهم کشور چین

برای اقامت و تابعیت در چین روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در چین ” را مطالعه فرمایید.

برخی از شهرهای مهم کشور چین به شرح زیر می باشد:

  • شهر پکن در کشور چین

شهر پکن یکی از شهرهای مهم کشور چین و همچنین شهری بزرگ که پایتخت کشور چین می باشد .این شهر یکی از پرجمعیت‌ ترین شهرهای جهان است که در سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۲۱٬۵۱۶٬۰۰۰ میلیون نفر سکنه داشته‌است. شهر پکن مرکز فرهنگی، تحصیلاتی و سیاسی چین است. پکن بزرگترین فرودگاه دنیا و سیستم متروی جدید و گسترده‌ای دارد، ولی همچنان با مشکلات ترافیکی دست و پنجه نرم می‌کند. فرودگاه بین‌ المللی پکن، دومین فرودگاه شلوغ جهان از نظر ترافیک مسافران می باشد. دولت مرکزی چین در شهر پکن قرار دارد. این شهر یکی از ۴ شهر باستانی در چین است و دارای ۶ میراث جهانی می باشد.همچنین دارای بیشترین تعداد آثار باستانی در جهان نیز هست. شهر پکن شهری قدیمی و باستانی می باشد که قدمتی سه هزار ساله دارد. این شهر میزبان المپیک ۲۰۰۸ بود و برای برگزاری المپیک زمستانی ۲۰۲۲ هم انتخاب شده و به این ترتیب اولین شهری است که هم المپیک تابستانی و هم المپیک زمستانی را برگزار خواهد کرد.

شما می توانید برای مهاجرت به چین مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به چین ” را مطالعه فرمایید.

شهر پکن در کشور چین
شهر پکن در کشور چین

  • شهر شانگهای در کشور چین

شهر شانگهای (Shanghai) چین یکی از شهرهای مهم کشور چین می باشد که مسلما بزرگترین و ثروتمندترین شهر چین است.نام این شهر با نام تجارت جهانی مترادف شده است. شهر شانگهای در دلتای رود یانگ تسه (در جنوب پای رود یانگ‌ تسه) در میانه انتهای شرقی خاک اصلی چین قرار دارد. این شهر بزرگترین و شلوغ‌ ترین بندر دنیا از نظر تعداد کانتینرها و توناژ محموله‌ها، دو فرودگاه بزرگ Pudong  و Hongqiao، سریع ترین قطار دنیا (Maglev) و شبکه ‌ای از بزرگراه ‌های چند طبقه را دارد.

  • شهر گوانگجو در کشور چین

شهر گوانگجو یکی از مهم ترین شهرهای کشور چین می باشد که پایتخت استان گوانگ دونگ، شهر مرکزی چین و شهر مشهور بندری در جهان است. این شهر از نظر دانش مالی، بازرگانی، تجارت، حمل و نقل، نمایشگاه و بندر از اهمیت خاصی برخوردار است. پس از اصلاح و بازگشایی، کشاورزی و صنعت گوانگجو به سرعت رو به پیشرفت می باشد و همچنین توسعه تجارت خارجی در گوانگجو بسیار موفق و شکوفا است. تولید ناخالص داخلی گوانگجو به سرعت در حال افزایش می یابد و سالانه سیزده درصد رشد می یابد. این شهر از لحاظ قدرت و گستردگی در رده سوم کشور چین قرار دارد.

  • شهر تیانجین در کشور چین

شهر تیانجین یکی از شهرهای مهم کشور چین می باشد که مرکز صنایع تولیدی و بندری عظیم در خلیج Bohai است. این شهر به خاطر موقعیت کلیدی ‌اش در کنار کانال بزرگ و بودن در محل اتصال رودخانه ‌های زرد و یانگتسه، تاریخ قابل توجهی دارد. این شهر از نظر ورود و خروج کانتینر مقام هفتم بندرهای چین را دارا می باشد، با این حال بیشتر از ۱۰ میلیون کانتیر در سال در این شهر جابه‌جا می‌شود.

شهر تیانجین در کشور چین
شهر تیانجین در کشور چین

  • شهر شنژن در کشور چین

شهر شنژن یکی از شهرهای مهم کشور چین می باشد که در استان گوانگ‌ دونگ در جنوب شرقی چین و در نزدیکی هنگ کنگ قرار گرفته ‌است. این شهر بین گوانگجو و هنگ کنگ قرار گرفته است و مرکز فوق‌ العاده بزرگی برای صنعت تولید است که یک شبه از فرش به عرش رسیده است. شهر شنژن از موفقیت شهرهای همسایه ‌اش بهره برده و چهارمین شهر چین از نظر خروجی صنعتی رتبه ‌بندی شده است. این شهر دومین ساختمان بلند چین را در خود جای داده است.

