شرایط کار پرستاران و پزشکان در آلمان و نحوه اخذ ویزای کاری آلمان در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. متقاضیانی که قصد کار در آلمان به عنوان پزشک یا پرستار را دارند، احتمالا با این قبیل سوالات مواجه می شوند.
شرایط کار پرستاران و پزشکان در آلمان چگونه است؟
آیا برای کار پزشکی و پرستاری در آلمان نیاز به ارائه مدرک زبان است؟ چگونه می توان از کارفرمایی در آلمان پیشنهاد شغلی به عنوان پزشک یا پرستار دریافت کرد؟ متوسط حقوق پرستاران و پزشکان در آلمان چقدر است؟

پاسخ این سوالات در ادامه مطلب ارائه شده است. این مقاله توسط موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده و در اختیار شما قرار گرفته است. امیدواریم مطالب ذکر شده برای پزشکان و پرستاران مفید باشد.

شرایط کار پرستاران و پزشکان در آلمان

شرایط کار پرستاران و پزشکان در آلمان

پزشکان و پرستارانی که قصد کار در آلمان را دارند، می توانند در بیمارستان ها، کلینیک ها، مراکز درمانی و مراکز توان بخشی، مشاغل خدماتی برای سالمندان، تحقیقات پزشکی و بخش آموزش کار کنند.
طبق آمار در سال 2019 حدود 400000 پزشک در آلمان مشغول به کار بوده اند. نیمی از این پزشکان (207000 نفر در سال 2019) در بیمارستان ها کار می کنند.

در بخش های خصوصی نیز حدود 116000 نفر استخدام شده اند. از این تعداد حدود 60000 نفر پزشکان خارجی بوده که به آلمان مهاجرت کرده اند.
در بسیاری از بیمارستان های آلمان می توان پزشکان و پرستاران چند ملیتی را دید. کارفرمایان آلمانی افراد خارجی زیادی را برای استخدام جذب می کنند. در حال حاضر بیشتر پزشکان و پرستاران خارجی در آلمان از کشورهای رومانی، روسیه، سوریه، یونان، اتریش، ایتالیا، صربستان، ترکیه، اوکراین، مصر و ایران هستند.

بازار کار پرستاران و پزشکان در آلمان

به دلیل کمبود نیروی مراقبت های بهداشتی و درمانی در آلمان، بسیاری از پزشکان و پرستاران در هر سن و هر تخصصی شانس یافتن کار در آلمان را دارند. این افراد می توانند به همراه خانواده به آلمان مهاجرت کنند.
به خصوص در مشاغلی مثل پزشکان محلی، پزشکان عمومی و پزشکان خانواده فرصت های شغلی زیادی وجود دارد. در مناطقی مثل شرق آلمان و مناطق روستایی بسیاری از پزشکان قادر به یافتن جایگزین برای خود نیستند.

مشاوره و تماس
021-72207

شرایط کار پرستاران و پزشکان در آلمان

برای کار در آلمان به عنوان پزشک یا پرستار دو شرط اصلی وجود دارد. شرط اول تسلط به زبان آلمانی بوده و شرط دوم مدارک تحصیلی معتبر می باشد.
مهارت در زبان یکی از بزرگ ترین چالش ها برای مهاجرت پرستاران و پزشکان است، اما از آن جایی که بیشتر مردم به زبان آلمانی صحبت می کنند و ارتباط با آن ها در این مشاغل بسیار مهم است، باید تسلط کافی به زبان آلمانی داشت.
در صورتی که تحصیلات خود را خارج از آلمان گذرانده اید، برای کار در آلمان به مجوز رسمی به نام Approbation نیاز دارید. برای دریافت این مجوز باید تحصیلات شما معادل برنامه آموزشی در آلمان باشد.

شهروندان اتحادیه اروپا، لیختن اشتاین، ایسلند، نروژ و سوئیس برای کار در آلمان نیازی به ویزا ندارند. اما شما به عنوان اتباع خارج از اتحادیه اروپا باید ویزا و اجازه اقامت دریافت کنید. دریافت ویزای کار آلمان تنها در صورتی ممکن است، که پیشنهاد شغلی از آلمان داشته باشید.

