دانشگاه کمپلوتنسه مادرید اسپانیا (Universidad Complutense de Madrid)

در این مقاله قصد داریم درباره دانشگاه کمپلوتنسه مادرید اسپانیا توضیح دهیم . همانطور که می دانید یکی از روش های مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل می باشد . یکی از روش های تحصیل در اسپانیا ، تحصیل در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید اسپانیا می باشد . شما می توانید درباره دیگر دانشگاه های اسپانیا در مقالات دیگر به طور مفصل اطلاعات کسب کنید .

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید ، یکی از 6 دانشگاه عمومی با بودجه دولتی واقع در مادرید پایتخت کشور اسپانیا است که به بهترین و بزرگترین دانشگاه در کل اروپا شهرت دارد . دانشگاه کمپلوتنسه مادرید اسپانیا که به اختصار یو.سی.ام (UCM) یا دانشگاه کمپاوتنسه یا دانشگاه دولتی مادرید نیز نامیده می شود . دانشگاه کمپلوتنسه مادرید یکی از دانشگاه های قدیمی و عالی رتبه در جهان، اروپا و کشورهای اسپانیایی زبان محسوب می شود . در حال حاضر تعداد دانشجویان این دانشگاه به طور تقریبی 86000 نفر است .

تاریخ بازگشایی دانشگاه کمپلوتنسه مادرید اسپانیا که سابقاً بخشی از دانشگاه آلکالا از قرن ۱۳ میلادی بود، به ۱۸۲۲ میلادی و آغاز جنبش‌های لیبرالی در اسپانیا بازمی‌گردد. کلمه کمپلوتنسه در واقع برگرفته از کمپلوتوم است که به زبان رومی به محله‌ای به همین نام در شهر الکالا د هنارس اطلاق می‌شد، شهری که ساختمان قدیمی دانشگاه در آن قرار داشت. پس از سال ۱۸۱۲ و ایجاد یک قانون اساسی جدید و مبتنی بر دیدگاه مرکزگرایی، مقرر شد که هر شهر در اسپانیا دارای دانشگاه بوده و پایتخت دارای دانشگاه مرکزی مادرید باشد به نحوی که دانشگاه پایتخت به عنوان مدلی برای دانشگاه‌ های دیگر در آن کشور در آید. هرچند که تمامیت‌خواهی پادشاه فردیناند هفتم طرح را به عقب راند تا اینکه در سال ۱۸۲۲ و در طی ۳ سال دوره لیبرالی، دانشگاهی با نام کمپلوتنسه از دانشگاه آلکالا جدا و در ۷ نوامبر همان سال در مرکز پایتخت تأسیس شد  .دانشگاه کمپلوتنسه مادرید در مقیاس فعلی حاصل ادغام دو شهرک دانشجویی به نام کمپ مونکلوا و کمپ سوموس آگواس در خیابان سنکا  به انضمام ساختمان دیگر دانشگاه واقع در خیابان سان برناردو در مرکز شهر مادرید است.

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید اسپانیا دانشکده های دانشگاه کمپلوتنسه مادرید

دانشکده های دانشگاه کمپلوتنسه مادرید به این صورت است که دانشگاه کمپلوتنسه مادرید از 26 دانشکده در 5 شاخه مختلف، 39 موسسه دانشگاهی، 7 کالج تخصصی، 13 کلینیک و بیمارستان، 18 مرکز تحقیقاتی و 32 کتابخانه تشکیل شده است . دانشگاه کمپلوتنسه مادرید در سال ۲۰۱۶ میلادی; ۷۱ مدرک کارشناسی، ۱۶۹ مدرک کارشناسی ارشد و ۵۸ مدرک دکترا ارائه داده است. کتابخانه عمومی دانشگاه کمپلوتنسه مادرید با داشتن ۲۹۴۱۸۱۵ جلد کتاب, بزرگ ترین کتابخانه دانشگاه اسپانیا و دومین کتابخانه بزرگ کل کشور پس از کتابخانه ملی اسپانیا محسوب می گردد.

