شرایط زندگی دانشجویان در کشور ژاپن

کشور ژاپن یکی از کشورهایی می باشد که فرصت های تحصیلی مناسبی را برای ادامه تحصیل دانشجویان بین المللی فراهم می نماید و کشوری پیشرفته و مدرن و با فرهنگی متفاوت و زیبا است و مردمان آن از فرهنگ و ادب اجتماعی بالایی برخوردار هستند که باعث می شود افراد بسیاری برای مهاجرت به کشور ژاپن اقدام کنند . دانشجویانی که از طریق بورسیه ، به تحصیل در ژاپن می پردازند ، امکان یادگیری زبان ژاپنی در کلاس های ژاپنی را به دست می آورند در غیر این صورت افراد باید از طریق تجربی و یا در کلاس های محلی رایگان این زبان را یاد بگیرند . در این مقاله با تحت عنوان شرایط زندگی دانشجویان در کشور ژاپن ، قصد داریم اطلاعاتی را در مورد شرایط تحصیل در ژاپن ، مورد بررسی قرار دهیم .

برای اقامت و تابعیت در ژاپن روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در ژاپن ” را مطالعه فرمایید .

شرایط زندگی دانشجویان در کشور ژاپن هزینه تحصیل در کشور ژاپن

اگرچه هزینه تحصیل در کشور ژاپن نسبت به سایر کشورهای آسیایی یکی از بالاترین ‌ها می باشد ولی بسیاری از کشورهای غربی از جمله انگلستان و آمریکا به مراتب پایین ‌تر است. هرچه رتبه دانشگاه در جهان بالاتر باشد شهریه بالاتری نیز از دانشجویان اخذ می ‌کند. هزینه تحصیل در دانشگاه های ژاپن، بستگی به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه دارد و لازم به ذکر است که هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ژاپن دو برابر دانشگاه های دولتی است. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ژاپن، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا حدود 500 هزار ین در سال است که البته حدود 300 هزار ین  هم به عنوان هزینه ثبت نام دریافت می شود. به علاوه دانشجویان سالانه باید بین ۱۷ هزار ین تا ۳۰ هزار ین بابت هزینه امتحانات پرداخت کنند.

شرایط زندگی دانشجویان در کشور ژاپن هزینه زندگی در کشور ژاپن

علاوه بر هزینه تحصیل در ژاپن ، هزینه زندگی در این کشور نیز مهم می باشد و متوسط هزینه زندگی در ژاپن ۸۸ هزار ین در ماه است. طبیعتا گران ‌ترین شهر ژاپن ، توکیو است. سازمان خدمات دانشجویی ژاپن (JASSO) هزینه بالغ بر ۱۰۳ هزار ین  در ماه را برای مخارجی مانند کرایه خانه، غذا، بیمه، تفریح و دیگر هزینه ‌ها مناسب می ‌داند . اگرچه بسیاری از دانشگاه ‌های کشور ژاپن مسکن مناسبی برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته ‌اند که هزینه این مسکن ‌ها به نسبت پایین می باشد اما تعداد آنها به اندازه همه دانشجویان خارجی نیست لذا باید زودتر از موعد نسبت به اجاره آنها اقدام کرد. سوپرمارکت ‌های کشور ژاپن نیز برای تامین مایحتاج غذایی قیمت ‌های بسیار مناسبی دارند. به طور کلی یک دانشجو ماهیانه حدود ۱۰ هزار ین باید صرف غذا کند.

شرایط زندگی دانشجویان ژاپن

شرایط زندگی دانشجویان ژاپن

تمام دانشجویان در طی تحصیل خود ملزم به داشتن بیمه درمانی هستند. هزینه‌ های تحصصیل پزشکی در کشور ژاپن بسیار بالاست، به همین دلیل وقتی که فرد برای انجام کارهای اولیه و تثبیت آدرس محل سکونت و دریافت کارت شناسایی شهروندی به شهرداری محل مراجعه می کند به طور اتوماتیک از خدمات بیمه درمانی نیز ۷۰ درصد  از هزینه ها را پوشش می دهد ، برخوردار خواهد شد و بنا به میزان درآمد سالیانه می بایست هر ماه مبلغی را پرداخت نماید . اما براساس تسهیلاتی که سیستم آموزشی کشور ژاپن برای دانشجویان در نظر گرفته است در صورتی که فرد هرگونه هزینه ایی که شامل استفاده از بیمه می شود ، پرداخت نماید پس از آن با ارائه مدارک مستدل به قسمت اینترنشنال دانشگاه می تواند ۳ درصد از کل هزینه ی پرداختی را باز پس بگیرد.

