عمان کشوری عربی با قلعه‌های تاریخی است که دو برابر گرجستان وسعت دارد و به عنوان پیشرفته‌ترین کشور در 40 سال گذشته شناخته شده است.
کیفیت زندگی به گزینه‌های اوقات فراغت، شادی، راحتی در حمل و نقل، سلامت و رفاه اجتماعی، ایمنی و امنیت بستگی دارد. خوشبختانه از این جهات، عمان در بین 10 کشور برتر قرار دارد و پس از آن، قطر در رتبه 11، بحرین 20 و کویت در رتبه 46 قرار دارند.

عمان یک کشور عربی است که دین رسمی آن اسلام و زبان رسمی آن عربی می‌باشد؛ در حالی که انگلیسی به طور گسترده در آن صحبت می‌شود. مسقط که پایتخت عمان است، در برگیرنده ملیت‌ها و فرهنگ‌ها از شرق تا غرب است.
زندگی مهاجران در عمان و به ویژه مسقط، بسیار آرام و دلپذیر بوده و آن‌ها می‌توانند، فضایی گرم و صمیمی، ایمن و خانوادگی را در این کشور تجربه کنند. شاید یکی از دلایلی که باعث جذب بسیاری از خانواده‌های مهاجر به عمان شده، همین باشد.

کشور عمان در همسایگی امارات متحده عربی و کشور زیبای دبی است. بنابراین بسیاری از افراد تمایل دارند سبک زندگی در مسقط را با زندگی در دبی مقایسه کنند.
باید بگوییم که عمان از دبی لوکس‌تر است ولی نمی‌توان گفت که زندگی در کدامیک از این دو کشور عربی بهتر است و هر یک ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

حتما بخوانید: ویزای کار عمان

شرایط و هزینه زندگی در عمان برای ایرانیان

همه چیز درباره زندگی در عمان

در عمان، آموزش از دبستان تا دبیرستان رایگان است و 6 سال اول آموزش بسیار شبیه به مدارس ابتدایی در اکثر کشورهای غربی می‌باشد. سپس اگر دانش آموز نخواهد کار کند و بخواهد ادامه تحصیل بدهد، باید به دبیرستان برود، که 3 سال دیگر مشابه دبیرستان در کشورهای غربی را به تحصیل می‌پردازد.

در عمان، دانش آموزان می‌توانند در مراکز حرفه‌ای مختلفی شرکت کنند که از 1 تا 3 سال طول می‌کشد. عمان از نظر امکاناتی نظیر آب و برق و گاز غنی است و یک کشور نفت خیز به شمار می‌رود. حمل و نقل نیز در عمان شرایط خوبی دارد و جاده‌ها در شهرها وضعیت مساعدی دارند. در روستاها نیز شرایط نسبتاً خوب است. میزان جرم و جنایت در عمان بیشتر از سایر شهرهای بزرگ در ایالات متحده است.

میانگین نرخ بیکاری برای عمان چیزی در حدود 4 تا 5 درصد است که این آمار نشان می‌دهد، بیکاری جوانان در این کشور بسیار کم است و فرصت‌های شغلی مناسبی وجود دارد. سیستم مراقبت‌های بهداشتی در عمان برای کمک‌های اولیه رایگان است و دسترسی به امکانات پزشکی و پزشکان ماهر در این کشور به خوبی دیده می‌شود.

نرخ بیکاری در عمان

برای گردشگری در عمان، مسقط و شهرهای دیگر آن جذابیت بسیاری دارند. می‌توانید تپه‌هایی از شن‌های طلایی، کوه‌ها و چشم‌اندازهای باشکوهی را بر فراز آب‌های فیروزه‌ای خلیج نظاره کنید. در عمان بازارهای سنتی و صنایع دستی جذابی وجود دارد که اغلب مسافران و گردشگران برای بازدید به این بازارها می‌روند و سوغاتی تهیه می‌کنند.

به طور کلی بر اساس یک گزارش جهانی، عمان امن‌ترین و دوستانه‌ترین کشور جهان برای زندگی و کار مهاجران شناخته شده است. عمان از نظر ایمنی و امنیت برای مهاجران در رتبه اول قرار دارد.

به طور کلی، از نظر کیفیت زندگی، عمان در بین 64 کشور مورد نظرسنجی در رتبه 35 جهان قرار گرفته که این موضوع بسیار جالب توجه است.
روند استخدام قانونی کارمندان خارجی در مقایسه با سال‌های گذشته آسان‌تر شده و به همین خاطر عده بسیاری از مهاجران، کار در عمان و استخدام و توسعه شغلی در آن را انتخاب می‌کنند.

