شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد و نحوه اخذ مجوز کار در سوئد برای پرستاران و پزشکان در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد.
پاسخ کلیه سوالات در ادامه مطلب ارائه می شود. این مقاله توسط موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده و در اختیار شما قرار گرفته است. امیدواریم مطالب ذکر شده برای پزشکان و پرستاران مفید باشد.
در صورتی که به اطلاعات بیشتری در رابطه با شرایط کار در سوئد نیاز داشتید، می توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید.

شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد

بازار کار پرستاران و پزشکان در سوئد

اگر شما مدرک پزشکی یا پرستاری دارید و می خواهید در سوئد مشغول به کار شوید، باید ابتدا بازار کار این کشور را در رابطه با مشاغل مربوط به پزشکی بررسی کنید. به دلیل وجود مقررات مربوط به ایمنی کارگران در سوئد، شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد در این کشور از بهترین شرایط کار در جهان است.
علاوه بر این مشاغل مربوط به پزشکی در سوئد با کمبود نیروی کار مواجه است و پیش بینی می شود، در سال های آینده با کمبود بیشتری مواجه شود. به همین دلیل تقاضا برای استخدام پزشکان و پرستاران در سوئد زیاد است.

طبق جدیدترین آمار سوئد در سال 2023 مهاجران 34% کل پزشکان و 12% پرستاران سوئد را تشکیل می دهند. با این حال برخی شرایط برای کار در سوئد به عنوان پزشک یا پرستار وجود دارد.
برای شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد به مجوز کار نیاز است. بسیاری از مشاغل مربوط به گروه درمانی در سوئد نیاز به مجوز فعالیت دارند. این که شما به عنوان یک شهروند غیر اتحادیه اروپا واجد شرایط اخذ مجوز هستید، به تخصص و مدارک تحصیلی شما بستگی دارد.

شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد

پزشکان و پرستارانی که خارج از اتحادیه اروپا تحصیل کرده و مدرک خود را دریافت کرده اند، باید برای دریافت مجوز سوئدی و اثبات صلاحیت در تخصص، آموزش تکمیلی را بگذرانند.
وزارت ملی بهداشت و رفاه سوئد، مرجع معتبری است، که سوابق تحصیلی و بالینی شما را ارزیابی می کند. اولین قدم در این مرحله این است، که مدارک تحصیلی خود را به زبان انگلیسی یا سوئدی ترجمه کرده و به همراه کپی از مدارک اصلی و شناسنامه برای وزارت ملی بهداشت و رفاه سوئد ارسال کنید تا دانش و تخصص شما در این اداره ارزیابی شود.

پس از تایید این سازمان در مرحله بعد شما باید برای گذراندن دوره کارآموزی یا دوره کلینیکال کارفرمایی در سوئد پیدا کنید. بهترین راه این است، که با اداره اشتغال سوئد تماس بگیرید، تا شما را راهنمایی کنند.
پس از طی کردن این دوره می توانید مجوز شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد را دریافت کرده و به دنبال شغل در بیمارستان های سوئد باشید. لازم به ذکر است، برای گذرانذن دوره کلینیکال باید مهارت های لازم را در زبان سوئدی داشته باشید.

شرایط استخدام پرستار در سوئد

مزایای کار پرستاران و پزشکان در سوئد

سوئد با کمبود نیروی گروه درمانی مواجه است. به همین دلیل برای مهاجرت پرستاران و پزشکان به سوئد شرایط مطلوبی فراهم شده است.
بسیاری از پزشکان و پرستاران به دلیل مزایایی که مهاجرت به سوئد دارد، این کشور را برای کار انتخاب می کنند. برخی از مزایای کار پرستاران و پزشکان در سوئد به شرح زیر است:

  • بدون نیاز به مدرک زبان و دانش قبلی می توان برای مهاجرت به سوئد اقدام کرد. البته پس از ورود به سوئد برای گذراندن دوره ها و شرکت در آزمون ها تسلط به زبان سوئدی ضروری است.
  • اجازه اقامت برای مدت 1 سال صادر شده و اعتبار دارد.
  • امکان اخذ اجازه اقامت برای اعضای خانواده وجود دارد.
  • افرادی که خارج از اتحادیه اروپا تحصیل کرده اند، می توانند مجوز شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد را دریافت کنند.

