همان طور که می دانید امروزه تحصیل در آلمان به دلیل دانشگاه های معتبر کشور آلمان مورد توجه بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور قرار گرفته است . لذا در این مقاله قصد داریم به سوالات متداول در مورد تحصیل در آلمان بپردازیم که این سوالها عبارتند از:

سوالات تحصیل در آلمان

خیر. با ویزای توریستی آلمان و یا هر نوع ویزای دیگر، فرد حق تحصیل در آلمان ندارد. بلکه باید به کشور محل اقامت خود برگردد و از ابتدا درخواست ویزای تحصیلی کند و مجدد به آلمان برود . تصمیم دادن ویزای تحصیلی در آلمان بر عهده سفارت آلمان می باشد و هیچ فرد یا سازمانی اجازه دادن تضمین در مواردی که تصمیم دردست آنها نیست را ندارند .

کل کار اخذ پذیرش تحصیلی آلمان و اپلای برای ویزای آلمان ۲ تا ۴ ماه طول می کشد و خود پروسه ویزا هم حدود یک سال . لازم به ذکر است که اگر قبلا درخواست ویزای فرد مردود شده باشد، بازهم شانس گرفتن ویزای تحصیلی را دارد .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به آلمان شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به آلمان  ” بیاندازید.

  • نحوه درخواست پذیرش تحصیلی از کشور آلمان چگونه می باشد ؟

در حالت کلی سه روش برای درخواست پذیرش تحصیلی از کشور آلمان وجود دارد ، عبارتند از:

  1. از طریق مراجعه به موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور که در داخل وجود دارند.
  2. از طریق مراجعه به موسساتی که رابط بین دانشگاه ها و متقاضیان می باشند .
  3. از طریق مراجعه به وب سایت های دانشگاه های مورد نظر و يا به صورت حضوري
  • چه مدارکی برای در خواست ویزا از سفارت آلمان مورد نیاز است؟

برای درخواست ویزا از سفارت آلمان لازم است مدارک زیر را تهیه شود:

  1. گذر نامه معتبر
  2. عکس
  3. مدارک و ریز نمرات تحصیلی متناسب با هر مقطع
  4. پذیرش تحصیلی و یا تأییدیه در خواست
  5. تأییدیه مالی
سوالات متداول در مورد تحصیل در آلمان
سوالات متداول در مورد تحصیل در آلمان
  • تعهّد نامه مالی چیست؟

متقاضیان ادامه تحصیل در آلمان جهت درخواست ویزا از سفارت آلمان نیاز به تعهد نامه مالی دارند که این تعهد نامه می تواند از طرف خود فرد و یا یکی از بستگان در خود کشور آلمانباشد که نشان دهد ایشان مخارج فرد را به عهده می گیرند. می بایست یک فرم تعهد نامه مالی از وزارت اتباع خارجی بگیرند و پس از تکمیل آن را برای متقاضی بفرستند که در زمان درخواست ویزا توسط فرد به سفارت تحویل داده می شود .

این وضعیت مالی می تواند به صورت پرینت گردش حساب بانکی هم ارائه شود در این روش لازم است مبلغ 10236  یورو در حساب شخصی متقاضی قرار بگیرد در صورتیکه ویزا صادر گردد این مبلغ به حساب بانکی ایشان در کشور آلمان انتقال پیدا می کند.  ویزای دانشجویی در آلمان سال به سال تمدید می شود و این مبلغ باید هر سال در حساب متقاضی برای تمدید ویزا وجود داشته باشد .در صورتی که متقاضی در خاک آلمان کاری به صورت پاره وقت پیدا کند که نشان دهد با درآمد حاصل از این کار می تواند هزینه های خود را پوشش دهد، برای تمدید ویزا دیگر نیازی به ارائه حساب بانکی نیست.