پادکست راهنمای شرایط کار پرستاران و پزشکان در آلمان

خلاصه راهنمای شرایط کار پرستاران و پزشکان در کشور آلمان را در این پادکست می توانید بشنوید:

شرط مدرک زبانشرایط کار پرستاران و پزشکان در آلمان

رابطه بین کادر پزشکی و بیمار باید مبتنی بر اعتماد باشد و تشخیص های پزشکی باید به روشی قابل درک به بیمار منتقل شود. به همین دلیل مهارت بسیار خوب در زبان آلمانی ضروری است.
در برخی مشاغل مراقبت های بهداشتی از جمله پرستاران داشتن مدرک زبان در سطح B2 کافی است و مورد قبول قرار می گیرد. اما پزشکان برای کار در این کشور باید مدرک زبان در سطح C1 را ارائه دهند.

مدارکی مثل  GOETHE، TELC و OSD در آلمان معتبر است. شما به عنوان پزشک یا پرستار علاوه بر تسلط بر زبان آلمانی و توانایی صحبت کردن، باید اصطلاحات آلمانی مربوط به تخصص خود را بدانید و بتوانید به خوبی در محل کار ارتباط برقرار کنید.

شرط مدرک زبان | شرایط کار پرستاران و پزشکان در آلمان

برای دریافت تاییدیه ممکن است، نیاز به قبولی در آزمونی به نام Fachsprachenprüfung داشته باشید. برخی از آموزشگاه های زبان آلمانی، دوره هایی را برای آمادگی در این آزمون ویژه ارائه می دهند.
این آزمون مربوط به دانش پزشکی زبان آلمانی بوده و سطح زبان را به صورت شفاهی و کتبی می سنجد.

در صورتی که مهارت کافی در زبان آلمانی ندارید یا می خواهید خیلی سریع به آلمان مهاجرت کنید، می توانید دوره های کارآموزی در زمینه تخصص خود انتخاب کرده و یا برای صلاحیت بیشتر در آلمان شروع به تحصیل کنید. در این فرصت می توانید، سطح زبان خود را ارتقا دهید.

انتخاب ویزا و شرایط کار پرستاران و پزشکان در آلمان

متخصصان بسیار واجد شرایط که شهروند خارج از اتحادیه اروپا هستند، می توانند با دریافت کارت آبی (Blue Card) اتحادیه اروپا برای مهاجرت به آلمان اقدام کنند. بلوکارت مزایای بسیار بیشتری نسبت به ویزاهای دیگر دارد. شما می توانید با دریافت بلوکارت سریع تر و راحت تر در مسیر اخذ اقامت دائم آلمان قرار بگیرید.
دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا شرایطی دارد. از جمله این که، باید یک پیشنهاد شغلی با حداقل حقوق 38688 یورو در سال داشته باشید و مدرک تحصیلی شما در آلمان به رسمیت شناخته شود.

در صورتی که به هر دلیلی نمی توانید بلوکارت را دریافت کنید، می توانید از طریق جاب آفر ویزا و اجازه اقامت آلمان را داشته باشید. در این صورت نیز می توانید به آلمان مهاجرت کنید؛
اما مسیر اخذ اقامت دائم برای شما کمی طولانی تر شده و به تلاش بیشتری نیاز دارد. برای اخذ ویزای جاب آفر نیز باید به دنبال پیشنهاد شغلی در آلمان باشید. در صورتی که یک کارفرما در آلمان برای شما نامه پیشنهاد شغلی ارسال کند، می توانید برای اخذ ویزای جاب آفر آلمان اقدام کنید.

