دانشگاه دولتی معماری و شهرسازی ارمنستان National University of Armenia‎ ، یک دانشگاه دولتی می باشد که در سال 1921 میلادی در شهر ایروان، پایتخت کشور ارمنستان تاسیس شد . به عبارتی در ابتدا در سال 1921 میلادی مدرسه فنی حرفه ای در داخل دانشگاه تازه تاسیس دولتی ایروان ایجاد شد و نخستین سال فارغ التحصیل دانشجویان در سال 1928 صورت گرفت . در ژوئیه سال 1930 میلادی انستیتوی شهرسازی ارمنستان که در این زمان دپارتمان های معماری و شهرسازی و مهندسی هیدرولوژی و شیمی داشت به ریاست معمار سرشناس میکائیل مازمانیان به نخستین رئیس افتتاح شد و سپس در سال 2000 به دانشگاه دولتی معماری و شهرسازی ایروان تغییر نام داد . در نهایت در سال 2014 میلادی این دانشگاه به نام دانشگاه ملی معماری و شهرسازی تغییر نام داد .

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در ارمنستان ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در ارمنستان توضیح دادیم .

دانشگاه دولتی معماری و شهرسازی ارمنستان
دانشگاه دولتی معماری و شهرسازی ارمنستان

مهمترین انگیزه تاسیس چنین دانشگاهی مستقل از دانشگاه ایروان، بهبود بیشتر در پرورش متخصصان معماری و شهرسازی همگام با توسعه و بهبود این صنعت و علوم مربوط به آن در ارمنستان بوده است. شهرت این دانشگاه با جایگاه‌های بالای فارغ التحصیلانش در مسابقات جهانی مشخص می شود. دانشنامه این دانشگاه به طور رسمی در بسیاری از کشورهای جهان پذیرفته شده است . دانشگاه دولتی معماری و شهرسازی ارمنستان، تنها دانشگاهی در ارمنستان است که متخصصان معماری و شهرسازی را در ۲۰ رشته پرورش می دهد ، مکانی که بهترین ها در آن درس می دهند . نخستین رئیس دانشگاه آرسن بلگاریان بود که بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ بر این دانشگاه ریاست کرد و هم اکنون پروفسور هُوْهانِس توکماجیان ریاست دانشگاه دولتی معماری و شهرسازی ارمنستان را برعهده دارد.

دانشکده های دانشگاه دولتی معماری و شهرسازی ارمنستان

دانشگاه دولتی معماری و شهرسازی ارمنستان سه دانشکده داشت که عبارتند از :

  • دانشکده معماری و ساختمان دانشگاه دولتی معماری و شهرسازی ارمنستان
  • دانشکده هیدرولوژی دانشگاه دولتی معماری و شهرسازی ارمنستان
  • دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه دولتی معماری و شهرسازی ارمنستان

سه سال بعد، در 1933، تنها یک دانشکده با 354 دانشجو و 61 استاد در موسسه باقی مانده بود،زیرا  دانشکده هیدرولوژی برچیده شده و دانشکده مهندسی شیمی هم تبدیل به یک موسسه مستقل شده بود. در فوریه همان سال موسسه ساختمان به یک موسسه جدید با نام موسسه پلی تکنیک که شامل موسسه مهندسی شیمی (که تا آن زمان توانسته بود به حیات مستقل خودش ادامه دهد) می شد، تغییر هویت داد.

یکی از روش های مهاجرت به ارمنستان از طریق تحصیل می باشد شما می توانید در مقالات دیگر به طور مفصل درباره راه های دیگر ” مهاجرت به ارمنستان ” اطلاعات کسب کنید .

در پی گرایش های توسعه اجتماعی اقتصادی و نیازهای کشور ارمنستان، هرساله فهرست تخصص های ساختمان همگام با افزایش شمار متقاضیان برای هر تخصص افزایش یافته است. در خلال جنگ جهانی دوره‌های تحصیلات بعد از کارشناسی برای چندین رشته پایه ریزی شد. همچنین موسسه، حق اعطای درجات علمی را به دست آورد. اولین سال تحصیلی در این دانشگاه که تنها شامل دانشکده زبان و تاریخ و ۳۲ عضو علمی و ۲۶۲ دانش‌­آموز بود آغاز شد. تاریخ‌­دان (هاکوب ماناندیان)، زبان­شناس (مانوک آبقیان) و تاریخ­دان (آشخاربک کالانتار) به همراه (استفان مالخاسیانتس) اولین مدرسان دانشگاه بودند.

