کشور کانادا، کشوری در شمال قاره آمریکای شمالی می باشد که از نظر تقسیمات کشوری کانادا، از 10 استان و 3 قلمرو تشکیل شده است. این کشور از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام و از شمال تا اقیانوس منجمد شمالی کشیده شده اس. کشور کانادا با مساحت 9.98 میلیون کیلومتر مربع، دومین کشور پهناور جهان از نظر مجموع مساحت و چهارمین کشور پنهاور جهان از نظر مساحت خشکی می باشد.

همچنین این کشور توسط دولت های مستقل اداره می شود که در مجموع زیر پوشش دولت فدرال قرار گرفته اند. هر چند کشور کانادا پس از کشور روسیه، بزرگترین کشور جهان می باشد اما جمعیت آن تنها حدود یک پنجم جمعیت کشور روسیه است. پرجمعیت ترین شهرهای کشور کانادا به ترتیب شهرهای تورنتو، مونترال و ونکوور می باشند. زبان های رسمی کشور کانادا، فرانسوی و انگلیسی می باشد.

تقسیمات کشوری کانادا

تقسیمات کشوری کانادا

پایتخت سیاسی کانادا شهر اتاوا می باشد که در این شهر مجلس فدرال کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد که فرماندار کل به صورت تشریفاتی رئیس مملکت است و به عنوان نماینده ملکه الیزابت دوم در کشور کانادا خدمت می‌ کند.
هر چند فرماندار کل تمام امور را در دست ندارد اما در امور اجرایی به ‌طور غیر مستقیم و در امور قضایی به‌ طور مستقیم موثر می باشد. فرماندار کل، توسط پادشاه و به توصیه نخست‌ وزیر انتخاب می شود.

نزدیکی جغرافیایی کشور کانادا به آمریکا باعث شده تا روابط اقتصادی کانادا و آمریکا بسیار گسترده باشد، به گونه ‌ای که کشورهای آمریکا و کانادا بزرگ ‌ترین رابطه اقتصادی را در جهان دارند و حجم معاملات این دو کشور با هم از معاملات هر دو کشور دیگری در جهان بیشتر می باشد اما با این حال زیان ‌هایی هم برای کانادا در پی داشته ‌است.

مشاوره و تماس
021-72207

آلودگی ناشی از فعالیت کارخانه‌ های آمریکایی در نزدیکی مرز دو کشور یکی از این زیان ها می باشد. کشور کانادا منابع طبیعی فراوانی دارد. آب و هوای کشور کانادا سرد و در بیشتر نقاط قطبی است. به طوری که بخش زیادی از خاک کانادا به دلیل سرمای هوا و نزدیکی به قطب شمال، خالی از سکنه است.
البته آب و هوا در بخش جنوب غربی یعنی در کشور ونکوور معتدل است. آبشار نیاگارا، پهناورترین آبشار جهان هم در مرز کانادا با ایالات متحده قرار دارد.

کشور کانادا یکی از کشورهای عضو گروه هشت می باشد که دارای منابع معدنی غنی، صنایع پیشرفته (همچون خودروسازی، صنایع شیمیایی و نفت، صنایع غذایی، چوب و کاغذ، صنایع معدنی و فلزی و شیلات) و محصولات فراوان کشاورزی (از جمله گندم، دانه‌ های روغنی، میوه، سبزیجات و توتون) است.
کانادا از نظر صنعت و فناوری، کشوری پیشرفته است که سیستم اقتصادی آن به شدت به خصوص در بخش بازرگانی و داد و ستد به ایالات متحده وابسته می باشد به طوری که باعث شده این کشور رابطه اقتصادی پیچیده و بلند مدتی را با این کشور داشته باشد.

شرایط آب و هوایی

میانگین دمای بالای زمستان و تابستان در سراسر کانادا از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. زمستان‌ها در بسیاری از نقاط کشور می‌تواند سخت باشد، به‌ویژه در استان‌های داخلی و دشت ها، که آب و هوای قاره‌ای را تجربه می‌کنند، جایی که میانگین دمای روزانه آن نزدیک به ۱۵- درجه سانتی‌گراد  است، اما می‌تواند به زیر ۴۰ درجه سانتی‌گراد هم برسد ،همراه با باد شدید.
در مناطق غیر ساحلی، برف می تواند تقریباً شش ماه از سال زمین را بپوشاند، در حالی که در بخش هایی از شمال برف می تواند در تمام طول سال باقی بماند. سواحل بریتیش کلمبیا دارای آب و هوای معتدل، با زمستان معتدل و بارانی است. در سواحل شرقی و غربی، میانگین دمای بالا معمولاً در پایین ترین حالت 20 درجه سانتیگراد است، در حالی که در بین سواحل، میانگین دمای بالای تابستان از 25 تا 30 درجه سانتیگراد متغیر است. دما در برخی مکان‌های داخلی گاهی از 40 درجه سانتی‌گراد تجاوز می‌کند.

