زبان رسمی کشور فرانسه

کشور فرانسه بزرگترین کشور اروپای غربی و اتحادیه اروپا و همچنین سومین کشور بزرگ در همه قاره می باشد که دارای منطقه ها و قلمروهای زیادی در آنسوی دریاها است . این کشور یکی از سه کشوری می باشد که دارای سواحلی هم در دریای مدیترانه و نیز اقیانوس اطلس می باشد . فرانسه در رتبه دومین کشور پرجمعیت پس از آلمان در اتحادیه اروپا است که پایتخت آن شهر پاریس است . کشور فرانسه چهارمین کشور دارنده بیشترین میراث جهانی یونسکو در جهان می باشد که به همین دلیل هر ساله بیش از 83 میلیون نفر گردشگر خارجی را به خود جذب می کند . زبان رسمی کشور فرانسه ، زبان فرانسوی می باشد که زبانی هندواروپایی از خانواده زبان های رومی است و از زبان لاتین مشتق شده است که توسط 136 میلیون نفر در سراسر جهان به عنوان زبان مادری صحبت می شود .در این مقاله قصد داریم بیشتر با زبان رسمی کشور فرانسه آشنا شویم .

در مقاله ” اقامت در فرانسه ” به طور مفصل درباره شرایط اقامت در فرانسه اطلاعات کسب کنید .

کشور فرانسه یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد، یکی از دو زبان کاری این سازمان (همراه با انگلیسی) و زبان کاری یا رسمی سازمان ‌های متعدد بین ‌المللی یا محلی از جمله اتحادیه اروپا می باشد . زبان فرانسوی ، زبانی کاملاً علمی و دانشگاهی و امروزه همچنان در کنار انگلیسی، یکی از مهمترین زبان‌ های دیپلماتیک به شمار می ‌رود. تقریبا ۱۹۰ میلیون نفر، زبان فرانسوی را به عنوان زبان دوم صحبت می‌ کنند و ۲۰۰ میلیون نفر دیگر هم آن را به عنوان یک زبان دوم اکتسابی استفاده می ‌کنند.  اجتماعات گویش‌ کننده به زبان فرانسوی در ۵۷ کشور و قلمرو حضور دارند که اکثر گویش ‌کنندگان بومی این زبان در فرانسه هستند که مبدأ این زبان است و سایر گویش ‌کنندگان به ‌طور عمده در کانادا، به‌ ویژه کبک، نیو برانزویک و اونتاریو و نیز بلژیک، سوییس، لوکزامبورگ و مناطقی در ایالت مین آمریکا و لوییزیانا حضور دارند . بیشتر افرادی که زبان فرانسوی زبان دوم آن‌ ها می باشد در آفریقای فرانسوی ‌زبان زندگی می‌ کنند. نزدیک‌ ترین زبان ‌های وابسته به آن، زبان ‌های زبان ‌های اوییل و کرئول‌ های فرانسه‌ پایه می باشد .

زبان فرانسوی، زبان رسمی ۲۹ کشور می باشد که بیشتر آن‌ها در فرانسوی به جوامع فرانسوی ‌زبان معروفند. همچنین یک زبان رسمی تمام دفاتر سازمان ملل و گستره وسیعی از سازمان ‌های بین ‌المللی می باشد و طبق اطلاعات اتحادیهٔ اروپا، ۱۲۹ میلیون ، در ۲۷ عضو، به فرانسوی گویش می‌کنند که از میان آن ‌ها، ۶۵ میلیون نفر گویشوران بومی ‌اند و ۶۹ میلیون نفر ادعا می‌ کنند که آن را یا به عنوان زبان دوم یا یک زبان خارجی صحبت می‌ کنند و از این لحاظ ، زبان فرانسوی در رده سوم بیشترین گویشوران به عنوان زبان دوم قرار دارد (پس از انگلیسی و آلمانی). 20 درصد از اروپایی‌ های غیر فرانسوی ‌زبان، قادر به گویش فرانسوی هستند که تقریباً برابر ۱۴۵٬۶ میلیون نفر می باشند. به علاوه، قبل از میانه قرن ۲۰، زبان فرانسوی به عنوان زبان سرآمد دیپلماسی در بین اروپاییان و نیروهای مستعمره و نیز به عنوان یک زبان بین ‌المللی در میان طبقات تحصیل‌کرده  اروپا صحبت می شد .

