طبق آمار سالانه بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج، تحصیل در هند را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می کنند که این موضوع به ویژه در مورد ایرانی ها صدق می کند.
این کشور با داشتن بیش از 17 هزار کالج و دانشگاه یکی از بزرگترین و معتبرترین مراکز آموزشی دنیا محسوب می شود. کشور هند یکی از قدرت های برتر تحقیقاتی دنیا می باشد. در این مقاله از موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان قصد داریم به بررسی پاسخ سوالات متداول در مورد تحصیل در هند بپردازیم.

سوالات متداول در مورد تحصیل در هند
سوالات متداول در مورد تحصیل در هند

آیا مدرک ایران را کشور هند قبول دارد و بالعکس؟

کلیه مدارک دبیرستانی و دانشگاهی ایران در صورتی که مورد تایید وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باشد، مورد تایید هند می باشد و مدارک هند با توجه به جدول ارزشیابی وزارت علوم و بهداشت ایران مورد ارزیابی قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که دانشگاه های موجود در لیست طبق توضیح وزارت علوم دانشگاه ها و کالج و موسساتی که دارای NAAC باشند براساس امتیاز a و b در مقاطع مختلف قابل ارزشیابی است و همین طور آنهایی که دارای امتیاز NBA هستند برای رشته های مهندسی تا مقطع کارشناسی ارشد قابل ارزشیابی هستند علی رغم اینکه نام آنها در لیست وزارت علوم موجود نباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت و تابعیت هند مقاله ” اقامت در هند ” را مطالعه بفرمایید.

سوالات متداول در مورد تحصیل در هند
سوالات متداول در مورد تحصیل در هند

شرایط ورود به دانشگاه های هند چیست؟

شرایط ورود به دانشگاه های هند در مقاطع تحصیلی مختلف به شرح زیر می باشد:

  • براي مقطع كارشناسي صرفا دارا بودن ديپلم 12 سال يا پيش دانشگاهي
  • براي ديپلمه هاي فني صرفا داشتن فوق ديپلم
  • براي كارشناسي ارشد صرفا مدرک كارشناسي مورد تاييد وزارت علوم ايران و یا دانشگاه آزاد، آشنايي کم به زبان انگليسي و شرايط سني (تا 40 سال)

ارزشيابي‌ مدارك‌ تحصيلي‌ دانشگاه‌هاي‌ هند در هر مقطع به چه صورت است ؟ آيا دانشگاه های هند مورد تأييد كشورهای دیگر است و می توان با مدرک آنها در دیگر کشورها ادامه تحصیل داد؟

در کشور هند و حتی امریکا فرد می تواند دانشگاه هایی با کیفیت های بسیار متفاوت پیدا کند اما معمولا سخت ترين سيستم ارزشيابي مدارك خارج از كشور را کشور ايران دارد، بنابراين در صورتي كه دانشگاهي در ليست وزارت علوم ايران قابل ارزشيابي باشد جهت ارزشيابي براي سایر کشورها بدون مشکل است.

مدت زمان تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در هند چقدر است ؟

  • مدت زمان تحصیل در مقاطع کارشناسی هنر، علوم پایه، انسانی، اجتماعی: 3 سال
  • مدت زمان تحصیل برای کارشناسی رشته های مهندسی و تکنولوژی: 4 سال و برخی 5 سال
  • مدت زمان تحصیل برای مقطع کارشناسی ارشد در تمام گروه ها: 2 سال
  • مدت زمان تحصیل برای مقطع دکترا به صورت تحقیقاتی: 3 تا 5 سال
  • مدت زمان تحصیل برای رشته های دندان پزشکی: 5 سال
  • مدت زمان تحصیل برای کارشناسی داروسازی: 4 سال
  • مدت زمان تحصیل برای دکترا: 6 سال

یکی از روش های مهاجرت به هند از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به هند ” اطلاعات کسب کنید.

