جاذبه های توریستی کشور ترکمنستان

کشور ترکمنستان یکی از همسایه های شمالی ایران به شمار می آید که فرهنگ غنی داشته و به خاطر مکان های باستانی و معماری های خود معروف است . این کشور مناطق دیدنی بی شماری دارد که برخی از آنها آن طور که باید و شاید شناخته نشده اند . در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از جاذبه های توریستی کشور ترکمنستان را معرفی نماییم .

برای اقامت و تابعیت در ترکمنستان روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در ترکمنستان ” را مطالعه فرمایید .

برخی از جاذبه های توریستی کشور ترکمنستان به قرار زیر می باشد :

  • شهر داشوگوز در کشور ترکمنستان

شهر داشوگوز ، شهری در استان داشوگوز و در شمال کشور ترکمنستان می باشد و زمانی مورد توجه گردشگران و جهانیان قرار گرفت که شهاب سنگی ۷ کیلومتری در آن سقوط کرد. این شهر قلمرویی باستانی بوده و میزبان پایتخت امپراتوری خوارزم، یکی از بزرگترین امپراتوری‌های آسیای مرکزی، یعنی شهر گرگانج بوده است. در آن سال‌ ها این شهر بعد از شهر بخارا دومین شهر مهم منطقه محسوب می شود و به همین دلیل نیز بناهای باستانی باشکوهی در خود دارد. هم ‌اکنون این منطقه مورد توجه علاقمندان به تاریخ و معماری‌ های باستانی قرار گرفته و یکی از جاذبه‌ های گردشگری کشور ترکمنستان به حساب می‌ آید.

  • شهر ماری در کشور ترکمنستان

شهر ماری سومین شهر بزرگ کشور ترکمنستان محسوب می شود که در قلب بیابان قره ‌قوم (به معنای شن سیاه) واقع شده است. این بیابان یکی از بزرگ ‌ترین کویرهای شنی جهان می باشد است که حدود ۷۰ درصد از مساحت کشور ترکمنستان (۳۵۰ هزار کیلومتر مربع) را پوشانده است و نواحی غربی، مرکزی و شمالی ترکمنستان را در بر گرفته، و ادامه آن به قزاقستان نیز کشیده شده است. موزه تاریخی که میزبان مجموعه‌ ای غنی از آثار هنری و گرانبها می باشد . از جمله جاذبه های شهر ماری می توان به فرش و قالی ترکمنستان و لباس ملی این کشور اشاره کرد .

  • شهر مرو در کشور ترکمنستان

شهر مرو نیز یکی دیگر از شهرهای معروف و شناخته بیابانی ترکمنستان می باشد که در جاده ابریشم واقع شده بود که در قرن دوازدهم مرو بزرگ ‌ترین شهر جهان بوده است و دین هندو نیز برای اولین بار از این شهر و در کوه مرو برخاسته است. هندوها اعتقاد دارند که این مرکز جهان می باشد .

  • شهر نسا در کشور ترکمنستان

شهر نسا که در جنوب غربی شهر عشق آباد واقع شده است و یکی از مهم‌ترین شهرهای امپراتوری اشکانیان بوده و در واقع پایگاه خاندان پارت محسوب می ‌شده است. این شهر یک بار در زلزله ‌ای که در دهه اول قبل از میلاد رخ داد، کاملاً ویران شده بود و در حال حاضر ویرانه ‌ای آن در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. از زمان صفویه که در نتیجه جنگ ‌های آن زمان ترکمن‌ ها به صورت گسترده از نواحی شمالی ‌تر آسیای میانه به مناطقی که اکنون در جنوب ترکمنستان و شمال شرق ایران قرار دارند کوچ کردند، شهر نسا جای خود را به «شهر باقر» داد که از مراکز خان‌ های ترکمن محسوب می شود . در حال حاضر از شهر نسا تنها بقایایی از ارگ کهن اشکانی مانده است که در نوع خود از آثار باستانی منحصر به فرد جهانی به حساب آمده و مورد بازدید عمومی قرار دارد.

  • شهر کهنه گرگانج (کهنه اورگنج یا کهنه اورنگ) در کشور ترکمنستان

شهر کهنه گرگانج (کهنه اورگنج یا کهنه اورنگ) ، یک شهری باستانی در شمال شرقی ترکمنستان کنونی می باشد که در زمان پادشاهی سلطان محمد خوارزمشاه، مرکز سرزمین خوارزم و پایتخت خوارزمشاهیان بوده است و به همین دلیل نیز بناها و معماری‌ های تاریخی باشکوهی در خود داشته و یکی از شهرهای مورد علاقه گردشگران دوستدار تاریخ می باشد . این شهر حادثه ‌های تاریخی بسیاری را به خود دیده است که مهم‌ترین آن‌ها حمله خونین چنگیز خان مغول به این شهر می باشد و حمله ‌ای که از آن به عنوان یکی از خونین ‌ترین قتل عام ‌های تاریخ بشریت یاد می ‌شود زیرا در آن زمان مغول‌ ها به شهر گرگانج حمله کرده و آن را با خاک یکسان کردند. این حمله بندها و سدهای رودخانه آمو (جیحون) نیز از بین رفته و باعث شد که شهر کاملاً زیر آب رود .