زبان رسمی کشور فرانسه تاریخچه زبان فرانسوی

زبان رسمی کشور فرانسه یا همان زبان فرانسوی نیز مانند زبان‌ های دیگر در طول تاریخ دچار تغییرات فراوانی شده‌ است. فرانسه در روزگار باستان بخش مهمی از سرزمینی پهناور در غرب اروپا به نام گُل بوده ‌است. گل‌ها به زبانی هم‌ خانواده زبان مردم بریتانیای باستان صحبت می‌ کردند که رواج زبان کلتی در سرزمین گل تا قبل از هجوم رومیان ادامه داشت. این هجوم در قرن دوم قبل از میلاد انجام شد و رومیان به ‌تدریج زبان لاتین را در بین مردم فرانسه گسترش دادند. البته این زبان شکل متفاوتی از زبان لاتین اصیل داشت و همان زبانی نبود که در سنای روم بدان صحبت می شد یا در نوشتار نویسندگان کلاسیک می ‌آمد. این زبانِ ساده ‌تر و بی ‌قاعده ‌تر که معمولاً توسط سربازان و بازرگانان به مردمان فرانسوی آموخته می‌ شد، گالو-رومن یا لاتین عامیانه لقب گرفت. زبان لاتین عامیانه نیز در امتداد زمان به زبان فرانسوی کهن تبدیل شد.

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در فرانسه ” را مطالعه فرمایید .

زبان فرانسوی کهن در میان قرن‌ های ۹ تا ۱۴ میلادی در فرانسه رواج داشت. در واقع مردم کشور فرانسه به ‌تدریج شروع به ایجاد تغییرات در زبان لاتین عامیانه کردند. آن‌ ها کلمات لاتین را با حنجره و لهجه خود به شکل متفاوتی تلفظ کردند و برخی از حروف صدادار را برای تلفظ مشکل تشخیص دادند و آن‌ ها را از کلمه مورد نظر حذف کردند و همچنین بسیاری از حروف صامت در کلمات که تأکید روی آن‌ ها کمتر بود از واژه ‌ها حذف می ‌شد.

در ابتدای قرن نهم، طایفه ‌ای به ‌نام پاریسی ‌ها در یک دهکده ماهیگیری به نام لوتیتا زندگی می‌ کردند که در گذر ایام ترقی کرد و به شهر پاریس تبدیل شد. در ابتدا لهجه مردم این دهکده که فرانسیان نام داشت، چندان پرطرفدار نداشت تا این که در سال ۹۸۷، کُنت پاریس به نام هوگو کاپه به عنوان پادشاه و شهر پاریس به عنوان پایتخت فرانسه انتخاب شد. از این پس لهجه فرانسیان که در دربار سلطنت بدان صحبت می‌ شد، اهمیت سیاسی فراوانی پیدا کرد و سرانجام همین لهجه به عنوان زبان استاندارد فرانسوی انتخاب شد اگر چه که تفاوت لهجه ‌ها در مناطق جنوبی شامل شهرهای نیس و مارسی یا مناطق شمالی نظیر پیکارد و نورماندی باقی‌ماند و حتی هنوز هم به قوت خود باقی است.

زبان رسمی کشور فرانسه

زبان رسمی کشور فرانسه

با توجه به گسترش زبان فرانسوی کهن در طول قرون ۹ تا ۱۴ میلادی، ذکر این نکته ضروری است که ادبیات نوشتاری آن روزگار و متون مذهبی و متن مکتوب دادگاه‌ ها و مطالبی مانند آن تحت نفوذ دستگاه کلیسا هنوز به زبان لاتین نوشته می‌ شد. این تفاوت میان زبان نوشتار و گفتار تا دوره رنسانس باقی ‌مانده بود که از آن پس دوران زبان فرانسوی امروزی شروع شده ‌است.

آوردن واژه‌ های تازه از زبان ادبی لاتینی به فرانسوی در سدهٔ دوازدهم آغاز شد و در سده سیزدهم رو به افزایش یافت و در سده چهاردهم خط مشی دقیقی برای گسترش زبان فرانسوی از راه وامگیری واژه ‌های لاتینی در پیش گرفته شد. شارل پنجم فرانسه پشتیبان اهل علم و ادب بود و ایشان را به ترجمه آثار کلاسیک برای کتابخانه خود تشویق می‌ کرد. مترجمان حتی زبردست ‌ترین آن‌ها که نیکل اُرسم بود از فقر زبان فرانسوی آن هنگامه ناراضی بودند .

