خرید ملک در یونان یکی از روش هایی است که متقاضیان مهاجرت به این کشور، می توانند با شرایط ویژه ای اقامت کشور یونان را دریافت نمایند.
به همین دلیل توجه متقاضیان زیادی به این موضوع جلب شده است. در صورتیکه به دنبال موقعیتی برای سرمایه گذاری و اخذ اقامت دائم و بدون نیاز به حضور همیشگی در کشور مورد نظر را دارید، دریافت اقامت یونان با خرید ملک می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

خرید ملک در یونان

مهاجرت به یونان در سال های اخیر به سبب رشد و توسعه اقتصاد و زیر ساخت های تجاری مناسب، روند صعودی داشته که مورد توجه مهاجران زیادی قرار گرفته است.
کشور زیبای یونان با وجود آثار باستانی و جذابیت های طبیعی و فرهنگی، مقصدی برای گردشگران به حساب می آید، به صورتی که صنعت گردشگری در کشور یونان یکی از بزرگترین منابع درآمدی این کشور محسوب می‌شود و حدود 20 درصد از سهم تولید ناخالص داخلی این کشور را در بر می گیرد.

در سال های اخیر نیز متقاضیان زیادی، کشور یونان را به مقصدی برای سرمایه گذاری در نظر گرفته اند. فرآیند سرمایه‌ گذاری در این کشور، در مقایسه با برخی از دیگر کشورهای اروپایی همانند اسپانیا، نسبتاً ساده و بدون دردسر است.

مشاوره و تماس
021-72207

پادکست راهنمای خرید ملک در یونان

خلاصه راهنمای خرید ملک در یونان را در این پادکست می توانید بشنوید:

شرایط و قوانین خرید ملک در یونان

خرید ملک یکی از راه های سرمایه گذاری در یونان می باشد. همچنین خرید ملک در یونان فرصت مناسبی برای افرادی است که به دنبال انتقال سرمایه خود به اروپا هستند. در سال های اخیر، خرید ملک در یونان رونق بسیار خوبی داشته است.
از این رو دولت یونان نیز شرایط را برای متقاضیان خارجی بسیار آسان کرده است. بدین سبب خرید ملک در یونان رشد روز افزونی را در این سال های اخیر تجربه نموده است.
بازار املاک در کشور یونان نیز روز به روز در حال رشد است و هزاران ملک برای فروش و نیز صدها آژانس املاک در کشور یونان به وجود آمده است زیرا اتباع خارجی با خرید ملک در یونان، علاوه بر اخذ اقامت این کشور می توانند به سود قابل توجهی نیز دست پیدا کنند. از این رو در طی سال های اخیر، خرید ملک در یونان، افراد زیادی را از کشورهای مختلفی، به خصوص ایرانیان به خود جلب کرده است.

متقاضیانی که قصد سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در یونان را دارند، باید بدانند که در این کشور شرایط خاص و پیچیده ای وجود ندارد. متقاضیان می توانند با سرمایه ای به میزان حداقل به ارزش 250 هزار یورو اقدام به خرید ملک در این کشور نمایند.
بر اساس قوانین کشور یونان، اتباع خارجی در صورت داشتن تمکن مالی و عدم سو پیشینه، می توانند در اکثر مناطق یونان صاحب ملک و املاک شوند. این ملک می تواند در بخش مسکونی و یا تجاری باشد.
لازم به ذکر است که برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا در برخی مناطق مرزی از جمله شرق اژه، جزایر دودکان، مناطق شمال یونان، کرت و رودس برای خرید ملک محدودیت هایی وجود دارد. در صورتی که متقاضیان تمایل به خرید در این مناطق را داشته باشند، باید به شورای بخشدار محلی مراجعه نمایند. همچنین متقاضیان می‌ توانند پس از خرید ملک در کشور یونان، آن ملک را اجاره دهند.

خرید ملک در یونان

مدارک مورد نیاز خرید ملک در یونان

متقاضیان برای خرید ملک در کشور یونان نیاز به مدارکی دارند که برای سازمان ها و دفاتر اسناد و غیره مورد نیاز می باشد. در صورت داشتن کسر مدرک ممکن است روند خرید و انتقال سند به تعویق بیوفتد و سرعت آن کند شود. به همین جهت پیشنهاد می شود که مدارک را به صورت منظم دسته بندی کرده و چک لیست نمایید.