  • شهر دونگ گوآن در کشور چین

شهر دونگ گوآن، یک شهر صنعتی و بزرگ در جنوب شرقی چین و دلتای رودخانه مروارید می باشد که بین شهر گوانجو و شنژن واقع شده و در بحث صادرات در رتبه چهارم در میان شهرهای چین قرار گرفته است. این شهر در چند دهه گذشته به شکل شگفت‌ انگیزی رشد داشته است. در این شهر، تعداد زیادی کارگر محلی، محصولات الکترونیکی می‌سازند.

  • شهر هنگ کنگ در کشور چین

شهر هنگ کنگ چین یکی از شهرهای مهم کشور چین می باشد که در ۶۰ کیلومتری شرق ماکائو در شرق دلتای رودخانه مروارید قرار گرفته و از سوی شمال با استان گوآنگ ‌دونگ و از سوی جنوب با دریای چین جنوبی همسایه می باشد. این شهر از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان محسوب می شود. شهر هنگ‌ کنگ به خاطر بندرگاه طبیعی عمیق خود که پذیرای کشتی‌ های بزرگ باربری بین‌ المللی است، شهرت دارد. این شهر  از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ میلادی جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا بود. در سال ۱۹۹۷ میلادی و پس از پایان یافتن پیمان پیشین به جمهوری خلق چین پیوست. از آنجا که بیشتر سطح این شهر شامل کوه و تپه است، ساخت ‌و ساز تنها در ۲۵ درصد از سطح هنگ کنگ انجام شده و حدود ۴۰ درصد سطح منطقه نیز شامل پارک و ذخیره‌ گاه ‌های طبیعی است. هنگ کنگ شامل سه محدوده جغرافیایی اصلی یعنی جزیره هنگ کنگ، شبه‌جزیره کولون، و منطقه‌ های جدید می شود و غیر از این هم‌چنین بیش از ۲۰۰ جزیره دارد که بزرگ‌ ترین آن‌ها جزیره لانتاو است. شهر هنگ کنگ یکی دیگر از شهرهای قدرتمند اقتصادی چین است و با وجود تراکم جمعیت بالاتر نسبت به شهرهای بزرگ غربی، استاندارد زندگی مشابهی با آنها دارد و  همچنین بالاترین نرخ هزینه زندگی در میان شهرهای چین را دارا می باشد.

شهر هنگ کنگ در کشور چین
شهر هنگ کنگ در کشور چین

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در چین ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در چین توضیح دادیم.

  • شهر چنگدو  در کشور چین

شهر چنگدو یک استثنا در میان شهرهای چین است.این شهر تنها شهری است که بیشتر از ۷ میلیون نفر جمعیت دارد و در شرق چین قرار ندارد. این شهر بزرگ در منطقه کوهستانی و خشک غرب چین واقع شده است و عمده جمعیت منطقه Sichuan Basin در این محل جمع شده است. شهر چنگدو چین یکی از آرام ‌ترین شهرهای بزرگ چین می باشد. اگر چه که صنعت در اقتصاد این شهر نقش دارد، ولی رشد آن بیشتر در نتیجه جریان شهری شدن است که باعث شد جمعیت روستایی برای یافتن کارهایی با حقوق ‌های بهتر به سمت شهرها سرازیر شوند، تا این که نتیجه سرمایه‌ گذاری‌ های داخلی یا خارجی باشد. شهر چنگدو بزرگترین شهر استان سیچوان می باشد و در نتیجه افراد از تمام نقاط این منطقه به این شهر جذب می‌شوند.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
شهرهای مهم کشور گرجستان شهرهای مهم کشور گرجستان

کشور گرجستان از نظر موقعیت جغرافیایی در هر دو قاره اروپا و آسیا واقع شده است و این روزها برا...

شهرهای مهم کشور بلژیک شهرهای مهم کشور بلژیک

کشور بلژیک، کشوری در غرب اروپا و یکی از اعضای اتحادیه اروپا می باشد که پایتخت آن شهر بروکسل ...

شهرهای مهم کشور بلغارستان شهرهای مهم کشور بلغارستان

کشور بلغارستان، در جنوب شرقی اروپا و در سواحل دریای سیاه واقع شده است که پایتخت آن شهر صوفی...

نظرات کاربران
Call Now Button