جاذبه های توریستی کشور ارمنستان

کشور ارمنستان واقع در قفقاز جنوبی و پایتخت آن شهر ایروان می باشد . فرهنگ مردم ارمنی بر پایه فرهنگ اقوام و طوایف از دیرباز ساکن در سرزمین کوهستانی ارمنستان رشد و تکامل یافته است و قدمت هنر و معماری به بیش از 4500 سال می رسد که رابطه مستقیمی با شرایط سرزمین کوهستانی ارمنستان دارد و البته تحت تاثیر مستقیم تاریخ و فرهنگ ملت ارمنی نیز می باشد . گردشگری در کشور ارمنستان و بازدید از نقاط محبوب این کشور با توجه به فرهنگ کهن و طبیعت زیبا و ابنیه های تاریخی فراوان در سالهای اخیر در میان گردشگران محبوبیت زیادی پیدا کرده است . کشور ارمنستان با رودخانه ها ، کوه ها و جنگل های فراوان و همچنین آتش فشان های خاموش و دره های عمیق و فلات های بلند سرشار از جاذبه های گردشگری طبیعی می باشد ، البته نمی توان گفت در این کشور جاذبه های گردشگری تاریخی وجود ندارد . لازم است بدانید که جاذبه های توریستی کشور ارمنستان در شهر ایروان با توجه به قدمت زیاد به وفور در جای جای این شهر یافت می شود . بهتر است قبل از سفر به کشور ارمنستان این مقاله را مطالعه فرمایید تا بیشتر با جاذبه های توریستی کشور ارمنستان و  مناطق دیدنی این کشور آشنا شوید . با ما همراه باشید تا برخی از جاذبه های گردشگری کشور ارمنستان را برای شما معرفی نماییم :

شما می توانید برای مهاجرت به ارمنستان مقاله ای تحت عنوان ” مهاجرت به ارمنستان  ” را مطالعه فرمایید .

برخی از جاذبه های توریستی کشور ارمنستان به شرح زیر می باشد :

  • دریاچه سوان در کشور ارمنستان

دریاچه سوان منشا بسیاری از رودخانه کشور ارمنستان مانند رود هزاردان می باشد و وجود این دریاچه باعث به وجود آمدن اکوسیستم بی نظیری شده است . از جمله مهمترین ماهی های قزا آلا معروف ارمنستان “ایشخان” که در بین گردشگران طرفداران بسیاری دارد ، در این دریاچه یافت می شود . دریاچه سوان محدوده آبی است که به آب ‌های آزاد راهی ندارد  .این دریاچه در استان گغارکونیک قرار دارد. نام های دیگر این دریاچه گقارکونیک ، دریای گقام ، لیخنس (یونانی و لاتین) ، گکچا ( به ترکی به معنی دریاچه آبی) می باشد . این دریاچه و پیرامون آن از جاذبه های توریستی کشور ارمنستان می باشند . دریاچه سوان بزرگ ترین دریاچه قفقاز و و بزرگترین دریاچه کوهستانی آب شیرین در جهان می باشد که در 60 کیلومتری شمال شرقی ایروان و در قسمت مرکزی جمهوری ارمنستان در استان گغارکونیک با مساحت 940 کیلومتر مربع در ارتفاع 1916 متری (مرتفع ترین دریاچه جهان) از سطح دریا قرار گرفته است .

  • میدان جمهوری (Republic Square) در کشور ارمنستان

میدان جمهوری ، بزرگ ترین میدان در مرکز شهر ایروان می باشد که بدون شک در سفر به این شهر زیاد گذرتان به این میدان خواهد افتاد. این میدان یکی از مکان های مورد علاقه برای مردم محلی و مسافران است و در بیشتر ساعات روز شلوغ و پرازدحام می باشد . این میدان قبلا میدان لنین نامیده می شد و مجسمه لنین تا سال ۱۹۹۰ میلادی در این میدان قرار داشت تا این که پس از انحلال شوروی این مجسمه برداشته شد و امروزه یک صفحه نمایش بزرگ به جای آن قرار دارد. در اطراف این میدان ساختمان های قدیمی و زیبایی وجود دارند که با سنگ های سفید و صورتی ساخته شده اند. از جمله مکان های دیدنی این میدان می توان به برج ساعت بزرگ و فواره هایی که در میدان قرار دارند، اشاره کرد . با تاریک شدن هوا، این فواره ها با موزیک و نورپردازی های زیبا روشن می شوند و فضایی بسیار دیدنی و تماشایی ایجاد می کنند . پیشنهاد می شود بعد از تاریک شدن هوا برای قدم زدن و هواخوری هم که شده سری به این میدان سرزنده و پرجنب و جوش بزنید .