مدت زمان تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در هند
مدت زمان تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در هند

برای تحصیل در هند چه دانشگاهی توصیه می شود؟

دانشگاه ها بسته به رشته های مختلف تفاوت هایی دارند. به عنوان مثال:

  • برای رشته های مهندسی: دانشگاه جواهر حیدرآباد هند، دانشگاه عثمانی هند، دانشگاه بنگلور هند، دانشگاه مدرس هند
  • برای رشته های علوم پایه، انسانی و اجتماعی: دانشگاه عثمانی هند، دانشگاه حیدر آباد هند، دانشگاه میسور هند، دانشگاه مدرس هند، دانشگاه بمبئی هند
  • برای گروه پزشکی: دانشگاه بنگلور هند و دانشگاه میسور هند
  • برای دوره دکترا: دانشگاه عثمانی هند، دانشگاه میسور هند، دانشگاه جواهر حیدرآباد هند

آیا امکان تحصیل در دانشگاه های ممتاز هند وجود دارد؟

بله اما برخی از دانشگاه های ممتاز هند دارای شرایط خاص از جمله امتحان ورودی می باشند همین طور شهریه در بعضی بیش از مبلغ معمول در مابقی دانشگاه ها می باشد، اگر چنین شرایطی را داشته باشید این امکان تحصیل وجود دارد.

دانشگاه هاي هند از لحاظ رنكينگ جهاني در چه سطحي هستند؟

دانشگاه های ممتاز هند دارای رنکینگ بالایی از لحاظ سطح جهان می باشند ولی سایت های مربوط به رنکینگ متفات می باشد که بسته به دانشگاه مورد نظر به زمانی و با چه شرایطی خود را به سایت معرفی کرده باشد، دارد به طورکیل ارزشیابی وزارت علوم استناد معتبری برای ارزش علمی دانشگاه می باشد.

اگر تمایل به داشتن اطلاعاتی در زمینه تحصیل در کشور هند دارید می توانید مقاله ” تحصیل در هند ” را مطالعه نمایید.

رنكينگ جهاني دانشگاه های هند
رنكينگ جهاني دانشگاه های هند

شرایط تحصیل کارشناسی در هند چگونه است؟

مقطع کارشناسی در هند یک دوره 4-3 ساله می باشد. در مقطع کارشناسی برای رشته های مهندسی 4 سال و برای رشته های غیرمهندسی 3 سال و برای دندان پزشکی در هندوستان نیز 5 ساله است.

دانش آموزانی که دوره پیش دانشگاهی خود را با معدل بالای 13 تمام کرده اند می توانند برای دوره کارشناسی در هند اقدام کنند. در دوره کارشناسی معمولا به زبان رسمی کشور هند تدریس می شود. پذیرش در دانشگاه های هند تنها یک بار در سال و در بهمن ماه بوده و شروع سال تحصیلی از اواسط تیر ماه می باشد.
دانشجویان رشته های داروسازی و علوم پزشکی بایستی پس از اتمام تحصیلات خود در هند یک دوره یک ساله در ایران بگذرانند تا بتوانند مدرک دکترای حرفه ای دریافت کنند.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در هند چگونه است ؟

مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در هند 2 سال است. شروع سال تحصیلی برای این دوره هر سال از مرداد ماه آغاز شده و در اردیبهشت پایان می یابد و دانشجویان بایستی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند.

شرایط تحصیل دکترا در هند چگونه است؟

تحصیل در مقطع دکترا در هند معمولا یک دوره 3 ساله و در برخی رشته ها 5 ساله می باشد و مانند بسیاری از کشورها دانشجو بایستی یک طرح یا موضوع تحقیقاتی به دانشگاه ارائه دهد.
در صورتی که یکی از استادان واجد شرایط با موضوع تحقیقاتی موافقت کند می توان مدرک دکترا گرفته و مشغول به تحصیل شد.