ویزای جاب آفر آلمان

همانطور که گفتیم، برای دریافت ویزای جاب آفر آلمان باید پیشنهاد شغلی از کارفرما در آلمان دریافت کنید. برای پیدا کردن شغل می توانید، در وب سایت هایی مثل Monster، Medijobs، Stellenanzeige، Make it in Germany و Kimeta به جستجوی کار پرداخته و درخواست ارسال کنید.
در زمان ارسال درخواست باید مدارک لازم همانند، مدارک تحصیلی و مدرک زبان را ضمیمه کنید. حتما درخواست و رزومه خود را به زبان آلمانی بفرستید، تا سازمان مربوطه اطمینان داشته باشد، شما به زبان آلمانی تسلط دارید.

در صورتی که کارفرمایی شما را تایید کرد و از شما برای مصاحبه دعوت شد، باید آماده شوید تا شخصا به آلمان سفر کنید. متاسفانه بسیاری از بیمارستان های آلمان برای مصاحبه ویدئویی موافقت نمی کنند.
کارفرما هزینه سفر شما را تامین نکرده و باید تمامی هزینه ها را خودتان متقبل شوید. در بسیاری از بیمارستان ها از شما می خواهند، دو روز به صورت داوطلبانه کارکنید، تا نحوه کار و میزان تخصص شما را بررسی کنند.
در صورت تایید می توانید قرارداد کاری ببندید و مدارک تحصیلی خود را برای ارزیابی و معادل سازی برای اداره مربوطه ارسال کنید. پس از ارزیابی مدارک امکان اخذ ویزای جاب آفر برای شما وجود دارد. با وجود این ویزا می توانید برای اعضای خانواده شامل همسر و فرزندانتان ویزا دریافت کنید.

انتخاب ویزا و شرایط کار پرستاران و پزشکان در آلمان

نحوه اخذ پروانه پزشکی در آلمان

برای کار در آلمان به عنوان پزشک شما باید مجوز پزشکی از دولت آلمان دریافت کنید، تا اجازه کار در این کشور را داشته باشید. با دریافت پروانه پزشکی امکان کار در سراسر آلمان برای شما وجود داشته و اعتبار آن از بین نمی رود.
اولین شرط اخذ پروانه پزشکی تسلط به زبان آلمانی در سطح C1 است.
همچنین شما باید پیشنهاد شغلی از آلمان دریافت کنید. مدارک تحصیلی شما ارزیابی شده و باید معادل مدارک تحصیلی در آلمان باشد.
به خصوص برای افرادی که خارج از اتحادیه اروپا تحصیل کرده اند، ارزیابی صلاحیت علمی مدت بیشتری طول می کشد.

در صورتی که پیشنهاد شغلی از آلمان دریافت کرده اید، می توانید در ابتدا و تا زمانی که صلاحیت شما توسط مقامات بررسی می شود، با مجوز پزشکی موقت (Berufserlaubnis) مشغول به کار شوید.
با داشتن مجوز موقت پزشکی می توانید به عنوان رزیدنت پزشکی مشغول به کار شده و یا به طور همزمان در تخصص پزشکی خود کار و مطالعه کنید. در این مدت شما حقوق دریافت می کنید. این مجوز تا دو سال اعتبار دارد.

نحوه اخذ مجوز رسمی در آلمان

افرادی که تمایل دارند، در آلمان به عنوان پرستار کار کنند، همانند پزشکان نیاز به مجوز رسمی دارند. برای دریافت اجازه کار در حرفه پرستاری شما باید شرایطی را داشته باشید.
صلاحیت شما برای این شغل باید تایید شود. مقام مسئول، پرونده شما را بررسی کرده و مدارک تحصیلی شما را معادل سازی می کند. در صورتی که صلاحیت شما با مدارک تحصیلی آلمانی تطابق نداشته باشد، باید در آزمون سنجش یا دوره ی مربوطه شرکت کنید، تا سطح دانش شما اثبات شود. درخواست ارزیابی تحصیلی را می توان برای مقام مسئول ارسال کرد.

