اولین قدم در روند صدور ویزا تعیین وقت مصاحبه با سفارت مورد نظر می باشد. هر متقاضی باید با تکمیل فرم تقاضای ویزا و تعیین وقت سفارت، حضور فرد را در روز و ساعت مشخص به سفارت کشور مبدا اعلام کند.
اکثر سفارت خانه های خارج از ایران، تنها پس از دریافت مبلغ هزینه ی ویزا، تقویم تعیین وقت سفارت (وقت سفارت آمریکا) را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. قوانین کشورهای مختلف در ارتباط با شیوه ی دریافت مبلغ ویزا، قابل یا غیر قابل استرداد بودن هزینه ها و تغییر وقت سفارت متفاوت می باشد.

سفارتخانه های مختلف سیاست های متفاوتی را جهت ارائه وقت سفارت اتخاذ می کنند. مراجعه حضوری فرد متقاضی، تماس تلفنی، ارسال ایمیل و مراجعه به وب سایت عمده راه های تعیین وقت سفارت است.
متقاضیان باید توجه داشته باشند که سفارت در ارتباط با ارائه وقت سفارت و صدور ویزا اختیار تام دارد.

تا پیش از زمان مصاحبه، حتما از طریق شماره پیگیری با سفارت در ارتباط باشید، گاهی ممکن است با وجود دریافت تاییدیه وقت سفارت بنا به هر دلیلی اقدام به تغییر یا کنسل کردن وقت مصاحبه سفارت کند یا پس از انجام مصاحبه، با وجود کامل بودن مدارک موردنظر با درخواست ویزای متقاضی مخالفت نماید.
در این گونه موارد، شرایط به وجود آمده از سوی سفارت را بپذیرید و از بحث کردن با افسر صدور ویزا و یا اعتراض بی جا خودداری کنید. با آگاهی از قوانین سفارت مربوطه، به آسانی می توان بار دیگر شانس خود را برای گرفتن ویزا امتحان کرد.

فرآیند دریافت وقت سفارت آمریکا

یکی از اصلی ترین نکات مهم در برنامه ریزی برای مهاجرت به آمریکا آگاهی از اولین فرصت موجود برای کنسولگری مورد نظر می باشد. فاصله زمانی تا اولین وقت موجود، با توجه به تعداد متقاضیان دریافت ویزا و محدودیت پذیرش کنسولگری موردنظر متغیر است.
گاهی می توان برای روز بعد وقت مصاحبه دریافت کرد و گاهی وقت های سفارت تا چندین ماه پر شده است. نوع ویزای مورد تقاضا نیز در فرآیند دریافت وقت سفارت دخیل می باشد، در زیر ویزاهایی که وقت سفارت یکسان دارند گروه بندی شده اند:

  • گروه اول: ویزاهای توریستی، دیدار اقوام، کاری، شرکت در کنگره، درمان پزشکی
  • گروه دوم: ویزای دانشجویی و فرصت مطالعاتی
  • گروه سوم: ویزای نامزدی و سرمایه گذاری
  • گروه چهارم: متقاضیان دریافت گرین کارت و سیتیزن های امریکا

معمولا اولین وقت موجود برای متقاضیان دریافت ویزای گروه دوم و چهارم نزدیک تر از سایر گروه ها می باشد. برخی از کنسولگری ها به طور مقطعی تمرکز خود را بر نوع خاصی از ویزا افزایش یا کاهش می دهند، حتما پیش از اقدام به برنامه ریزی قطعی برای سفر، از اولین وقت موجود برای نوع ویزای درخواستی و شرایط جاری در کنسولگری مورد نظر اطلاع حاصل کنید.

از آنجایی که اکثر سفارت خانه های ایالات متحده آمریکا، تنها زمانی به نمایش وقت های موجود می پردازند که متقاضی مبلغ موردنیاز برای دریافت ویزا را پرداخت کرده باشد؛
به منظور رفاه حال متقاضیان ایران، آنکارا برای اولین بار به طور رایگان تقویم وقت سفارت آمریکا را در اختیار عموم گذاشته است. این تقویم هر یک دقیقه یک بار به روزرسانی می شود و کاملا قابل اعتماد می باشد.

فرآیند دریافت وقت سفارت آمریکا

نکته 1: وقت های نمایش داده شده در این تقویم مربوط به یک وقت انفرادی ویزاهای گروه اول است.

نکته 2: با توجه به امکان تغییر وقت سفارت آمریکا، گاهی متقاضیان تاریخ وقت گرفته شده خود را تغییر می دهند؛ بنابراین ممکن است برخی از وقت هایی که در حال حاضر پر شده اند، دوباره باز شوند.

کشورهایی که در داخل خاک ایران سفارتخانه دایر ندارند، کنسولگری های مشخصی را جهت مراجعه متقاضیان ایرانی در نظر گرفته اند.
توجه داشته باشید با وجودی که امکان تعیین وقت سفارت آمریکا از سایر کنسولگری ها نیز برای ایرانیان وجود دارد، ممکن است پس از مراجعه به کنسولگری های متفرقه با این گفته سفارت مواجه شوند که شما باید بار دیگر مدارک خود را به یکی از کنسولگری های ویژه ایرانیان ارائه دهید، زیرا کنسولگری های مختص ایرانیان با مدارک متقضاییان ایرانی و زبان فارسی آشنایی کامل دارند.

به عنوان مثال ایالات متحده امریکا، سه کنسولگری دبی، آنکارا و ایروان را به متقاضیان ایرانی اختصاص داده است. هرچند که امکان مراجعه ایرانیان به سایر کنسولگری ها وجود دارد؛
بهتر است متقاضیان از یکی از این سه کنسولگری اقدام نمایند تا با مشکلات احتمالی مواجه نشوند. ایرانیان می توانند از تمامی کنسولگری های ایالات متحده اقدام به تعیین وقت و درخواست ویزا نمایند، اما کنسولگری هایی که دولت امریکا برای ایرانیان در نظر گرفته، دبی ، ایروان و آنکارا می باشد. شانس قبولی شهروندان ایران در این کنسولگری ها بیشتر است.

مدارک لازم جهت ارائه به سفارت آمریکا

مدارک لازم جهت ارائه به سفارت آمریکا به شرح زیر می باشد:

  • ترجمه و اصل شناسنامه
  • مدارک شغلی شامل گواهی اشتغال به کار، جواز کسب، پروانه مطب یا بهره وری، حکم کارگزینی، ترجمه سوابق بیمه و غیره
  • مدارک مالی شامل پرینت 6 ماهه حساب و هر مدرک دیگری که تمکن مالی متقاضی و قصد بازگشت وی به کشور مبدا را ثابت کند .
  • دو قطعه عکس 5*5 رنگی زمینه سفید که اخیرا گرفته شده
  • اصل پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار پس از مدت زمان مدنظر جهت اقامت در ایالات متحده آمریکا ( پاسپورت های قبلی به خصوص اگر در آنها ویزای معتبر وجود دارد ارائه شود.)
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا

یکی از راه های ورود به کشور آمریکا تحصیل در آمریکا می باشد. تحصیل در آمریکا و دریافت پذ...

کار در آمریکا کار در آمریکا

کار در آمریکا برای ایرانیان و شرایط اخذ ویزای کار آمریکا در این مطلب مورد بررسی قرار می گیر...

تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا راه طولانی و پر زحمتی می باشد اما آینده روشن و درخشانی خواهد د...

نظرات کاربران
Call Now Button