شرایط زندگی دانشجویان در کشور لیتوانی

کشور لیتوانی از گذشته همواره به عنوان کشوری با سطح بالای تدریس و کیفیت آموزش و پرورش شناخته شده است . این کشور از قرن شانزدهم میلادی نقش بسیار مهمی در زندگی آموزشی و فرهنگی مردم نه تنها در لیتوانی بلکه همچنین در کشورهای همسایه خود ایفا کرده است . موسسات آموزش عالی کشور لیتوانی پس از تحقیقات گسترده به خوبی به امکانات مدرن مورد نیاز اعم از آزمایشگاه ها ، کارگاه ها و مراکز کامپیوتر مجهز شده اند . با داشتن محیط مناسب تحصیل و تحقیق، به همراه اساتید معتبر و کارآزموده می تواند برای موفقیت دانشجویان این مراکز فراهم آورد . متقاضیان تحصیل در کشور لیتوانی امکان رشته مورد نظر را از میان طیف وسیعی از رشته های تحصیلی خواهند داشت و محدودیتی در این مورد وجود دارد که از مزایای تحصیل در کشور لیتوانی می باشد و در عین حال شهریه دانشگاه های لیتوانی و هزینه های زندگی ، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار ارزان تر می باشد . موسسات آموزش عالی کشور لیتوانی از شرکت کنندگان فعال در برنامه های مختلف بین المللی و مدارس آموزش عالی خارج از لیتوانی می باشند که می تواند پایه ای برای پروژه های تبادل دانشجو ، معلم و دانشمند در خدمت توسعه دانش باشد . دانشگاه های کشور لیتوانی فعالانه در برنامه اراسموس موندوس شرکت می کنند که این امر کمک شایانی به دانش آموزان جهت گسترش دانش فرهنگی خود می کند . در این مقاله قصد داریم به بررسی شرایط زندگی دانشجویان در کشور لیتوانی بپردازیم .

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در لیتوانی ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در لیتوانی توضیح دادیم .

لازم به ذکر است که کشور لیتوانی عضو سیستم انتقال اعتبار اروپا(ECTS) می باشد که به دانشجویان بین المللی این امکان را می دهد که به آسانی اعتبار تحصیلی و مدارک اخذ شده خود را به سیستم اعتباری ملی خود انتقال دهند. متقاضیان تحصیل در انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، آمریکا، کانادا و استرالیا با توجه به امکان استفاده از این سیستم، می توانند تحصیلات خود را در لیتوانی گذرانده و در سال آخر تحصیل به آسانی به کشور مورد علاقه مهاجرت کنند .

شرایط زندگی دانشجویان در کشور لیتوانی هزینه های تحصیل در کشور لیتوانی

هزینه تحصیل در موسسات آموزش عالی کشور لیتوانی ، بسته به سطح تحصیلات و برنامه تحصیلی که توسط دانشجو انتخاب شده ، متفاوت است که موسسات آموزشی سالانه هزینه های تحصیل خود را اعلام می کنند . به طور متوسط ، هزینه های تحصیل در لیتوانی بین ۱۰۰۰ تا ۵۳۰۰ یورو در سال می باشد . شهریه های دانشگاه های لیتوانی در مقاطع مختلف به شرح زیر می باشد :

  • تحصیلات کارشناسی : از ۲٫۲۰۰ تا ۶٫۵۰۰ یورو در سال .
  • کارشناسی ارشد و دکترا : از ۷٫۱۰۰ تا ۸٫۵۰۰ یورو در سال .

شرایط زندگی دانشجویان در کشور لیتوانی هزینه زندگی در کشور لیتوانی

کشور لیتوانی یک کشور نسبتا ارزان برای زندگی می باشد و با هزینه ۴۸۹ یورو در ماه ، یا ۵،۸۶۸ یورو در سال که شامل اجاره مسکن نیز می شود ، می توان به راحتی در این کشور زندگی کرد .  هزینه خوابگاه های دانشجویی در کشور لیتوانی نیز در حدود ۷۰ یورو در هر ماه امکان پذر می باشد که با انتخاب این گزینه برای محل اقامت هزینه ها نیز به طور چشمکیری کاهش می باید . می توان گفت هزینه زندگی در لیتوانی در حدود 20.70 درصد بالاتر از هزینه های زندگی در ایران است.