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید اسپانیا

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید اسپانیا

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید اسپانیا – رتبه‌بندی دانشگاه کمپلوتنسه

رتبه‌بندی دانشگاه کمپلوتنسه بسته به مراکز سنجش دانشگاه‌ها مختلف است. طبق رده‌بندی QS رتبه کلی دانشگاه کمپلوتنسه در دنیا ۲۲۶ و در قاره اروپا ۹۹ است  و در شاخه‌های مهندسی و فناوری رتبه ۲۴۰، هنر و انسانی ۱۰۳، علوم طبیعی ۱۷۵، علوم انسانی و مدیریتی ۱۷۴ و در علوم زیستی و پزشکی رتبه ۲۳۶ دنیا را به خود اختصاص داده است .همچنین مطابق با همین رتبه‌بندی، این دانشگاه در زمینه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دارای شهرت بوده است و در این زمینه جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر در دنیا محسوب می‌شود .  از طرفی دانشگاه کمپلوتنسه مادرید بر اساس رده‌بندی شانگهای (ARWU) دارای رتبه کلی ۳۰۰–۲۰۱ در دنیا و طبق وبسایت Webometrics در دنیا ۱۴۲ و در اروپا ۴۵ است .  این دانشگاه دارای قراردادها و مراوداتی در حوزه تبادل دانشجو و تحقیقات مشترک با دانشگاه‌های طراز اول دنیا نظیر دانشگاه آکسفورد ، دانشگاه پاریس-۱، دانشگاه ساپینزا رم، دانشگاه هاروارد، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه کالیفرنیا برکلی است. از جمله با دانشگاه هاروارد دارای قراردادی بوده که به تأسیس کالج سلطنتی کمپلوتنسه در دانشگاه هاروارد انجامیده است. این کالج به همت خوان کارلوس اول پادشاه سابق اسپانیا در سال ۱۹۸۹ بنیان گذاشته شد. از نکات قابل توجه دیگر نصب تندیس خیام نیشابوری در دانشگاه کمپلوتنسه است.

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید اسپانیا  – دانش‌ آموخته‌های دانشگاه کمپلوتنسه مادرید اسپانیا

دانش‌ آموخته‌های دانشگاه کمپلوتنسه مادرید اسپانیا شامل :

از ۸ دریافت کننده جایزه نوبل در تاریخ معاصر اسپانیا، ۷ تن از آنان دانش‌آموخته دانشگاه کمپلوتنسه مادرید اسپانیا بوده یا در این دانشگاه به تدریس می‌پرداختند. از جمله این افراد می‌توان به سورو اوچوآ زیست‌شناس مولکولی، سانتیاگو رامون کاخال، فیزیولوژیست و ادیبانی چون خوزه اچه‌خارای، کامیلو خوزه سلا ، ویسنته آله‌ایخاندره ، خاسینتو بناونته و ماریو بارگاس یوسا اشاره کرد .همچنین از اشخاص سرشناس دانش‌ آموخته دانشگاه کمپلوتنسه مادرید اسپانی می‌توان مانوئل آزانیا ، میگل د اونامونو ، خوآن کارلوس اول پادشاه سابق اسپانیا ، فدریکو گارسیا لورکا  و خوزه ارتگا یی گاست  را نام برد.

  گروه آتیه آفرینان – مجری و ارایه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا 

5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
تحصیل در اسپانیا تحصیل در اسپانیا

امروزه افراد بسیاری برای ادامه تحصیل کشور اسپانیا را انتخاب می کنند. کشور اسپانیا در چند س...

مهاجرت به اسپانیا مهاجرت به اسپانیا

مهاجرت به اسپانیا بر اساس سیستم اخذ ویزا انجام می شود. این سیستم برای کشورهایی که با اسپانی...

تحصیل پزشکی در اسپانیا تحصیل پزشکی در اسپانیا

یکی از روش های مهاجرت به اسپانیا تحصیل در اسپانیا است. تحصیل در اسپانیا در رشته ه...

نظرات کاربران
Call Now Button