بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور در رویای تحصیل در کانادا هستند زیرا وزارت علوم ایران در آخرین رتبه بندی دانشگاه های خارج از کشور اعلام کرده است. حدود 72 دانشگاه از مجموعه دانشگاه های کانادا مورد تایید این وزارتخانه هستند که 17 دانشگاه آن جز دانشگاه های ممتاز آن معرفی شده اند و وجود این تعداد دانشگاه خوب در کشور کانادا موجب می شود تا متقاضیان تحصیل در کشور کانادا رو به افزایش باشد و این روند هر روز گسترش یابد. از سویی دولت کانادا توجه ویژه ای به تحصیلات داشته و هر ساله هزینه های بسیاری صرف تحقیقات می کند.

دو زبانه بودن کشور کانادا که امکان تحصیل به زبان های فرانسه و یا انگلیسی را به دانشجویان می دهد از فاکتورهای مهم در این زمینه است که حق انتخاب به دانشجو داده و شرایط تحصیل را برای دانشجو آسان می سازد. یکی از دلایلی که باعث شده کشور کانادا مورد توجه بسیاری از متقاضیان قرار بگیرد، سطح توسعه یافتگی و رفاه این کشور است. 

کشور کانادا از لحاظ وضعیت امن اقتصادی در رتبه بندی NU در میان ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد. به طور کلی این عوامل و کیفیت آموزشی در دانشگاه های کشور کانادا داوطلبان تحصیل در خارج را تشویق به انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل می کند. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به شرایط زندگی دانشجویان در کشور کانادا بپردازیم.

برای اقامت و تابعیت در کانادا روش های متفاوتی وجود دارد موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در کانادا ” را مطالعه فرمایید .

شرایط زندگی دانشجویان در کشور کانادا

هزینه زندگی در کشور کانادا بسته به شهر محل سکونت بین  800 تا 2200 دلار در ماه بسته به سبک زندگی فرد است و هزینه زندگی در کانادا در شهر های کوچک پایین تر از شهر های بزرگ می باشد و البته شانس یافتن کار هم در شهر های کوچک تر کمتر خواهد بود.

در صورتی که هزینه تحصیل در کانادا را حتی بدون بورسیه می توان تامین کرد، فرصت های شغلی دانشجویی در کشور کانادا بسیار زیاد است و فرد می تواند هزینه زندگی دانشجویی خود را در حین تحصیل با کار پاره وقت تامین کند.
البته توصیه می شود که حداقل برای سال اول به اندازه هزینه تحصیل و زندگی بودجه خود را در نظر گرفت و با خود به همراه ببرید.

شرایط زندگی دانشجویان در کشور کانادا

هزینه تحصیل در کشور کانادا

هزینه تحصیل در کشور کانادا در مقایسه با انگلیس، استرالیا و نیوزلند پایین تر می باشد و برای کمک به هزینه های تحصیل بورسیه های زیادی (مخصوصا دانشجویان برتر) وجود دارد و بیشتر این بورسیه ها برای مقاطع فوق لیسانس و بالاتر می باشد ولی برای مقطع لیسانس هم تعدادی از این بورسیه ها وجود دارد که میتواند هزینه تحصیل در کانادا را کاهش چشمگیری دهد.
البته بیشتر بورسیه ها در مقطع لیسانس برای افراد دارای اقامت دایم یا شهروندان کانادا است. شهریه تحصیل در دانشگاه های کشور کانادا به شرح زیر می باشد :

  • میانگین شهریه دانشجویان بین المللی در کانادا هر سال بین ۱۲۰۰۰تا ۲۰۰۰۰ دلار
  • میانگین شهریه دانشجویان کانادایی در هر سال بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار
  • میانگین شهریه دانشجویان کبکی در استان کبک در هر سال بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار

افرادی که از شهریه کانادایی بهره مند می شوند عبارتند از :

