شرایط زندگی دانشجویان در کشور هلند

کشور هلند ، از کشورهای عضو شینگن و از جمله کشورهای پیشرفته در زمینه های کشاورزی ، صنعت و توریسم است که پایتخت آن شهر آمستردام و واحد پول آن یورو می باشد . در کشور هلند بیش از 160 مرکز تحقیقاتی وجود دارد که این تعداد دانشگاه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار قابل توجه می باشد . البته لازم به ذکر است که تنها حدود نیمی از این مراکز قابل تایید وزارت علوم ایران هستند . بسیاری از افراد تحصیل در هلند را در جهت مهاجرت به کشور هلند از طریق تحصیل اقدام می کنند ، این افراد می توانند پس از اقامت در هلند از نوع تحصیلی ، نسبت به اخذ تابعیت هلند اقدام کنند . متقاضیان مهاجرت به کشور هلند و ادامه تحصیل در کشور هلند این امکان را دارند که پس از پایان تحصیل به مدت یک سال شغل مناسبی پیدا کنند و سپس می توانند به مدت طولانی تر و یا حتی به طور دائم در کشور هلند اقامت داشته باشند . در این مطلب قصد داریم به بررسی شرایط زندگی دانشجویان در کشور هلند بپردازیم .

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در هلند ” را مطالعه فرمایید .

شرایط زندگی دانشجویان در کشور هلند  – هزینه زندگی در کشور هلند

هزینه تحصیل و زندگی در کشور هلند شامل غذا ، حمل و نقل عمومی ، خرید کتاب ، پوشاک ، اجاره مسکن و بیمه سلامت فعالیت های مربوط به اوقات فراغت می باشد . تقریبا هزینه زندگی در کشور هلند برای یک سال حدود ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ یورو در ماه است. از مجموع مطالعات بر روی مخارج دانشجویان خارجی در کشور هلند طبق آمار ، ۳۷ درصد از مخارج به وسایل خانگی ، ۱۵ درصد به شهریه تحصیلی و ۳ درصد نیز به حمل و نقل مربوط می شود و هزینه های تحصیلی دانشجویان در کشور هلند نسبت به میانگین همین هزینه ها در سایر کشور های اروپایی در سطح بالایی قرار دارد. هزینه های جانبی برای یک آپارتمان سه اتاقه در کشور هلند به طور میانگین ۱۶۵ یورو در ماه و هزینه اینترنت نیز به طور میانگین ۲۳ یورو در ماه می باشد .

شرایط زندگی دانشجویان در کشور هلند  – هزینه تحصیل در کشور هلند

هزینه های تحصیل علاوه بر شهریه های دانشگاهی ، شامل کتاب و وسایل کمک آموزش نیز می باشد که می تواند با توجه به رشته تحصیلی متفاوت باشد ولی معمولا بین ۳۰۰ تا ۶۵۰ یورو در سال است . یافتن بورسیه ، کمک هزینه تحصیلی ، وام های دانشجویی ، کمک هزینه اجاره خانه و همچنین کمک های مالی جهت بیمه سلامت می تواند هزینه تحصیل و زندگی در هلند را بسیار کاهش دهد. دولت هلند برای دانشگاه های این کشور دو نوع شهریه تحصیلی شامل قانونی و نهادی ایجاد کرده است که به شرح زیر می باشد :

  • هزینه های قانونی را دولت هلند برای تمام دانشگاه های کشور هلند تنظیم کرده است. تمام دانشجویان هلندی و دانشجویان کشور های عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا برای پرداخت شهریه های تحصیلی خود در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می بایست این نوع شهریه را پرداخت کنند که ۱۹۸۴ یورو در سال است .
  • شهریه های نهادی توسط خود دانشگاه تعیین می شوند و برای دانشجویانی می باشد که از اتباع خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا هستند و این نوع شهریه به نوع رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد و بین ۶۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ یورو در سال است و شهریه دوره های مقدماتی برای اتباع داخل و خارج از اتحادیه اروپا یکسان و سالیانه بین ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو می باشد.