  • آیا مدرک پایان تحصیلات دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی مورد تایید کشور آلمان می باشد؟

بله

  • ترمیم نمرات دبیرستان جهت پذیرش در دانشگاه های آلمان چیست؟

متقاضیان ادامه تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باید بدانند که برای ادامه تحصیل در خارج از کشور معدل و یا نمرات دروس تخصصی نقش تعیین کننده ای در گرفتن پذیرش از بسیاری از دانشگاه های خارج کشور دارد. کسانی که دیپلم خود را از از سال 1384 به بعد گرفته اند می توانند در طرح ترمیم نمرات دبیرستان شرکت کنند. این ترمیم در کارنامه کتبی دیپلم فرد هیچ تاثیری ندارد. لازم به ذکر است که این ترمیم نمرات فقط برای آزمون کنکور سراسری برنامه ریزی شده است و فقط منحصر به مقطع دیپلم است نه پیش دانشگاهی.

این ترمیم نمرات هیچ نقشی در مواردی نظیر گرفتن پذیرش از دانشگاه های کشور خارجی ندارد. چون اصولا برای موضوع کنکور در نظر گرفته شده در معدل تاثیر نداشته و اصولا قابل ترجمه و ارائه به دانشگاه های کشور خارجی نیست.
در نتيجه اگر برنامه ادامه تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را در خارج از کشور دارید به معدل دیپلم و پیش دانشگاهی توجه کنید و سعی کنید نمرات دروس زیست، شیمی، ریاضی و فیزیک بالایی داشته باشید. البته به خاطر داشته باشید اگر نمرات و معدل شما کم بود می توانید با شرکت در کالج های Pre-medical این ضعف را پوشش دهید.

  • آیا می‌توان با داشتن یک پذیرش از کالج، جهت دریافت ویزای تحصیلی آلمان می توان اقدام کرد؟

بله ، در این مورد باید کالج و موسسه زبان از یکدیگر تفکیک شوند. کالج ها مراکزی هستند که به صورت مستقیم توسط دانشگاه‌ های دولتی آلمان اداره می‌شوند و در واقع جزئی از دانشگاه ها هستند و هدف این مراکز آماده ساختن متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی می ‌باشد، به صورتی که با ارائه دو ترم تحصیلی به آماده کردن دانشجو از نظر زبان آلمانی و همچنین یک سری دروس پایه و مربوط به رشته مورد نظر در دانشگاه می ‌پردازد .با توجه به اینکه این مراکز کاملا معتبر هستند و بخشی از دانشگاه می ‌باشند، در صورت داشتن پذیرش از هر کدام از کالج ‌ها ، فرد متقاضی می تواند درخواست ویزای تحصیلی آلمان کند و اگر سایر مدارک را هم به سفارت تحویل داده باشد، مشکلی در خصوص دریافت ویزا نخواهد داشت اما موسسات زبان آلمانی که اکثرا مراکزی خصوصی هستند، مستقل از دانشگاه‌ ها و صرفا ارائه دهنده دوره‌های زبان آلمانی هستند که حتی اگر متقاضی موفق به اخذ پذیرش از آنها شود، درخواست ویزای تحصیلی فرد توسط سفارت آلمان رد خواهد شد.

  • آیا مدرک پایان تحصیلات مقطع کاردانی، مورد تایید آلمان می باشد ؟

خیر، با توجه به عدم وجود مقطع کاردانی در آلمان، دانشجویانی که مقطع کاردانی خود را در ایران اخذ کرده اند با توجه به دانشگاه که آزاد است یا دولتی، می توانند برای درخواست تحصیل کارشناسی در آلمان اقدام کنند .

زبان تدریس در مقطع لیسانس در آلمان، زبان آلمانی می باشد و به همین دلیل دانشجو برای اخذ پذیرش باید دارای دانش زبان آلمانی حداقل B2 باشد. از دیگر شرایط تحصیل مقطع کارشناسی در آلمان می توان به داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی اشاره کرد.

خیر

در مقاله ” تحصیل در آلمان” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در آلمان اطلاعات کسب کنید .