ارزیابی تحصیلات و شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد

در مرحله اول باید تحصیلات شما به عنوان پزشک یا پرستار ارزیابی شود. در این بررسی، مشخص می شود، که آیا مدارک مربوطه با سطح و محتوای تحصیلات در سوئد برابر است یا نه.
برای ارزیابی تحصیلات باید ابتدا درخواست دهید و فرم درخواست را پر کنید. به همراه این فرم لازم است، مدارک دیگری را نیز ارسال کنید. البته نیازی به ارسال مدارک اصلی نیست و فقط باید کپی آن ها به همراه ترجمه ارسال شود.
در صوتی که نیاز به مدارک اصلی باشد، از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی می شود. در بخش مدارک مورد نیاز برای کار در سوئد، مدارک لازم را عنوان کرده ایم.

ارزیابی تحصیلات حدود 3 هفته تا یک ماه می کشد و نتیجه از طریق ایمیل به شما اطلاع داده می شود. این مرحله از درخواست هیچ هزینه ای برای شما ندارد. در صورتی که مدارک تحصیلی شما مورد قبول نباشد، می توانید برای کار در سوئد در دانشگاه یک دوره آموزشی اضافی بگذرانید.

نحوه اخذ مجوز کار در سوئد

همانطور که گفتیم شما باید برای داشتن شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد آخرین مدرک تحصیلی خود را به همراه ترجمه آن ارائه دهید. مدارک بررسی شده و گواهی صلاحیت در سوئد صادر می شود.
پس از آن می توانید در دوره با بیمه 1 ساله ثبت نام کنید. با ثبت نام در دوره، ویزا برای شما صادر می شود. پرستاران نیز همانند پزشکان برای کار در سوئد، لازم است که مجوز کار دریافت کنند.

برای دریافت مجوز شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد نیاز به تسلط بر زبان سوئدی و گذراندن دوره کلینیکال می باشد. این دوره به طور رسمی تحت نظارت وزارت علوم و کار سوئد برگزار می شود. متقاضی در یک دوره 10 تا 12 ماهه شرکت می کند.
پس از گذراندن این دوره و ارزیابی مثبت، پرستار می تواند در بیمارستان های سوئد استخدام شود. برای این که شما بتوانید در سوئد مجوز کار دریافت کنید، باید یک سری شرایط را داشته باشید. این شرایط به شرح زیر است:

شرایط دریافت مجوز کار

یک پزشک آموزش دیده در خارج از اتحادیه اروپا برای دریافت مجوز شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد باید مراحل زیر را بگذراند.

  1. همان طور که گفتیم، اولین قدم درخواست برای ارزیابی مدارک خارجی است.
  2. کار در سوئد به عنوان یک پزشک، نیاز به تسلط بر زبان سوئدی دارد. سطح مورد انتظار در مهارت های زبان عموما سطح C1 است.
  3. گذراندن آزمون دانش پزشکی، هدف از این آزمون ارزیابی دانش شخص متقاضی و داشتن دانش اولیه پزشکی معادل فردی با مدرک پزشکی سوئدی است. این آزمون از دو بخش نظری و عملی تشکیل می شود.
  4. گذراندن دوره کوتاه در رابطه با قانون پزشکی: در این دوره آموزش هایی در رابطه با چهارچوب جامعه سوئد و قوانین فعلی مربوط به این حرفه ارائه می شود.
  5. گذراندن دوره کلینیکال: دوره کلینیکال 3 ماه متوالی طول می کشد و حدود 3-6 ماه متوالی طول می کشد.
    در این دوره روش ارتباط شما با بیماران و استعداد عمومی به عنوان یک پزشک بررسی می شود. در این مرحله باید محل کار را خودتان پیدا کنید و مدیر یا سرپرست باید در انتها ارزیابی مثبتی از شما داشته باشد. لازم به ذکر است، حتی اگر سابقه کار داشته باشید، باید در این دوره کلینیکال شرکت کنید.
  6. ارسال درخواست مجوز: پس از گذراندن این مراحل می توانید درخواست رسمی خود را برای دریافت مجوز ارسال کنید. در صورتی که تمامی مدارک را ارسال کنید و تمام اطلاعات مورد نیاز وارد شده باشد، پردازش درخواست مجوز 2 تا 4 هفته طول می کشد.

شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد بدون مدرک زبان

برای دریافت مجوز شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد لازم است، از طریق وزارت ملی بهداشت و رفاه مراحلی را طی کنید. در مرحله اول مدارک تحصیلی و سایر اسناد مربوطه ارزیابی می شود.
یکی از مزایای کار در سوئد این است، که در این مرحله نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. اما از آن جایی که پزشکان و پرستاران باید با بیمار به خوبی ارتباط برقرار کنند و با اصطلاحات پزشکی در سوئد آشنا باشند، لازم است پیش از شروع آزمون و دوره کلینیکال به زبان سوئدی تسلط پیدا کنند.

مراحل بعدی مثل شرکت در آزمون پزشکی و دوره های کارآموزی به زبان سوئدی برگزار می شوند. به همین دلیل باید پس از اقدامات لازم برای درخواست پذیرش، برای یادگیری زبان سوئدی آموزش را شروع کنید.
عموما در زمان استخدام، کارفرمایان از کادر پزشکی انتظار تسلط بر زبان سوئدی در سطح C1 را دارند. چند دوره زبان در سوئد وجود داد، که به طور اختصاصی برای کارکنان مراقبت های بهداشتی طراحی شده اند.

مهاجرت کادر درمان در سوئد

مدارک کار پرستاران و پزشکان در سوئد

در اولین داشتن شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد مرحله برای ارزیابی تحصیلات باید مدارکی را ارسال کنید. این مدارک عبارتند از:

  • فرم درخواست ارزیابی تحصیلات در خارج از کشور
  • کپی صفحه اول پاسپورت
  • کپی گواهی و مدارک تحصیلات به همراه ترجمه
  • کپی اسناد مربوط به دروس گذرانده و مدت زمان برنامه تحصیلی
  • اثبات تمکن مالی با ارائه اظهارنامه بانکی
  • بیمه درمانی

پرستاران و پزشکان برای کار در سوئد باید دوره کلینیکال را بگذرانند. دریافت مجوز کار برای پزشکان و پرستاران در سوئد نیاز به مدارک و شرایطی دارد. برای کار در سوئد به عنوان پزشک یا پرستار باید مدارک زیر را ارائه دهید.

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • کپی از صفحه اول پاسپورت معتبر
  • کپی از گواهی نامه مهارت سوئدی
  • گواهی که اثبات کند، دوره کلینیکال را با موفقیت در سوئد طی کرده اید.
  • پرداخت هزینه درخواست به مبلغ 86 یورو

اگر تصمیم دارید، همراه با اعضای خانواده به سوئد مهاجرت کنید، برای مهاجرت خود و اعضای خانواده باید مدارک و اسنادی را جمع آوری کرده و همراه با فرم درخواست ارائه دهید. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • کپی پاسپورت
  • کپی سند ازدواج
  • اسنادی که نشان دهد، شما و همسرتان در کشور مبدا با هم زندگی کرده اید.
  • شناسنامه فرزندان
  • برای فرزندان بالای 21 سال نیاز به اثبات و ارائه مدارکی مربوط به وابستگی از نظر مالی است.

تمامی مدارک باید به زبان انگلیسی یا سوئدی ترجمه شوند. در بیشتر موارد لازم است، هزینه ای را با استفاده از ویزا یا مستر کارت پرداخت کنید. اگر مدارک را به صورت کامل برای آژانس مهاجرت سوئد ارسال کرده باشید، زمان پردازش درخواست کوتاه تر می شود.