  • اصل گذرنامه و ترجمه رسمی آن به زبان یونانی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • سند ملک و تاییدیه سازمان ثبت اسناد و املاک
  • گزارش ارزیابی ملک و استعلامات مربوط به ملک
  • کد مالیاتی محلی
  • افتتاح حساب بانکی در یکی از بانک های مجاز یونان برای اتباع خارجی
  • دو قطعه عکس جدید رنگی از خریدار
  • یک قطعه عکس از فروشنده
  • در صورت گرفتن وکیل، وکالتنامه رسمی

لازم به ذکر است به همراه داشتن یک مترجم رسمی مورد تایید اداره ثبت یونان از الزاماتی است که خریدار خارجی باید داشته باشد. همچنین مدارک شناسایی که مربوط به خریدار است باید به طور کامل یک نسخه ترجمه رسمی زبان یونانی از آن نیز در پرونده وجود داشته باشد.

مدارک مورد نیاز خرید ملک در یونان

مدارک مورد نیاز اخذ اقامت با خرید ملک در یونان

متقاضیانی که خارج از اتحادیه می باشند در ابتدا باید از نظر عدم سوء پیشینه مورد تایید باشند تا اجازه خرید ملک در یونان را داشته باشند. 
اما به طور تمام افرادی که از نظر توان مالی و عدم سوء پیشینه شرایط لازم را داشته باشند، می توانند برای خرید ملک در یونان اقدام کنند. متقاضیان خرید ملک در یونان برای اخذ اقامت خود در این کشور نیازمند مدارک زیر می باشند:

  • 3 عکس رنگی از متقاضی
  • کپی گذرنامه
  • کپی قرارداد ملک حداقل به ارزش 250/000 یورو
  • اثبات بیمه درمانی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • اثبات منابع مالی کافی برای زندگی در یونان (تمکن مالی و پرینت حساب)
  • اثبات پرداخت مبلغ مورد نیاز به اداره مالیات

هزینه های خرید ملک در یونان

همان طور که پیش تر به آن اشاره شد، برای اخذ اقامت کشور یونان، ارزش ملک خریداری شده باید حداقل 250,000 یورو باشد. هزینه های مالکیت و اداری برای خرید ملک در یونان شامل موارد زیادی می شود و خرید ملک در یونان تنها مبلغ پراختی ارزش ملک نمی باشد. همچنین ارزش ملک باید توسط کارشناس رسمی تعیین شود و متقاضی باید هزینه کارشناسی ملک را نیز در نظر داشته باشد.

بجز قیمت ملک در روند خرید ملک و اخذ اقامت یونان متقاضی باید معادل 3 درصد ارزش ملک را به عنوان مالیات، 2 درصد ارزش ملک را به عنوان هزینه کارشناسی معاملات ملکی و 2000 یورو بابت درخواست صدور اقامت پرداخت کند.
همچنین علاوه بر هزینه خرید ملک در یونان متقاضی باید هزینه‌ های جانبی دیگر همانند بیمه خدمات ملک و انتقال سند خدمات مانند آب، برق و… را نیز در نظر بگیرد. بیمه ملک معمولا بین 200 تا 300 یورو هزینه در بر دارد.

خریداران ملک در یونان باید مالیات متناسب با شرایط خود را پرداخت نمایند. لازم به ذکر است که کشور یونان از جمله کشورهایی می باشد که به نسبت، مشمول مالیات های سنگینی است. مالیات بر ارزش افزوده کشور یونان 19.4 درصد می باشد که هنگام خرید ملک به عهده خریدار و سرمایه گذار خرید ملک می باشد.
مالیات درآمد ناشی از اجاره ملک در یونان با نرخ بهره ای 11 تا 13 درصد می باشد. هزینه مالیات خرید با توجه به ارزش مالیاتی ملک ارزیابی می شود. این مالیات در بخش اول به میزان 7 درصد و برای بقیه معامله 9 درصد در نظر گرفته شده است که به هزینه مالیاتی اضافه خواهد شد.

پرداخت این هزینه ها بر عهده خریدار می باشد. مالیات بر سود سرمایه حاصل از فروش ملک در یونان نیز در حدود 15 درصد می باشد. همچنین پس از خرید ملک هزینه های مالیات بر دارایی نیز باید پرداخت شود که بر اساس قیمت ملک مورد نظر ارزیابی می شود.

