شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه و شرایط کلی زندگی در ترکیه در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، احتمالا با این قبیل سوالات مواجه می شوید. شرایط زندگی در ترکیه چگونه است؟
وضعیت مراقبت های بهداشتی و درمانی در ترکیه به چه صورت است؟ وضعیت آموزش در ترکیه چگونه است؟ هزینه های زندگی در ترکیه چقدر است؟ هزینه اجاره و خرید خانه در ترکیه چقدر است؟

در این مطلب پاسخ کلیه سوالات ارائه می شود. این مقاله توسط موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده و در اختیار شما قرار گرفته است. امیدواریم مطالب ذکر شده برای شما کاربردی باشد.
در صورتی که به اطلاعات بیشتری در رابطه با شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه نیاز داشتید، می توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید. و همچنین برای آشنایی بیشتر با موسسه و پرونده های موفق ما می توانید از پیج اینستاگرام آتیه آفرینان دیدن کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید ملک در ترکیه کلیک کنید.

شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه
شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه

شرایط زندگی در ترکیه

ترکیه طی 2 دهه گذشته پیشرفت چشمگیری در بهبود کیفیت زندگی شهروندان داشته است. در برخی معیارها ترکیه به نسبت دیگر کشورها عملکرد بهتری داشته است. در زمینه مشارکت مدنی ترکیه بالاتر از میانگین جهانی است. اما در مواردی مانند درآمد و ثروت، رفاه، کیفیت محیط، تعادل کار و زندگی، مسکن و امنیت شخصی از میانگین جهانی پایین تر است.

در ترکیه متوسط درآمد سالانه خانوار از متوسط درآمد یعنی 33604 دلار پایین تر است. در این کشور 71% آقایان مشغول به کار بوده و تنها 32 در صد از خانم ها شغل دارند. شما به عنوان یک مهاجر در ترکیه شاهد کشوری مدرن و غنی از میراث و سنت خواهید بود. اما پی بردن به پیچیدگی های زندگی روزمره در ترکیه و شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه مدتی زمان می برد. در ادامه در مورد شرایط زندگی در این کشور و سیستم آن در زمینه های مختلف اطلاعاتی ارائه می دهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در ترکیه کلیک کنید.

شرایط زندگی در ترکیه به عنوان یک مهاجر

شهروندان ترکیه طبق یک سنت قدیمی افراد غریبه را مهمان خدا دانسته و از آن ها مهمان نوازی می کنند. این نگرش نه تنها مهاجران بلکه بسیاری از گردشگران را نیز به این کشور جذب می کند. سواحل زیبای این کشور در مدیترانه و اژه در میان گردشگران و مهاجران از محبوبیت خاصی برخوردار است.

واحد پول ترکیه لیره ترکیه (TRY) بوده و در سال 2005 معرفی شد. اگر برای زندگی یک منطقه توریستی را انتخاب کنید، ممکن است، بسیاری از مغازه ها و رستوران ها ارز خارجی را نیز قبول کنند. پس اگر زمان مهاجرت به ترکیه دلار یا یورو داشته باشید، نگرانی بابت هزینه ها نخواهید داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پاسپورت کشور ترکیه کلیک کنید.

شرایط زندگی در ترکیه به عنوان یک مهاجر
شرایط زندگی در ترکیه به عنوان یک مهاجر

شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه

بدون شک زمان اقدام برای مهاجرت به هر کشوری هزینه های زندگی عاملی مهم و تعیین کننده محسوب می شود. بنابراین قبل از هر اقدامی خوب است، هزینه های زندگی در ترکیه را بررسی کنید.
به طور کلی هزینه های زندگی در ترکیه خیلی بالا نیست. در ترکیه همانند سایر کشورها گران ترین مکان ها برای زندگی قطب های شلوغ تجاری، گردشگری و اقتصادی هستند. در جدول زیر می توانید هزینه زندگی در ترکیه و قیمت اقلام مهم برای زندگی را مشاهده کنید.

غذا در رستوران ارزان قیمت                   4.08 دلار
غذا برای دو نفر در رستوران متوسط17.49 دلار
غذای فست فود کوچک3.50 دلار
کاپوچینو1.74 دلار
1 لیتر شیر معمولی0.69 دلار
نان سفید تازه (500 گرم)0.32 دلار
یک کیلو گرم برنج سفید1.50 دلار
12 عدد تخم مرغ1.71 دلار
یک کیلو گرم پنیر محلی6.01 دلار
یک کیلو گرم فیله مرغ3.28 دلار
یک کیلو گرم گوشت گاو9.22 دلار
یک کیلو گرم سیب0.85 دلار
یک کیلو گرم موز1.71 دلار
یک کیلو گرم پرتغال0.92 دلار
یک کیلو گرم گوجه فرنگی0.67 دلار
یک کیلو گرم سیب زمینی0.34 دلار
یک کیلو گرم پیاز0.27 دلار
کاهو0.48 دلار
آب (بطری 1.5 لیتری)0.24 دلار
بلیط یک طرفه حمل و نقل محلی0.43 دلار
کارت حمل و نقل یک ماهه25 دلار
شروع قیمت تاکسی0.65 دلار
هر یک کیلومتر با تاکسی0.47 دلار
هر یک ساعت انتظار تاکسی3.74 دلار
یک لیتر بنزین0.88 دلار
باشگاه تناسب اندام (هزینه ماهانه برای بزرگسال)22.56 دلار
اجاره زمین تنیس (1 ساعت آخر هفته)12.92 دلار
سینما (اکران بین المللی)3.50 دلار
شلوار جین37.42 دلار
لباس تابستانی در فروشگاه های زنجیره ای26.88 دلار
یک جفت کفش مخصوص دویدن65.31 دلار
یک جفت کفش چرم مردانه50.63 دلار