شرایط زندگی دانشجویان در کشور لیتوانی بیمه درمانی دانشجویی در کشور لیتوانی

دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا باید از سفارت کشور خود در لیتوانی در رابطه با بیمه درمانی اطلاع کسب کنند و باید یک بیمه بهداشتی خصوصی داشته باشند که می توانند در لیتوانی یا کشور خود به دست آورند .دانشجویان با سن ۱۸ سالگی یا بالاتر حق دریافت بیمه و درمان پزشکی رایگان را دارند ، اگر مدرکی را به صندوق بیمه بهداشت و درمان ارائه دهند که وضعیت آنها را به عنوان دانشجو اعلام می کند . برای ثبت نام در یک مرکز بهداشت ، دانشجویان باید یک فرم درخواست ویژه را پر کنند و کارت شناسایی خود را که حاوی عکس و یک شناسه ملی است را ارائه دهند .

شرایط زندگی دانشجویان لیتوانی

شرایط زندگی دانشجویان لیتوانی

برای اقامت و تابعیت در لیتوانی روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در لیتوانی ” را مطالعه فرمایید .

شرایط زندگی دانشجویان در کشور لیتوانی کار دانشجویی در کشور لیتوانی

فرصت های شغلی موجود در کشور لیتوانی، در انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل دانشجویان نقش مهمی را ایفا می کند. لازم به ذکر است اخذ مدرک تحصیلی از دانشگاه های لیتوانی عاملی اصلی برای به دست آوردن شغل حرفه ای موفق حتی در سراسر جهان است . این کشور برای تسهیل شرایط دانشجویان بین المللی، تغییرات قابل توجهی را در نظام آموزش خود انجام داده است. دانشجویان مجاز به حداکثر ۲۰ ساعت در هفته کار نیمه وقت هستند که می توانند بخشی از هزینه های تحصیل در لیتوانی را با آن تامین کنند . دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا / آمریكا یا سوئیس،  نیازی به اجازه كار برای كار در لیتوانی ندارند ولی دانشجویان غیر اتحادیه اروپا نیاز به مجوز کار دارند تا بتوانند در حین تحصیل در لیتوانی کار کنند . شرایطی که مجوز کار صادر می شود ، توسط وزارت کار و امور اجتماعی مشخص می شود .

شرایط زندگی دانشجویان در کشور لیتوانی خوابگاه های دانشجویی در کشور لیتوانی

سکونت در خوابگاه های دانشجویی در کشور لیتوانی دارای شرایط خاص خود است که با رعایت تمامی آنها می توان به اقامتی خوب و آرام در طول دوران تحصیل خود رسید . کشور لیتوانی با فراهم کردن گزینه های مختلف جهت اقامت دانشجویان به دنبال رفاه و راحتی هر چه بیشتر برای آنان است . خوابگاه ها و اجاره خانه از مواردی می باشد که دانشجویان جهت اقامت در لیتوانی می توانند از آنها استفاده کند . هرکدام از گزینه های اقامت دانشجویان در کشور لیتوانی، مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارند که دانشجو باید با در نظر گرفتن شرایط روحیات خود یکی را انتخاب کند . خوابگاه های دانشجویی در لیتوانی متناسب با دانشگاه انتخابی و هزینه ای که وی پرداخت می کند امکانات لازم را در اختیار دانشجویان قرار می دهند . توجه شود که امکانات خوابگاهی هرگز با منزل اجاره ای برابر نیستند اما با توجه به مبلغی که فرد پرداخت می کند بسیار مقرون به صرفه هستند .