به طور کلی هزینه تحصیل در کشور هلند در مقاطع مختلف به صورت زیر می باشد :

  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی برای دانشجویان اتحادیه اروپا : ۱۹۸۴ یورو
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا : ۶۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ یورو در ترم
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان اتحادیه اروپا : ۱۹۸۴ یورو
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان خارج اتحادیه اروپا : ۷۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ یورو در سال
  • هزینه تحصیل برای دوره های MBA : ۴۰,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ یورو
شرایط زندگی دانشجویان هلند

شرایط زندگی دانشجویان هلند

لازم به ذکر است دانشجویانی که از کشور های خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا برای تحصیل می خواهند به کشور هلند سفر کنند می بایست مدارکی را ارائه کنند که نشان دهند آن ها توانایی مالی زندگی در کشور هلند برای یک ماه را دارند که در بیشتر موارد ، دانشجویان می بایست مبلغ زندگی یک سال که برابر ۱۰,۳۵۰ یورو را به حساب بانکی دانشگاه هلند واریز کنند و پس از ان که به هلند سفر کردند می توانند این مبلغ را پس بگیرند .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به هلند شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به هلند ” بیاندازید.

شرایط زندگی دانشجویان در کشور هلند  – کار دانشجویی در کشور هلند

چنانچه دانشجویان بخواهند یک شغل نیمه وقت مناسب داشته باشند، بهتر است زبان محلی را یاد بگیرند و طبیعتاً در چنین حالتی یافتن شغل راحت­تر خواهد بود. آنها می­توانند از طریق مختلف مانند آژانس­ های استخدام نیروی کار، امور دانشجویی دانشگاه محل تحصیل، آگهی ­های کاری و وب سایت ­های کاریابی به جستجوی شغل مورد نظر خود بپردازند. لازم به ذکر است که دانشجو باید قبل از شروع به کار در کشور هلند از قوانین و مقررات مربوط به کار دانشجویی در هلند اطمینان حاصل نماید . اینکه دانشجو برای انجام کار نیمه وقت دانشجویی در هلند به مجوز  نیاز دارد به ملیت شخص دانشجو بستگی دارد ولی تمام دانشجویان اتحادیه اروپا و سوئیس (غیر از کروواسی) برای کار دانشجویی در هلند محدودیتی ندارند. اما شرایط کار دانشجویی در کشور هلند برای شهروندان کروواسی به شرایط بازار و کارفرمای آن ­ها بستگی دارد.  برای این شهروندان اتحادیه اروپا محدودیتی ار نظر تعداد ساعات کاری وجود ندارد ولی دانشجویان سایر کشور­ها برای کار دانشجویی در هلند طی دوران تحصیل، به مجوز کار نیاز دارند که این مجوز باید توسط کارفرما از ارگان مربوطه درخواست شود و صدور این مجوز حدود ۵ هفته طول می کشد .  دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که مجوز کار دانشجویی در هلند را دارند، مجاز هستند که در طول سال تحصیلی حداکثر ۱۰ ساعت در هفته (مقطع کارشناسی )، ۲۰ ساعت در هفته (مقطع کارشناسی ارشد) و ۳۰ ساعت در هفته (مقطع دکتری) کار کنند. این دانشجویان در فصول تعطیل سال یعنی در ماه های ژوئن، جولای و آگوست اجازه کار تمام وقت دارند. درآمد شخص دانشجو برای کار دانشجویی نیمه وقت ساعتی ۸ تا ۱۰ یورو می ­باشد.

شرایط زندگی دانشجویان در کشور هلند – خوابگاه های دانشجویی در کشور هلند

یکی از مسائل هم برای دانشجویان و هم والدین محل اقامت در حین تحصیل در کشور هلند می باشد که گزینه های مختلفی برای اقامت دانشجویان بین المللی در دانشگاه های هلند وجود دارد که دانشجو بر اساس شرایط اقتصادی و علایق خود می تواند یکی از آن ها را انتخاب کند . از آن جا که تعداد دانشجویان کشور هلند بیشتر از میزان ظرفیت خوابگاه های موجود است ، اقدام به موقع برای یافتن و اجاره خوابگاه دانشجویی الزامی می باشد .