جاذبه های توریستی کشور ترکمنستان

جاذبه های توریستی کشور ترکمنستان

در مقاله ” مهاجرت به ترکمنستان ” به طور مفصل درباره شرایط مهاجرت به ترکمنستان اطلاعات کسب کنید .

  • شهر عشق آباد در کشور ترکمنستان

شهر عشق آباد ، مرکز استان آخال، پایتخت کشور ترکمنستان و بزرگترین شهر این کشور می باشد که میزبان یکی از بزرگترین مساجد آسیایی میانه به نام « مسجد کیپچاک»  است که با نام « مسجد ترکمن باشی روحی » نیز شناخته می‌ شود. مسجد ترکمن باشی روحی مسجد باعث ایجاد برخی مشاجرات بین ترکمن‌ ها شده است زیرا که در آن در کنار عبارات قرآنی در این مسجد، عباراتی از کتاب روح ‌نامه نیز قرار داده شده است. کتاب روح نامه ، کتابی که توسط رئیس جمهور سابق ترکمنستان، صفر مراد نیازف (که معروف به ترکمن‌باشی است) تألیف شده است و این کتاب در ترکمنستان چنان تقدسی دارد که مردم عبارات آن را همانند عبارات قرآنی بر مساجد حک می‌کنند و همین امر نیز باعث ایجاد مشاجره‌ هایی بین مردم شده است.

  • شهر تاریخی آب نو در استان آخال کشور ترکمنستان

استان آخال یکی از استان‌ های کشور ترکمستان می باشد که عشق آباد مرکز آن است و شهر آب نو در یکی از شهرهای تاریخی ترکمنستان است که در این استان قرار دارد. این شهر اولین مکانی است که شترها در آن اهلی شده‌اند. مسجد سید جمال ‌الدین یکی از شگفت ‌انگیزترین بناهای ترکمنستان و جاذبه های توریستی کشور ترکمنستان می باشد که در این شهر تاریخی قرار دارد.

  • شهر سرخس در استان آخال کشور ترکمنستان

شهر سرخس نیز یکی دیگر از شهرهای استان آخال ترکمنستان می باشد که در گردشگران علاقمند در سفر خود به آخال آن را از دست نمی‌ دهند. شهر سرخس یکی از مهم ‌ترین شهرهای موجود در جاده ابریشم محسوب می شوند و در حال حاضر محل دفن شیخ احمد آل خدی است.

  • شهر ابی رود در استان آخال کشور ترکمنستان

شهر ابی رود ،  یکی دیگر از شهرهای استان آخال در جنوب ترکمنستان می باشد که در صورت سفر به این استان ارزش دیدن دارد. این شهر که در نزدیکی مرز ایران واقع شده است، خرابه‌ هایی از قلعه‌ها و مساجد باستانی در خود دارد که علاقمندان به تاریخ را مجذوب خود می‌کنند لذا می توان بخشی از جاذبه های توریستی کشور ترکمنستان دانست .

شرکت آتیه آفرینان ایرانیان به شما پیشنهاد می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” تحصیل در ترکمنستان ” را مطالعه فرمایید .

  • شهر دخستان در کشور ترکمنستان

شهر دخیستان یا دکستان در غرب ترکمنستان و در نزدیکی دریای خزر قرار دارد که در دره ‌ای به نام دره Misrian واقع شده است و یکی از نواحی منحصر به فرد در منطقه آسیای میانه به حساب می ‌آید.  این شهر با بناها و برج‌ های زیبای خود که متعلق به قرن دوازدهم هستند، خودنمایی می ‌کند و همچنین یکی از قدیمی ‌ترین مساجد دوره‌ های اولیه اسلامی را در خود دارد.

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
جاذبه های توریستی کشور بلژیک جاذبه های توریستی کشور بلژیک

جاذبه های توریستی کشور بلژیک کشور بلژیک یکی از کشور های اروپایی پر بازدید است که با مکان ها...

جاذبه های توریستی کشور بلغارستان جاذبه های توریستی کشور بلغارستان

جاذبه های توریستی کشور بلغارستان کشور بلغارستان از جمله کشور هایی است که دارای کوه های شگف...

جاذبه های توریستی کشور رومانی جاذبه های توریستی کشور رومانی

جاذبه های توریستی کشور رومانی کشور رومانی مناظر و چشم ‌اندازهای فوق ‌العاده زیبایی دارد ک...

نظرات کاربران
Call Now Button