  • پارک عشاق (Lover’s Park) در کشور ارمنستان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر ایروان ارمنستان ، پارک عشاق است که در دوره های مختلف اسامی متفاوتی داشته است. نام پارک در قرن ۱۸ میلادی کوزم پارک (Kozem Park) بود و بعد از جنگ جهانی دوم این پارک مورد بازسازی قرار گرفته و به احترام شاعر مشهور روس، پارک پوشکین نامیده شد و در سال ۱۹۷۰ میلادی نام پارک مجددا به بارکاموتیون تغییر پیدا کرد که به معنای دوستی است و پس از استقلال ارمنستان و اعلام جمهوری ارمنستان نام پارک مجددا تغییر کرد و به اسم فعلی یعنی پارک عشاق تغییر پیدا کرد. علت این نامگذاری ظاهرا این است که پارک محلی محبوب برای زوج ها و جوانان به حساب می آید. پارک عشاق ، بسیار زیباست و فضاهای سبز و گلکاری شده زیبا، آبشارها، برکه ها و پل های متعددی وجود دارد که آن را به مکانی رمانتیک و عاشقانه تبدیل کرده اند. همچنین، بسیاری از فستیوال ها و جشن های ملی ارمنستان، همچنین کنسرت ها، نمایش ها و فستیوال های فیلم مختلف در همین پارک برگزار می شوند.

  • رصد خانه کاراهونج یا استون هنج ارمنستان

رصد خانه کاراهونج یا استون هنج ارمنستان ، یکی از قدیمی ترین ساخته های دست بشر می باشد که صاحب نظران معتقد هستند 3500 سال قبل از استون هنج انگلستان و با همان اصول ریاضی بنا شده است . کلمه “کارا ” در زبان ارمنی به معنای سنگ و “هونج” همان “هنج” به انگلیسی به معنای ایستاده و آویزان است که درکل به معنای 223 سنگ ایستاده می باشد.

  • صومعه تاتو ارمنستان

صومعه تاتو در صد سال گذشته نه تنها مرکز معنوی سیونیک بوده بلکه مرکز مهم علمی، فرهنگی و آموزشی ارمنستان بوده است. در حال حاضر این صومعه شامل یک مجموعه توریستی بزرگ می باشد . تله کابین این صومعه طولانی ترین تله کابین جهان می باشد که توجه ها را به خود جذب کرده است و رکورد دار در گینس جهانی می باشد . کلیسای تاتو مهمترین و شناخته شده ترین منطقه گردشگری در استان سیونیک ارمنستان می باشد که با ساخت این تله کابین از روستای هالیدزور به تاتو کشیده شده است و برای سهولت دسترسی کلیسا مورد استفاده قرار می گیرد که نام این تله کابین را بال های تاتو نام نهادند . دیگر جاذبه این منطقه وجود پل “Satani Kamurj” و دیگر منظاظر طبیعی ساخت دست بشر است . صومعه تاتو و مناطق مجاور آن در سال 1995 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند.

  •  کلیسای جامع اچمیازین (Etchmiadzin) در کشور ارمنستان

اولین و آخرین امید ارامنه خداوند می باشد و در حال حاضر مردم مذهبی ارمنستان آماده مبارزه برای باورها و ایمان خود هستند. تعداد کلیساهای ساخته شده در این کشور بی شمار می باشد زیرا آنها در کلیسا احساس آرامش، محافظت و آرام و رها بودن دارند. ارامنه معتقد هستند کلیسا باید در مکانی بسیار مناسب و خوب ساخته شود اما عیسی مسیح معتقد بود که کلیسا باید در مکانی ساخته شود که مردم امکان رفت و آمد را داشته باشند و برای دعا به کلیسا مراجعه کنند. ارامنه مسیحیت را در سال 301 میلادی با تلاش های سنت گریگور روشنگر، پادشاه ارمنستان تیرداد عادل به مسیحیت روی آوردند و در نهایت دین مسیحیت را  به عنوان دین رسمی کشور خود انتخاب کردند و گریگور روشنگر، نقش بزرگی در گسترش مسیحیت در ارمنستان ایفا کرد. محل ساخت کلیسای اچمیازین را گریگور روشنگر در خواب می بیند. در نهایت کلیسای اچمیازین در سال 303 میلادی به نام کلیسای مادر اچمیازین مقدس به معنی (از تبار آمدن تنها پسر مولود) بنا شد .

