کشور اوکراین تا قبل از تشکیل اتحادیه جماهیر شوروی کشوری مستقل بوده است و پس از ایجاد شوروی در سال 1922 میلادی جزیی از خاک شوروی شد . در حال حاضر این کشور در میان جمهوری های شوروی سابق از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد و از لحاظ فرهنگ و سطح زندگی و درآمد ملی اروپایی ترین جمهوری شوروی محسوب می شود.

زبان رسمی کشور اوکراین، اوکراینی می باشد که یک زبان هند و اروپایی و هموند شاخه شرقی گروه زبان های اسلاوی است. این زبان دارای برخی واژگان مشترک با زبان های ملت های اسلاو همسایه است که عمده ترین این زبان ها شامل لهستانی و اسلواکیایی در غرب و بلاروسی و روسی در شمال می باشند. دبیره سیریلیک برای نگارش زبان اوکراینی به کار می رود.
این مقاله توسط کارشناسان موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان تهیه شده است، هرگونه سوال در رابطه با مهاجرت به اوکراین دارید با موسسه آتیه آفرینان تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان تلفنی بهره مند شوید.

زبان رسمی کشور اوکراین
زبان رسمی کشور اوکراین

اطلاعات کلی زبان رسمی کشور اوکراین

زبان رسمی کشور اوکراین از گروه زبان های اسلاو شرقی می باشد و شباهت زیادی به زبان روسی دارد یعنی لغات مورد استفاده در زبان اوکراینی بیشتر بر گرفته از زبان لهستانی است، ولی دستور زبان آن مانند زبان روسی می باشد.
الفبای زبان اوکراینی نظیر زبان روسی سیریلیک می باشد و تفاوت میان این دو کم است. پس از زبان اوکراینی، بیشتر زبان روسی رواج دارد.
اخیرا با هدف انسجام بخشیدن به زبان و فرهنگ اوکراینی بیشتر اهمیت به آن داده می شود و این امر سبب بروز اختلافاتی میانی اوکراینی ها و روس ها می شود که در مناطق غربی اوکراین به ویژه لووف باعث تنش ها، حتی خونریزی و درگیری هم شده است.

زبان اوکراینی ریشه در زبان نیااسلاوی از ایالت قرون‌ وسطایی روسیه کیِفی است که قبلا زبان روتنیایی نام دارد. در واقع زبان اوکراینی از نسل زبان گفتاری است که در کشور روسیه کی ‌یفی (سده ‌های 10 تا 13 میلادی) به‌ کار می ‌رفت.
زبان اوکراینی در چندین دوره ممنوعیت در برابر بدخواهی ‌ها مقاومت کرده است و در طی سده ‌ها، مردم اوکراین زبان خود را به واسطه ترانه ‌های فولکلور، رامشگران دوره‌ گرد و نویسندگان مشهور پاس داشته اند.

در شهر کیف هر دو زبان اوکراینی و روسی صحبت می ‌شود، این تغییر اخیر برای شهری که در اصل روسی ‌زبان بود بسیار قابل ملاحظه می باشد. دلیل عمده این امر ورود جمعیت روستایی و مهاجران از مناطق غربی اوکراین و نیز گرایش برخی از اهالی کیف به تکلم بیشتر این زبان است.
بیشترین جمعیت در شمال و مرکز کشور اوکراین، روسی زبان است، در حالی که در مناطق روستایی، زبان اوکراینی بیشتر رایج می باشد. در جنوب و شرق کشور اوکراین در تمامی مناطق، حتی نواحی روستایی و نیز در کریمه، زبان روسی کاملاً رواج دارد و زبان اوکراینی تقریباً وجود ندارد.

زبان رسمی کشور اوکراین – گویشوران زبان اوکراینی

زبان رسمی اوکراین یا همان زبان اوکراینی در این کشور رو به گسترش می  باشد. روستاییان همچنان به شهرهای مرکزی اوکراین مهاجرت می‌کنند و ادبیات سنتی اوکراین نیز رو به توسعه نهاده است. به گویشوران زبان اوکراینی، اوکراینوفون می ‌گویند.
امروزه تقریباً تمامی مردم اوکراین می‌توانند به زبان اوکراینی صحبت کنند و در عین حال بسیاری از مردم زبان روسی را به روانی سخن می گویند.

زبان رسمی کشور اوکراین
زبان رسمی کشور اوکراین

در حال حاضر زبان اوکراینی در حال پدیدار شدن پس از یک دوره طولانی افول می باشد و تعداد گویشوران زبان اوکراینی حدود 37 میلیون نفر است. این زبان افزون بر کشور اوکراین، یکی از زبان‌ های رسمی جمهوری خودمختار دنیستر نیز می ‌باشد.
اگرچه نزدیک به 50 میلیون نفر اوکراینی در سراسر جهان زندگی می ‌کنند، که از این تعداد 37/5 میلیون در اوکراین سکونت دارند، اما زبان اوکراینی فقط در اوکراین غربی رایج می باشد. عمده کشورهایی که گویشوران زبان اوکراینی را در خود جای داده ‌اند عبارتند از:

  1. کشور اوکراین
  2. کشور روسیه
  3. کشور قزاقستان
  4. کشور ایالات متحده آمریکا
  5. کشور مولداوی
  6. کشور برزیل
  7. کشور بلاروس
  8. کشور کانادا
  9. کشور ازبکستان
  10. کشور لهستان

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
زبان رسمی کشور لتونی زبان رسمی کشور لتونی

زبان رسمی کشور لتونی کشور لتونی ، کشوری در شمال اروپا می باشد که کشور میانی در بین سه کشورها...

زبان رسمی کشور گرجستان زبان رسمی کشور گرجستان

زبان رسمی کشور گرجستان کشور گرجستان ، کشوری در منطقه قفقاز اوراسیا می باشد که در سرحد آسیای...

زبان رسمی کشور لهستان زبان رسمی کشور لهستان

کشور لهستان ، کشوری در مرکز اروپا می باشد که از غرب با آلمان ، از جنوب غربی با جمهوری چک ، از ...

نظرات کاربران
Call Now Button