بخش اعظم شمال کانادا پوشیده از یخ و یخ های دائمی است. آینده منجمد دائمی نامشخص است زیرا قطب شمال در نتیجه تغییرات آب و هوایی در کانادا سه برابر میانگین جهانی گرم شده است.
از سال 1948، میانگین دمای سالانه کانادا بر روی خشکی 1.7 درجه سانتیگراد، با تغییراتی از 1.1 تا 2.3 درجه سانتیگراد در مناطق مختلف افزایش یافته است. نرخ گرمایش در سراسر شمال و در دشت‌ها بیشتر بوده است.
در مناطق جنوبی کانادا، آلودگی هوا از کانادا و ایالات متحده – ناشی از ذوب فلزات، سوزاندن زغال سنگ برای تاسیسات برق و گازهای گلخانه ای از وسایل نقلیه – منجر به باران اسیدی شده است که به شدت بر آبراه ها، رشد جنگل ها و بهره وری کشاورزی تأثیر گذاشته است. در کانادا.

تنوع زیستی

کانادا به 15 منطقه زمینی و پنج اکوسون دریایی تقسیم شده است.این اکوسون ها بیش از 80000 گونه طبقه بندی شده از حیات وحش کانادا را در بر می گیرند که تعداد آنها هنوز به طور رسمی شناسایی یا کشف نشده است.
اگرچه کانادا دارای درصد کمی از گونه های بومی در مقایسه با سایر کشورها است، به دلیل فعالیت های انسانی، گونه های مهاجم و مسائل زیست محیطی در این کشور، در حال حاضر بیش از 800 گونه در معرض خطر از بین رفتن هستند.حدود 65 درصد از گونه های ساکن کانادا “امن” در نظر گرفته می شوند. بیش از نیمی از چشم انداز کانادا دست نخورده و نسبتاً عاری از توسعه انسانی است.
جنگل شمالی کانادا با تقریباً 3,000,000 کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین جنگل دست نخورده روی زمین در نظر گرفته می شود که توسط جاده ها، شهرها یا صنعت دست نخورده است.
از پایان آخرین دوره یخبندان، کانادا از هشت منطقه جنگلی مجزا تشکیل شده است که 42 درصد از مساحت آن توسط جنگل ها پوشیده شده است (تقریباً 8 درصد از زمین های جنگلی جهان).

تقریباً 12.1 درصد از خشکی و آب شیرین کشور مناطق حفاظت شده هستند که 11.4 درصد آن به عنوان مناطق حفاظت شده تعیین شده است. تقریباً 13.8 درصد از آبهای سرزمینی آن حفاظت شده است که 8.9 درصد آن به عنوان مناطق حفاظت شده تعیین شده است.
اولین پارک ملی کانادا، پارک ملی بنف که در سال 1885 تأسیس شد، 6641 کیلومتر مربع از زمین های کوهستانی، با یخچال های طبیعی و زمین های یخی فراوان، جنگل های انبوه مخروطیان، و مناظر کوهستانی را در بر می گیرد.قدیمی ترین پارک استانی کانادا، پارک استانی آلگونکوین، که در سال 1893 تاسیس شد، مساحتی معادل 7653.45 کیلومتر مربع را پوشش می دهد.
جنگل های قدیمی با بیش از 2400 دریاچه و 1200 کیلومتر نهرها و رودخانه ها بر آن غالب است.منطقه حفاظت شده ملی دریاچه سوپریور بزرگترین منطقه حفاظت شده آب شیرین جهان است که تقریباً 10000 کیلومتر مربع از بستر دریاچه را در بر می گیرد، آب شیرین پوشاننده آن، و خط ساحلی مرتبط در 60 کیلومتر مربع جزایر و سرزمین اصلی.
بزرگترین منطقه ملی حیات وحش کانادا، منطقه حیات وحش ملی دریایی جزایر اسکات است که 11570.65 کیلومتر مربع  وسعت دارد و از زیستگاه حیاتی پرورش و لانه سازی بیش از 40 درصد از پرندگان دریایی بریتیش کلمبیا محافظت می کند. 18 ذخیره‌گاه زیست‌کره یونسکو کانادا مساحتی بالغ بر 235000 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد.