  • آیا مدرک پایان تحصیلات دوره کارشناسی، مورد تایید کشور آلمان می باشد ؟

بله، اینکه فرد فارغ التحصیل دوره کارشناسی دانشگاه آزاد یا دولتی باشد و با چه معدلی برای درخواست جهت تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان مهم و تاثیر گذار می باشد.

تحصیل در مقطع دکترا در آلمان
تحصیل در مقطع دکترا در آلمان
  • شرایط لازم جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان به چه صورت می باشد ؟

زبان تدریس در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان هم زبان آلمانی و هم زبان انگلیسی می باشد و بر همین اساس دانشجو باید یا مدرک آیلتس 6.5 به بالا و یا مدرک زبان آلمانی B2 به بالا داشته باشد. شرایط دیگر تحصیل مقطع فوق لیسانس در آلمان داشتن معدل ۱۵ به بالا در لیسانس برای رشته هایی است که به زبان انگلیسی ارائه می شوند و معدل ۱۳ به بالا در لیسانس برای رشته هایی است که به زبان آلمانی ارائه می شوند.

  • آیا می توان در مقطع کارشناسی ارشد رشته تحصیلی را تغییر داد ؟

خیر امکان تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد وجود ندارد با توجه به اینکه در آلمان برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد آزمون ورودی برگزار نمی گردد و پیش شرط ورود به دوره کارشناسی ارشد دانش مقطع کارشناسی می باشد لذا امکان تغییر رشته در این مقطع برای دانشجو وجود ندارد.

  • آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد؟

با توجه به تحصیل رایگان در آلمان، امکان دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع فوق لیسانس در آلمان بسیار محدود می باشد.در صورتی که متقاضی درخواست بورسیه و فاند داشته باشد باید شایستگی های علمی خود را ارائه نماید و عموما یک ترم تحصیلی را در دانشگاه های آلمان به عنوان دانشجوی برتر پشت سر گذاشته باشد.

  • شرایط لازم جهت تحصیل در مقطع دکترا در آلمان به چه صورت می باشد ؟

از شرایط لازم جهت تحصیل دکترا در آلمان می توان به داشتن مدرک فوق لیسانس، آیلتس 6.5  به بالا و پروژه های تحقیقاتی متناسب با رشته مورد نظر در مقطع دکتری اشاره کرد. برای مقطع دکتری دانشجو باید یک استاد راهنما در یکی از دانشگاه های آلمانی پیدا کند که زمینه ی تحقیقاتی این استاد راهنما با پروژه های دانشجو یکسان باشد و استاد راهنما را متقاعد کند که به وی پذیرش در مقطع دکتری بدهد.

  • آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی دکترا در آلمان وجود دارد؟

بله. در بیشتر دوره های دکترا در آلمان حداقل نوعی از بورسیه ارائه  میشود.

  • ‌شرایط تحصیل در دوره های زبان در آلمان به چه صورتی است؟

دانشجویان ایرانی که مقیم ایران هستند متاسفانه امکان شرکت در دوره های صرفا زبان را ندارند زیرا سفارت به آنها ویزا نمی دهد. بلکه این افراد باید از طریق یک دانشگاه در یک رشته پذیرش بگیرند و سپس با ویزای تحصیلی به آلمان بروند و زبان آلمانی خود را ابتدا در دانشگاه خود ادامه بدهند و سپس وارد دانشگاه شوند. اما دانشجویان ایرانی که مقیم خارج از ایران هستند می توانند زبان آلمانی را از ابتدا در آلمان فرا بگیرند و سپس وارد دانشگاه شوند.

  • شرط نمره زبان برای دریافت پذیرش از دانشگاه های آلمان چگونه است ؟

شرط نمره زبان برای دریافت پذیرش از دانشگاه های آلمان برای رشته های انگلیسی زبان آیلتس 6.5 به بالا و برای رشته های آلمانی زبان مدرک B2 آلمانی به بالا می باشد . البته در مواردی حتی بدون داشتن مدرک زبان آلمانی می تونان از دانشگاه های این کشور پذیرش تحصیلی گرفت اما برای اخذ ویزا نیاز به ارائه مدرک B2 آلمانی خواهد بود.