مراحل خرید ملک در یونان

هر فرد خارجی می تواند در یونان صاحب ملک شود. متقاضیان پس از بررسی شرایط و قوانین کشور یونان در رابطه با خرید ملک، می توانند ملکی را در نظر بگیرند تا مراحل قانونی خرید آن را برای خرید، انجام دهند که شامل موارد زیر می شود:

  • در مرحله اول سرمایه گذار به صورت حضوری و یا غیر حضوری از پروژه مورد نظر خود بازدید می نماید.
  • متقاضی باید قیمت اصلی ملک را که توسط وزارت دادگستری این کشور تعیین شده است را بدست آورد و در خصوص سوابق مالیاتی ملک انتخابی تحقیقات لازمه را به عمل آورد. بررسی مسائل بانکی و تعداد وام های دریافت شده از طریق سند ملک مورد نظر و اطمینان خاطر از تسویه وام های اخذ شده توسط شخص وام گیرنده و بررسی مسائلی مانند جریمه های دولتی ملک مورد نظر از دیگر وظایف خریدار است.
  • پس از انتخاب ملک مورد نظر توسط مشتری، توافقنامه ای بین خریدار و سازنده امضا می گردد.
  • سپس 10درصد بهای ملک به صورت بیعانه پرداخت می‌ شود. در این مرحله بهتر است خریدار اطمینان کامل از سند ملک حاصل نماید و با بررسی و استعلام سوابق مالیاتی، مسائل بانکی و وام های اخذ شده احتمالی را دریافت کند و پس از آن مراحل دیگر خرید را اقدام نماید.
  • در مرحله بعد امور قانونی خرید ملک می تواند  از طریق وکیل نیز، در یونان صورت می گیرد. متقاضیان به صورت حضوری باید برای اعلامیه رسمی، امور مالیاتی، تهیه مدارکی مانند عکس، مشخصات کامل و حساب بانکی در داخل یونان اقدام نمایند. همچنین مؤسسات اقتصادی و بانکی بزرگی در یونان وجود دارند که خدمات مشتری بین المللی را برای سرمایه گذاران در زمینه خرید ملک را فراهم می آورند. بانک, Piraeus ,Alpha Euro bank ,NBG از معروف ترین بانک های ملی در یونان شناخته شده اند.
  • مرحله بعد که در واقع امور مالیاتی، انتقال سند و امور وکالتی به طور قانونی می باشد صورت می‌ پذیرد.
  • مبلغ کامل ارزش ملک طی 2 ماه باید پرداخت شود و طی سه ماه قرارداد نهایی بسته می شود.
  • پس از آن متقاضی می تواند برای درخواست مجوز اقامت دائم وblue paper   اقدام کند.
  • در مرحله نهائی نیز متقاضی خرید ملک در یونان امور مربوط به تاییدیه رسمی، مالیات، عکس، مشخصات و حساب بانکی را انجام می دهد
  • سپس با ثبت اثر انگشت و اطلاعات بیومتریک، (طبق قرارداد) اقامت دائم فرد طی 4 الی 2 ماه صادر می شود.

حضور یک وکیل قانونی که به زبان یونانی مسلط باشد می تواند بسیار کمک کننده باشد زیرا متقاضی برای خرید ملک در یونان، باید به اداره ها و مؤسسات زیادی مراجعه نماید تا سند ملک خریداری شده را بدست آورد.

خرید ملک در یونان و استانداردهای سرمایه گذاری

در سال های اخیر خرید ملک در یونان مورد توجه بسیاری از افراد خارجی قرار گرفته است. به طور قطع خریداران ملک باید ابعاد و مسائل مختلفی را بررسی نمایند تا از کشوری که می خواهند در آن اقدام به خریداری ملک نمایند مطمئن شوند.

زیرا بعضی از دولت ها اموال خریداران خارجی را تصرف می نماید یا با اعمال سیاست هایی محدود کننده مانع از توسعه و رشد ملک خریداری شده آنها می شوند که باعث ایجاد خسارت مالی زیادی برای فرد می شود.
سلامت نظام قضایی این کشور نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا متقاضی از سالم بودن و عدم فساد در نظام قضایی یونان مطمئن شود تا بتواند با خیال راحت اقدام به خرید ملک در یونان نماید.

شاخص ریسک مصادره اموال و امنیت سرمایه

ریسک مصادره یا سلب اموال یکی از مهم ترین موارد در سرمایه گذاری و به خصوص خرید ملک است. این شاخص در بازه ی 1 تا 7 تعیین کننده میزان ریسک سرمایه است و هر چه این عدد به یک نزدیک تر باشد، نشان دهنده میزان ثبات و امنیت بالا در یونان است. امتیاز کشور یونان در این شاخصه بین بازه 1 تا 2 بوده است که امنیت بالای سرمایه گذاری در این کشور را نشان می دهد.