منطقه های کشور کانادا

منطقه های کشور کانادا به شرح زیر می باشد:

  • منطقه شمال (North) در کشور کانادا: منطقه شمال از مجموعه سه سرزمین کانادا تشکیل می‌شود که مناطق نورت وست تریتوریز، یوکان و نوناویت، یک سوم زمین‌های کانادا را تشکیل می‌دهد منابع مهم این منطقه عبارتند از : نفت، گاز طبیعی، طلا، روی و سرب.
  • منطقه علفزارها (Prairies) در کشور کانادا: این منطقه از استان‌ های منیتوبا، ساسکاچوان و آلبرتا تشکیل شده است. بیشتر زمین‌ های این منطقه صاف و بارور می ‌باشند و برای کشاورزی بسیار مناسب هستند و همچنین این زمین ‌ها غنی از منابع انرژی می ‌باشند. منطقه علفزارها از کوه‌ های راکی آغاز شده و در غرب آلبرتا به پایان می ‌رسد. رشته‌ کوه ‌های راکی شامل بلندترین قله‌ های آمریکای شمالی هستند.
  • کانادای مرکزی (Central Canada) در کشور کانادا: این منطقه از مجموعه استانهای انتاریو و کبک تشکیل شده‌ است و پرجمعیت‌ترین ناحیه در کشور کانادا است.
  • منطقه اطلس (Atlantic) در کشور کانادا: این منطقه از مجموعه استان های نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، پرنس ادوارد آیلند و نیوفاندلند و لابرادور تشکیل شده است. صنایع ماهیگیری، کشاورزی، جنگلداری، استخراج معادن و گردشگری از مهمترین فعالیت‌ های این منطقه هستند.
  • کرانه غربی (West Coast) در کشور کانادا: در این منطقه ، استان بریتیش کلمبیا وجود دارد که به دلیل دامنه‌ ها و جنگل‌ های زیبایش مشهور می ‌باشد. منابع طبیعی این استان مانند صنعت چوب و ماهیگیری برای اقتصاد کشور بسیار مهم می ‌باشد و همچنین میوه کاری و صنعت جهانگردی از دیگر فعالیت ‌های مهم این استان می ‌باشد.
منطقه های کشور کانادا

استان های کشور کانادا

همان طور که در قسمت قبل اشاره شد کشور کانادا از 10 استان و 3 ناحیه قلمرو تشکیل شده است و استان‌ ها در مجموع استقلال زیادی از دولت مرکزی دارند اما درجه این آزادی عمل در نزد قلمروها کمتر است.
مهم‌ ترین استان کشور کانادا از لحاظ اقتصادی و سیاسی استان انتاریو می ‌باشد که شهرهای تورنتو و اتاوا در آن قرار دارند .
نوع حکومت در استان ‌ها، فدرالیسم با درجه خود مختاری بیشتر از دولت فدرال می باشد که این خود مختاری در نوع حکومت قلمروها کمتر به چشم می ‌خورد. استان های کشور کانادا به شرح زیر می باشند :

  • استان آلبرتا در کشور کانادا

در تقسیمات کشوری کانادا، اغلب نام این استان، استان انرژی نامیده می شود که جمعیت آن روز به روز در حال افزایش است و اکثر جمعیت در دو شهر اصلی استان زندگی می کنند. شهر ادمونتون (Edmonton)، مرکز این استان می باشد.

  • استان مانیتوبا در کشور کانادا

در تقسیمات کشوری کانادا، استان مانیتوبا یکی از سه استان سرسبز کانادا در قلب کشور می باشد که بزرگترین شهر این استان ، شهر وی نی پگ (Winnipeg) می باشد و شهر Brandon دومین شهر بزرگ استان است. در سال های اخیر این استان شمار زیادی مهاجر جذب کرده است.

  • استان نیوفاندلند و لابرادور در کشور کانادا

در تقسیمات کشوری کانادا، استان نیوفاندلند و لابرادور شرقی ترین استان در کانادا و یکی از چهار استان آتلانتیک است که از دو جزیره Newfoundland و Labrador تشکیل شده و در همسایگی استان کبک قرار دارد. شهر سنت جانز، مرکز استان و مرکز تجاری و تاریخی جزیره می باشد. روستاهای سنتی نقش مهمی در این استان ایفا می کند.