در خوابگاه های دولتی کشور لیتوانی ، اتاق ها به صورت تک نفره و مشترک وجود دارند و در اکثر آنها آشپزخانه برای چند اتاق به صورت مشترک استفاده می شود و در برخی از خوابگاه ها نیز سلف سرویس وجود دارد که با پرداخت هزینه می تواند وعده های غذایی خود را از آنجا تهیه کرد . تخت خواب ، کمد ، یخچال ، میز ، صندلی و سرویس بهداشتی از جمله امکانات اصلی در تمامی خوابگاه ها می باشد . لازم به ذکر است اینترنت و کافی نت نیز در تمامی خوابگاه های دانشجویی در لیتوانی وجود دارد . معمولا خوابگاه ها توسط خود دانشجویان نظافت می شود و هر اتاق باید در زمان مشخص آشپزخانه را تمیز کند و داشتن ماشین لباسشویی و خشک کن در اکثر خوابگاه ها موجود است . زندگی در خوابگاه های دانشگاه های لیتوانی با وجود امکانات کم می تواند یک فرصت عالی جهت کسب تجربه های فراوان باشد . خوابگاه های دولتی دانشجویی در کشور لیتوانی بسیار ارزان هستند و با پرداخت هزینه ای در حدود ۷۰ تا ۱۰۰ یورو می توان در آنها ساکن شد .

شما می توانید برای مهاجرت به لیتوانی مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به لیتوانی ” را مطالعه فرمایید .

زمان پذیرش خوابگاه ها از سوی دانشگاه اعلام می شود و با توجه به ظرفیت محدود و مشخصی که هر دانشگاه دارد باید در موعد مقرر اقدام نمود تا موفق به دریافت خوابگاه شد . دقت کنید که خوابگاه های دولتی کشور لیتوانی ظرفیت محدودی دارند و در صورتی که نتوان آن را دریافت کرد می توان برای خوابگاه های خصوصی درخواست فرستاد . هزینه خوابگاه های خصوصی به مراتب بیشتر از خوابگاه های دولتی ست و در ۱۵۰ یورو در ماه می باشد . حدود ظرفیت اتاق ها کمتر است و فرد از کیفیت زندگی بالاتری در این خوابگاه ها برخوردار است . تمامی خوابگاه ها مبلغی را به عنوان پیش پرداخت دریافت می کنند که در پایان سال قابل با پرداخت هستند که این مبلغ در ابتدا به عنوان رزرو اتاق پرداخت می شود و در زمان تسویه حساب و تحویل اتاق بازگردانده می شود . خوابگاه ها محیط بسیار خوبی برای آشنایی با دیگر دانشجویان و تقویت مهارت زبانی ست که علاوه بر کاهش هزینه می تواند دوران پر خاطره ای را رقم بزند . آپارتمان و خانه های زیادی در کشور لیتوانی برای دانشجویان وجود دارد که با توجه به منطقه و مساحت ، هزینه های مختلفی دارند . بسیاری از دانشجویان که مایل به زندگی در خوابگاه های دانشجویی در لیتوانی نیستند و می خواهند در مکانی آرام تر و شخصی تر دوران تحصیل خود را سپری کنند انتخاب مناسبی می باشد و اجاره خانه می تواند از ماهی ۳۰۰ یورو شروع شده و تا ۶۰۰ یورو نیز برسد . معمولا اجاره خانه دو تا سه برابر هزینه خوابگاه می باشد که گاهی از طرف دانشگاه به دانشجویان معرفی می شود و برخی نیز با داشتن هم خانه و شریک شدن آن با دیگر افراد هزینه آن را کاهش می دهند .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
شرایط زندگی دانشجویان در کشور رومانی شرایط زندگی دانشجویان در کشور رومانی

شرایط زندگی دانشجویان در کشور رومانی کشور رومانی ، یکی از کشورهای اروپا در جنوب شرقی این قا...

شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلژیک شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلژیک

  کشور بلژیک به نظام آموزشی سطح خود شناخته شده است و همچنین بلژیک ، یک کشور چند زبانه و چن...

شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان

شرایط زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان امروزه اغلب افراد در سراسر جهان خواهان مهاجرت و اد...

نظرات کاربران
Call Now Button