برای دریافت مجوز رسمی، علاوه بر تایید مدارک تحصیلی باید در زبان آلمانی مهارتی حداقل در سطح B2 داشته باشید. پس از تایید این دو مرحله، پزشکی آلمانی شما را از نظر جسمی و روحی معاینه کرده و در صورت تایید، گواهینامه ای صادر می کند.
این گواهی نامه نشان می دهد، شما برای شغل پرستاری مناسب هستید. از مزایای کار در آلمان برای پرستاران این است، که محدودیت سنی در این شغل وجود ندارد و افراد در صورت داشتن شرایط ذکر شده با هر سنی می توانند در آلمان مشغول به کار شوند.

نحوه اخذ مجوز رسمی

در صورتی که دوره آموزش پرستاری را در خارج از آلمان به پایان نرسانده اید، می توانید کارآموزی پرستاری را در آلمان شروع کنید. در این مورد هیچ محدودیتی برای افراد با تابعیت مختلف وجود ندارد.
دوره های کارآموزی 2 تا 3 ساله بوده و به عنوان پرستار در آلمان می توانید حقوق دریافت کنید. مبلغ دستمزد به کارفرما، منطقه مربوطه و موفقیت شما در مذاکره بستگی دارد. در حال حاضر کارآموزان پرستاری در سال اول ماهانه حدود 750 تا 800 یورو، در سال دوم حدود 800 تا 900 یورو و در سال سوم ماهانه 930 تا 1030 یورو حقوق دریافت می کنند.

شرایط کار پرستاران در آلمان و امکان دریافت تخصص در این شغل

آلمان امکانات شغلی زیادی برای پرستاران ایجاد کرده است. اگر در رشته پرستاری تحصیل کرده اید و می خواهید به صورت تخصصی در این شغل کار کنید، اشتغال در آلمان می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

بیش از 200 تخصص پرستاری وجود دارد، که می توانید در هر یک از آن ها مدرک تحصیلی دریافت کنید. این گواهی نشان می دهد، که شما در آن زمینه خاص تخصص دارید.
اغلب پرستاران با داشتن چنین مدرکی حقوق بیشتری دریافت می کنند و تقاضا برای خدمات آن ها بیشتر است. پرستاران می توانند در زمینه های زیر تخصص پیدا کنند.

شرایط کار پرستاران در آلمان و امکان دریافت تخصص در این شغل

پرستارانی که مدرک کارشناسی ارشد دارند، می توانند از گزینه های بیشتری استفاده کنند. این افراد می توانند در حوزه های زیر تخصص لازم را کسب کنند.

  • رئیس سازمان
  • کارشناس مراقبت
  • مشاور مراقبت
  • مراقبت تسکینی
  • متخصص مراقبت های حساس
  • متخصص مراقبت در خانه
  • متخصص بهداشت و خدمات اجتماعی

متوسط حقوق پرستاران و پزشکان در آلمان

عوامل زیادی بر حقوق پرستاران در آلمان تاثیر می گذارد. اما به طور کلی حقوق پرستاران مناسب بوده و با داشتن سابقه کار و تخصص می توان آن را افزایش داد.

به طور متوسط پرستاران در آلمان سالانه 33000 یورو و ماهانه 2800 تا 2900 یورو درآمد ناخالص دارند. پس از کسر مالیات می توانید ماهانه بین 1580 تا 1800 یورو دریافت کنید.

متوسط حقوق پرستاران و پزشکان در آلمان

مشاغل مربوط به پزشکی در آلمان از حقوق بالایی برخوردار هستند. پزشکان در طول اشتغال خود می توانند حقوق خوبی دریافت کنند. البته بسته به تجربه کار و حوزه پزشکی که در آن مشغول به کار هستند، تفاوت هایی وجود دارد.
متوسط حقوق پزشکان در آلمان بین 65000 یورو حقوق ناخالص سالانه برای دستیار پزشک تا 80000 یورو در سال برای یک متخصص، متفاوت است. به طور عمومی در بیمارستان ها با توجه به سابقه کار حقوق ارتقا پیدا می کند.

