برخلاف بسیاری از دانشجویان ایرانی که تصور می کنند تمام مشکلات ادامه تحصیل در آمریکا پس از اخذ ویزا و رسیدن به خاک آمریکا حل می شود باید گفت که زندگی در کشور جدید مشکلات تازه ای به همراه می آورد که نیاز به صرف زمان و تجربه اندوزی در جهت آشنایی با محیط جدید دارد.
زندگی دانشجویی در خارج از کشور مخارج و هزینه هایی دارد که نمی توان آن را در نظر نگرفت و حتما قبل از سفر به کشور مقصد به قصد ادامه تحصیل باید بررسی شود که این هزینه ها می تواند شامل مسکن، خوراک و پوشاک، رفت و آمد و هزینه های درمانی می باشد.

و از آنجایی که این هزینه ها به غیر از شهریه دانشگاه جز هزینه های اصلی محسوب می شود و دانشجو با آنها درگیر است بنابراین لازم است قبل از پذیرش به بررسی مخارج کشور مقصد به جز شهریه پرداخته شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی شرایط زندگی دانشجویان در کشور آمریکا بپردازیم.

اگر فردی بخواهد در جایی استخدام شود باید SSN (Social Security Number) داشته باشد تا درآمدی دریافت کند. این شماره در حقیقت شماره رکورد فرد برای پرداخت مالیات می باشد و نباید آن را در دسترس سایر افراد قرار داد، در غیر این صورت ممکن است آن افراد از آن سوء استفاده کنند.

برای مهاجرت کاری آمریکا روش های متفاوتی وجود دارد موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” کار در آمریکا ” را مطالعه فرمایید.

شرایط زندگی دانشجویان در کشور آمریکا

دریافت SSN برای استخدام در دانشگاه (به عنوان استاد یا کارمند دانشگاه) و دریافت حقوق ماهانه از دانشگاه ضروری است.
بنابراین مهم ترین اقدام بعد از ورود به آمریکا درخواست برای صدور SSN خواهد بود که قبل از درخواست باید حداقل 10 روز از ورود به آمریکا گذشته باشد، بنابراین بعد از ورود، 10 روز باید صبر کرد و بلافاصله بعد از آن برای دریافت SSN اقدام کرد.

برای اقامت و تابعیت در آمریکا روش های متفاوتی وجود دارد موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در آمریکا ” را مطالعه فرمایید.

هزینه زندگی دانشجویی در کشور آمریکا

سایر هزینه های زندگی در آمریکا به غیر از شهریه دانشگاه، می تواند بستگی به نوع دانشگاه، کالج و یا ایالت محل تحصیل داشته باشد زیرا برخی از دانشگاه ها امکاناتی نظیر خوابگاه، تخفیف برای خرید کتاب و حتی غذا را در اختیار دانشجویان می گذارند.

به طور کلی شهریه دانشگاه ها در کشور آمریکا حدود 20-30 هزار دلار در سال می باشد و ماهانه حدود 1000 تا 2000 دلار نیز صرف دیگر مخارج دانشجو می شود. 
دانشگاه‌ های آمریکا به مراکز دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. در دانشگاه‌ های دولتی آمریکا، پشتیبانی دانشگاه با دولت می ‌باشد ولی به این معنی نیست که لزوما تحصیل در این دانشگاه ‌ها رایگان است، مگر در مواردی که فرد از بورسیه‌ استفاده کند.

درخصوص دانشگاه‌ های خصوصی آمریکا نیز به طور میانگین هزینه شهریه از 10000 تا 40000 دلار در سال متغیر می باشد و معمولا دانشجویان تمایل بیشتری به دانشگاه های دولتی دارند، زیرا چنانچه فاند نداشته باشند و یا بورسیه نباشند، در کنار هزینه تحصیل در کشور آمریکا، باید تامین سایر هزینه های زندگی در این کشور را در نظر بگیرند.