  • استان بریتیش کلمبیا در کشور کانادا

در تقسیمات کشوری کانادا، استان بریتیش کلمبیا غربی ترین استان کانادا می باشد که در مجاورت اقیانوس آرام قرار دارد و مساحت این استان به اندازه جمع مساحت فرانسه، آلمان و هلند می باشد.
شهر ویکتوریا مرکز این استان می باشد که در جزیره ونکوور واقع است و این شهر سومین شهر پر جمعیت کانادا محسوب می شود که سالانه در حدود ۳۵۰۰۰ نفر مهاجر به این کشور جذب می شوند.

  • استان نووااسکوشیا در کشور کانادا

در تقسیمات کشوری کانادا، استان نووااسکوشیا یکی از 4 استان آتلانتیک کانادا می باشد که در شرق ساحل شرقی کانادا واقع شده است. شهر هالیفکس  مرکز سیاسی و بزرگترین شهر این استان و همچنین یکی از بندرهای دریایی اصلی کانادا و محل دسترسی به اقیانوس اطلس می باشد.

  • استان کبک در کشور کانادا

در تقسیمات کشوری کانادا، استان کبک توسط محلی هایش شناخته می شود و بزرگترین استان کانادا با جمعیتی بالغ بر 7,600,000 نفر می باشد.
این استان، استانی پرطراوت و چند فرهنگی است و اغلب با عنوان « اروپای آمریکای شمالی » شناخته می شود. همچنین استان کبک به خاطر جنگل های وسیع، تپه های گرد و مسیرهای آبی بی شمارش مشهور است به طوری که در این استان بیش از 1,000,000 دریاچه و مسیر آبی وجود دارد که باعث می شود آب تازه بیشتری نسبت به استان های دیگر کانادا داشته باشد.
استان کبک تنها استانی است که زبان رسمی آن فرانسوی است. مرکز استان کبک، شهر کبک سیتی است. شهر مونترآل دومین شهر بزرگ کانادا و دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان در دنیا، نیز در استان کبک قرار گرفته است.

استان های کشور کانادا
  • استان نیوبرانزویک در کشور کانادا

در تقسیمات کشوری کانادا، مناطق بکر در استان نیوبرانزویک زیاد یافت می شود زیرا 85 درصد این استان پوشیده از جنگل است و همچنین چندین جزیره ساحلی در این استان موجود می باشد. شهر سنت جان بزرگترین شهر و فردریکتون مرکز نیوبرانزویک می باشند. شهر منکتان دیگر مرکز مهم شهری این استان محسوب می شود.

در این استان دو زبان رسمی رواج دارد که 35 درصد آنها فرانسوی (که زبان اول محسوب می شود) صحبت می کنند و 65 درصد مابقی انگلیسی زبان هستند. اگر چه کشور کانادا در کل یک کشور با دو زبان می باشد ولی استان نیوبرانزویک تنها استانی است که اساساً دو زبانی می باشد.

  • استان ساسکاچوان در کشور کانادا

در تقسیمات کشوری کانادا، استان ساسکاچوان در کشور کانادا در قسمت سرسبز کانادا و در جوار مانیتوبا از سمت شرق و آلبرتا از سمت غربی می باشد. استان ساسکاچوان پر آفتاب ترین استان در کانادا با میانگین ۲۵۰۰ – ۲۰۰۰ ساعت تابش آفتاب در سال می باشد.

مرکز استان رجینا میباشد و شهر ساسکاتون، بزرگترین شهر این استان می باشد. علت جذب افراد به این منطقه در گذشته خاک حاصلخیز این استان بود.

  • استان انتاریو در کشور کانادا

استان آنتاریو مشهورترین مقصد برای مهاجرت به کانادا، پرجمعیت ترین استان و محل سکونت بیش از 12 میلیون شهروند کانادا به شمار می رود. همچنین این استان دومین استانی می باشد که بیشترین مساحت خشکی را دارا است و در مرکز کانادا واقع شده است. مرکز استان انتاریو شهر تورنتو می باشد که بزرگترین شهر کانادا است و همچنین این شهر مرکز مالی و محل معاملات بورس در کشور می باشد.

از دیگر شهر های انتاریو شهر اتاوا می باشد که مرکز ادارات دولتی و پایتخت کشور کانادا به شمار می آید و در جنوب شرقی استان واقع شده است. از دیگر شهرهای مهم استان انتاریو می توان به لندن، تاندر بی، همیلتون، کینگ استون و سادبری اشاره کرد.