زندگی در عمان

آیا زندگی در عمان خوب است؟

شاید با خودتان بگویید که آیا زندگی در عمان خوب است؟ برای پاسخ به این سؤال باید ببینید که چه هدفی از مهاجرت به عمان دارید. اما به طور کلی، زندگی در عمان فرصت بزرگی برای غوطه ور شدن در یک فرهنگ جدید است.
شما در این کشور می‌توانید فرصت‌های تازه و زندگی جدیدی را تجربه کنید. همچنین می‌توانید مردم محلی آن را ملاقات کنید و به تعامل و ارتباط با آن‌ها بپردازید تا در مورد اعتقادات، آداب و رسوم و شیوه زندگی آن‌ها بیشتر اطلاعات کسب کنید.

بر خلاف دبی، مهاجران عمان در اقلیت هستند و عمدتاً در مسقط زندگی می‌کنند. چشم انداز کسب و کار و فرصت‌های حرفه‌ای در این کشور عربی زیاد است، چرا که اقتصاد عمان به سرعت در حال توسعه بوده و به نوبه خود فرصت‌های زیادی را ایجاد کرده است.

ناگفته نماند که یک انگیزه ویژه برای مهاجرت به عمان، وضعیت بهشت مالیاتی در این کشور است. چرا که در عمان، درآمد مشمول مالیات نمی‌شود و شما نیازی نیست که در ازای کار خود، بعد از گرفتن حقوق، مالیات بپردازید.

آیا زندگی در عمان خوب است؟

آب و هوای کشور عمان

آب و هوا در عمان عمدتاً تمام طول سال آفتابی و گرم است و شاید برایتان جالب باشد که بدانید، عمان کشوری با 350 روز آفتابی است و به ندرت در آن باران می‌بارد. از مارس تا سپتامبر “تابستان” در نظر گرفته می‌شود و دمای آن به 45-50 درجه سانتیگراد نیز می‌رسد. زمستان‌ها نیز با میانگین دمای 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد است که برای فعالیت‌های خارج از منزل ایده آل تر است.

اگر دوست ندارید که سبک زندگی‌تان آمیخته با نژادها و فرهنگ‌های گوناگون باشد، عمان نمی‌تواند برای شما انتخاب خوبی باشد. احتمالاً یکی از نگران کننده ترین چیزها در مورد زندگی در عمان، مشاهده نابرابری‌های بزرگ در سبک زندگی و شرایط زندگی بین گروه‌های مهاجر است.

دقیقاً مشابه آنچه در دبی و ابوظبی اتفاق می افتد. زندگی برای مهاجرانی که از کشورهای غربی می‌آیند به طور کلی بسیار متفاوت‌تر از زندگی برای مهاجرانی است که از آسیا یا آفریقا می‌آیند. با توجه به فضای کسب و کار، اکثر سازمان‌ها، اعم از دولتی و خصوصی، هنوز ساختار بسیار سلسله مراتبی دارند که قدرت تصمیم گیری اغلب در یک یا چند نفر متمرکز است.
اغلب می‌شنوید که مردم می گویند برای انجام هر کاری در مسقط، چه در تجارت و چه در زندگی روزمره، زمان زیادی طول می‌کشد. این نشان می‌دهد که روندهای کاری و زندگی در عمان به کندی پیش می‌رود و این مورد نیز ممکن است برایتان جالب نباشد.

از طرفی به دلیل آب و هوای گرم و مرطوب، محدودیتی برای کارهایی که می‌توانید در خارج از منزل از مارس تا سپتامبر انجام دهید وجود دارد. در تابستان به دلیل گرمای طاقت فرسا، اکثر مهاجران از مرخصی سالانه خود استفاده می‌کنند.
البته از معایب عمان که بگذریم، به طور کلی می‌توان گفت که کشوری ثروتمند با اقتصاد قوی است. از شهروندان عمان به خوبی مراقبت می‌شود، بنابراین به ندرت یک فرد بی خانمان را می‌بینید.

آب و هوای کشور عمان
آب و هوای کشور عمان

نکاتی برای مهاجرت و زندگی در عمان

اگر به زندگی در عمان فکر می‌کنید، این چند نکته را رعایت کنید:

1. مجوز کار

درست است که با ویزای توریستی می‌توانید آزادانه از عمان دیدن کنید، اما برای کار و زندگی در آن، باید توسط کارفرمای خود حمایت مالی شوید. بنابراین دریافت مجوز کار یکی از مهمترین کارهایی هست که باید در عمان انجام دهید.

2. گواهینامه رانندگی

داشتن گواهینامه رانندگی معتبر قبل از مهاجرت به عمان، زندگی شما را بسیار آسان‌تر می‌کند. اگر از اتحادیه اروپا یا بریتانیا می‌آیید، گواهینامه محلی شما به راحتی می‌تواند به مجوز عمانی تبدیل شود.