  • شهروندان و افراد دارای اقامت دائم کانادا
  • افراد محافظت شده و خانواده وابسته آنها طبق قانون اداره مهاجرت کانادا ( منظور افرای هستند که پناهنده کانادا شده اند)
  • دانشجویان بین المللی واجد شرایط که به شرح زیر است :
  1. همراه فرد سیتیزن یا دارای اقامت دائم کانادا باشد .
  2. فرد بازدید کننده از کانادا و خانواده وابسته او به شرطی که این فرد دارای مجوز کار در کانادا باشد .
  3. فرد بازدید کننده از کانادا که مجوز ماندن در کانادا را داشته باشد

در مقاله ” تحصیل در کانادا ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در کانادا اطلاعات کسب کنید .

کار دانشجویی در کشور کانادا

طبق قوانین کشور کانادا ، شرایط کار دانشجویی در کانادا براساس نوع دوره تحصیلی به کار تمام وقت یا کار پاره وقت تقسیم بندی می شود. دانشجویان با شرایط تحصیل تمام وقت می توانند به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند. برای کار نیمه وقت دانشجویان تمام وقت در کانادا حداکثر تا ۲۰ ساعت در هفته مجاز هستند در داخل دانشگاه یا کار بیرون از دانشگاه (Off-Campus یاOn-Campus) ولی دانشجویان پاره وقت در صورت داشتن مجوز کار محدودیتی در زمان کاری ندارند و می توانند به صورت تمام وقت یعنی ۴۰ ساعت در هفته کار کنند.

البته لازم به ذکر است که ممکن است دانشجویان تمام وقت تمایل داشته باشند در بیش از یک محل کاری کار کنند که در این صورت مجموع ساعت های کاری با کارفرما های مختلف نباید از ۲۰ ساعت در هفته بیشتر شود.

یکی از روش های مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به کانادا ” اطلاعات کسب کنید .

در یافتن کار فاکتور هایی از قبیل سطح زبان، توانایی فرد، سطح دانش و تجربه کار مرتبط تاثیر گذار است ولی برای پیدا کردن کار مناسب با حقوق خوب داشتن سطح زبان انگلیسی ( در استان کبک فرانسه) خوب ضروری و لازم می باشد. درآمد در کانادا معمولا به دو صورت درآمد به ازای ساعت کاری و یا درآمد به صورت سالانه برای کار تمام وقت محاسبه می گردد. حقوق پرسنل معمولا دو هفته یک بار پرداخت می شود ولی هیچ تفاوتی بین حداقل حقوق کار دانشجویی در کانادا و کار افرادی که در کانادا متولد شده اند وجود ندارد.

کار دانشجویی در کشور کانادا

محل های اقامت دانشجویان در کشور کانادا

موسسات کانادایی با توجه به بودجه، انتظارات و سایر شرایط فردی می توانند محل های اقامت مختلفی را داخل یا خارج از پردیس دانشگاهی فراهم کنند. یک دانشجوی بین المللی که قصد تحصیل در کانادا را دارد، اولین مکانی که باید برای اقامتگاه به دنبال آن بگردد اداره یا وب سایت دانشجویان بین المللی کالج یا دانشگاهی است که در آن حضور دارد. اقامتگاه های استاندارد برای دانشجویان بین المللی در کشور کانادا به 4 نوع رایج تقسیم می شوند که عبارتند از :

  • اقامتگاه های دانشجویی: خوابگاه یا خانه های شهری

برخی از موسسات کشور کانادا برای دانشجویان خود اقامتگاه هایی در داخل یا نزدیک پردیس دانشگاه فراهم می کنند که خوابگاه ها معمولا ساختمان های بزرگی هستند که دانشجویان بسیاری را در خود جای می دهند، در حالی که خانه های شهری جدا از هم هستند و معمولا سه تا 6 دانشجو را در خود جای می دهند.