در کشور هلند ، دانشجویان معمولا در خوابگاه درون محوطه دانشگاه زندگی نمی کنند ، اما اتاق خود را دارند . پیدا کردن محل اقامت خوب و مقرون به صرفه در هلند مشکل است لذا بلافاصله بعد از ثبت نام در دانشگاه ها و موسسات آموزشی باید دنبال خوابگاه های دانشجویی کشور هلند بود . اگر چه هلند امکان اقامت دانشجویان در محوطه دانشگاه کم است ولی برخی از دانشگاه ها به دانشجویان خود خوابگاه هایی در محوطه دانشگاه ارائه می دهند . دانشجویان بین المللی در کشور هلند می توانند در انواع مختلف خوابگاه های ارائه شده برای دانشجویان در این کشور اقامت داشته باشند . یعنی آنها می توانند در یک خانه دانشجویی یا در یک آپارتمان زندگی کنند ، که برای دانشجویان هلندی بسیار معمول است . با این حال ، دانشجویان در کشور هلند به طور کلی در محوطه دانشگاه های خود زندگی نمی کنند .انواع خوابگاه های دانشجویی در کشور هلند عبارتند از :

  • خانه دانشجویی در کشور هلند : اکثر دانشجویان کشور هلند اتاقی در یک خانه دانشجویی اجاره می کنند که این خانه ها مالک شخصی دارند و برای اجاره به 3 تا 6 دانشجو طراحی شده اند . از معایب این نوع خوابگاه ها می توان به سخت بودن زندگی با افراد غریبه از فرهنگ های مختلف اشاره کرد .
  • آپارتمان دانشجویی در کشور هلند : این آپارتمان ها دارای اتاق های خواب خصوصی و امکانات مشترک مانند اتاق نشیمن ، آشپزخانه ، حمام و دستشویی می باشند که هزینه اجاره این آپارتمان ها غالبا کمتر است اما هر آپارتمان به ۸ تا ۱۲ نفر اجاره داده می شود .
  • خوابگاه های دانشگاهی در کشور هلند : اغلب دانشگاه های کشور هلند خوابگاه دانشجویی در محوطه دانشگاه های خود ندارند و به دانشجویان بین المللی خود آپارتمان های دانشجویی و خانه های دانشجویی ارائه می دهند . هزینه این آپارتمان ها و یا قیمت خانه در هلند کم و بیش از هزینه آپارتمان های شخصی می باشد .
  • هتل های دانشجویی در کشور هلند : هتل های دانشجویی در کشور هلند یکی دیگر از گزینه های موجود برای دانشجویانی می باشد که در آمستردام یا روتردام تحصیل و زندگی می کنند . از جمله امکانات این هتل های دانشجویی می توان به اتاق های کامل و مبله با امکانات بزرگ آشپزخانه (۴۰ متر مربع) و بیش از ۱۰۰۰ متر مربع فضای مطالعه آرام اشاره کرد . اتاق های این هتل ها را می توان برای یک سال تحصیلی ، یک ترم و یا فقط یک شبانه روز نیز اجاره کرد .

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در هلند ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در هلند ” است .

قیمت اجاره اتاق دانشجویی در کشور هلند متفاوت است و معمولا بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ یورو در هر ماه می باشد . علاوه بر این هزینه های تحصیل در هلند بسته به رشته ،‌ خدمات آموزشی ، نوع اتاق دانشجویی و شهر محل اقامت آنها بستگی دارد و معمولا شامل خدمات و اینترنت است و تمام اتاق ها مبله هستند و به طور کلی هزینه اجاره خوابگاه دانشجویی کشور هلند در جایگاه دومین کشور گران در اروپا قرار دارد و آمستردام گران ترین شهر هلند می باشد .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
شرایط زندگی دانشجویان در کشور رومانی شرایط زندگی دانشجویان در کشور رومانی

شرایط زندگی دانشجویان در کشور رومانی کشور رومانی ، یکی از کشورهای اروپا در جنوب شرقی این قا...

شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلژیک شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلژیک

  کشور بلژیک به نظام آموزشی سطح خود شناخته شده است و همچنین بلژیک ، یک کشور چند زبانه و چن...

شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان

شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان امروزه اغلب افراد در سراسر جهان خواهان مهاجرت و اد...

نظرات کاربران
Call Now Button