کشور راحت برای مهاجرت پرستاران

متوسط حقوق پرستاران و پزشکان در سوئد

به طور معمول پرستارانی که در سوئد کار می کنند، ماهانه حدود 3710 یورو حقوق دریافت می کنند. کمترین میزان حقوق پرستاران ماهانه 2000 یورو و بیشترین میزان حقوق حدود 5600 یورو در سال است.
البته حقوق پرستاران با توجه به تجربه، مهارت و بخش مورد نظر متفاوت است. به عنوان مثال پرستاری که کمتر از 2 سال سابقه کار دارد، تقریبا 2300 یورو در ماه دستمزد دریافت می کند. اما فردی که تجربه کاری 2 تا 5 ساله دارد، می تواند حقوقی حدود 2800 یورو داشته باشد.

پزشکان در سوئد به طور متوسط ماهانه 10400 یورو در ماه دریافت می کنند. دامنه حقوق پزشکان در سوئد از حدود 3800 یورو (کمترین میزان حقوق) تا 17600 یورو (بیشترین میزان حقوق) است.
البته باید این مورد را در نظر داشت، که پزشکان با تخصص های مختلف حقوق های بسیار متفاوتی دارند. در جدول زیر می توانید حقوق پزشکان در تخصص های مختلف را مشاهده کنید.

تخصص مورد نظرمتوسط حقوق ماهانه بر حسب کرونمتوسط حقوق ماهانه بر حسب یورو
روانشناس بالینی151000 کرون14800 یورو
متخصص پوست133000 کرون13000 یورو
متخصص تغذیه99100 کرون9700 یورو
پزشک بخش اورژانس108000 کرون10600 یورو
پزشک عمومی92900 کرون9100 یورو
مشاور ژنتیک74200 کرون7300 یورو
متخصص قلب و عروق186000 کرون18300 یورو
متخصص مغر و اعصاب144000 کرون14100 یورو
متخصص زنان و زایمان133000 کرون13000 یورو
چشم پزشک97100 کرون9500 یورو
بینایی سنج99800 کرون9800 یورو
متخصص اطفال111000 کرون10900 یورو
فیزیوتراپیست79100 کرون7800 یورو
متخصص پوست138000 کرون13600 یورو
متخصص گوارش130000 کرون12800 یورو
پزشک سالمندان91200 کرون9000 یورو

سخن پایانی

شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد و نحوه اخذ مجوز کار در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. اگر قصد مهاجرت به سوئد و کار در سوئد به عنوان پزشک یا پرستار را دارید، باید ابتدا مدرک شما معادل سازی شده و مجوز کار دریافت کنید.
در این مطلب در مورد شرایط اخذ مجوز کار پزشکی و پرستاری اطلاعاتی ارائه شد و در مورد نحوه دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرما در سوئد و شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد در این کشور توضیحات کاملی عنوان شد.
همچنین در مورد حقوق پزشکان و پرستاران در سوئد و شرایط بازار کار سوئد برای مشاغل مربوط به مراقبت های بهداشتی مطالبی ذکر شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط کار پرستاران و پزشکان در سوئد می توانید با کارشناسان مجرب ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و مشاوره رایگان تلفنی داشته باشید.
همچنین می توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه، که پایین همین مطلب قرار دارد، عنوان کرده تا کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخ شما را ارسال کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در سوئد تحصیل در سوئد

تحصیل در سوئد به دلیل در دسترس بودن امکانات رفاهی پیشرفته، رویای بسیاری از دانشجویان است. د...

کار در سوئد کار در سوئد

کار در سوئد برای ایرانیان همواره مورد توجه بوده است و متقاضیان زیادی نیز از طریق کار قصد مه...

مهاجرت به سوئد مهاجرت به سوئد

مهاجرت به سوئد دقیقا چه مزایا و معایبی دارد؟ برای مهاجرت به کشور سوئد چه شرایطی باید داشته ...

نظرات کاربران
Call Now Button