هزینه اجاره و خرید مسکن در ترکیه

قبل از اجاره آپارتمان یا خانه در ترکیه باید بدانید، قیمت ها بسته به موقعیت جغرافیایی و امکانات بسیار متفاوت است. به ویژه در شهرهای بزرگ ترکیه هزینه اجاره بالا است. به عنوان مثال متوسط اجاره یک آپارتمان 4 خوابه در آنکارا بین 1200 تا 2000 لیر ترکیه است. اما در استانبول بسیاری از خانه ها از این مبلغ گران تر هستند.

اکثر آپارتمان ها در ترکیه دارای 1 اتاق نشیمن، 3 اتاق خواب، آشپزخانه و حمام هستند. بیشتر خانه ها بدون وسیله اجاره داده می شوند.
خانه های مبله نیز معمولا ساده بوده و وسایل اولیه و ضروری در آن ها قرار دارد. ممکن است، به عنوان یک خارجی از شما خواسته شود، هزینه اجاره را به دلار یا یورو پرداخت کنید. در ترکیه پیش پرداخت 6 تا 12 ماه اجاره کاملا عادی است. در جدول زیر می توانید متوسط هزینه اجاره و خرید مسکن در ترکیه را مشاهده کنید.

اجاره ماهانه آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر255.63 دلار
اجاره ماهانه آپارتمان 1 خوابه در حومه شهر158.25 دلار
اجاره ماهانه آپاتمان 3 خوابه در مرکز شهر444.16 دلار
اجاره ماهانه آپارتمان 3 خوابه در حومه شهر273.99 دلار
قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر877.90 دلار
قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در حومه شهر579.73 دلار

هزینه مراقبت های بهداشتی و درمانی در ترکیه

سیستم بهداشت و درمان ترکیه شامل بسیاری از بیمارستان ها، ایستگاه های بهداشت و مراکز درمانی است. بیشتر این مراکز توسط نهادهای تامین اجتماعی و وزارت بهداشت اداره می شوند. علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی مراقبت های بهداشتی نیز در این کشور فعالیت می کند.
امکانات این بیمارستان ها بسیار عالی بوده اما هزینه درمان در مراکز خصوصی بالا است. به طوری که تنها افراد مرفه جامعه می توانند از این خدمات بهره مند شوند.

بر اساس مقررات تامین اجتماعی شما باید حدود 20% از هزینه های دارو را خودتان تامین کنید. بازنشستگان لازم است، تنها 10% از هزینه دارو را تامین کنند و بقیه هزینه توسط بیمه تامین می شود.

هزینه مراقبت های بهداشتی و درمانی در ترکیه
هزینه مراقبت های بهداشتی و درمانی در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه – شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه

مدرسه برای تمامی کودکان 6 تا 14 سال اجباری است. هنگام تحصیل در دبستان معمولا کودکان یونیفرم مدرسه می پوشند. به عنوان بخشی از اصلاحات در سال 1997 آموزش اجباری از 5 به 8 سال افزایش یافت.
مدارس ابتدایی دولتی برای همه کودکان رایگان است. اما مدارس خصوصی نیاز به پرداخت شهریه دارند. بسیاری از مدارس خصوصی نیازهای اقلیت خاص (افراد یونانی، یهودی یا ارمنی) یا فرزندان خانواده های مهاجر را تامین می کنند. پس از 8 سال تحصیل در دبستان دانش آموزان می توانند نوع دبیرستان خود را انتخاب کنند.

انواع مختلفی از مدارس متوسطه در ترکیه وجود دارد، که فرزندان شما می توانند در آن ها تحصیل کنند.

انواع مدارس متوسطه در ترکیه

در ترکیه هزینه دانشگاه های دولتی مقرون بصرفه است. به ویژه در مقایسه با موسسات مشابه در اروپا یا ایالات متحده هزینه کمتری دارد. معمولا دانشجویان بین المللی بین 100 تا 4000 یورو در هر سال باید پرداخت کنند. رشته هایی مانند پزشکی یا مهندسی شهریه بالاتری دارند.
شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه بالاتر است. اما می توان در این دانشگاه ها نیز دوره هایی با هزینه مناسب پیدا کرد. برخی از رشته های تحصیلی در دانشگاه های خصوصی شهریه ای بیش از 20000 یورو در سال دارند.

