زبان رسمی کشور ترکمنستان

کشور ترکمنستان ، کشوری در آسیای میانه می باشد که تا سال 1991 میلادی با نام جمهوری شورایی ترکمنستان یکی از جمهوری های تشکیل دهنده اتحاد شوروی بود . این کشور از جنوب با افغانستان و ایران ، از شمال با ازبکستان و قزاقستان و از مغرب با دریای خزر همسایه و از طریق این دریا با کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه نیز همسایه می باشد . نام کشور ترکمنستان از دو بخش «ترکمن» و «ستان» تشکیل شده که به معنای «سرزمین ترکمن ها» می باشد . بیشتر مردم این کشور از قوم ترکمن می باشند و به زبان ترکمنی ، شاخه ای از زبان های ترک تبار صحبت می کنند . در واقع زبان رسمی کشور ترکمنستان ، دو زبان ترکمنی و روسی می باشد .

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در ترکمنستان ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در ترکمنستان توضیح دادیم .

زبان رسمی ترکمنستان و زبان مردم ترکمن در آسیای میانه ، زبان ترکمن می باشد که زبان ترکی استانبولی است و توسط 3.5 میلیون نفر در ترکمنستان و همچنین حدود 719000 نفر در شمال شرقی ایران و 3/1 میلیون نفر در شمال غربی افغانستان صحبت می شود.  زبان ترکمنی از خانواده زبان‌ های آلتایی و از گروه زبان‌ های ترکی جنوب غربی (غوز) و زیرمجموعه زبان‌ های اغوز شرقی می باشد و با زبان ‌های تاتاری کریمه و سالار و ترکی استانبولی، ترکی آذربایجانی و ازبکی مرتبط می شوند. ترکمن ‌ها و گویندگان اکثرا این زبان‌ ها تا حدودی زبان یکدیگر را قابل فهم می دانند.

زبان رسمی کشور ترکمنستان

زبان رسمی کشور ترکمنستان

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در ترکمنستان ، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان ایرانیان و مطالعه مقاله ” اقامت در ترکمنستان ” است .

زبان ترکمنی را می‌ توان حد وسط زیرگروه های غربی (ترکی استانبولی و ترکی آذربایجانی) با زیرمجموعه‌ های شرقی (ترکی قزاقی، ازبکی، قرقیزی و اویغوری زبان )ترکی دانست. به عنوان مثال بعضی از کلماتی که در ترکی استانبولی و ترکی آذربایجان با هم متفاوت هستند ، می‌ توان به هر دو فرم آن در زبان ترکمنی پیدا کرد. مثال: تمام شد (غوتاردی=زبان آذری و ترکمنی، توکندی = زبان استانبولی و ترکمنی)، ظهر (گون اوُرتا=زبان آذری و ترکمنی، اؤیله= زبان استانبولی و ترکمنی) و غیره . یک ترکمن می ‌تواند به راحتی زبان ‌های مختلف ترکی را یاد گیرد اما به خاطر گویش دشوار ترکمنی، یادگیری مکالمات ترکمنی اندکی سخت و دشوار می باشد. در زبان ترکمنی سین با حرف ث تلفظ می‌شود و ز به صورت ظ. هیچ کلمه ‌ای در ترکمنی با حرف ر شروع نمی ‌شود و زبان ترکمنی دارای ۱۸ مصوت کوتاه و بلند می باشد که از این حیث جزو سخت ترین زبان‌های جهان قرار می‌گیرد. در زبان ترکمنی نوشتاری حرف ف وجود ندارد ولی در عامیانه ف را تلفظ می‌کنند و در نوشتار در بیشتر موارد به جای حرف ف، پ می‌نویسند. مثلاً فارسی را «پارسچا» می ‌نویسند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به ترکمنستان شرکت آتیه آفرینان ایرانیان توصیه می کند نگاهی به مقاله ” مهاجرت به ترکمنستان ” بیاندازید.

 گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

3.1/5 - (8 امتیاز)
مقالات مشابه
زبان رسمی کشور لتونی زبان رسمی کشور لتونی

زبان رسمی کشور لتونی کشور لتونی ، کشوری در شمال اروپا می باشد که کشور میانی در بین سه کشورها...

زبان رسمی کشور گرجستان زبان رسمی کشور گرجستان

زبان رسمی کشور گرجستان کشور گرجستان ، کشوری در منطقه قفقاز اوراسیا می باشد که در سرحد آسیای...

زبان رسمی کشور لهستان زبان رسمی کشور لهستان

کشور لهستان ، کشوری در مرکز اروپا می باشد که از غرب با آلمان ، از جنوب غربی با جمهوری چک ، از ...

نظرات کاربران
اردوان

نمی دانم چرا ترکمن ها خطشان را اینقدر بی دلیل از خط ترکی متفاوت کرده اند مثلا بجای y,ı می نویسند یا بجای j,c و بجای ŷ,y و امثال اینها که باعث شده ظاهر کلمات متفاوت بشه و درک متقابل از نوشته ها دچار مشکل. در حالیکه خیلی وقتها زبانهای همخانواده حتا کلمات متفاوت از نظر تلفظ را سعی می کنند شبیه هم بنویسند و هر منطقه با تلفظ خودش بخواند مثل کشورهای عربی که کلی تفاوت تلفظ دارند ولی یکجور می نویسند درحالی که ترکمنی و ترکی تفاوت تلفظ چندانی در موارد ذکر شده ندارند ولی متفاوت می نویسند!؟؟؟

اردوان

نمی دانم چرا ترکمن ها خطشان را اینقدر بی دلیل از خط ترکی متفاوت کرده اند مثلا بجای y,ı می نویسند یا بجای j,c و بجای ŷ,y و امثال اینها که باعث شده ظاهر کلمات متفاوت بشه و درک متقابل از نوشته ها دچار مشکل. در حالیکه خیلی وقتها زبانهای همخانواده حتا کلمات متفاوت از نظر تلفظ را سعی می کنند شبیه هم بنویسند و هر منطقه با تلفظ خودش بخواند مثل کشورهای عربی که کلی تفاوت تلفظ دارند ولی یکجور می نویسند درحالی که ترکمنی و ترکی تفاوت تلفظ چندانی در موارد ذکر شده ندارند ولی متفاوت می نویسند!

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button