در همان سال، مکان دانشگاه به ایروان و به ساختمان سابق دپارتمان معلمان ایروان که بین سال­‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۶ در خیابان آستافین ساخته شده بود، انتقال یافت. این ساختمان توسط (واسیلی میرزویان) طراحی و در حال حاضر محل دانشکده الهیات و دانشکده تاریخ و دانشکده مدیریت و اقتصاد است. بعد از گذشت حدود یک دهه از جنگ جهانی دوم، در سپتامبر ۱۹۵۵، ساختمان مرکزی مجموعه جدید پلی تکنیک که توسط معمار آرتاشس مامیجانیان طراحی شده بود، به بهره برداری رسید. در سال ۱۹۵۹ در دانشکده ساختمان، شش رشته تدریس می شد که عبارتند از : مهندسی سازه، معماری، مهندسی هیدرولیک، حمل و نقل جاده ای، منابع آبی و فاضلاب، و منابع گازی حرارتی.

دانشکده های دانشگاه دولتی معماری و شهرسازی ارمنستان
دانشکده های دانشگاه دولتی معماری و شهرسازی ارمنستان

دانشکده ساختمان به فعالیت های آکادمیک و پژوهشی اش مشهور بود. تقریبا همه ساختمان های شهری و صنعتی در آن زمان توسط تحصیل کرده‌های این دانشکده ساخته شده اند. در سال 1974 یک دانشکده معماری-ساختمان و همچنین یک دانشکده مهندسی ساختمان براساس دانشکده مذکور پایه گذاری شدند .دانشکده معماری با این چهار رشته: معماری، مهندسی سازه و ساختمان های صنعتی، ساخت واحدها وساختمان های سازه ای، اقتصاد و سازماندهی ساختمان و از سوی دیگر دانشکده مهندسی ساختمان نیز با این چهار رشته: مهندسی هیدرولیکی ساختارهای رودخانه ای، تهویه و منابع گازی حرارتی، منابع آبی و فاضلاب، حمل و نقل جاده ای، تونل و پل شروع به فعالیت نمودند.

از سوی دیگر برای پاسخگویی به نیازهای تازه به متخصصین مهندسی در ارمنستان و همین طور به منظور قابل دسترسی کردن تحصیل برای دانشجویان بیرون از ایروان، شاخه‌های موسسه پلی تکنیک ایروان در شهرهای گیومری و وانادزور (شهرهای شمالی ارمنستان) گشایش و توسعه یافتند. ابتدا در سال  ۱۹۶۰، رشته مهندسی سازه در گیومری به شکل تحصیلات تطبیقی راه اندازی و پس از ۷ سال، به عنوان یک برنامه عادی آموزشی پیگیری شد.

توصیه شرکت آتیه آفرینان ایرانیان برای اقامت و تابعیت در ارمنستان، مشاوره از مشاوران آتیه آفرینان و مطالعه مقاله ” اقامت در ارمنستان ” است .

موسسه پلی تکنیک ایروان در آموزش کادر مهندسی جمهوری روسیه نیز همکاری داشته است. با شروع سال 1959 و براساس درخواست دولت داغستان، بیست و پنج دانشجو به پلی تکنیک وارد شده و چندی بعد با در دست داشتن دانشنامه‌هایشان (غالبن در رشته ساختمان) به جمهوریشان بازگشتند.

با شروعی به قدمت دهه 1920، هر ساله صندلی هایی برای جوان های ارمنی خارجی در برنامه ثبت نام دانشکده فنی فراهم شده است. گروه بزرگی از ارمنی های پراکنده در کشورهای ایران، ترکیه، بلغارستان، قبرس، سوریه، عراق، اردن، لبنان، مصر، اتیوپی ف آرژانتین ، اروگویه و دیگر کشورها در این دانشکده و بعدها در دانشگاه پلی تکنیک ارمنستان تحصیل کرده اند.

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
مهاجرت به ارمنستان مهاجرت به ارمنستان

مهاجرت به ارمنستان و روش های مختلف اقامت در ارمنستان در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. در...

تحصیل پرستاری در ارمنستان تحصیل پرستاری در ارمنستان

کشور ارمنستان کشوری است که بیشترین دانشگاه ها و مراکز آموزش های عالی را دارد و بهترین انتخا...

تحصیل در ارمنستان تحصیل در ارمنستان

تحصیل در ارمنستان به علت نزدیکی که به کشور ایران دارد مورد توجه بسیاری از متقاضیان قرار گرف...

نظرات کاربران
فریبرز گلپایگانی

سلام من گلپایگانی هستم مایل به گرفتن ارشد به زبان انگلیسی در دانشگاه مهندسی ارمنستان داری کارشناسی معماری از ایران در حال حاضر در ارمنستان هستم لطفا من را راهنمایی بفرمایید متشکرم گلپایگانی

آتیه آفرینان

با سلام. باید با کارشناسان ارشد ما در تماس باشید. لطفا با شماره 02172207 تماس بگیرید.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button