3. کنجکاوی، گشاده رویی و احترام به مردم و فرهنگ محلی

واقعاً در مورد کشور، فرهنگ، مردم و آداب و رسوم عمان دقت کنید. سعی کنید چیزهای جدیدی را تجربه کرده و یاد بگیرید. کلیشه‌ها، نظرات و ترس هایتان را کنار بگذارید و بدانید که مردم عمان نسبت به مهاجران بسیار متواضع، محترمانه و خوش برخورد هستند. درست است که مردم عمان مسلمان هستند و پوشش خاصی دارند. اما به هیچ عنوان مهاجران را مجبور به پوشیدن این پوشش به خصوص نمی‌کنند.

3 نکته مهاجرت و زندگی در عمان

هزینه زندگی در عمان

به عنوان یک مهاجر در عمان، باید از هزینه‌های زندگی در این کشور نیز آگاه باشید. ما در جدولی، هزینه‌های اصلی شما را برای زندگی در عمان، مشخص کرده‌ایم.

جدول میانگین هزینه زندگی در عمان
غذا (رستوران ارزان قیمت)5.20  دلار
آب (0.33 لیتر)0.27 دلار
نان قرص (500 گرم)1.04 دلار
میانگین قیمت حمل و نقل
بلیط یک طرفه0.78 دلار
کارت ماهانه38.96 دلار
گازوئیل0.57 دلار
متوسط ​​قیمت خدمات آب و برق
پایه (آب، برق، زباله، گرمایش، سرمایش)54.52 دلار
1 دقیقه مکالمه تعرفه تلفن همراه پیش پرداخت محلی0.16 دلار
هزینه اینترنت68.59 دلار
میانگین قیمت اوقات فراغت
باشگاه بدنسازی، هزینه ماهانه برای 1 بزرگسال47.49 دلار
سینما، 1 صندلی، اکران بین المللی7.79 دلار
متوسط ​​قیمت لباس
یک شلوار جین42.86 دلار
یک لباس تابستانی44.83 دلار
یک جفت کفش پیاده روی78.24 دلار
میانگین قیمت اجاره منزل
آپارتمان (1 خوابه) در مرکز شهر630.88 دلار
آپارتمان (1 خوابه) خارج از مرکز440.78 دلار
آپارتمان (3 خوابه) در مرکز شهر1162.56 دلار

نکات نهایی برای زندگی در مسقط و عمان

  • اسکایپ و وایبر در عمان مسدود شده‌اند اما جایگزین‌های دیگری نیز وجود دارد. واتساپ یا گوگل چت و فیسبوک وجود دارند و ایرانیان مقیم عمان، می‌توانند به کمک آن‌ها با خانواده‌هایشان ارتباط برقرار کنند.
  • فقط 10 روز در سال باران می‌بارد و ممکن است این باران ها سیل آسا باشند.
  • خودروها و سوختشان در عمان ارزان بوده و اکثر مردم دارای وسیله نقلیه هستند.
  • برخلاف تصور رایج مردم، عمان سراسر بیابان نیست. این کشور دارای کوه‌های خیره کننده، جزایر و حتی یک جنگل بارانی فصلی و دیدنی در جنوب است.
  • عمان «سوئیس خاورمیانه» نامیده می‌شود و با دیپلماسی و روابط دوستانه‌ای که با ایالات متحده و ایران دارد، شناخته می‌شود.
زندگی در مسقط و عمان

سوالات متداول

آب و هوای کشور عمان چگونه است؟

آب و هوا در عمان عمدتاً تمام طول سال آفتابی و گرم است.

هزینه سیستم آموزشی در عمان چقدر است؟

آموزش از دبستان تا دبیرستان رایگان است و 6 سال اول آموزش بسیار شبیه به مدارس ابتدایی در اکثر کشورهای غربی می‌باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
سایت و موسسات کاریابی در عمان سایت و موسسات کاریابی در عمان

اگر به دنبال فرصت‌های شغلی و مشاغل ایده آل در عمان هستید، باید ابتدا سایت‌ها و مؤسسات کاری...

شرایط کار پرستاران و پزشکان در عمان شرایط کار پرستاران و پزشکان در عمان

شرایط کار پرستاران و پزشکان در عمان و نحوه اخذ مجوز کار در عمان در این مطلب مورد بررسی قرار ...

مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری در عمان مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری در عمان

مهاجرت و اقامت سرمایه گذاری عمان یکی از روش های پر طرفدار برای مهاجران می باشد. سرمایه گذار...

نظرات کاربران
عباس

لطفا مراکز کاریابی در عمان رو که میتونند ارتباط بین کارفرما و متقاضی کار رو برقرار کنند معرفی بفرمایید

آتیه آفرینان

با سلام. لطفا مقاله موسسات کاریابی در عمان را مطالعه فرمایید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button