خوابگاه های دانشجویی کشور کانادا دارای ناحیه ای مشترک برای تفریح و سرگرمی، آشپزی و  ورزش و همچنین سرویس بهداشتی و حمام های مشترک هستند که یک یا بیش از یک نفر در هر اتاق حضور دارند و به طور مستقیم توسط خود دانشگاه یا کالج مدیریت می شوند.

خوابگاه های دانشجویی کشور کانادا اغلب گزینه ای هستند که به دانشجویان سال اول کالج ها و دانشگاه ها پیشنهاد می شوند. معمولا خانه های شهری حاوی سه یا 6 اتاق تک نفره (بدون هم اتاقی) هستند و طبقه اصلی شامل آشپزخانه و هال می باشد و این نوع از اقامتگاه ها معمولا برای دانشجویان سال دوم تا چهارم دانشگاه ها و دانشجویان ارشد و دکترا رزرو می شوند.

در هر دو مورد، این نوع از اقامتگاه ها ممکن است شامل یک کافه تریا یا سالن غذاخوری در اطراف باشد که دانشجویان بتوانند غذای روزانه خود را در آنجا صرف کنند یا اینکه خوابگاه نزدیک یک غذا خوری داخل یا خارج از پردیس دانشگاه می باشد و هر دو گزینه اقامت های دانشجویی ممکن است شامل امکاناتی مانند گرما، آب گرم و اینترنت نیز باشند یا اینکه با قیمت کم ارائه شوند.

  • آپارتمان های اشتراکی یا مالکیت مشترک خارج از محوطه دانشگاه

آپارتمان های اشتراکی خارج از پردیس برای دانشجویان در یک اتاق تک نفره در یک هال همراه با یک یا دو هم اتاقی دیگر ارائه می شوند و مانند خانه های شهری اغلب شامل اتاق های تک نفره با یک هال همراه با یک آشپزخانه ی استاندارد، سرویس بهداشتی و اتاق غذاخوری می باشند.

لازم به ذکر است که تمام موسسات کشور کانادا نمی توانند در یافتن خانه های خارج از پردیس کمک کنند که در این صورت موسسه ممکن است دانشجو را به یک یا تعدادی آژانس معرفی کند یا اینکه خود دانشجو با تحقیق و تماس با سرویس های انجمن های اطراف خانه ای بیابد. هزینه های خانه های خارج از پردیس مخصوصا در شهرهای بزرگ مانند ونکوور، تورنتو و مونترآل به طور چشمگیری متغیر می باشد و معمولا مقرون بصرفه هستند.

  • اقامتگاه های خانگی : خانواده های میزبان دانشجویان

اقامت با یک خانواده میزبان می تواند به دانشجو حس بودن در خانه و امنیت را هنگام ورود و شروع زندگی جدید خود در کانادا به همراه داشته باشد که آنها معمولا یک اتاق تک نفره شخصی ارائه می کنند و هر روزه یک تا سه وعده سرو کرده و دسترسی به اینترنت دارند.

دانشجویانی که در اقامتگاه های خانگی زندگی می کنند  انتظار ۳۰ تا ۵۰ دقیقه راه با اتوبوس یا قطار را برای رسیدن به موسسه خود دارند که این زمان در کانادا یک زمان رفت و برگشت عادی می باشد. یکی از مزایای این نوع اقامت این است که فرد با محیط و زبان انگلیسی سریعتر تطبیق پیدا می کند.

  • آپارتمان های اجاره ای با یا بدون اثاثیه در کشور کانادا

آپارتمان های اجاره ای معمولا آپارتمان های اجاره ای خصوصی با اثاثیه هستند. اجاره یک آپارتمان بدون اثاثیه نیز امکان پذیر می باشد اما برای دانشجویان بین المللی که برای بار اول به کانادا می آیند، جستجو دشوار است.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
ویزای همراه کشور کانادا ویزای همراه کشور کانادا

سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه کشور کانادا این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا هم...

سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

نظرات کاربران
Call Now Button