جاذبه های توریستی کشور ارمنستان

جاذبه های توریستی کشور ارمنستان

در مقاله ای تحت عنوان ” تحصیل در ارمنستان ” به طور مفصل درباره شرایط تحصیل در ارمنستان توضیح دادیم .

  • کلیسای گغارت در کشور ارمنستان

این کلیسا یکی از جاذبه های گردشگری کشور ارمنستان می باشد که در 40 کیلومتری شرق ایروان در منطقه استان کوتایک ارمنستان که در دل یک کوه کنکاری شده است. تصور ساخت این مجموعه با توجه به ابزار محدود و فن آوری آن زمان خیلی ساده به نظر نمی رسد و این مورد یکی از نکات قابل توجه برای ثبت این اثر در فهرست میراث فرهنگی معنوی یونسکو می باشد . لازم به ذکر است که این کلیسا در 9 کیلومتری از معبد گارنی در درون دره ای قرار گرفته است و در قرن 4 مجدد توسط گریگور روشنگر بازسازی شد. ساخت این بنا به دستور آل زاکریان یکی از ثروتمندترین ارامنه در زمان خود، داده شد و مالکیت این بنا برای خاندان زاکریان بود که بعدها خاندان پروشیان این ملک را خریداری می کنند و دستور ساخت کلیسای درونی را می دهند و بیرون کلیسا بالاتر از درب جنوب، نشان خانواده شاهزاده زاکاریان وجود دارد. ساخت این بنای تکمیلی که از تراش صخره به وجود آمده، ده سال طول کشید . لازم است بدانید که مردم محلی باورهای جالبی در خصوص این صومعه دارد به عنوان مثال درختی در آن نزدیکی وجود دارد که مانند مردمان روستایی ایران به آن دخیل بسته می شود و یا آنکه اعتقاد دارند اگر به ورودی صومعه که در دل صخره ساخته شده است هفت سنگ پرتاب شود و سه سنگ آن به زمین نخورد شخص آروزهایش برآورده می شود.

  • صومعه یا معبد گارنی در کشور ارمنستان

صومعه یا معبد گارنی ، نام یکی از آثار باستانی ارمنستان در استان کوتایک ارمنستان در 32 کیلومتری ایروان می باشد که این عبادتگاه تنها نیایشگاه غیر مسیحی در ارمنستان است، ساختمان گارنی را بازمانده از دوران مهرپرستی دانسته ‌اند که برای عبادت خورشید و به عنوان مهرابه ساخته شده بود. مهرابه گارنی در سال ۷۷ پس از میلاد مسیح یعنی در دوره یونانی ساخته شد و در سال ۱۶۷۹ میلادی نیایشگاه بر اثر زلزله‌ وحشتناکی ویران شد. برای اولین ‌بار خرابی‌ ها بین سال‌ های ۱۹۱۱ تا ۱۹۰۹ میلادی بازسازی شد و در سال ۱۹۳۰ میلادی، توجه ویژه‌ا ی به بازسازی آنجا شد . این معبد برای نزدیک به ۳۰۰ سال خراب بود تا این که بین سال‌ های ۱۹۷۴ تا ۱۹۶۸ میلادی بازسازی شد. در آن منطقه شمار زیادی چارچوب در و پنجره، سنگ ‌نبشته یا گچ بری بالای دیوار یافت شد که آنها بی‌ شک مربوط به بناهای تاریخی گوناگونی می باشد و این صومعه جایگاه اصلی حکومت تیرداد در ارمنستان بوده است .این معبد بر روی یک سطح مثلثی مانند قرار گرفته است که به وسیله دو دره از طرفین محافظت می شود. دیوار های قلعه از سنگ های معروف خود ارمنستان به نام سنگ بازالت ساخته شده است و در داخل قلعه خرابه ‌هایی از نیایشگاه میتراییسم، کاخ سلطنتی و یک کلیسا مانده است. سنگ نبشته‌ یونانی در داخل دیوار قلعه بیانگر این است که این قلعه به ‌دست تیرداد یکم در سال ۷۷ میلادی ساخته شده است و به نظر می ‌رسد که طرح اصلی نیایشگاه از روی نیایشگاه ‌های یونانی-رومی ‌ساخته شده باشد.