برای تضمین امنیت سرمایه بهتر است این موضوع بررسی شود که دولت یونان تا چه اندازه در سال های اخیر به صورت تبعیض آمیز نسبت به سلب مالکیت یک طرفه، از سرمایه گذار نیز اقدام می نماید.

شاخص کنترل فساد نظام قضایی

شاخص بعدی که قبل از خرید ملک در کشور یونان لازم است به آن توجه شود، شاخص کنترل فساد است. کنترل فساد هر کشوری نشان ‌دهنده نظارت دولت و ارگان های آن کشور به سازمان ها و نهادهای مرتبط و غیر مرتبط است.
در کشوری که فساد وجود دارد ادارات دولتی، دادگاه ها و دیگر ارگان های مربوط، قابل اعتماد نیستند و در صورت بروز اختلاف و مشکل، فرد سرمایه گذار خارجی، نمی تواند حق و حقوق خود را از دولت و شهروندان آن کشور دریافت کند.

این استاندارد عددی بین مثبت 2/5 تا منفی 2/5 را شامل می‌ شود که هرچه این عدد به منفی 2/5 نزدیک تر باشد نشان دهنده کنترل ضعیف تر و هر چه به 2/5 نزدیک تر باشد نشان دهنده کنترل قوی تر خواهد بود. کشور یونان با کسب رقم 0.07 – در سال های اخیر، از نظر کنترل فساد اداری، نرخ نامناسب و  نقطه ضعف برای خرید ملک می باشد.

شاخص های اقتصادی تأثیر گذار بر ملک

از دیگر شاخص هایی که برای خرید ملک در کشور یونان باید به آنها توجه کرد و مورد بررسی قرار داد، شاخص های اقتصادی تاثیرگذار هستند که خرید املاک و مستغلات را تحت تاثیر خود قرار می دهند.
که شامل مواردی چون: نرخ تورم، مالیات و سود و بهره بانکی می شوند که هرکدام نقش موثری در شناخت شرایط اقتصادی کشور یونان دارند. نرخ مواردی که مطرح شده است به صورت تقریبی در سال های اخیر در زیر آورده شده است:

1. نرخ تورم (Inflation Rate)

نرخ تورم در هر کشوری می‌ تواند بر روی سرمایه‌گذاری افراد و هزینه های مربوط به خرید ملک، زندگی و سایر هزینه‌ ها، تاثیرگذار باشد. این نرخ ترجیحاً باید از 2 یا 3 درصد فراتر نباشد.

بر طبق آمار در سال 2021 نرخ تورم در کشور یونان 1.4 درصد اعلام شده است که نشان می دهد این کشور توانسته است به راحتی تورم را در جامعه کنترل کند. از این رو افرادی که قصد خرید ملک در یونان را دارند می توانند انتظار یک بازار با ثبات را داشته باشند.

2. نرخ مالیات بر درآمد

افرادی که قصد دارند پس از خرید ملک در کشور یونان ملک خود را که می تواند مسکونی یا تجاری باشد اجاره دهند و از آن برای خود درآمدی کسب نمایند، لازم است از مالیات بر درآمد در این کشور اطلاع یابند. نرخ مالیات بر درآمد در طی سال های اخیر در کشور یونان، تقریباً ثابت بوده و نوسان چندانی نداشته است.

به علاوه هر چقدر درصد مالیات در یک کشور بالاتر بماند، در مقابل آن سود سرمایه‌ گذاری حاصل از خرید ملک نیز پایین ‌تر خواهد بود. نرخ مالیات بر درآمد در سال 2021 در حدود 44 درصد بوده است که رقم بالایی می باشد.

3. نرخ بهره بانکی

از طرفی نرخ بهره بانکی نیز در این ارزیابی مهم است زیرا هر چقدر این نرخ پایین‌ تر باشد نشان دهنده نرخ پایین ‌تر تورم هم خواهد بود. نرخ بهره بانکی در کشور یونان 0 درصد را نشان می دهد.

همچنین متقاضیانی که قصد خرید ملک در یونان از طریق وام بانکی را دارند بررسی این موضوع می تواند کمک بزرگی برای آنها باشد. در سال 2023 میزان رشد وام نیز به 13.5 درصد رسیده است.