شهر های استان انتاریو بسیاری از هنرمندان، گردشگران و نخبگان را از سراسر جهان به سوی خود جلب کرده و موجبات تولید ثروت و علم در این سرزمین شده اند. به دلیل دارا بودن جمعیت بالای افراد خارجی در شهر تورنتو، احساس جهان متمرکز شده در یک منطقه، در این شهر ملموس می باشد.

  • استان پرنس ادوارد در کشور کانادا

در تقسیمات کشوری کانادا ،استان پرنس ادوارد یکی از چهار استان آتلانتیک کانادا می باشد. این استان، کوچکترین و کم جمعیت ترین استان کانادا می باشد. بزرگترین شهر و مرکز این استان، شهرCharlottetown   با جمعیتی در حدود 40,000 نفر است.

قلمروهای کشور کانادا

در این کشور 3 قلمرو یا ناحیه وجود دارد لذا قلمروهای کشور کانادا به شرح زیر می باشد :

  • قلمروهای شمال غرب در کشور کانادا

یکی از قلمروهای کشور کانادا می باشد و مرکز آن از سال ۱۹۶۷، شهر یلونایف است. قلمرو شمال غرب با دو قلمرو دیگر کانادا، یعنی یوکان از غرب و نوناووت از شرق و سه استان بریتیش کلمبیا، آلبرتا و سَسکَچوان از سمت جنوب مرز مشترک دارد. دریاچه گریت بر که بزرگترین دریاچه کانادا می باشد ، در این قلمرو قرار دارد.

  • قلمرو نوناووت در کشور کانادا

این قلمرو جدیدترین و بزرگ‌ ترین قلمروی کشور کانادا می باشد که از ۱ آوریل ۱۹۹۹ از قلمرو نواحی شمال غرب جدا شد و این قلمرو پنجمین بخش (زیرشاخه کشور) بزرگ دنیا می باشد .مرکز این قلمرو ایکالویت در جزایر بافین است. مساحت نوناووت از اروپای غربی بیشتر می باشد و شمالی ‌ترین سکونتگاه دائمی انسانی دنیا به نام آلرت در این قلمرو قرار دارد .

  • قلمرو یوکان در کشور کانادا

قلمرو یوکان کوچکترین و غربی‌ ترین قلمرو از سه قلمرو کانادا می باشد که بسیار کم‌ جمعیت است و در کل این قلمرو ۳۵ هزار نفر زندگی می‌ کنند که ۲۸ هزار نفر از آن‌ ها ساکن مرکز این قلمرو یعنی شهر وایت‌ هورس هستند و تنها شهر موجود در این قلمرو است.  این قلمرو در بالای اقیانوس منجمد شمالی در مرز ایالت آلاسکا واقع شده است.

قلمروهای کشور کانادا

بهترین شهرهای کانادا برای تازه مهاجران

هزینه رفت و آمد، مسکن، هوا، فرهنگ، میزان جرم و جنایت و میزان مالیات از جمله عواملی هستند که در تعیین ده شهر برتر کانادا در این دسته بندی موثر بوده اند. بهترین شهرهای کانادا برای تازه مهاجران در سال 2016 به شرح زیر می باشد :

  • شهر اتاوا در استان انتاریو
  • شهر گتینیو در استان کبک
  • شهر واترلو در استان انتاریو
  • شهر بروسار در استان کبک
  • شهر دلتا در استان بریتیش کلمبیا
  • شهر سنیچ در استان بریتیش کلمبیا
  • شهر برلینگتون در استان انتاریو
  • شهر رجاینا در استان ساسکچوان
  • شهر سن آلبرت در استان آلبرتا
  • شهر گالف در استان انتاریو
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مشابه
ویزای همراه کشور کانادا ویزای همراه کشور کانادا

سیاست های مهاجرتی سخاوتمندانه کشور کانادا این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است تا هم...

سایت های کاریابی در کانادا سایت های کاریابی در کانادا

سایت‌ های کاریابی در کانادا یکی از متداول‌ترین راه‌هایی که جویندگان کار در کانادا استفاد...

کار در کانادا کار در کانادا

کار در کانادا با توجه به وسعت خاک کشور کانادا و جمعیت کمی که دارد تقاضای قابل توجهی دارد. ال...

نظرات کاربران
Call Now Button