زبان رسمی کشور صربستان

کشور صربستان ، یک کشور محاط در خشکی در مرکز جنوب خاوری اروپا می باشد که بخش جنوبی جلگه پانونی و جنوب شبه جزیره بالکان را در بر گرفته است . این کشور از شمال با مجارستان ، از شرق با رومانی و بلغارستان ، از جنوب با مقدونیه و مونته نگرو و از غرب با کرواسی و بوسنی هرزگوین همسایه است . شهر بلگراد پایتخت این کشور می باشد . زبان رسمی کشور صربستان ، زبان صربی است که از زبان های هندواروپایی و هموند شاخه جنوبی زبان های اسلاوی و عمده ترین زبان این گروه می باشد . زبان صربی حدود 12 میلیون گویشور دارد . کشورهایی که به این زبان صحبت می کنند عبارتند از : صربستان ، کرواسی ، جمهوری چک ، اسلواکی ، مقدونیه ، بوسنی هرزگوین ، مونته نگرو و غیره که همگی اسلاو هستند . زبان صربی بسیار به زبان های روسی ، بلغاری ، اوکراینی ، بلاروسی و سایر زبان های اسلاوی شباهت دارد که می تواند پلی به آنها نیز باشد .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به صربستان مقاله ” مهاجرت به صربستان ”  را مطالعه بفرمایید .

زبان صربی حدود ۱۲ میلیون گویشور دارد. کشور هایی که به این زبان تکلم می کنند عبارت اند از: صربستان، کرواسی، جمهوری چک، اسلواکی، مقدونیه، بوسنی و هرزگووین، مونته نگرو و … که همگی اسلاو هستند. این زبان بسیار به زبان های روسی، بلغاری، اوکراینی، بلاروسی و دیگر زبان های اسلاوی شباهت دارد که می تواند پلی به آن ها نیز باشد.

این زبان یکی از گونه ‌های استاندارد گویش اشتوکاوی می باشد که بیشتر در صربستان، بوسنی و هرزگوین و توسط صرب ‌های پراکنده در دنیا به ‌کار می ‌رود. استاندارد پیشین معروف به صربی-کرواتی، در حال حاضر به استانداردهای صربی، کرواتی و بوسنیایی چندپاره شده‌ است. این زبان در زمره زبان ‌های رسمی صربستان، بوسنی و هرزگوین، مونته‌ نگرو، کرواسی، رومانی، جمهوری مقدونیه و مجارستان به ‌شمار می‌ آید.

رسم ‌الخط صربی بسیار یکپارچه و استوار می باشد زیرا تقریباً اصل «هر آوا یک حرف» در مورد آن صدق می ‌کند. این قاعده بر اساس این گفته آدلونگ است که : «آنچه را که می‌گویید، بنویسید و آنچه را که می‌ نویسید، بخوانید» و این قاعده کلی هنگام اصلاح رسم ‌الخط سیریلیک صربی در قرن نوزدهم توسط «ووک کارادزیچ» به‌کار رفت.

برای اقامت و تابعیت در صربستان روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در صربستان ” را مطالعه فرمایید .

زبان رسمی کشور صربستان

زبان رسمی کشور صربستان

دو دبیره برای نگارش زبان صربی استفاده می شود : یک دبیره سیریلیک دگرگون ‌شده که توسط ووک کارادزیچ ابداع شده ‌است و یک دبیره لاتین دگرگون‌ شده که لیودویت گای آن را ساخته ‌است. هر کدام از نشانه‌ های این دو دبیره، به صورت یک به یک نمایاننده یکدیگر هستنند . دبیره سیریلیک به صورت رسمی در صربستان به ‌کار می‌ رود و همچنین دبیره لاتین قانوناً پذیرفته شده‌ است و تقریباً یک ‌سوم گویشوران بومی از آن به ‌عنوان دبیره نخست بهره می ‌برند. اگرچه هیچ نگاشته رسمی با این الفبا وجود ندارد و الفبای لاتین در ویوودینا به ‌طور گسترده‌ تر مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

ترتیب الفبایی به دو صورت است :

  • ترتیب سیریلیک:

А Б В Г Д Ђ Е Ж З И Ј К Л Љ М Н Њ О П Р С Т Ћ У Ф Х Ц Ч Џ Ш

  • ترتیب لاتین:

A B C Č Ć D Dž Đ E F G H I J K L Lj M N Nj O P R S ÛŒ T U V Z Ž

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در صربستان ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در صربستان توضیح دادیم .

زبان رسمی کشور صربستان همانندی زبان صربی با سایر زبان ها

زبان صربی همانندی زیادی با بوسنیایی و به خصوص با کرواتی دارد. اختلاف دو زبان صربی و کرواتی به جز دبیره، فقط به چندین واژه محدود می‌شود که به‌ عنوان مثال: ساعت در زبان کرواتی ura (گرفته ‌شده از زبان لاتینی) و در زبان صربی sat (با ریشه عربی) می باشد و به نان در زبان کرواتی kruh  و در زبان صربی همانند روسی khleb گفته می ‌شود. نام ماه‌ های سال نیز در این دو زبان ناهمانند می باشد .همچنین زبان صربی بسیار نزدیک به روسی و سایر زبانهای اسلاوی است. وقتی روسها به کشور صربستان می ‌آیند صربی را به راحتی می ‌فهمند و نیاز ندارند به انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی صحبت کنند. همچنین صربها وقتی به کشورهای روس زبان می ‌آیند مطمئن هستند که همه چیز را بفهمند.

 

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیلی در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
زبان رسمی کشور لتونی زبان رسمی کشور لتونی

زبان رسمی کشور لتونی کشور لتونی ، کشوری در شمال اروپا می باشد که کشور میانی در بین سه کشورها...

زبان رسمی کشور گرجستان زبان رسمی کشور گرجستان

زبان رسمی کشور گرجستان کشور گرجستان ، کشوری در منطقه قفقاز اوراسیا می باشد که در سرحد آسیای...

زبان رسمی کشور لهستان زبان رسمی کشور لهستان

کشور لهستان ، کشوری در مرکز اروپا می باشد که از غرب با آلمان ، از جنوب غربی با جمهوری چک ، از ...

نظرات کاربران
Call Now Button