قیمت ملک در یونان

به طور طبیعی بازار و قیمت ملک در یونان مانند تمامی بازارهای دنیا، متغیر است و امکان خرید در بازه‌ های قیمتی مختلف برای متقاضیان وجود خواهد داشت.
متقاضیان با توجه به انتخاب خود و این که چه شهری را برای خرید ملک مورد نظر خود انتخاب نموده اند، می تواند متفاوت باشد. همچنین محله ای که فرد متقاضی در آن شهر انتخاب می کند نیز می تواند در نرخ ملک مورد نظر اثر بگذارد. قدمت ملک، امکانات آن و  شرایط و عوامل دیگری که خصوصیات ملک در بر دارد می تواند همگی بر روی قیمت ملک در یونان اثر بگذارد.

با توجه به این موارد و همچنین با توجه به شرایط اقتصادی کشور یونان، قیمت املاک از حدود 100.000 یورو شروع می شود و تا چندین میلیون دلار بالاتر خواهد رفت.
اما متقاضیانی که قصد اخذ اقامت و دریافت گلدن ویزا را داشته باشند، کافی است ملکی به ارزش حداقل 250.000 یورو خریداری نمایند. رقم های بالاتر از این مقدار نیز برای دریافت اقامت الزامی ندارد اما هرچه قیمت ملکِ خریداری ‌شده بالاتر باشد، می‌ تواند شانس اخذ اقامت یونان با خرید ملک را افزایش دهد.

هزینه های زندگی در یونان

یکی از مسائل مهمی که افراد قبل از اقدام به مهاجرت به یونان و خرید ملک باید به آن توجه کنند هزینه های زندگی در این کشور می باشد. هزینه ‌های زندگی در یونان نسبت به سایر کشورهای مطرح اروپایی نرخ پایین ‌تری دارد.

در کشور یونان متوسط حقوق ماهیانه یک فرد به طور خالص و پس از کسر مالیات، 746.99 € یورو است و هزینه های ماهیانه یک فرد در حدود 619.86 € یورو بدون هزینه اجاره تخمین زده شده است. در جدول زیر می توانید لیست ریز قیمت های مواد غذایی، کالا، مسکن و برخی خدمات در یونان را مشاهده نمایید:

عنوانهزینه (یورو)
غذا برای 2 نفر در رستوران متوسط35.00 €
شیر (1 لیتر)1.17 €
یک قرص نان تازه (500 گرم)0.85 €
برنج سفید (1 کیلوگرم)1.65 €
تخم مرغ (12 عدد)3.14 €
مرغ (1 کیلوگرم)  6.77 €
گوشت گاو (1 کیلوگرم)9.03 €
سیب (1 کیلوگرم) 1.52 € 
موز (1 کیلوگرم)   1.49 € 
پرتقال (1 کیلوگرم)1.06 €
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)1.33 €
سیب زمینی (1 کیلوگرم)0.86 € 
پیاز (1 کیلو گرم) 0.73 €
آب (بطری 1/5 لیتری)0.71 €
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)1.30 €
تاکسی 1 کیلومتر (تعرفه عادی)    1.00 €
بنزین (1 لیتر)1.56 €
شارژ ماهانه ی آپارتمان 85 متر مربعی  149.82 €     
اجاره آپارتمان (1 اتاق خواب) در مرکز شهر       331.27 €  
اجاره آپارتمان (1 اتاق خواب) خارج از مرکز        277.16 € 
اجاره آپارتمان (3 اتاق خواب) در مرکز شهر        570.67 €   
اجاره آپارتمان (3 اتاق خواب) خارج از مرکز         477.40 €  
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر1,518.90 €    
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز1,298.92 €    

مناطق محبوب خرید ملک در یونان

در طی سال های اخیر متقاضیان زیادی در مناطق مختلف کشور یونان اقدام به خرید انواع مختلف ملک از جمله ویلا، آپارتمان و زمین می نمایند. اگرچه در حال حاضر، ویلا های یونان جزء مطلوب ‌ترین گزینه برای خرید ملک به شمار می‌ روند.

طی چند سال اخیر محبوبیت برخی مناطق یونان برای خرید ملک، توسط اتباع خارجی افزایش یافته است که در زیر به برخی از این مناطق اشاره می شود:

  • جزیره کرت Crete: جزیره کرت، جزء بزرگ‌ ترین و پر جمعیت‌ ترین جزیره کشور یونان به حساب می آید که به دلایل مختلف، دارای محبوبیت زیادی برای خریداران ملک در یونان می باشد. آب ‌و ‌هوای مطبوع در طول سال و سبک زندگی جذاب در این جزیره از جمله مهم ‌ترین دلایل محبوبیت این جزیره به شمار می آید.
    همچنین در این جزیره قوانین سخت‌گیرانه ‌ای در مورد ساخت‌ و ساز وجود دارد و همین موضوع سبب شده تا توسعه ساختمانی در کرت کاملا اصولی انجام بگیرد. این جزیره دارای دو فرودگاه بین‌المللی نیز می باشد و از تمام امکانات مدرن زندگی برخوردار است. با توجه به این موارد، سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات جزیره کرت، ارزش اقتصادی بالایی دارد.
  • جزیره کرفو Corfu: این جزیره یکی دیگر از جزایر محبوب کشور یونان به شمار می آید که اقلیم و مناظر بینظیری دارد. جزیره کورفو به عنوان یکی از معروف ‌ترین استراحتگاه ‌های تفریحی اروپا به ویژه در بین گردشگران انگلیسی و ایتالیایی شناخته شده است.
    برای حفظ زیبایی و هویت کرفو، قوانین ساخت ‌و ساز در این جزیره اجازه توسعه ساختمانی مرتفع و بزرگ داده نمی شود. خرید ملک در جزیره کرفو رشد فزاینده‌ ای را در چند سال اخیر به خود دیده است. به همین جهت، اقامت از طریق خرید ملک در کشور یونان و جزیره کرفو می تواند گزینه بسیار مناسبی برای خریداران باشد.
  • پلوپونس The Peloponnese: این منطقه یک گزینه بسیار مناسب برای خریداران است که سبک زندگی سنتی کشور یونان را ارائه می نماید. پلوپونس با مناظر چشمگیر خود در جنوب یونان واقع شده است و ظرفیت بالایی برای توسعه و پیشرفت دارد. قیمت املاک در این منطقه بسیار مناسب می باشد و هزینه ‌های زندگی در این منطقه کاملا مقرون ‌به‌ صرفه می باشد.
  • جزیره زانت Zante: این جزیره یکی از جزایر کوچک کشور یونان می باشد که چند مورد از مکان های دیدنی کشور یونان مانند خلیج Shipwreck را در خود جای داده است.
    این جزیره دارای فرودگاه بین ‌المللی می باشد که پرواز های مستقیم بسیاری به آن پرواز می کند. از این رو تعداد گردشگران زیادی در این جزیره وجود دارد. اقتصاد دانان این کشور پیش‌بینی کرده اند که در آینده ارزش اقتصادی املاک جزیره زانت به تدریج بالا خواهد رفت.

محدودیت ‌های خرید ملک در یونان

خرید ملک در یونان نیز مانند هر کشور دیگری شامل برخی محدودیت ‌هایی می شود که خریداران ملک باید به آنها توجه نمایند تا در روند خرید خود دچار مشکل نشوند. برخی از محدودیت هایی که کشور یونان برای خریداران در نظر گرفته است شامل موارد زیر می شود:

  • تملک در مناطق جنگلی بر اساس قانون اساسی کشور یونان، تغییر کاربری اراضی جنگلی امکان‌پذیر نمی باشد.
  • تملک اراضی در مناطق نزدیک به مرز، به شرایط خاصی نیاز است. اتباع خارجی تنها زمانی می ‌توانند ملکی را در این مناطق بخرند که با داشتن مجوز های ویژه اقدام به تملک اراضی و املاک در این مناطق کنند. لازم به ذکر است که در این مناطق محدودیت‌ های سخت‌گیرانه ‌ای نیز وجود خواهد داشت.
  • تملک اراضی که در خارج از منطقه‌ بندی شهری قرار خواهد داشت، با توجه به ظرفیت توسعه شهر، شامل محدودیت ‌هایی می‌شود که توسط شهرداری منطقه تعیین می شود. همچنین در اکثر موارد امکان تقسیم این اراضی به قطعات کوچک ‌تر وجود نخواهد داشت.
  • ممکن است توسعه املاک و مستغلاتی که در نزدیکی ساحل قرار دارند، با توجه به شرایط خاص تعیین شده توسط دولت یونان ممنوع یا غیر مجاز شده باشد.
  • در مناطق تاریخی که دارای آثار با ارزش و باستانی می باشد، توسعه املاک و مستغلات ممکن است بر اساس قوانین کشور یونان غیر مجاز و ممنوع شده باشد.
  • در اکثر مناطق طبیعی برجسته یا مناطق حفاظت شده و زیست‌ محیطی ، تملک و توسعه املاک و مستغلات بر اساس قوانین کشور یونان ممنوع می باشد.
مزایای خرید ملک در یونان

مزایای خرید ملک در یونان

متقاضیانی که قصد خرید ملک در کشور یونان را داشته باشند از مزایای بسیاری بهرمند خواهند شد که بررسی آنها می تواند در نحوه تصمیم گیری خریداران ملک بسیار تاثیر گذار باشد.