هزینه دانشگاه های مقرون به صرفه ترکیه

برخی از دانشگاه های ترکیه مقرون بصرفه بوده و می توان با هزینه کمی در آن ها تحصیل کرد. در جدول زیر شهریه سالانه برخی از دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی را ذکر کرده ایم.

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)236 یورو در سال
دانشگاه عبدالله گل (AGU)439 یورو در سال
دانشگاه بوگازیچی1000 یورو در سال
دانشگاه اوکان استانبول1140 یورو در سال

شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه – شرایط کار در ترکیه

درآمد خالص تعدیل شده خانوار به مقدار پولی گفته می شود، که یک خانواده پس از مالیات و نقل و انتقالات به دست می آورد. در ترکیه همان طور که گفتیم، متوسط درآمد از متوسط جهانی پایین تر است. در ترکیه 52% از افراد در سن کار حقوق بگیر هستند. این گروه شامل افراد 15 تا 64 سال می شود. نرخ بیکاری نیز در این کشور به نسبت میانگین جهانی بالا است.
نرخ بیکاری در واقع میزان افراد بیکاری که جویای کار هستند، را نشان می دهد. میانگین جهانی نرخ بیکاری 1.8% بوده و این نرخ در ترکیه 2.4% است.

حداقل حقوق تعیین شده در ترکیه برای افراد خارجی ماهانه 484 دلار آمریکا (3577 لیر ترکیه) است. این میزان حقوق ناخالص بوده و پس از کسر هزینه ها و مالیات به 382 دلار آمریکا (2825 لیر ترکیه) می‌رسد. این مقدار حقوق برای داشتن یک زندگی متوسط در ترکیه مناسب است.

شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه | شرایط کار در ترکیه
شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه | شرایط کار در ترکیه

سخن پایانی شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه

شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه در این مطلب مورد بررسی دقیق قرار گرفت. در صورتی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، حتما باید قیمت اقلام مختلف و هزینه های زندگی در ترکیه را بررسی کنید.
در این مطلب، شرایط زندگی در ترکیه، وضعیت بهداشت و درمان، وضعیت آموزش این کشور و هزینه های زندگی و اجاره خانه در ترکیه توضیح داده شد. پیش از هر اقدامی حتما برآوردی از هزینه های پیش رو در ترکیه و شهر مورد نظر خود داشته باشید. 

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه نیاز داشتید، می توانید با کارشناسان مجرب ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی استفاده کنید. همچنین می توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه، که پایین همین مطلب قرار دارد، عنوان کرده و پاسخ آن ها را در سریع ترین زمان ممکن دریافت کنید.

سوالات متداول شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه

✳️ حقوق یک فرد خارجی در ترکیه چقدر است؟

حداقل حقوق تعیین شده در ترکیه برای افراد خارجی ماهانه 484 دلار آمریکا (3577 لیر ترکیه) است.

✳️ انواع مختلف مدارس متوسطه در ترکیه کدامند؟

  • مدارس عمومی با شاخه ای متمرکز بر علوم اجتماعی یا علوم طبیعی
  • مدارس متوسط با تمرکز بر دو و میدانی
  • مدارس متوسط حرفه ای
  • ✳️ هزینه دانشگاه های دولتی در ترکیه چقدر است؟

    معمولا دانشجویان بین المللی بین 100 تا 4000 یورو در هر سال باید پرداخت کنند. رشته هایی مانند پزشکی یا مهندسی شهریه بالاتری دارند.

    5/5 - (1 امتیاز)
    مقالات مشابه
    شرایط و هزینه زندگی در صربستان شرایط و هزینه زندگی در صربستان

    کشور صربستان در جنوب شرقی اروپا واقع شده است که پایتخت آن شهر بلگراد می باشد. شاید کمتر کسی ...

    شرایط و هزینه زندگی در رومانی شرایط و هزینه زندگی در رومانی

    شرایط و هزینه زندگی در رومانی کشور رومانی ، یکی از کشورهای جنوب شرقی اروپا می باشد که مورد ت...

    شرایط و هزینه زندگی در گرجستان شرایط و هزینه زندگی در گرجستان

    شرایط و هزینه زندگی در گرجستان کشور گرجستان ، کشوری زیبا برای مهاجران می باشد که در بین دری...

    نظرات کاربران
    حامد گنجی

    سلام و خسته نباشید.من دانشجوی ترم اخر رشته کامپیوترم.میخواستم برای ارشد تو یکی از دانشگاهای ترکیه تحصیل کنم.اما نمیخوام اقامت تحصیلی بگیرم و بجای اون قصد دارم اقامت از طریق خرید ملک انجام بدم و بابت قیمت 250 هزار دلار هم هیچ مشکلی ندارم.پس میخواستم بدونم برای خرید ملک تو کشور ترکیه و همچنین انجام کارهای ثبت نام دانشگاه شما میتونین به من کمک کنید؟

    آتیه آفرینان

    سلام. بله امکان اقدام وجود دارد.

    مشاهده نظرات بیشتر
    Call Now Button