  • با دارا بودن مدرک زبان ، شانس گرفتن ویزای فرد چقدر خواهد بود ؟

در این حالت شانس دریافت ویزای فرد خوب است و در صورتی که مشکلی در پرونده نباشد سفارت آلمان به فرد روادید تحصیلی خواهد داد. البته این موضوع مخصوص رشته های آلمانی زبان می باشد یعنی متقاضی در ایران تا سطح B2 آلمانی پیش میرود و ادامه آن تا سطح DSH را می تواند در آلمان بخواند. برای رشته های انگلیسی زبان باید حتما در ایران دارای آیلتس 6.5 به بالا باشد.

  • آیا این امکان تغییر رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی آلمان وجود دارد ؟

خیر امکان تغییر رشته تحصیلی در آلمان وجود ندارد و متقاضی تنها می تواند در رشته ای که در دانشگاه سراسری ایران پذیرفته شده ادامه تحصیل دهد. تغییر رشته تنها در صورتی امکان پذیر می باشد که فرد دوباره در آزمون سراسری شرکت کند و قبولی در رشته مورد نظر خود را داشته باشد . دانشگاه تصمیم گیرنده است که آیا می توانید با توجه به معدل دیپلم یا پیش دانشگاهی و قبولی دانشگاه سراسری، دانشگاه پذیرش بگیرید. لازم به ذکر است که گرفتن پذیرش در رشته هایی نظیر پزشکی و دندان پزشکی که دارای ظرفیت محدود می باشند، مشکل است . افرادی که می خواهند در مقطع کارشناسی تغییر رشته دهند می توانند با شرکت در دوره های کالج و سپس شرکت در آزمون ورودی دانشگاه در رشته مورد نظر خود رشته خود را تغییر دهند.

  • شهریه تحصیل در آلمان چقدر می باشد ؟

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در آلمان و دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در آلمان ، هیچ گونه شهریه ای از دانشجو نمی گیرند و در واقع تحصیل در این دانشگاه ها کاملا رایگان است. تنها هزینه ای که این دانشگاه ها از دانشجو می گیرند، به ازای هر ترم ۳۰۰  الی 500 یورو می باشد که در ازای این مبلغ یک کارت عبور و مرور رایگان به دانشجو داده می شود تا توسط آن بتواند در شهر محل تحصیل خود و همچنین شهرهای اطراف، به صورت کاملا رایگان عبور و مرور کند.

لازم به ذکر است به عنوان مثال ایالت “نرد راین وست فالن” از دانشجویانی خارجی که قبلاً در کشور خود مدرک تحصیلی اخذ کرده اند و تمایل دارند برای بار دوم مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد بگیرند، شهریه در یافت می کند. این در حالی است که تعداد زیادی از دانشگاه ها هزینه تحصیل نمی گیرند اما معمولاً بورسیه ای هم برای دانشجویان در نظر گرفته نمی شود. برای تأمین مخارج زندگی در آلمان ( اجاره مسکن، بیمه خدمات درمانی، خوراک و کتاب) حدوداً  650 یورو در ماه نیاز است. در حال حاضر ار دانشگاه های خصوصی و تعدادی از دانشگاه ها در مقطع کارشناسی هزینه تحصیل در یافت می کنند.

شهریه تحصیل در آلمان
شهریه تحصیل در آلمان

  • آیا دانشجویان در حین تحصیل در آلمان اجازه کار دارند؟

تمام دانشجویان خارجی این حق را دارند که 120  روز در سال به صورت تمام وقت کار کنند.  با در آمد حاصل  از کار دانشجویی می توان هزینه کلیه مخارج زندگی را تأمین کرد.  برای پیدا کردن کار دانشجویی مناسب می توان به اداره امور صنفی و فوق برنامه دانشجویی و یا به بخش کاریابی برای دانشجویان  (Studentenvermittlung) مستقر در اداره کار شهر مربوطه مراجعه کرد.