لازم به ذکر است دانشجویان دکترا حداقل باید به مدت 24 ماه در هند حضور داشته باشند تا مدرکشان تائید شود و پس از آن می توانند به صورت غیر حضوری با استاد ارتباط داشته باشند. در دوره دکترا در هند کلاس درس برگزار نمی شود و تنها بر روی موضوع تحقیقاتی کار می شود. برخی دانشگاه ها، آزمون ورودی دارند، برخی مدارک زبان می خواهند و…

تحصیل دکترا در هند
تحصیل دکترا در هند

هزينه زندگي در هر كدام از شهرهای هند چقدر است؟

هزينه های زندگی در شهرهایی که مرکز ایالت هستند مثل بنگلور و بمبئي و دهلي بیشتر و برای شهرهای کوچک مثل ميسور و حيدر آباد و عليگر کمتر می باشد و این تفاوت بسته به سطح زندگی بین 200 تا 300$ تفاوت قیمت دارد.
البته در صورتی كه با شخص ديگري به صورت مشترك زندگي كند، هزينه ها تقسيم شده و کمتر می شود.

هزینه‌ های تحصیل در هند چقدر است؟

متقاضایان تحصیل در خارج از کشور، باید بدانند که هزینه‌ ها اصلا قابل مقایسه با  هزینه‌ تحصیل در داخل نیست و بعضی از کشور‌ها به دانشجو اجازه‌ کار نمی‌دهند که هند یکی از آنهاست. با  این حال، تحصیل در هند به مراتب ارزان ‌تر از تحصیل در اروپاست و در عین حال سطح کیفی برخی از رشته‌ها در هند در سطح کلاس جهانی می‌باشد.

آيا امكان كار در حین تحصیل در هند وجود دارد؟

خیر، دانشجو در زمان تحصيل اجازه كار در هند را ندارد زیرا مردم هند با جمعيتي بيش از 1 ميليارد؛ بيشتر نياز به كار دارند و معمولا با مبالغ ناچيز اكثر مشاغل خدماتي را در دست دارند.

آيا دانشگاه های هند خوابگاه دارند؟

بله، برخی از دانشگاه های هند خوابگاه دارند ولی دانشگاه های دولتی هند دارای شرایط مناسب نمی باشند ولی برخی از کالج های خصوصی خوابگاههای خوبی دارند معمولا خوابگاههای دولتی به دانشجویان مجرد آقا تعلق نمی گیرد.

خوابگاه در دانشگاه های هند
خوابگاه در دانشگاه های هند

امنيت در هند چطور است؟

معمولا امنیت در هند نسبتا خوب است اما توصیه می شود در مسیرهای پرخطر قرار نگیرید دانشجویان در صورتی که در مسیر تحصیل قرار بگیرند و اصول اخلاقی به طبق ایران را رعایت کنند مشکلی پیش نخواهد آمد.

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
وبینار تخصصی رایگان وبینار تخصصی رایگان

با سلام خدمت شما همراهان عزیز گروه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان، با تشکر از همراهی شما، ب...

سوالات متداول در مورد تحصیل در نروژ سوالات متداول در مورد تحصیل در نروژ

نروژ یکی از مقاصد مهم چه برای تفریح و چه برای تحصیل است . اما یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت...

سوالات متداول در مورد تحصیل در لتونی سوالات متداول در مورد تحصیل در لتونی

سوالات متداول در مورد تحصیل در لتونی کشور لتونی یا لاتویا از کشور های محدوده بالتیک است و ک...

نظرات کاربران
حسام

با سلام بنده فارغ التحصیل ارشد رشته ژئوفیزیک در سال 93 از دانشگاه دولتی تهران هستم و سابقه کار نقشه برداری حدودا پنج ساله دارم. با این وجود قصد تحصیل در رشته ی یوگا در هند را دارم. هدف کلی من مهاجرت است ولی ترجیحا قصد تحصیل در رشته نقشه برداری و یا یوگا در مقطع لیسانس یا ارشد در هند را دارم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. با تشکر

آتیه آفرینان

دوست عزیز امکان مهاجرت برای شما فراهم است برای تصمیم قطعی لازمه شرایط شما به صورت دقیق بررسی شود، با شماره 02172207 تماس بگیرید.

p123

تو هند میشه کارگردان یا بازیگر شد؟

آتیه آفرینان

با سلام، بله می تونین در این رشته ها مشغول به تحصیل شوید، البته اگر شرایط مهاجرت تحصیلی را داشته باشید.

Shin

اخذ پروانه وکالت در هند چگونه است؟

آتیه آفرینان

سلام شما حتما باید دانش قانون هند داشته باشید و در آزمون وکالت قبول شوید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button