لازم به ذکر است که اگر فرد قصد دارد هزینه تحصیل را خود پرداخت کند باید هزینه سال اول را داشته باشد و این احتمال وجود دارد که از سال دوم این هزینه از وام های دانشگاه یا از طریق فاند تامین شود لذا باید برای مخارج خود برنامه ریزی کرد که می تواند با مشورت با دانشجویان فعلی دانشگاه این هزینه ها را به خوبی مدیریت کرد.

یکی از روش های مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به آمریکا ” اطلاعات کسب کنید.

هزینه اجاره خانه دانشجویان در آمریکا

مهمترین هزینه ای که یک دانشجو در آمریکا خواهد داشت هزینه اجاره خانه می باشد و اجاره یک آپارتمان تک خوابه در کلان شهری مثل دالاس به طور متوسط ماهی 700 دلار می باشد.
و همین خانه در ایالت کالیفرنیا بیش از 1000 دلار است و جداگانه باید مبلغی بین 40 تا 80 دلار هم بسته به فصل و میزان مصرف برای هزینه انرژی پرداخت کرد.

طبق قانون باید خانه شخص بیمه باشد که هزینه بیمه آن در حدود 12 دلار می باشد که به عهده خود شخص است. به طور کلی در کشور آمریکا مواد خوراکی و میوه نسبت به سرانه درآمد مردم خیلی ارزان می باشد.
اما مخارج درمانی بسیار گران است، به همین دلیل در این کشور اسراف زیاد است و از طرفی مردم به جای درمان به پیشگیری فکر می کنند البته دولت هم از طریق کارت هایی کالاهای اساسی به اقشار کم درآمد کمک می کند.

برای خرید مایحتاج عمومی بهتر است که به فروشگاه های زنجیره ای مراجعه کرد و به اندازه یک هفته یا یک ماه خود را با قیمت مناسب خریداری کرد.
البته فروشگاه های زنجیره ای معمولا همیشه اجناس زیادی را با تخفیف و در حراج ارائه می دهند که با خرید این محصولات می توان هزینه زندگی خود را تا حدی کاهش داد.
به طور کلی هزینه زندگی در آمریکا در مناطق شهری و یا نزدیک یک شهرستان بزرگ گران تر از زندگی در شهرهای کوچک و یا مناطق حومه است.

کار دانشجویی

عوامل موثر بر هزینه زندگی دانشجویی در کشور آمریکا

در کل هزینه های زندگی در کشور آمریکا به 4 عامل اصلی تقسیم می شود که به طور قابل توجهی نسبت به ایالت و مکان دانشجو متفاوت است:

  1. اسکان در دانشگاه و یا اجاره آپارتمان در خارج از دانشگاه
  2. انتخاب برنامه غذایی، خرید مواد غذایی شخصی و یا غذا خوردن
  3. سفر با حمل و نقل عمومی و یا با ماشین
  4. مقدار هزینه برای سرگرمی و تفریحات

هزینه تحصیل در کشور آمریکا

هزینه تحصیل در کشور آمریکا نسبت به ایالت و شهر انتخابی همچنین رشته مورد نظر شخص و مقطع تحصیلی وی کاملا متفاوت است. کشور آمریکا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مختلفی ارائه می دهد.

به طور کلی هزینه تحصیل و زندگی در آمریکا بالا می باشد اگر دانشجو در خارج از آمریکا تحصیل و زندگی می کند نیاز به یک طرح و برنامه ریزی کامل در مورد چگونگی پوشش هزینه های موجود در آمریکا دارد.

خوابگاه های دانشجویی در کشور آمریکا

یکی از مهم ترین کارهایی که باید قبل از شروع به تحصیل در آمریکا انجام داد، پیدا کردن یک مکان برای زندگی می باشد و از آنجایی که مکان زندگی یکی از موارد مهم از جانب هزینه و تاثیرگذاری شخصی و تحصیلی می باشد، تصمیم گیری درست در مورد آن بسیار حائز اهمیت است و زندگی در محیطی آرام موجب شادی و پرباری خواهد شد.