در سده شانزدهم میلادی انقلاب فرهنگی بزرگی در سراسر اروپا و به تبع آن در فرانسه اتفاق افتاد . از قدرت عظیم کلیساها کاسته شد و فرهنگ و هنر و صنعت شکوفا شد و به این ترتیب بود که زبان لاتین کم‌کم از دستگاه رسمی حذف گردید. در سال ۱۵۳۹ میلادی پادشاه فرانسه یعنی فرانسوای اول دستور داد که متون دادگاه ‌ها به جای لاتین به زبان فرانسوی نگاشته شود. در همین ایام بود که کشیشی به نام ژان کالون برای اولین بار نوشته ‌های مذهبی خود را از لاتین به فرانسوی ترجمه کرد و در سال ۱۵۴۹ میلادی مقاله بسیار مهمی با عنوان «در دفاع و اهمیت زبان فرانسوی و هر چه غنی ‌تر کردن آن» توسط شاعر و منتقد معروفی به نام یواخیم دو بله نوشته شد. کشور فرانسه در این دوران مانند سایر ملل اروپایی به دوران با عظمت یونان باستان نگاهی دوباره کرد و در نتیجه کلمات بسیاری از فرهنگ قدیم یونان به فرانسوی وارد شد. همچنین واژه‌های فراوانی از ایتالیای بعد از رنسانس و حتی از عربی قرض گرفته شده و به سرعت وارد فرانسوی می شد.

هجوم روزافزون کلمات و تغییرات در گرامر در سده هفدهم میلادی به اوج خود رسیده‌ بود و ادبا و زبان‌ شناسان به‌ تدریج نگران شده و به فکر افتادند تا این زبان پر تلاطم را قاعده‌ مند کنند و از ایجاد هرج و مرج در ساختار آن جلوگیری کنند. در پی همین فعالیت‌ فرهنگستان فرانسه تشکیل شد که تا امروز اهمیت خود را حفظ کرده و مرجع تصمیم‌ گیرنده درباره صحت و دقت متون رسمی و ورود کلمات و عبارات جدید به فرهنگ لغت می باشد. می‌ توان گفت که حفظ سیاست‌ های بسته درباره دستور زبان و کلمات زبان فرانسوی باعث شده ‌است که اولاً ساختار زبان فرانسوی از قرن هفده تاکنون تغییرات چندانی نداشته باشد و دوم این‌ که فرهنگ لغات فرانسوی نسبت به انگلیسی بسیار کم حجم ‌تر و ساختار و ترتیب کلمات در جمله‌ های آن بسیار منظم‌ تر از سایر زبان‌ باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به فرانسه مقاله ” مهاجرت به فرانسه ”  را مطالعه بفرمایید .

زبان رسمی کشور فرانسه ویژگی های زبان فرانسوی

الفبای زبان فرانسوی بر اساس الفبای لاتین می باشد و 26 حرف ساده دارد. افزون بر حرف‌های ساده، حرف ترکیبی «œ» و حرف ‌های زبَر نشانه ‌دار «à â è é ê ë î ï ô û» نیز در نوشتار این زبان استفاده می شوند. لازم به ذکر است که  ۸۵ درصد کلمات زبان فرانسوی از لاتین، ۱٫۵ درصد از آلمانی، ۰٫۱ درصد از عربی، ۰٫۱ درصد از اسکاندیناوی، ۱۲ درصد از اسپانیایی و ایتالیایی و انگلیسی و باقی زبان‌ها گرفته شده‌ است.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
زبان رسمی کشور لتونی زبان رسمی کشور لتونی

زبان رسمی کشور لتونی کشور لتونی ، کشوری در شمال اروپا می باشد که کشور میانی در بین سه کشورها...

زبان رسمی کشور گرجستان زبان رسمی کشور گرجستان

زبان رسمی کشور گرجستان کشور گرجستان ، کشوری در منطقه قفقاز اوراسیا می باشد که در سرحد آسیای...

زبان رسمی کشور لهستان زبان رسمی کشور لهستان

کشور لهستان ، کشوری در مرکز اروپا می باشد که از غرب با آلمان ، از جنوب غربی با جمهوری چک ، از ...

نظرات کاربران
Call Now Button