  • صومعه خور ویراپ در کشور ارمنستان

این صومعه وابسته به کلیساهای ارمنی بوده که از آن به عنوان مدرسه دینی و محلی برای زندگی کاتولیکوس ارمنستان استفاده می شده است . قدمت این زیارتگاه به زمانی برمی گردد که گریگور روشنگر که دین و باور مسیحیت را به ارمنستان آورده بود در این صومعه سال زندانی بوده است که وی در ابتدا برای 13 سال در اینجا توسط پادشاه تیرداد سوم به دلیل موعظه مسیحیت به مردم ارمنستان زندانی شد و پس از آن به استاد دینی پادشاه تبدیل شد، و او رهبر فعالیت های تبلیغی در کشور در سال 301 شد. لازم به ذکر است که کشور ارمنستان اولین کشور در جهان بود که اعلام شد یک ملت مسیحی است. زنده ماندن گریگوری در این زندان مانند معجزه ای بوده است .

  • موزه صنایع دستی در کشور ارمنستان

موزه صنایع دستی در کشور ارمنستان ، مکانی که می تواند با یک گشت کوچک تنوع صنایع دستی اقوام مختلف در ارمنستان را مشاهده کرد . در این موزه انواع مختلفی از جواهرات طلا و نقره و ظروف مسی وسفالی و نقش برجسته وجود دارد .

  • موزه مانتادران (Matenadaran) در کشور ارمنستان

موزه مانتادران در کشور ارمنستان نزدیک به 17000 نسخه خطی به هفده زبان دنیا درخود جای داده است . گردشگران بعد از عبور از درهای مسی موزه دربدو ورود به بنای موزه با مجسمه از بزرگان و فیلسوفان روبرو می شوند که از طریق پلکانی فرد را به سمت سالن محل نگه داری نسخ خطی راهنمایی می کنند.

  • کوه های زیبای قفقاز در کشور ارمنستان

کوه های زیبای قفقاز در کشور ارمنستان ، با قلل پوشیده از برف یکی از بهترین گزینه ها برای علاقه مندان به طبیعت گردی و کوه پیمایی می باشد.

برای اقامت و تابعیت در ارمنستان روش های متفاوتی وجود دارد شرکت آتیه آفرینان به شما توصیه می کند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” اقامت در ارمنستان ” را مطالعه فرمایید .

  • آبشار هزار پله در کشور ارمنستان

آبشار هزار پله در کشور ارمنستان را می توان یک نمایشگاه دو منظوره از هنر و معماری دانست و با رسیدن به بالای پله ها می توان نمای بسیار زیبایی از شهر ایروان را مشاهده کرد.

  • بنای یادبود قتل عام ارامنه تسیتسرناکابرد در کشور ارمنستان

بنای یادبود قتل عام ارامنه تسیتسرناکابرد در کشور ارمنستان توسط عثمانی ها در سال 1915 میلادی ساخته شده است . ستون 44 متری به شکل سوزن طراحی است تا نمادی از زایش دوباره در ارمنستان باشد. برخی نام این بنای موزه را “قلعه پرستو ها” نامیده اند زیرا در اساطیر اعتقاد برآن است که پرنده پرستو در صورتی که آشیانه اش ویران شود به منزل باز می گردد و به همین دلیل در این بنا ، استفاده از رنگ مشکی بسیار دیده می شود .

گروه آتیه آفرینان ایرانیان – مجری و ارائه دهنده بهترین خدمات و مشاوره های تحصیل و اقامت در اروپا

به این نوشته رای بدهید
مقالات مشابه
جاذبه های توریستی کشور بلژیک جاذبه های توریستی کشور بلژیک

جاذبه های توریستی کشور بلژیک کشور بلژیک یکی از کشور های اروپایی پر بازدید است که با مکان ها...

جاذبه های توریستی کشور بلغارستان جاذبه های توریستی کشور بلغارستان

جاذبه های توریستی کشور بلغارستان کشور بلغارستان از جمله کشور هایی است که دارای کوه های شگف...

جاذبه های توریستی کشور رومانی جاذبه های توریستی کشور رومانی

جاذبه های توریستی کشور رومانی کشور رومانی مناظر و چشم ‌اندازهای فوق ‌العاده زیبایی دارد ک...

نظرات کاربران
Call Now Button