خوابگاه دانشجویی انواع مختلفی دارد که هم خود دانشجویان و هم دانشگاه و یا شرکت وابسته به دانشگاه می توانند برای خوابگاه برنامه ریزی کنند.
دانشگاه های آمریکا برای جذب دانشجویان بین المللی تسهیلاتی را برای داوطلبان تحصیل در آمریکا در نظر گرفته اند که این تسهیلات می تواند شامل واگذاری خوابگاه به دانشجویان، اعطای بورس تحصیلی، وام و دیگر موارد باشد.

خوابگاه های دانشجویی در کشور آمریکا معمولا به 2 دسته اصلی تقسیم می شود و این دسته بندی بیشتر با توجه به محل قرارگیری و موقعیت مکانی خوابگاه هاست.
برخی از خوابگاه ها که برای دانشجویان دارای اولویت هستند در داخل محوطه دانشگاه قرار گرفته اند و برخی دیگر که طرفداران کمتر و شاید بتوان گفت طرفداران خاص تری دارد خوابگاه هایی است که خارج از محوطه خوابگاه واقع شده اند:

  • خوابگاه های داخل محوطه دانشگاه های آمریکا: اکثر دانشگاه های کشور آمریکا خوابگاه هایی را مخصوصا برای دانشجویان سال اول در نزدیکی کلاس های دانشگاه ارائه می کنند که معمولا امکانات این خوابگاه ها مانند آشپزخانه و حمام بین دانشجویان به صورت مشترک است.
    اکثر دانشگاه ها در کشور آمریکا سیستم انعطاف پذیری برای برنامه های غذایی دانشجویان مقیم در خوابگاه دارند که امکان پرداخت هزینه صبحانه، نهار و شام در ابتدای هر ترم را به دانشجو می دهد که معمولا به صورت ترمی از دانشجو گرفته می شود.
  • خوابگاه های بیرون از محوطه دانشگاه های آمریکا: برخی از دانشگاه های آمریکا نیز خوابگاه ندارند و این موجب بروز نگرانی هایی برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور آمریکا را دارند می شود.
    ولی در این خصوص اغلب دفاتری در داخل دانشگاه ها وجود دارد که دانشجویان را راهنمایی می کنند در کدام مناطق به دنبال خانه هایی که می توانند چند دانشجو با هم زندگی کنند با موقعیت مناسب و نزدیک به کافه تریا، کتابخانه، فروشگاه های بزرگ و پارک ها و حمل و نقل عمومی وجود دارد پیدا کنند.

کار دانشجویی در کشور آمریکا

در هنگام ورود به آمریکا دانشجویان اجازه کار رسمی در محیط های خارج از دانشگاه ندارند اما می توانند در دانشگاه پذیرش شده در آمریکا مشغول به کار شوند. 
اجازه کار دانشجویی در آمریکا بعد از 6 ماه مطابق شرایط خاصی به صورت پاره وقت صادر می شود. دانشجویان ایرانی در آمریکا در بدو ورود بهتر است برای یافتن شغل مناسب کمی حوصله به خرج دهند و هر شغلی را قبول نکنند.

اگر فردی در مقاطع کارشناسی به بالاتر در حال تحصیل می باشد بهتر است به جای یافتن شغل با ارتباط از اساتید آمریکایی از بورس های تحصیلی یا بورس های دیگر در آمریکا استفاده کند زیرا می تواند همه هزینه زندگی و تحصیل در آمریکا را پوشش دهد و این کار باعث پیشرفت علمی فرد در آمریکا هم خواهد شد.

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا

یکی از راه های ورود به کشور آمریکا تحصیل در آمریکا می باشد. تحصیل در آمریکا و دریافت پذ...

کار در آمریکا کار در آمریکا

کار در آمریکا برای ایرانیان و شرایط اخذ ویزای کار آمریکا در این مطلب مورد بررسی قرار می گیر...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
Call Now Button