از مهم ترین مزایایی که می توان به آن اشاره کرد، این است که اتباع خارجی با خرید ملک در یونان، علاوه بر سود، اقامت نیز به آنها تعلق می گیرد. سرمایه گذاری در کشور یونان دارای مزایا و نقاط مثبتی است که افراد زیادی را در جهت جذب سرمایه آنها، به خود جلب کرده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • گرفتن اقامت 5 ساله کشور یونان و امکان تمدید آن به صورت نامحدود
  • امکان خرید انواع مختلف ملک از جمله املاک مسکونی و تجاری
  • امکان اجاره دادن ملک و کسب درآمد ارزی
  • عدم نیاز به حضور دائمی در یونان
  • امکان تردد در کشورهای مختلف حوزه شینگن
  • امکان همراهی اعضای خانواده (همسر و فرزندان غیر متاهل و زیر 21 سال تحت شرایطی تا 23 سال نیز ممکن است.)
  • امکان اقدام برای گرفتن حق شهروندی و پاسپورت یونان پس از گذشت 7 سال
  • هزینه پایین اخذ ویزای طلایی یونان
  • فاصله کم ایران از یونان به نسبت سایر کشورهای حوزه شینگن
  • سبک و محیط زندگی جذاب یونان
  • افتتاح حساب بانکی بین المللی و دریافت مسترکارت و ویزا کارت به نام متقاضی

با توجه به اینکه هزینه اخذ اقامت از طریق خرید ملک در یونان باید حداقل به ارزش 250 هزار یورو باشد، تا متقاضی بتواند به اقامت خود و خانواده اش دست پیدا نماید.
این هزینه در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی مانند اسپانیا و پرتغال گزینه مناسب تری محسوب می شود. به همین منظور می توان حداقل مبلغ و سرمایه مورد نیاز برای اخذ اقامت در کشور یونان را نیز جزو مزایای این کشور به حساب آورد.

معایب خرید ملک در یونان

در سال های اخیر از آنجایی که خرید ملک در یونان مورد استقبال زیادی از متقاضیان قرار گرفته است، لذا افراد متقاضی نیز باید معایب این کار را نیز در نظر بگیرند تا در سرمایه گذاری خود تصمیم گیری بهتری داشته باشند.
خرید ملک نیز مانند هر کار دیگری، معایب مخصوص به خود را خواهد داشت. برخی از مهم ترین معایبی که متقاضیان ممکن است با آنها در این کشور روبرو شوند شامل موارد زیر می شود:

  • هزینه های جانبی بالا برای خرید ملک
  • هزینه های نوسازی و بازنشستگی بالا در یونان
  • خطرات خرید ملک بدون مشاور حقوقی در یونان بالاتر از برخی دیگر از کشورها می باشد.
  • ازدحام زیاد گردشگران در مناطق گردشگری بخصوص در فصول گرم سال
  • ترافیک نسبتاً بالا در مراکز شهری
  • کمبود آب مناسب آشامیدنی در برخی از شهرها
  • هزینه سفر به یونان تقریباً بالا است.

متقاضیان قبل از خرید ملک در یونان به خوبی باید تحقیق و بررسی های لازم را از منابع موثق و مطمئن در خصوص خرید خود اطمینان به عمل آورند. در این راه مشاوران حقوقی می توانند کمک بسزایی به متقاضیان نمایند.

مشاوره خرید ملک در یونان

افرادی که علاقه مند به خرید ملک در یونان و اخذ اقامت این کشور هستند بهتر است قبل از هر اقدامی، با یک متخصص در این زمینه، مشاوره و کمک دریافت نمایند تا با خیالی آسوده یک ملک مناسب را خریداری کنند.
مشاوران حقوقی ما می توانند راهنمایی های لازم را برای خریداران ملک در یونان را ارائه دهند و در هنگام عقد قرارداد درکنارشان باشند. اگر خواهان خرید ملک در یونان هستید، پیشنهاد ما این است که می توانید با مشاوران و وکلای ما به صورت تلفنی و رایگان تماس حاصل فرمایید تا برای تمام سوالات و ابهاماتی که در ذهن دارید پاسخ درست دریافت نمایید.
مشاوران ما می توانند تمام جزئیات خرید ملک در یونان را برای شما عزیزان تشریح نمایند تا تصمیم گیری را برایتان راحت تر نماید.

کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان، با بررسی دقیق و تخصصی شرایط فعلی شما، بهترین راهنمایی ها را می توانند در اختیار شما عزیزان قرار دهند تا هدفی که در سر دارید را تحقق بخشند.
در این راه دشوار یک وکیل حرفه ای با توجه به اینکه نسبت به قوانین مهاجرتی و مراحل ثبت و انتقال اسناد، آشنایی کاملی دارند، می تواند تمامی فرآیند های مربوط به خرید ملک را به راحتی برای افراد انجام دهد.
زیرا وکلای مهاجرتی در این زمینه مطالعات به روز داشته و به جزئیات آن آشنایی کامل دارند و می توانند سریع ترین و کم هزینه ترین راه در عین حال امن و مطمئن، برای خرید ملک در یونان را برایشان رقم بزنند.

اخذ اقامت یونان از طریق خرید ملک

عموما افرادی که برای خرید ملک در یونان اقدام می نمایند، به دنبال دریافت اقامت و تابعیت آن کشور نیز هستند. همان طور که پیش تر به آن اشاره شد، متقاضیان با خرید ملک در یونان می توانند اقامت این کشور را با شرایط خاصی دریافت کنند که این یک مزیت بسیار مهمی است که این کار در بر دارد.
متقاضیان خرید ملک برای اخذ اقامت و تابعیت کشور یونان ، باید ملکی را به ارزش حداقل معادل 250 هزار یورو ، در یونان خریداری نمایند. این ملک می تواند تجاری یا مسکونی نیز باشد.

پس از خرید ملک در یونان، به فرد کارت اقامت موقت یک ساله اروپا (TRP) را می دهند. این اقامت پس از اتمام 5 سال می تواند برای پنج سال دیگر تمدید شود. متقاضیان می توانند پس از 5 سال برای اقامت دائم درخواست نماید.
البته در صورتی که پس از 5 سال به شرط آن که ملک خریداری شده را نفروخته باشد و همچنین مرتکب خلاف های کیفری نیز نشده باشد، می تواند اقامت دائم (PR) بگیرند. اخذ اقامت دائم از طریق خرید ملک در یونان پیچیدگی های زیادی ندارد.
افراد متقاضی می ‌توانند پس از اخذ اقامت خود از آموزش و تحصیل رایگان برای خود و دیگر اعضای خانواده خود بهره ‌مند شوند.

سخن پایانی

از آنجایی که سرمایه گذاری در یونان از طریق خرید ملک در سال های اخیر به شدت توسط ایرانیان افزایش داشته است، لذا بر آن شدیم تا پیرامون مسائل مهم راجع به خرید ملک در یونان برای اتباع خارجی مطالب را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم تا راهنمای شما مخاطبان همیشگی ما باشد.

کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی آتیه آفرینان ایرانیان بر اساس شرایط شما، روش ها و گزینه های مناسب با بودجه شما برای اخذ شهروندی و تابعیت کشور یونان را ارائه خواهند داد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید ملک در یونان برای اتباع خارجی می توانید با مشاوران مجرب ما در امر حقوق بین الملل تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان تلفنی دریافت نمایید.
همچنین می توانید در قسمت انتهای مقاله، در قسمت دیدگاه (ثبت پرسش) نظرات و پرسش های خود را بیان نموده و پاسخ خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت کنید.

4.3/5 - (6 امتیاز)
مقالات مشابه
مهاجرت به یونان مهاجرت به یونان

مهاجرت به یونان و روش های اقامت در یونان در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. مهاجرت به یونا...

تحصیل در رشته پرستاری یونان تحصیل در رشته پرستاری یونان

معمولا اکثر دانشجویان ایرانی برای تحصیل پرستاری متقاضی تحصیل در رشته پرستاری یونان می باش...

تحصیل در یونان تحصیل در یونان

تحصیل در یونان زبان یونانی می باشد اما اکثر مردمان یونان تا حدودی به زبان انگلیسی نیز تسلط ...

نظرات کاربران
سید مرتضی

سلام حداقل سرمایه برای خرید خانه در یونان چقدر هستش؟ و اینکه با خرید ملک میشه اقامت یونان رو گرفت؟ تشکر از سایت خوبتون

آتیه آفرینان

با سلام قیمت املاک از حدود 100.000 یورو تا چند میلیون دلار متغییر می باشد، بله اقامت موقت نیز داده می شود.

مشاهده نظرات بیشتر
Call Now Button