پزشکان ارشد درآمد بسیار بالایی داشته و حدود 278000 یورو در سال حقوق دریافت می کنند. اما این نکته را نباید فراموش کرد، که با توجه به این حقوق بالا، انتظارات از پزشکان نیز بالا است. پزشکان در آلمان دارای کار و مسئولیت زیادی هستند. در جدول زیر می توانید حقوق پزشکان در آلمان با تخصص های مختلف را مشاهده کنید.

تخصص مورد نظرحقوق ماهانه بر حسب یورو
متخصص آلرژی6750 یورو
روانشناس بالینی11400 یورو
متخصص پوست10600 یرو
متخصص تغذیه7210 یورو
پزشک بخش اورژانس8460 یورو
فیزیولوژیست8760 یورو
پزشک قانونی9550 یورو
پزشک عمومی7070 یورو
مشاور ژنتیک6020 یورو
متخصص قلب و عروق14500 یورو
درمانگر بهداشت روان6100 یورو
متخصص مغز و اعصاب11100 یورو
متخصص زنان و زایمان10300 یورو
چشم پزشک7880 یورو
بینایی سنج7430 یورو
متخصص اطفال8940 یورو
متخصص پوست10900 یورو
پزشک اورژانس8030 یورو
متخصص بیماری های عفونی9410 یورو
روان پزشک9530 یورو
متخصص اورولوژی13200 یورو

مزایای کار پرستاران و پزشکان در آلمان

به طور کلی مشاغل مربوط به مراقبت های بهداشتی و درمانی در آلمان از مزایای زیادی برخوردار هستند. به دلیل وجود همین مزایا پزشکان و پرستاران تمایل دارند، به آلمان مهاجرت کرده و شرایط کار در آلمان را فراهم کنند.
برخی از مزایای کار در آلمان به عنوان پزشک یا پرستار به شرح زیر است:

  • فرصت های شغلی زیادی در مشاغل مربوط به مراقبت های بهداشتی به ویژه پزشکی و پرستاری وجود دارد. به همین دلیل شما سریعا استخدام شده و امکان ارتقای شغلی وجود دارد.
  • امکان وجود فرصت های شغلی در مراکز مختلف
  • حقوق بالای مشاغل مربوط به مراقبت های بهداشتی به نسبت دیگر مشاغل
  • امنیت شغلی بالا
  • امکان مهاجرت و اخذ ویزا برای اعضای خانواده
  • امکان دست یابی به اقامت دائم آلمان
مزایای کار پرستاران و پزشکان در آلمان

سوالات متداول

مزایای کار پرستاران و پزشکان در آلمان چیست؟

حقوق بالای مشاغل مربوط به مراقبت های بهداشتی به نسبت دیگر مشاغل
امنیت شغلی بالا
امکان مهاجرت و اخذ ویزا برای اعضای خانواده
امکان دست یابی به اقامت دائم آلمان
و…

متوسط حقوق پرستاران در کشور آلمان چقدر است؟

به طور متوسط پرستاران در آلمان سالانه 33000 یورو و ماهانه 2800 تا 2900 یورو درآمد ناخالص دارند.

پرستارانی که مدرک کارشناسی ارشد دارند در چه حوزه هایی میتوانند تخصص کسب کنند؟

1. رئیس سازمان
2. کارشناس مراقبت
3. مشاور مراقبت
4. مراقبت تسکینی
5. متخصص مراقبت های حساس
6. متخصص مراقبت در خانه
و…

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

کشور آلمان، دارای قوی ترین اقتصاد در میان کشورهای اتحادیه اروپا است و تحصیل در آلمان راهی م...

دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان دانشگاه صنعتی شمنیتس آلمان

دانشگاه صنعتی شمنتیتس آلمان در سال 1836 با نام کالج مرسنتال شروع به کار نمود و در سال 1986 دانشگ...

راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان راحت‌ ترین دانشگاه‌ ها پذیرش آلمان

اغلب دانشجویان بین المللی برای دنبال کردن رویاهای خود، تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرد...

نظرات کاربران
Call Now Button