  • با کار کردن چقدر از هزینه های زندگی در آلمان را می توان پوشش داد ؟

حداقل در آمد در آلمان به ازای هر ساعت 8.5 یورو می باشد و دانشجو اجازه دارد در هر هفته 20 ساعت کار کند و با توجه به اینکه مخارج یک زندگی خوب دانشجویی در ماه 650 یورو می شود، میتوان ادعا کرد که از طریق کار در کنار تحصیل میتوان 95 الی 100 درصد کل مخارج زندگی را تامین کرد. البته بسیاری از کارها هستند که به ازای ساعت، بیشتر از 8.5 یورو می پردازند که بدیهی است در این شرایط درآمد دانشجو بیشتر هم می شود. خوشبختانه کار دانشجویی در آلمان بسیار امر جا افتاده ای است و بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند به دانشجویان کار بدهند. اگر سطح زبان آلمانی فرد متقاضی باشد، پیدا کردن کار دانشجویی راحت خواهد بود.‌‌ لازم به بدانید که یافتن کار در آلمان بستگی به توانایی های شخصی افراد و همچنین توانایی زبانی (حداقل B1 ) آنها دارد.

دانشجویان خارجی پس از اتمام تحصیل خود در آلمان، ۱۸ ماه فرصت دارند یک کار مرتبط با تحصیلات خود پیدا کنند. در صورت یافتن کار و تمدید ویزای کار خود ابتدا به آنها اقامت دائم داده می شود و سپس اگر 5 سال از اقامت آنها در آلمان گذشته باشد به آنها پاسپورت آلمانی داده می شود.

برای اقامت و تابعیت در آلمان روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در آلمان ” را مطالعه فرمایید .

  • آیا امکان ترک تحصیل و کار کردن در آلمان وجود دارد؟

خیر. در صورت ترک تحصیل در آلمان فرد مجبور خواهد بود خاک آلمان را ترک کند .

  • آیا برای کار در آلمان باید مجوز گرفت ؟

خیر. نیازی به مجوز کار همزمان با تحصیل در آلمان نیست.

  • آیا کار در آلمان باید مرتبط با رشته تحصیلی فرد باشد؟

خیر. برای کار دانشجویی نیازی نیست که فرد در زمینه رشته تحصیلی خود مشغول به کار شود.

  • آیا همسر فرد متقاضی تحصیل در آلمان اجازه کار در آلمان را دارد؟

اگر همسر فرد از طریق ویزای همراه به آلمان آمده باشد، بدون محدودیت اجازه کار دائم دارد.

  • آیا بیمه درمانی برای تحصیل در آلمان اجباری می باشد ؟

بله. متقاضی جهت تحصیل در آلمان باید حتما تحت پوشش بیمه درمانی باشد. زمانی که می خواهد ویزای تحصیلی خود را از سفارت آلمان تحویل بگیرد باید از یک شرکت بیمه ایرانی یک بیمه نامه که 90 روز اعتبار دارد تهیه کند. پس از ورود به آلمان هم باید خود را توسط یک شرکت بیمه دولتی آلمانی بیمه نماید. هزینه بیمه دانشجویی در آلمان حدود 85 یورو در ماه است و توسط آن می توان در سراسر اتحادیه اروپا از خدمات بیمه استفاده کرد .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
وبینار تخصصی رایگان وبینار تخصصی رایگان

با سلام خدمت شما همراهان عزیز گروه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان، با تشکر از همراهی شما، ب...

سوالات متداول در مورد تحصیل در نروژ سوالات متداول در مورد تحصیل در نروژ

نروژ یکی از مقاصد مهم چه برای تفریح و چه برای تحصیل است . اما یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت...

سوالات متداول در مورد تحصیل در لتونی سوالات متداول در مورد تحصیل در لتونی

سوالات متداول در مورد تحصیل در لتونی کشور لتونی یا لاتویا از کشور های محدوده بالتیک است و ک...

نظرات کاربران
Call Now Button