در مقاله ” مهاجرت به ژاپن ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به ژاپن اطلاعات کسب کنید .

شرایط زندگی دانشجویان در کشور ژاپن کار دانشجویی در کشور ژاپن

بسیاری از دانشجویان بین المللی کشور ژاپن کار پاره وقت را برای کمک به پرداخت شهریه یا مخارج زندگی خود را انتخاب می کنند. امروزه ۷۵ درصد از دانش آموزان خارجی در برخی از انواع کار های  پاره وقت در ژاپن فعالیت دارند . دانشجویان بین المللی اجازه اقامت در ژاپن به منظور تحصیل در مدارس ژاپن را دارند  و کار ضمن تحصیل در ژاپن برای دانشجویان بین المللی مجاز نیست بنابراین، اگر فردی  با وضعیت اقامت “دانشجوی کالج”  در ژاپن ساکن است و تمایل به کار ضمن تحصیل در ژاپن را دارد نیاز به اخذ مجوز رسمی اجازه به شرکت در فعالیت های مجاز پیش از اعطا وضعیت محل اقامت از نزدیکترین اداره مهاجرت منطقه ای ژاپن را دارد. در این صورت، فعالیت دانشجویان بین المللی نباید با فعالیتهایشان در مدرسه تداخل داشته باشد .

شرایط زندگی دانشجویان در کشور ژاپن خوابگاه دانشجویی در کشور ژاپن

دانشگاه های ژاپن ، امکانات خوابگاهی در اختیار دانشجویان خارجی قرار می دهند اما برخلاف ایران این امکانات مجانی نیست و می بایست ماهانه مبلغی را پرداخت. شرایط دریافت خوابگاه های دانشجویی کشور ژاپن با توجه به کثرت دانشجو سخت می باشد و گاها در بعضی موارد تا یک تا دو سال نیز باید در لیست انتظار ماند و همچنین مدت زمان استفاده از آن محدود بوده و بین یک تا دوسال می باشد و امکان تمدید آن وجود ندارد مگر آنکه تغییر مقطع داده که در این حالت امکان استفاده مجدد بنا به صلاحدید دانشگاه مربوطه امکان پذیر می باشد.

برخی از دانشجویان در «دانچی» زندگی می کنند . دانچی به خانه هایی گفته می شود که موسسات دولتی وابسته به استانداری یا شهرداریها ارائه می دهند و مخصوص خانواده هایی با سطح درآمد متوسط و پایین است ولی این منازل به افراد مجرد تعلق نمی گیرد. لازم به ذکر است که به علت تعداد زیاد متقاضی عمدتا اعطای این خانه ها با قرعه کشی همراه است و اجاره این خانه ها معمولا از خانه های عادی بسیار کمتر است . برای اجاره این خانه ها باید در زمان های معینی اقدام به ثبت نام کرد و می توان فرم های مربوطه را از استانداری یا شهرداری منطقه خود تهیه نمود. معمولا اوایل ماه می و اوایل ماه اکتبر زمان درخواست فرم برای این منازل است و در برخی مناطق ژانویه و جولای زمان درخواست می باشد . با توجه به اینکه این خانه ها به افراد کم درآمد تعلق می گیرد در نتیجه از نظر محیطی خیلی مناسب نمی باشند و غالبا ساکنین آن از نظر اجتماعی و فرهنگی در حد پایین یا متوسط هستند .

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در ژاپن ” را مطالعه فرمایید .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
شرایط زندگی دانشجویان در کشور رومانی شرایط زندگی دانشجویان در کشور رومانی

شرایط زندگی دانشجویان در کشور رومانی کشور رومانی ، یکی از کشورهای اروپا در جنوب شرقی این قا...

شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلژیک شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلژیک

  کشور بلژیک به نظام آموزشی سطح خود شناخته شده است و همچنین بلژیک ، یک کشور چند زبانه و چن...

شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان

شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان امروزه اغلب افراد در سراسر جهان خواهان مهاجرت و اد...

نظرات کاربران
Call Now Button